Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3122
jeg ble oppringt av politiet for noen timer siden og de ber meg møte til avhør klokka 10 imorgen tidlig. De sa jeg var siktet i en sak og at de ville høre min versjon. De sa ikke hva saken gjaldt men ettersom jeg selger dop så er det nok ikke umulig at det har noe med det gjøre :_/

det jeg lurte på er hva slags plikter og rettigheter jeg har i et slikt avhør... noen som kan komme med noen tips?
har ikke noe erfaring med avhør og politi egentlig, men en ting jeg tror hjelper er å holde seg rolig, og ikke f.eks. storme inn der og hyle og skrike om at du ikke selger dop. om du gjør dette virker det ganske opplagt at du er skyldig.

Lykke til.
Se det ann og se hva de sier. Om de sier at de vet det meste og det er like greit å tilstå, betyr det som regel, de vet litt men vil at du skal fortelle resten. Hold deg rolig. Du kan evt. nekte å avgi forklaring. Da er det de som er nødt til å finne ut av alt. Om de har avlyttet, evt. spanet deg er du i deep shit. Da er det neppe noen vei ut, men vi får håpe på det beste

Lykke til og velkommen til forumet!
Har bare vært inne til avhør en gang, og det var ikke som jeg hadde trodd. Det gikk veldig greit, og jeg følte ikke noe press mot meg. Jeg satt og nektet for hele greia, og han skrev notater. På slutten av avhøret måtte han ha underskiften min på rapporten, og da får du lese alt han har skrevet først. Fikk så en telefon fra politiet om at saken min var utsatt på ubestemt tid bare for noen dager siden
Du har ingen plikt til å forklare deg, og det kan være bedre å si på forhånd at du ikke har tenkt til å si noe som helst, en å lyve. Mest sannsynlig kommer de til å begynne å presse deg på ulike vis, men det er jo bare å ikke bite på?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Husk alltid at politiet kan si hva som helst for å få deg til å snakke, jo yngre du er og mindre rettigheter du er klar over, jo mer lyver de.

Påstår de at noen vitnet mot deg, har du rett til å se papirene.
Som sagt, det er oftest beste å bare holde kjeft.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vet ikke om dette er litt i seneste laget, men HOLDT KJEFT og ikke gå med på en dritt av det de sier. ALT du sier kan brukes mot deg, uansett i hvilken tone det blir sagt og hvor vagt det nå måtte være.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Et triks som pleier å funke er jo å stønne.. "Uff, ja jeg vet det går sånne rykter om meg osv. og jeg begynner å bli oppriktig lei av det! Kanskje dere kan renvaske meg nå osv." Turn the tables on them, man

Lykke til!
Ang avhøret vet jeg desverre lite, men et tips er å tømme huset/leiligheten din for alt som kan tenkes å ha med narkotika å gjøre.
Hiv alt av piper etc(om du selv bruker stoff), dump alt av piller/poser etc hos en kompis eller noe som det er lite sansynlig de vil besøke.
pass på at du itte blir taila mens du evt. gjør det..
1. dem trenger ranssaknings bevis for å kunne se i hjemmet ditt.
2. vær overrasket når/hvis dem legger ut noe om at du selger dop.
3. renvask deg selv før avhøret, men pass på - det kan hende de overvåker deg.
- stashet du har hjemme tar du ikke ut hoveddøra for å si det slik...
4. Mens du er i gang, så vil jeg anbefale deg å renvaske deg helt - slutt
å selg dop til mindreårige !!! *grrr*
Fortell oss hvordan avhøret gikk da du kommer tilbake da.
Må få en update på hvordan avhøre gikk, etterpå da


Å der var noen før meg .. :P
hvis du blir busta med dop må du si du har fått det, og du er ikke pliktitil å si hvem du har fått det av aldri si du har kjøpt det hehe... politi liker ikke sånt :S
Det er litt sent å gi deg råd nå men ettersom du skriver at du er siktet burde du nekte å avgi forklaring. Det kan virke som om noen har vært løsmunnet og gitt politit navnet ditt og da burde de få stå frem i retten!

M
viss du er sikker på at du er tatt for dealing så ta med advokaten din for han veit ka retta du har og ka du er nødt å svare på. så lenge det bare er mistanke så berre hold kjeft om alt.
Som flerehar sagt: tøm lommer, hus, sko o.l. for dop og alt doprelatert meteriale.

Gå gjennom mobilen din. Rediger eventuelle kontakter som heter noe doprelatert. Slett kontakter som f. eks han/hun som er over deg i systemet (den du mottar dop av), faste kunder osv. Ikke send SMS eller snakk i telefon om noe kriminelt.

