Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 11303
Må legge kabel ca 130m fra antenne og inn til hus med modem.
Har lest at 100m er "maks"
Vil dette bli ett problem?

Har også sett på fiberkonverter, men med begrenset kunnskap om evnet står jeg litt fast med tanke på hvilke utstyr som trengs.
Har sett på denne:
https://www.123elektronikk.no/fiberk...mbps-15-km.asp

Hva trenger jeg av utstyr for å få dette til å virke?

Vil helst unngå denne konverteren om jeg kan!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
130m kan fungere. Men du vil kunne få problem med det og.

Største fordelen med fiber i eit slikt scenario er at du ikkje får ein kobberkabel. Kabla nett over så store distanser utandørs kan fort føre til problemer med jordstraumer, som enten kan øydeleggje signal, eller utstyr. Eller - i verste konsekvens vere farlig.

Om du vil ha fiber kjøper du to slike, eller tilsvarande, og kabel. Fiberkabel får du billeg på fs.com, t.d. denne, som vert levert ferdig terminert. Med mediekonverteren eg lenka til vil du ha SC-SC, UPC, Duplex. Du kan kjøpe med 2 fibre, men anbefaler å kjøpe med 4 eller meir, slik at du har litt å på om eit par kreperer. Det ekstra paret koster eit par hundrelapper.

Om det er fri sikt bør du vurdere WLAN. to slike vil gi eit par hundre megabits over den distansen du ser for deg.
Sist endret av vidarlo; 13. juli 2019 kl. 00:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Er kun rj45 inngang på antennen, hvordan kobles dette opp?
Antennen får også strøm via nettverkskabelen.
Har også lest litt rundt switch løsning, er det ett ok alternativ? Event hvilke utstyr trengs? Takk for svaret forresten!
Har fri sikt til antennen ja, men å henge opp 2 antenner Til frister ikke noe særlig! ��
Sist endret av NATRIX.N; 13. juli 2019 kl. 00:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Er kun rj45 inngang på antennen, hvordan kobles dette opp?
Har også lest litt rundt switch løsning, er det ett ok alternativ? Event hvilke utstyr trengs? Takk for svaret forresten!
Vis hele sitatet...
Mediekonverteren har ein RJ-45 port, og ein fiberport. Du bruker vanleg nettverkskabel mellom CPE og mediekonverteren.

Du kan bruke switch istadenfor mediekonverter, men det er dyrare, og du vinn ingenting på det i din situasjon.

Men billegaste og enklaste er fort radio. Det er relativt kort avstand det er snakk om.
Trådstarter
Nå ble det mye fag uttrykk her! CPE?

Alternativt kan dette fungere?
100m kabel til modem 1, 30m fra modem 1 til modem 2 som står inne i hus?
(Beklager om jeg roter med faguttrykkene!)
Sist endret av NATRIX.N; 13. juli 2019 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Nå ble det mye fag uttrykk her! CPE?

Alternativt kan dette fungere?
100m kabel til modem 1, 30m fra modem 1 til modem 2 som står inne i hus?
(Beklager om jeg roter med faguttrykkene!)
Vis hele sitatet...
Customer Premise Equipment. Utstyret ISPen har plassert ut hos deg.

Gå for fiber eller radio. Du unngår problem med jordsløyfer og slepp å bekymre deg for at lynnedslag vil svi av ting.
Sist endret av vidarlo; 13. juli 2019 kl. 00:57.
Trådstarter
Så oppskriften blir noe slikt som dette.
130m cat6 inn i konverter, fiber fra konverter 1 til konverter 2 og cat6 fra konverter 2 til modem?
Sist endret av NATRIX.N; 13. juli 2019 kl. 01:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Så oppskriften blir noe slikt som dette.
130m cat6 inn i konverter, fiber fra konverter 1 til konverter 2 og cat6 fra konverter 2 til modem?
Vis hele sitatet...
Nei.

Cat6 fra det du kaller antenna, til mediekonverter. 130m fiber frå mediekonverter til mediekonverter. Cat6 derfrå til det du har lyst til å ha på nett.
Trådstarter
Ahhhhaaaaa!
Men er ikke den mediakonverteren avhengi av strøm? Videre så
må antenna også ha strøm, den får nå strøm via cat kabel. Ble mye styr og sikkert teite spm, sorry dette er bare overhode ikke min sterkeste side... :/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Ahhhhaaaaa!
Men er ikke den mediakonverteren avhengi av strøm? Videre så
må antenna også ha strøm, den får nå strøm via cat kabel. Ble mye styr og sikkert teite spm, sorry dette er bare overhode ikke min sterkeste side... :/
Vis hele sitatet...
Jo, den må ha straum. Men PoE over 130m er ikkje ideelt. Det kan verte for stor distanse, som kan føre til ustabilt utstyr. Eg ville trekt 230V ut til utstyret, og køyrt fiber eller wlan. Eventuelt sett på ei plassering nærare huset.

