Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2209
Heisann!

Jeg flyttet hjemmefra Januar 2013 og flyttet hjem igjen januar 2014.
Nå vil lånekassen ha dokumentasjon på at jeg har bodd borte fra januar 2014- juni 2014. Jeg glemte å si ifra til lånekassen at jeg hadde flyttet hjem igjen... Dette er en menneskelig feil og jeg føler meg ganske idiot som glemte å si ifra... pengene kom inn på konto hver eneste måned og jeg tenkte ikke mer på dette... Jeg har sendt melding til lånekassen og forklart hva som har skjedd..

Det jeg lurer på er om noen er i lignende situasjon? jeg er livredd for å miste støtte da jeg er 100% avhengig av denne støtten for å kunne oppfylle min drøm om å bli ingeniør...
Hvis du er ærlig, så burde de ikke gjøre noe. Det eneste er nok at det som ville blitt stipend nå vil bli omgjort til lån istede.
Trådstarter
10 0
Ja jeg har aldri hatt noen intensjoner om å lure til meg noe stipend jeg ikke har krav på.. så håper det ordner seg..
Rundt 50,000 har fått dette brevet, bl.a. meg. Du får 7k ish inn på konto, tenker ikke mer på dette? For å være ærlig så tror jeg ikke lånekassen kjøper denne. Det er nettopp dette de prøver å avdekke. GL
Trådstarter
10 0
Ja jeg har gått på skole i 3 år, og jeg har alltid fått 7k inn på kontoen hver eneste måned.. og det er min feil at jeg ikke har sagt i fra til lånekassen at jeg flyttet hjem igjen, jeg vet dette. Jeg driter i at jeg ikke får stipend, for dette har jeg ikke krav på uansett når jeg har bodd hjemme. Men har aldri hatt noen intensjoner om å lure til meg dette.

Det viktigste for meg er at jeg ikke blir svartelistet og ikke får støtte mer..
Sist endret av Krizz0; 27. januar 2015 kl. 17:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du vil ikke få mer støtte enn det du per dags dato har krav på, og du må regne med å må tilbakebetale pengene du har mottatt i perioden fra du flyttet hjem.
Trådstarter
10 0
Ja jeg ser den Herbshade, jeg skal gå på skole i over 3 år til så er veldig avhengig av støtten fra lånekassa .
Dette må du nok betale tilbake, noe som er helt rimelig. Du har tross alt fått penger du ikke skulle ha fått.
Send med lånekontrakten du har hatt frem til januar og nevn at du per dags dato bor hjemme igjen, så bør det løse seg.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Send med lånekontrakten du har hatt frem til januar og nevn at du per dags dato bor hjemme igjen, så bør det løse seg.
Vis hele sitatet...
Han bodde hjemme i perioden januar 2014 - juni 2014, som er perioden lånekassen undersøker. I den perioden mottok han støtte. Han hadde ikke gitt beskjed om at han bodde hjemme. Må nok betale tilbake.
Sist endret av danielsk; 27. januar 2015 kl. 18:25.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Herbshade Vis innlegg
Du vil ikke få mer støtte enn det du per dags dato har krav på, og du må regne med å må tilbakebetale pengene du har mottatt i perioden fra du flyttet hjem.
Vis hele sitatet...
Man får ikke stipend i tillegg til lån. Man får en sum utbetalt, og noe av den oppsamlede gjelda blir strøket ved dokumentasjon på beståtte fag/oppsamlede studiepoeng.
Det lureste du kan gjøre er vel å forklare Lånekassa når du flytta hjem, si at du rett og slett har glemt å melde fra og få dem til å gjøre om dette stipendet til lån.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Han bodde hjemme i perioden januar 2014 - juni 2014, som er perioden lånekassen undersøker. I den perioden mottok han støtte. Han hadde ikke gitt beskjed om at han bodde hjemme. Må nok betale tilbake.
Vis hele sitatet...
Ouch, tenkte det var 2015.
Da er det beste å si det som det er og håpe at de ikke vil nekte deg flere studielån i fremtiden (om nødvendig), i tillegg til at stipendet omgjøres til lån igjen.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Rundt 50,000 har fått dette brevet, bl.a. meg. Du får 7k ish inn på konto, tenker ikke mer på dette? For å være ærlig så tror jeg ikke lånekassen kjøper denne. Det er nettopp dette de prøver å avdekke. GL
Vis hele sitatet...
De fleste studenter får dette lånet uansett hvor de bor, eneste forskjellen er at borteboere får deler av lånet omgjort til stipend på slutten av året
For å gjøre det litt enklere for deg selv, så ringer du de med en gang de åpner telefonlinjene om morgenen(et her å få seg gjennom om ikke), mail tar lang tid og gjør saken mer knotete. De er somregel ganske behjelpelige, og om du har vært i undervisning i tidsrommet de sikter til så kommer du nok ikke til å bli svartelistet. Det værste som kan skje, er nok at stipend kan bli omgjort til lån.
Har selv samme situasjonen som deg. Ringte de i morgest og forklarte hele situasjonen, og telefonmannens råd var mye det samme som folk sier her; Send de en mail via Min Side på Lånekassen.no hvor du legger deg paddeflat og forklarer hele situasjonen, beklager deg på det sterkeste og garanterer at noe slikt ikke skal skje igjen. Han kunne ikke garantere at det ikke ble konsekvenser (Det avhenger vistnok veldig av hvordan du ordlegger deg i brevet du sender og behandleren du får), men man måtte regne med at det ikke ble noe omgjøring av lån til stipend for den perioden. Det kan også hende at du ikke får støtte for tilsvarende tidsmengde en gang i framtiden, men igjen, dette avhenger veldig av brev og behandler. På den lyse siden slipper du dokumentforfalskning, politianmeldelse etc.