Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 10053
Å være voksen, på ordentlig, hva er det?

Hva det er å være voksen, virkelig voksen, er noe jeg har fundert på en stund. Jeg tror det er mine opplevelser med Ayahuasc, kombinert med det å bli eldre selv, som har fått meg til å se nærmere på hva det egentlig betyr å være voksen.

Uten å kunne bekrefte om dette stemmer i alle tradisjoner, så kan jeg si at i veldig mange stammesamfunn rundt om på jorden (urbefolkninger) er det vanlig å ha svært konkrete overganger fra en livsfase til den andre. Dette kalles overgangsriter (engelsk: Rite of Passage) som er en tydelig markering på at et menneske trer over fra en fase i livet en annen. Dette kan være tester for eksempel krever mot og/eller evne til å gjennomgå smerte.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Rite_of_passage)

Etter at denne overgangen er gjennomført og bestått kan personen tre inn i den nye rollen sin i stammen/samfunnet.
Dette kan for eksempel bety at et barn har bestått overgangen til voksen, og kan påta seg de ansvar og plikter som hører til denne fasen.

I min erfaring har vi ikke i praksis denne overgangen i dagens samfunn. Det er ingen markant overgang fra det å være barn til voksen. Å vet vi egentlig hva det betyr å være voksen?

Sånn jeg ser det i dag handler det å være voksen om å fundamentalt ta ansvar for situasjonen man befinner seg i.

Med situasjonen mener jeg sin: Historie, kunnskap, forståelse, (sine) tanker, følelser, handlinger, den materielle og ikke-materielle virkeligheten, (vissheten om) kjente og ukjente-dimensjoner.

I tillegg vil jeg si at jeg tror at det å være voksen betyr å være i stand til å forholde seg til vissheten om at livet og livets opprinnelse fundamentalt er et mysterium, for alle (!), og at ingen vet.

Det å være voksen ser jeg på som å være i stand til å forholde seg til denne situasjonen uten bedrag, uten å lure seg selv eller andre, med andre ord helt ærlig.

Jeg tror det å være voksen betyr å forholde seg til dette og fortsatt være i stand til å si: Kom igjen kamerat, dette går bra! (med et genuint smil, og glimt i øyet).


Hva er ditt syn på dette?
Frankrikes Solkonge
Er ikke konfirmasjon en form for overgang inn i de voksnes rekker? Jeg mener å huske at det er fra gammelt av da sønnen ble 14, så skulle han være med på å jobbe på jordet på lik linje som de voksne gjorde.
Voksen er man strengt tatt når man blir myndig, altså fra 18 års alder. Blir feil å bruke en annen betegnelse enn voksen på en person som er eldre enn det synes jeg. Kanskje det er mer riktig å spørre om hva det betyr å være moden?

Moden er man, etter mitt syn, når man tar ansvar for eget liv, og ikke er avhengig av andres veldedighet for å overleve og å klare seg i hverdagen.

Modenhet betyr også at man respekterer både seg selv og andre og at man følger samfunnets spilleregler.

En moden person er selvsikker og trygg på seg selv, og tar ansvar for egne behov.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Konfirmasjonen er et slikt overgangsrite, men vi vet jo alle at det ikke er slik lenger. I vårt "moderne" og hektiske samfunn er ungdomstiden dratt ut til det ytterste. Vi hører ofte at tredveårene er de nye tjueårene, og nå har det vel gått til at førtiårene er de nye trettiårene.

Din måte å definere voksen går nok ikke overens med disse samfunnene du beskriver hvor man har slike klare overgangsriter. Voksen der betyr vel ofte at samfunnet ser på deg som klar til å ta vare på deg selv, og det er vel strengt tatt det samme her i Norge.

Edit: Og bare sånn by the way, kjente og ukjente dimensjoner? Du bør kanskje slappe litt av med hallusinogenene. Du er vel enig i at en person på 70 år er voksen? Tror ikke det er så mange 70-åringer som tenker så mye på disse dimensjonene
Sist endret av Olympic; 5. november 2013 kl. 20:01.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Er ikke konfirmasjon en form for overgang inn i de voksnes rekker? Jeg mener å huske at det er fra gammelt av da sønnen ble 14, så skulle han være med på å jobbe på jordet på lik linje som de voksne gjorde.
Vis hele sitatet...
Konfirmasjon, det er vel egentlig litt ja og nei. Men nå for tiden, i praksis, så er det vel egentlig nei. Ja, det var nok vanlig før, og mulig det praktiseres enkelte steder ennå. Mange gutter dro jo på sjøen i 15 års alderen og kom tilbake som "menn", men det er vel heller unntaket enn regelen i dagens samfunn.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Voksen er man strengt tatt når man blir myndig, altså fra 18 års alder. Blir feil å bruke en annen betegnelse enn voksen på en person som er eldre enn det synes jeg. Kanskje det er mer riktig å spørre om hva det betyr å være moden?

Moden er man, etter mitt syn, når man tar ansvar for eget liv, og ikke er avhengig av andres veldedighet for å overleve og å klare seg i hverdagen.

Modenhet betyr også at man respekterer både seg selv og andre og at man følger samfunnets spilleregler.

