Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1779
Hei,

Bilen min lager en lyd når jeg svinger rattett, denne lyden hører jeg når jeg kjører i lav hastighet når jeg svinger på rattet.

Det høres ut som om det tar borti noe mens jeg svinger, som gummi som gnis borti noe, men jeg har fått noen til å se på dekkene mens jeg svinger men det er ingenting som tar borti der.

Jeg tok bilen inn på NAF test og di påpekte det var noe feil med servo styringen.

Har noen erfart denne type lyd, har ikke lydfil til dette, men kan sikkert få til noe dersom det er ønskelig, og kansje vet hva som er årsaken til dette?
Begynner å bli irriterende når jeg hører den voldsomme lyden hver gang jeg snur rattet

Lyden kan hørres ut som Vindusviskere som gnir regn vekk fra rutene, eller gummi som tar borti noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chyex Vis innlegg
Jeg tok bilen inn på NAF test og di påpekte det var noe feil med servo styringen.
Vis hele sitatet...
Der har du jo svaret på kva som er galt?
Du stoler ikke på NAF? Hm... Da får du ta den på et verksted.
Tviler på at du får noe bedre svar enn du alt har fått, det er tross alt mekanikere på NAF som har tatt en titt, og når de sier hva som er feil så det nok store sjanser for at de har helt rett. De sjekker jo noen biler om dagen, pluss at de legger sikkert merke til gjengangsfeil på enkelte modeller.

Men om du ønsker å få en ny vurdering uten å betale noe for det så kan du jo dra til merkeverksted eller et uavhengig verksted og si at du har fått tips om at det kan være servo men at du vil at de tar en titt og gir deg et tilbud på prisen for å fikse det. Også bare smetter du inn i samtalen at det er vel gratis å få et tilbud på reparasjon. Det svarer de jo ja til, også har du fått ennå en vurdering. Og om du ikke stoler på dem heller, så selg skiten og kjøp månedskort så slipper du tenke mer på det.
Sist endret av _abc_; 21. august 2020 kl. 00:37.
Når det var på bilen min var det servostyringen. Den var ikke i vater om jeg skal beskrive det på folkelig språk. Ikke i rattet men i skivene på styrestanga under, en slags skjevstilling som må fikses med reparasjon. Hør på NAF!
Sist endret av Mefibon; 21. august 2020 kl. 01:02.
Trådstarter
27 0
nå lurte jeg bare på om noen hadde erfart dette og kansje viste som noenlunde hva årsaken til denne lyden kunne være, forårsaket av. For jeg fikk ikket svar på hva som var galt utenom at det servoen burde sjekkes av NAF.

Jeg hadde bilen inne på verksted og dette verkstedet mente det ikke var noe galt, og var nokså normalt, vet ikke jeg.
Sitat av Chyex Vis innlegg
nå lurte jeg bare på om noen hadde erfart dette og kansje viste som noenlunde hva årsaken til denne lyden kunne være, forårsaket av. For jeg fikk ikket svar på hva som var galt utenom at det servoen burde sjekkes av NAF.

Jeg hadde bilen inne på verksted og dette verkstedet mente det ikke var noe galt, og var nokså normalt, vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Prøvekjørte verkstedet bilen så de fikk høre lyden selv? Hadde gått til et annet verksted om de ikke gjorde det.
Trådstarter
27 0
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Prøvekjørte verkstedet bilen så de fikk høre lyden selv? Hadde gått til et annet verksted om de ikke gjorde det.
Vis hele sitatet...
Di har prøvekjørt det ja, og mente det ikke var noe som ville påvirke bilens tilstand
Sitat av Chyex Vis innlegg
Di har prøvekjørt det ja, og mente det ikke var noe som ville påvirke bilens tilstand
Vis hele sitatet...
Hvis det er det samme som var på min, noe som det høres ut som og som visstnok var vanlig så er det ingen umiddelbar fare eller noe men det skaper slitasje og bør repareres før skaden blir større og mer krevende. Kjørte rundt halvannen måned med min i den tilstanden før jeg tok den på reparasjon anbefaler deg å gjøre det så slipper du å irritere deg og stresse over det i hver rundkjøring og sving.
Sist endret av Mefibon; 21. august 2020 kl. 02:01.
Tar utgangspunkt i at de gjorde det på NAF, men har du peilet nivået på servo-olja?
Uvaksinert 👍
Vet ikke hvilken bil du har, men som andre sier, peil servo olja, bytt den gjerne også hvis mulig. Typisk servo lyd i hvertfall.
Har akkurat byttet srrvotannstanga her. Sjekk oljen din er mitt tips. Selve delen er ikke så dyr, men er avhengig av bil en stor jobb og bytte pluss at man må spisse hjulene på nytt etterpå.

Lyder fra servoen kan fort bli dyrt, så bedre å ta det tidlig.
Trådstarter
27 0
Hadde bilen på verksted, og fikk det sjekket ut.
Men han fant ingenting anågende noe servo.
Det viser seg at det kan være elektrisk servostyring, noen som har erfart dette?
Gjelder en VW tiguan 2015mod
Uvaksinert 👍
Du har prøvd å stå stille og vri på rattet (med bilen i gang), kommer lyden da? Hvis den kommer da, du har ikke prøvd å lytte ved ratt/rattstammen om det er noe som gnisser der?