Ikke begynn å blånekte for alt og ingenting før du har fått høre hva det gjelder. Når du møter opp i avhøret, spør hva det gjelder og spill overasket Personlig anbefaler jeg deg og ikke nekte å avgi forklaring, men å nekte for alt de anklager deg for. Dette er imidlertid straffbart, så hvis de fremlegger noen form for beviser, så nekt heller å forklare deg i det hele tatt.

Lykke til!
Og, som dosky sa, det kan være lurt å pulle ut av gamet nå. De har deg i søkelyset og du er ikke lenger særlig egnet som dealer. Og ikke selg til mindreårige
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Niks. Er ikkje straffbart i Noreg for ein mistenkt å lyge til verken politi eller rett. Det har eg sitert straffelova på ein gong før her på forumet, og du får ikkje ekstra straff ved å lyge, så lenge du er mistenkt i saka. Er du vitne, og ikkje risikerer straffeansvar sjølv, er det straffbart. Men i noreg kan ein som risikerer straff ved å seie sanninga, lyge utan fare for meir straff.
slashdot: Aha! Da beklager jeg. I følge slashdot er det altså bare i vitneavhør at det er straffbart å lyve. Dette kan stemme, da jeg kun har vært i vitneavhør, og det var da jeg ble fortalt at det var straffbart å lyve.

Så, lyv ivei
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av felix_poker
slashdot: Aha! Da beklager jeg. I følge slashdot er det altså bare i vitneavhør at det er straffbart å lyve. Dette kan stemme, da jeg kun har vært i vitneavhør, og det var da jeg ble fortalt at det var straffbart å lyve.

Så, lyv ivei
Vis hele sitatet...
Kjem av sjølvinkrimineringsprinsippet: Du har ikkje plikt til å seie noko som kan gjere ting verre for deg. Dvs, du kan også lyge. Står i straffelova, gidd ikkje leite opp paragrafen no.
Sitat av slashdot
Niks. Er ikkje straffbart i Noreg for ein mistenkt å lyge til verken politi eller rett. Det har eg sitert straffelova på ein gong før her på forumet, og du får ikkje ekstra straff ved å lyge, så lenge du er mistenkt i saka. Er du vitne, og ikkje risikerer straffeansvar sjølv, er det straffbart. Men i noreg kan ein som risikerer straff ved å seie sanninga, lyge utan fare for meir straff.
Vis hele sitatet...
Poenget er at en del er opp til subjektiv vurdering. Om noe skal henlegges eller dømmes til forenklet forelegg, er noe som faktisk avgjøres av en person. Forteller man sannheten, eller ikke forklarer seg, er sjansen større enn hvis man blir tatt i å lyve eller forandrer forklaring.
Når du skal i avhør så må du holde tungen rett i munnen hvis du velger å forklare deg. Svar ALDRI mer enn en nødvendig. Svar kun på spørsmålet og ikke start noen samtale under noen omstedigheter, da er det lett å forsnakke seg.

Hvis det er noe du ikke vil svare på sier du bare at du ikke har bekjentskap til det. Husk at de truer med det meste for å felle deg. Dette er jobben deres! Aldri la deg lure av det de sier. De kan lyge til deg om det meste, true med at du får strengeste straff hvis du sier falsk forklaring, og mildeste straff hvis du innrømmer alt med en gang.

De kan si de har avlyttet telefonenen din, spør da om å få se loggene. Nekt å ta DNA eller fingeravtrykk, hvis de spør hvorfor, sier du bare at du ikke er interessert i å hjelpe de i etterforskningen. ALDRI la de stikke av med skoene dine (de kopierer de).

Husk at politimannen kan virke veldig høflig og grei med deg, men aldri la deg gå på noe. DET ER JOBBEN DERES Å MANIPULERE DEG, og så snart de har sjansen stikker de en kniv i ryggen på deg og feller deg. Ha dette i tankene under hele avhøret, og si ALDRI mer enn nødvendig. Nekt på alt UANSETT.

Men det jeg vil anbefale deg aller mest er å nekte å avgi forklaring. Da bare skriver du under på at du nekter å avgi forklaring også drar du. Da blir saken enten henlagt, eller kommer for retten. I retten får du framlagt bevisene mot deg (hvis de har noen) og du får bedre oversikt.