Tek du med at kabelen ikkje kan gå i luftlinje ofte snakker du fort om 150m kabel på 130m luftlinje. Det er den typen opplegg som kan gå bra, eventuelt funke i to måneder, og så gå til helvete når det kjem vatn inn i kabelen.
Trådstarter
Blir jo ett satan til kabel opplegg
150m strøm + 150m fiber. :/

Uansett så må jeg igjen takke for dine oppklarende svar, ble faktisk litt klokere iallefall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, det er meir komplekst. Men samtidig vil det fungere. Det er du ikkje garantert ved å strekke ethernet så langt...
Jeg er 99,9% sikker på at det vil fungere knirkefritt med ett så langt strekk av cat 6 kabel. Som elektrkker har jeg vært borti lengre strekk på flere bygninger der det har fungert helt fint. Kjør på, nettverkskabel er det billigste du kan kjøpe av kabel så å begynne å styre med fiber eller radio er menningsløst. Hva som fungerer i teori er forskjellig fra praksis, min erfaring er at 110-150 meter fungerer knirkefritt.
Trådstarter
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Jeg er 99,9% sikker på at det vil fungere knirkefritt med ett så langt strekk av cat 6 kabel. Som elektrkker har jeg vært borti lengre strekk på flere bygninger der det har fungert helt fint. Kjør på, nettverkskabel er det billigste du kan kjøpe av kabel så å begynne å styre med fiber eller radio er menningsløst. Hva som fungerer i teori er forskjellig fra praksis, min erfaring er at 110-150 meter fungerer knirkefritt.
Vis hele sitatet...
Å der var jeg tilbake til utgangspunktet igjen!😂🤣
Her har du noe som vil fungere utmerket til det du skal gjøre, får du problemer skal jeg personlig spandere en kasse øl på deg og vidarlo.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Jeg er 99,9% sikker på at det vil fungere knirkefritt med ett så langt strekk av cat 6 kabel. Som elektrkker har jeg vært borti lengre strekk på flere bygninger der det har fungert helt fint. Kjør på, nettverkskabel er det billigste du kan kjøpe av kabel så å begynne å styre med fiber eller radio er menningsløst. Hva som fungerer i teori er forskjellig fra praksis, min erfaring er at 110-150 meter fungerer knirkefritt.
Vis hele sitatet...
Som elektriker funker det sikkert 100% siden det vil være spenning i kabelen, men at lange strekk fungerer i ett kontorlandskap betyr ikke at kvaliteten på signalet er god nok til å spille online eller benytte andre tjenester som krever lav responstid og lite pakketap som iptelefoni o.l.

Det er også nevnt at maksimum lengde på cat6 kabler ikke bør overstige 100 meter, dette er jo bare en grense som er satt hvor det ikke lenger kan forventes at kabelen leverer i henhold til spesifikasjonene.
Så skal du over 100 meter avhenger alt av kvalitet på kabel og sender/mottaker, noen kabler vil begynne å gi store pakketap allerede før 100 meter mens andre kan ha akseptabelt pakketap selv over 100 meter.

Dersom det er innenfor budsjettet så ville jeg valgt en skikkelig løsning som vidarlo skisserer dersom den skal være permanent, og snakker vi 10 år+ kan vi jo anta at hastighetene øker og TS sin egen infrastruktur kan bli en flaskehals.
Om forholdene tillater det er heller ikke radiolink en dårlig løsning.
Sist endret av random105675; 13. juli 2019 kl. 09:05.
Trådstarter
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Her har du noe som vil fungere utmerket til det du skal gjøre, får du problemer skal jeg personlig spandere en kasse øl på deg og vidarlo.
Vis hele sitatet...
Må uansett ha kabel, så gir dette ett forsøk... vil avkreve den kassen med øl om det ikke blir stabilt!
Takk for all hjelp så langt, 123elektronikk.no lover pakken på døra etter 2 arbeidsdager, hører av meg på onsdag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Jeg er 99,9% sikker på at det vil fungere knirkefritt med ett så langt strekk av cat 6 kabel. Som elektrkker har jeg vært borti lengre strekk på flere bygninger der det har fungert helt fint. Kjør på, nettverkskabel er det billigste du kan kjøpe av kabel så å begynne å styre med fiber eller radio er menningsløst. Hva som fungerer i teori er forskjellig fra praksis, min erfaring er at 110-150 meter fungerer knirkefritt.
Vis hele sitatet...
Fiber er stortsett billigere enn nettverkskabel. Og avstanden her er over spec, samt utendørs. Du risikerer fukt i kabel, som påverkar frekvensresponsen. I tillegg skal du ha PoE over kabelen.

