Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1252
Har planer om å feste en motor på en eldre trøsykkel.
Mitt spørsmål er da: Hvor mange Hk bør jeg minst ha hvis den totale belastningen blir på rundt 100kg ?
Noen som har prøvd dette før? Noen som har brukt giren som allerede er på sykkelen?
Har ikke tenkt å bruke en mopedmotor eller større saker. Skal kun være et eksperiment for denne gang. En gressklipper/motorsag motor skal vel gjøre susen?

Kom gjerne med kommentarer eller tips!
Takk
En vanlig moped har vell 4-5 hestekrefter tror jeg (er ikke grensen 4,5 kW eller noe slikt?), så noe rundt dette er vell ikke feil, da en sykkel veier mindre enn en moped. Med tanke på bremser, styring, gir osv. så synes jeg dette har tendenser til å bli veldig farlig, jeg anbefaler å kjøre med hjelm om verneutstyr :P
Trådstarter
Har en ny gressklypper som har 2,5KW, og en eldre som er forhåpentligvis mindre. Valget blir uansett den gamle motoren isåfall..
Har studert litt på motoren, fant ut at det er ekstremt lett å lage gassklemme, og bremsen er jo der fra før av.. Problemet er bare at jeg vet ikke om det virker/er så lurt å snu motoren i ønsket vinkel.. Må sikkert gjøre noe inni bensintanken vel?
Monteringen av motoren må være fast og solid, ellers kan det gå galt :s
Noe annet jeg bør være obs på?
Jeg og en kamerat prøvde på noe lignende tidligere en gang, og det største problemet var nok å få en måte å få ett fri eller nøytralt gir. Vi tenkte ut noe slikt slik at vi ville bruke girsystemet til sykkelen, og så modifisere ett av de bakerste tannhjulene slik at det snurrer fritt uten å drive hjulet. Vi kom aldri spesielt langt med dette prosjektet, men det var ihvertfall en tanke.
Trådstarter
Mm.. Det er det som er problemet med gressklippermotoren :S
Ved å bruke en motorsag, står vel rotoren i ro helt til du trykker på gassen? Eller..
Tror du kommer lengre med å bruke systemet som er på en Honda Camino. Sånne ligger på finn og autodb til en slik og ingenting.
En venn av meg brukte en motorsagmotor til akuratt det samme. Motorsagen har en sentrifugal clutch innebygd (tror jeg), slik at den tar bare fatt når du gir gass. På denne måten skal du kunne bruke girsystemet som er på sykkelen.
Jeg har laget noe sånt, laget det av en gammel kjerringsykkel, og "svinghjulet" til en suzuki zr (gammal drittmoped). Jeg brukte en motorsag jeg fant på dynga når jeg var å kastet noe kødd.

Gira som er på sykkelen er ikke til å anbefale, jeg anbefaler deg å drite i gir i det store og hele. motorsagmotoren (som forøvrig ikke en noe form for sentrifugalclutch på) er bare å sveise fast en plass bakpå sykkelen..jeg forsterket bæreren på gammelkjerringsykkelen og skrudde fast motoren der via ei stålplate som jeg sveiste i bæreren.
Jeg kappet av den bakerste rammen ¨på sykkelen å erstatet denne med mopedbakparten..brukte slegge, hammer, vinkelkutter og sveisapparet + mye mot.

Drevet som er på motorsagen kan du fjerne og erstatte med knallertdrev.

Problemet jeg fikk var at motorsagmotoren ikke klarte å dra fra 0 km/t til ca 20km/t, så jeg måtte sykle som en idiot helt til motorsagmotoren fikk såpass turtall at den fikk høytenning, når den kom opp på dette turtallet kunne den dra opp bratte bakker uten problem, men det var jævla ille å kjøre den, for om du slakket for mye av så turtallet bakket, da ga motoren opp..så man måtte jo ha full hendel nesten hele tida.
Kan forresten legge til at på flatmark så gikk den så sykt fort.
Når det gjelder hvor sterkt du skal bygge dette, så vet ikke jeg. ta det med en klype sunn fornuft å prøv å få gode sveiser så den ikke knekker i sveisene..Metall kan somregel flexe ganske mye før det knekker, så ikke bli nervo dersom den "duver" litt. GL!
Sikkerhetsklarert
Zr er da ikke noen dritt moped.. :P