Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5478
Skal muligens sikkerhetsklareres om ikke så lenge. Jeg kommer til å få spørsmål om "holdningene" mine til narkotika. Hva svarer man her? At man er takknemlig til Staten for foreleggene og fengselsstraffene man har fått? At jeg blir redd av å tenke på hvor jeg hadde vært i dag hvis ikke Politiet hadde gitt meg beinhard kjærlighet ved flere anledninger opp gjennom årene? Jeg føler at nesten uansett hva jeg prøver å skrive av "riktig" svar her, vil det høres ut som en absurd løgn for alle med IQ over 50. Har dere tips til noe mer nyansert?
Det er vel stuerent å mene at avkriminalisering høres fornuftig ut.
Siste årene har de strammet inn veldig på tolkningene av reglene, og ærlighet veier tyngst. Har du noe som helst på deg, uansett om det er nark eller påleggstrekk, vær ærlig og nevn det i Personopplysningsblanketten, for de finner alt og hvis du utelot noe så er du per def uærlig og det utelukker deg fra selv de laveste gradene av sikkerhetsklarering og autorisasjon. Vi mista nylig en kollega fordi han ikke nevnte for egen arbeidsgiver (nærmeste leder er AM) at hans egen arbeidsgiver nå har fått pålegg om å trekke han i lønn (han antok arbeidsgiver ukke trengte beskjed om at arbeidsgiver skal begynne å trekke fra lønna hans).

Mao, du kan ikke skrive "jeg har aldri prøvd" på forhold til nark hvis du åpenbart har saker som involverer nark. Les forøvrig vedlegget til Personopplysningsblanketten hvor de går i detalj på hva de forventer av svar (på alk må du f.eks. nevne antall enheter per dag/måned/år)
Det er ikke hva du mener om narkotikapolitikk de spør om. Det er om du har brukt eller bruker dop.

Siden du har en fortid hvor du har brukt ymse substanser og politiet vet om det bør du, som bashfoo nevner, være ærlig om det. Uærlighet er verre enn en brokete fortid.
Sitat av BAN Vis innlegg
Det er vel stuerent å mene at avkriminalisering høres fornuftig ut.
Vis hele sitatet...
Hvis de nøyer seg men en nøktern jusevaluering, hadde det vært behagelig å skrive dette ja.

Sitat av liasis Vis innlegg
Det er ikke hva du mener om narkotikapolitikk de spør om. Det er om du har brukt eller bruker dop.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke utelukke du har rett, men hva tenker du da man fyller inn på punkt 9.5? "Ja, jeg har brukt, slik det stod i punkt 9.3".

9.3 Redegjør hvis du bruker eller har brukt narkotiske stoffer.
9.4 Redegjør hvis du bruker eller har brukt doping
9.5 Beskriv din holdning til narkotika og doping.
Vis hele sitatet...
husk at klareringssøknaden blir fulgt opp med et intervju, hvor intervjuer forhører deg relativt greit om hva du har skrivi i søknaden og en del andre ting

og om h*n som foretar intervjuet ikke anser deg som skikket for omsøkt klarering, så er det kjørt avslag begrunnes ikke. og de som bedriver slike intervjuer er litt over middels interessert i sikkerhet.

kriminell fortid, økonomi og utenlandsforbindelser veier sterkt. om du har ei og anna bot for å ha kjørt for fort etc har ingen betydning.


jo høyere klarering, jo værre er prosessen.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Anbefaler bare å være ærlig hvis denne klareringen går igjennom NSM. De finner ut alt uansett.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Anbefaler bare å være ærlig hvis denne klareringen går igjennom NSM. De finner ut alt uansett.
Vis hele sitatet...
De finner bare ut av ting som har skjedd! Ting som ikke er dokumentert noe sted, så som at man spiste fleinsopp i skogen med en venn i 2014 uten at noen av dere ble observert eller busta - det har ikke skjedd med mindre man forteller det til de. Og det gjør man ikke hvis man har lyst på klarering.
Ærlighet varer lengst
Sitat av DSlhm Vis innlegg
husk at klareringssøknaden blir fulgt opp med et intervju, hvor intervjuer forhører deg relativt greit om hva du har skrivi i søknaden og en del andre ting
Vis hele sitatet...
Intervju skjer kun unntaksvis, selv på Strengt Hemmelig (både ved klarering og reklarering er det sjeldent). I forbindelse med Autorisasjon så skal du ha en Autorisasjonssamtale, men dette er langt ifra et intervju, og er ikke noe som skjer av Klareringsmyndighet, men av din Autorisasjonsmyndighet (ofte nærmeste leder eller din leders leder).