Husk at saker tar tid, så hvis du vil ta det til retten må du lett regne med at det vil ta ett år. Jeg har en sak mot meg som startet i fjor sommer, har vært i 2 avhør (nektet og forklare meg i det siste), og venter på rettsaken ennå.
Meget nyttig tråd og lese, også for de som ikke skal opp i avhør. Kjekt å få med seg.
Og jeg tar selvfølgelig ikke ansvar hvis du gjør noe som er skrevet, og det går galt.
først av alt...politiet kan ikke tru noe om deg...sier du ikke noe kan de ikke anta at du har gjort det... For det andre, de kan ikek tvinge deg til å snakke...uansett hva de sier! menneskerettighetene går over norsk lov. sier de at du må tilstå for å få mindre straff. bullshit. politiet sin jobb er å få deg bak lås å slå! dommerne avgjør straffen. en grei regel. aldri si noe som helst.
å sist men ikke minst. politiet må ha bevis får å ta deg de har ikke lov å holde deg i varetekt lenger enn en viss tid hvis de ikke klarer å bevise noe. lykke til
Husk at hvis du kommer i varetekt, så er det også for å felle deg.
var selv inne til avhør for ikke så veldig lenge siden, jeg tok det med ro, og svarte på det jeg ble spurt om... Fyren var kjempe hyggelig, fortalte meg om hvilken rettigheter jeg hadde osv med en gang jeg kom inn, og jeg trengte ikke å forklare meg om det ikke var ønskelig.
Etter vi var ferdig, printet han ut rapporten som jeg fikk lese å signere.

men om du er skyldig, så bare hold kjeft... ikke lyv, det har alt for lett til å slå tilbake på deg, du vet aldri hva andre sier, f.eks de du har langet til! ;>
Sist endret av Nenzo; 12. juni 2006 kl. 02:46.
Nice tråd, det her er sånn folk burde få med seg for folk snakker av erfaring her.

Har vært i ett avhør selv også for sprenging av bil.
Det var egentlig ikke noe problem og sitte der han var koslig han som avhørte meg men sleip også, brukte flere metoder (mange allerede nevnt tidligere i tråden).

Er dere flere som blir tatt for en ulovelig handling så er det litt værre for da trekker de opp hele tiden at de har fått "sprikende" forklaring fra de andre det gjelder.

Hmm er det noen måte og forsvare seg mot noe sånt på?
Man har vel ikke rett på og se de andre sine forklaringer før man har avgitt forklaring selv? (ville vel vært litt for dumt).
jør som meg, vri på allt så nert sannhete som mulig uten å si noe re ell informasjon, funker som F***en, men bare husk va du har sakt så du kan sei det samme sener viss de innkaler deg inn på boret en gang till! eller nekt!
hvordan gikk avhøret?
vet det er litt sent nå, men jeg tenker på andre som kansje kan ha intresse av det. Var i avhør her for litt siden, var første gangen og jeg var virkelig nervøs. Så det jeg gjorde var å ta to blåvalium kvelden før jeg skulle i avhør, disse hang igjenn såpass at jeg nesten ikke merket noe som helst til nervene når jeg møtte i avhør kl 11 dagen etter, altså klarte jeg å prate helt rolig. I tilleg hadde jeg tenkt igjennom hva jeg skulle si, jeg prøvde så godt jeg kkunne å fortelle alt akuuratt som det var, bare at jeg så klart utelatte den kriminelle handlingen jeg sto mistenkt for. dermed var det mye letter å ''lyve'' siden jeg egentlig bare snakket satt men utelatte et par små ting:P
Sitat av overtrip
vet det er litt sent nå, men jeg tenker på andre som kansje kan ha intresse av det. Var i avhør her for litt siden, var første gangen og jeg var virkelig nervøs. Så det jeg gjorde var å ta to blåvalium kvelden før jeg skulle i avhør, disse hang igjenn såpass at jeg nesten ikke merket noe som helst til nervene når jeg møtte i avhør kl 11 dagen etter, altså klarte jeg å prate helt rolig. I tilleg hadde jeg tenkt igjennom hva jeg skulle si, jeg prøvde så godt jeg kkunne å fortelle alt akuuratt som det var, bare at jeg så klart utelatte den kriminelle handlingen jeg sto mistenkt for. dermed var det mye letter å ''lyve'' siden jeg egentlig bare snakket satt men utelatte et par små ting:P
Vis hele sitatet...
akkurat som jeg jør det beste måten syns jeg (utnom valium da) men bra tips!
Må takke for mange tips her... jeg hadde fjernet alt jeg eide og hadde av ulovlige greier før jeg dro dit. og har akkurat flytta så trengte ikke å være såååå forsiktig med spaning osv...

saken handlet ikke om dealing, så jeg var ganske heldig. det var noe vold for en liten stund sia, hadde sloss med noen pakkiser... så det hele gikk ganske bra

men takk igjen det her er viktige tips som gjelder nok for flere av oss her på forumet!
Bra det gikk smertefritt da
Hell og lykke til videre
Ja det var flaks Skal du fortsette med dealing eller? Kanskje du har fått en lærepenge
Gjør som du vil i avhøret. Hadde det vært alvorlig nok hadde de plukket deg opp på gata.har selv vært i utalige avhør. blir det for hett. sier du at det er nok. å så går du. eller at du vil ha advokaten din der!