I tillegg får du arbeidet og kostnad med å legge ny om det ikkje funker...
Trådstarter
Vidarlo, jeg betviler overhode ikke din kompetanse rundt emnet, men nettverkskabel må jeg ha uansett og dette er egentlig kun en imidlertidig løsning da det nok blir flytting innenfor ett årstid.
Dette har jeg prøvd selv og det FUNKER ja! 130 meter er ikke noen problemer og POE funker også bra. (Har nå fire kamera over cat 6) Det Rosander snakker om, pakketap er neppe noe problem da du jo maks kan kjøre 100Mb grunnet POE..
Ikke forvent at du kan dra maksimalt med strøm (PoE+) på denne lengden men er forbruket under 12 W så bør også dette gå bra. Kabelen (utendørs) som du fikk linket til tåler FINT fuktighet / regn også over lang tid.
Det verste er riktignok hvis du henger opp kabelen i lufta.. Hadde en sånn mellom meg og naboen og grunnet at dette var luftkabel 5-10 meter over bakke så fikk vi stadig problemer med høy-spenning (spesielt selvsagt i tordenvær) som resulterte i knekt utstyr i begge ender! Det var faktisk en gang hvor det slo over elektriske 'lyn' og luktet svidd..
Sist endret av woff; 13. juli 2019 kl. 15:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Dette har jeg prøvd selv og det FUNKER ja! 130 meter er ikke noen problemer og POE funker også bra.
Vis hele sitatet...
Det er usikkert. Du kan ha flaks, og du kan ha uflaks. Det kjem og an på utstyret i begge ender, og kor mange termineringspunkt du har. Det er ein grunn til at lengdegrensa er der.
Sitat av woff Vis innlegg
(Har nå fire kamera over cat 6) Det Rosander snakker om, pakketap er neppe noe problem da du jo maks kan kjøre 100Mb grunnet POE..
Vis hele sitatet...
Du kan utmerka fint køyre 1GbE med PoE. Ca. alt av aksesspunkt i dag er PoE med gigabit uplink, og det er og grunnen til at 2.5GbE og 5GbE kom på markedet.
Innenfor lydverden så opererer man med at cat6 kan benyttes kun 70% av cat5e-makslengde. Dette fordi lederne er fysisk lengre pga flere viklinger. Dersom en produsent sier at 100m cat5e er maksimum, så vil maksimum cat6 være 70m.
Tull og fjas Bluegrot, maksimum anbefalt kabellengde for alle cat standarder er 100m.
Sitat av woff Vis innlegg
Dette har jeg prøvd selv og det FUNKER ja! 130 meter er ikke noen problemer og POE funker også bra. (Har nå fire kamera over cat 6) Det Rosander snakker om, pakketap er neppe noe problem da du jo maks kan kjøre 100Mb grunnet POE..
Ikke forvent at du kan dra maksimalt med strøm (PoE+) på denne lengden men er forbruket under 12 W så bør også dette gå bra. Kabelen (utendørs) som du fikk linket til tåler FINT fuktighet / regn også over lang tid.
Det verste er riktignok hvis du henger opp kabelen i lufta.. Hadde en sånn mellom meg og naboen og grunnet at dette var luftkabel 5-10 meter over bakke så fikk vi stadig problemer med høy-spenning (spesielt selvsagt i tordenvær) som resulterte i knekt utstyr i begge ender! Det var faktisk en gang hvor det slo over elektriske 'lyn' og luktet svidd..
Vis hele sitatet...
Stort pakketap gir lavere hastighet men lav hastighet betyr ikke at du automatisk får lavt pakketap.

Og at 4 ip kamera fungerer betyr (igjen) ikke at det er en god løsning for å bære hele tilkoblingen, som feks han over som mener at det bør funke fordi han har vært på ett kontor med 100m + strekk.

Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Innenfor lydverden så opererer man med at cat6 kan benyttes kun 70% av cat5e-makslengde. Dette fordi lederne er fysisk lengre pga flere viklinger. Dersom en produsent sier at 100m cat5e er maksimum, så vil maksimum cat6 være 70m.
Vis hele sitatet...
Hvis en produsent sier at cat 5 kabelen deres bare klarer maks 100meter og du sitter med en cat6 kabel så leser du feil manual. Ingen baserer specsene sine på den måten, mulig dere har andre krav til timing og at dersom du blander cat5 og 6 må du ta høyde for den ekstra lengden på cat6?
Sist endret av random105675; 13. juli 2019 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Veldig avhengig av miksermerke og protokoll. Merk at svært få protokoller for audio over cat-kabel er TCP/IP.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Merk at svært få protokoller for audio over cat-kabel er TCP/IP.
Vis hele sitatet...
TCP/IP gir pokker i det fysiske laget. Du kan køyre TCP/IP over brevdue om du vil. Det meir relevante er om det er Ethernet eller ikkje.
Ja, jeg som blander begrep.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du får regne på det. Motstanden i kobberkabelen x m x tykkelse? Du finner formelene rundt omkring, da finner du ut hvor mye tap du vil få.. Så ser du hvor mye strøm switchen/ruteren sender ut og sjekker om det blir et alt for stort tall i forhold til det..

Veldig dummet ned, orker ikke skrive detaljert. men er lett å regne ut når du har tallene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunar Vis innlegg
Du får regne på det. Motstanden i kobberkabelen x m x tykkelse? Du finner formelene rundt omkring, da finner du ut hvor mye tap du vil få.. Så ser du hvor mye strøm switchen/ruteren sender ut og sjekker om det blir et alt for stort tall i forhold til det..

Veldig dummet ned, orker ikke skrive detaljert. men er lett å regne ut når du har tallene.
Vis hele sitatet...
Det funker når du skal berekne spenningstap i kabelen på låge frekvenser over kort distanse.

Det fungerer ikkje når frekvensen brått er såpass stor at element som crosstalk, kapasitive tap og slikt kjem inn i biletet. Ethernet bruker såpass høge frekvenser at du må ta med kapasitans og reaktans, og du må vere sikker på at det som kjem ut i andre enden ikkje er så forvridd av kapasitans og reaktans at det er gibberish. Du må mao. kjene til responsen til både sender, kabel og mottaker.

Når du kjem opp i området ethernet opererer, på eit par hundre megahertz er ein god grunnregel at ingenting er enkelt lenger. I tillegg er ethernet eit bredt signal, med ei bandbreidde på imponerande 120MHz for 100MbE. Det gjer at kabelen bør ha ein rimeleg flat respons over heile frekvensspekteret. Då vil teknikker frå radiofeltet og feile. Så kort sagt; å rekne på kabling for ethernet framstår som esoterisk øvelse for dei med god utdanning innan signalteknikk.
Sist endret av vidarlo; 25. juli 2019 kl. 08:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som vidarlo skriver, det kan fungere, og det kan hende det ikke fungerer. Og det kan hende det fungerer innimellom, eller bare som regel men ikke alltid.

CATx-standardene er der av en grunn, og det er for å sikre optimale forhold for at løsningen skal fungere som definert. Dvs sørger du for at installasjonen er i henhold til CAT5, CAT5e, CAT6 osv, så vil du og være nærmest garantert at du får den hastigheten du skal. Avviker en fra standarden, som for eks ved å øke kabellengden, så er ikke dette lenger garantert og man vil blant annet kunne oppleve redusert hastighet, pakketap og en løsning som kun fungerer deler av tiden. Sammenligner dette ofte med parabol. Ja man kunne montere antenna på et lite egnet sted og justere antenna sånn noelunde inn men ikke helt, og få et fungerende bilde. Men når det ble dårlig vær, vind og gjerne dårlige atmosfæriske forhold så forsvant bildet eller det ble irriterende avbrudd.

Og til elektrikere som installerer nettverkskabling og ikke følger etablerte standarder: I will haunt you down... Jeg vet ikke lenger hvor mange tilfeller jeg har vært borti etterhvert hvor dårlig kabling eller feil fra elektriker sin side har resultert i irritasjon og nedetid hos kunder. Når kunder nå klager er noe av det første jeg gjør å teste kabelen og sjekke installasjonen. Dersom denne ikke er etter specs så får kunden en rapport og klar oppfordring om å utbedre. Dessverre er det få som går tilbake til elektrikeren og klager, noe som igjen fører til at mange elektrikere tror at dette er greit..
Transmisjonslinje er et godt søkeord.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, hjemme har vi fibernett hvor jeg har trekt en CAT 6 kabel fra stuen og ned på div kontorer og rom.

Jeg har lagt CAT6 kabelen,men forstår ikke fargekombinasjonene eller selve koblingen til RJ45 splitten.
Cat 6 kabel


I selve splitten er den 2 delt med 4 koblinger på hver side, markert med A og B.
Jeg har funnet følgende fargekombinasjoner som skal benyttes:
1. hvit/oransje
2. oransje
3. hvit/grønn
4. blå
5. hvit/blå
6. grønn
7. hvit/brun
8. brun

Men dette stemmer ikke overens med RJ45 sin fargekombinasjon.




Noen som vet hvordan kabelene skal settes inn i denne type RJ45 splitter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Følg fargekodane merka B på pluggen. Du skal ikkje avisolere kabelen - og du har tvinna opp alt alt alt alt for mykje på kabelen. Generelt skal du ha minst mulig opptvinna kabel. Den skal gå rett i spora, utan opptvinning, og mantelen skal vere så nær termineringsblokkene som mogeleg.
Sitat av JVU87 Vis innlegg
Hei, hjemme har vi fibernett hvor jeg har trekt en CAT 6 kabel fra stuen og ned på div kontorer og rom.

Jeg har lagt CAT6 kabelen,men forstår ikke fargekombinasjonene eller selve koblingen til RJ45 splitten.
Cat 6 kabel


I selve splitten er den 2 delt med 4 koblinger på hver side, markert med A og B.
Jeg har funnet følgende fargekombinasjoner som skal benyttes:
1. hvit/oransje
2. oransje
3. hvit/grønn
4. blå
5. hvit/blå
6. grønn
7. hvit/brun
8. brun

Men dette stemmer ikke overens med RJ45 sin fargekombinasjon.




Noen som vet hvordan kabelene skal settes inn i denne type RJ45 splitter?
Vis hele sitatet...
Vil bare slenge inn et ord: Så lenge det er koblet likt i begge ender, spiller det i utgangspunktet ingen rolle i hvilken rekkefølge du legger fargene. Du burde uansett ikke gjøre det, ettersom kabelen er laget for å fungere optimalt ved å følge standarden.

Henviser ellers til innlegget til vidarlo.
Sist endret av Stingray; 5. august 2020 kl. 21:12.
Sitat av JVU87 Vis innlegg
Hei, hjemme har vi fibernett hvor jeg har trekt en CAT 6 kabel fra stuen og ned på div kontorer og rom.

Jeg har lagt CAT6 kabelen,men forstår ikke fargekombinasjonene eller selve koblingen til RJ45 splitten.
Cat 6 kabel


I selve splitten er den 2 delt med 4 koblinger på hver side, markert med A og B.
Jeg har funnet følgende fargekombinasjoner som skal benyttes:
1. hvit/oransje
2. oransje
3. hvit/grønn
4. blå
5. hvit/blå
6. grønn
7. hvit/brun
8. brun

Men dette stemmer ikke overens med RJ45 sin fargekombinasjon.




Noen som vet hvordan kabelene skal settes inn i denne type RJ45 splitter?
Vis hele sitatet...
... Dette er det tusen how-to-videoer av på youtube.
Cat6 Termination
Ville anbefalt fiber hvis det lar seg gjøre MEN:

Hvis det lar seg gjøren å lible til en "mellomstasjon" med strømtilførsel en vei langs det 130m lange strekket kan du også slippe unna med en billig switch/bridge som igjen sender ut fornyet signaler
Kjøper du en kobberkabel av høy kvalitet så bør ikke 130m være umulig, men cat6 standarden garanterer ingenting over 100m.
Det ville vært rart om de kunne garantere cat6 specs opp til 100m men etter 102 meter så mister du signalet helt.

Om du mot formodning skulle få problemer med lengden så vil det i såfall gå hardest ut over tjenester som krever lav responstid som videosamtaler og spill. Streaming og andre nedlastinger som laster ned innhold på forhånd vil ikke bli påvirket i like stor grad.

Utstyret som står i begge ender kan også ha litt å si.