En moden person er selvsikker og trygg på seg selv, og tar ansvar for egne behov.
Vis hele sitatet...
Per definisjon, 18 år ja.

Hva legger du i "å ta ansvar for egne behov" ?
Å være voksen, på ordentlig, hva er det?

Hva det er å være voksen, virkelig voksen, er noe jeg har fundert på en stund.
Vis hele sitatet...
Mener man er virkelig voksen når man har en selvstendig økonomi (kanskje med familie?) der man ikke lever av foreldres gavmilde hjelp. I tillegg til at en tenker på konsekvensetikk, det å oppføre seg bra foran alle, selv foran de du kan ikke kan fordra.

Sånn ellers kan jo begrepet "voksen" forstås i forskjellige varianter.
Som i å være 18 år eller eldre, da får du plutselig mulighet til å gjøre mye mer enn før, bla. starte "et selvstendig liv."

Du kan være ny konfirmert, som da er en tradisjon som er i Norge (vet og sikkert at det er i Tyskland, men i en litt annen forstand.) der det fra gammelt av, var at når man ble konfirmert skulle man ut å arbeide som alle andre.

Du kan oppføre deg voksent, der konsekvensettik mest sannsynlig er involvert.

Så jeg tror at vi kan få mange forskjellige svar her, alt fra hvordan de forskjellige idividene tolker det du spurte om.

EDIT:
som belisarius sa, tror kanskje det rette spørmålet er hva å være moden er ja... Kanskje mer det jeg har svart på.
Sist endret av Prinlezz; 5. november 2013 kl. 20:07.
Se på følgende liste og gi deg tre poeng for hvert hovedpunkt du oppfyller og ett poeng for hvert underpunkt.
  • Kåk
    • Selveier
    • Enebolig
    • Gjerde eller hekk
  • Bil
    • Volvo
    • Stasjonsvogn
    • Kan rygge med henger og lukeparkere
  • Skolegang (vgs)
    • Fullført yrkesfag
    • Fullført relevant universitetsutdannelse
  • Jobb
    • Fast
    • Lønn > 500k/år
    • Bruker skjorte
  • Familie
    • Gift
    • To barn
  • Kjæledyr
    • Bikkje
    • Golden retriever
Trekkfra ti poeng hvis du driver med dop, ekstremsport eller har en kritisk holdning til politi/myndigheter.

Maksimal poengsum er 33 poeng, grad av voksenhet blir derfor (oppnådd poengsum/33)*100%
Sitat av Olympic Vis innlegg
Konfirmasjonen er et slikt overgangsrite, men vi vet jo alle at det ikke er slik lenger. I vårt "moderne" og hektiske samfunn er ungdomstiden dratt ut til det ytterste. Vi hører ofte at tredveårene er de nye tjueårene, og nå har det vel gått til at førtiårene er de nye trettiårene.

Din måte å definere voksen går nok ikke overens med disse samfunnene du beskriver hvor man har slike klare overgangsriter. Voksen der betyr vel ofte at samfunnet ser på deg som klar til å ta vare på deg selv, og det er vel strengt tatt det samme her i Norge.

Edit: Og bare sånn by the way, kjente og ukjente dimensjoner? Du bør kanskje slappe litt av med hallusinogenene. Du er vel enig i at en person på 70 år er voksen? Tror ikke det er så mange 70-åringer som tenker så mye på disse dimensjonene
Vis hele sitatet...
(..Å ta vare på deg seg selv..)
Jeg tror også at det betyr at man er i stand til å forholde seg til "et større aspekt" av virkeligheten, alltså en utvidelse av rammene i forhold til det å være barn. Derfor sier jeg det at man er i stand til å forholde seg til "situasjonen" med et smil istedenfor frykt. Et barn trenger rammene, mens en voksen er i stand til å forholde seg til en større virkelighet og ta ansvar (individuelt og i felleskap) for egne rammer.

Hvis 70 åringen ikke er klar over "kjente og ukjent-dimensjoner" er det utenfor den personens bevissthet, og det er derfor ikke noe han eller hun trenger å forholde seg til.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Se på følgende liste og gi deg tre poeng for hvert hovedpunkt du oppfyller og ett poeng for hvert underpunkt.
  • Kåk
    • Selveier
    • Enebolig
    • Gjerde eller hekk
  • Bil
    • Volvo
    • Stasjonsvogn
    • Kan rygge med henger og lukeparkere
  • Skolegang (vgs)
    • Fullført yrkesfag
    • Fullført relevant universitetsutdannelse
  • Jobb
    • Fast
    • Lønn > 500k/år
    • Bruker skjorte
  • Familie
    • Gift
    • To barn
  • Kjæledyr
    • Bikkje
    • Golden retriever
Trekkfra ti poeng hvis du driver med dop, ekstremsport eller har en kritisk holdning til politi/myndigheter.

Maksimal poengsum er 33 poeng, grad av voksenhet blir derfor (oppnådd poengsum/33)*100%
Vis hele sitatet...
Hehe, veldig bra!!
Hehe, 15 voksenpoeng her. Godt jeg kunne trekke fra 10 ellers hadde det sett stygt ut.

Voksen er man når man tar ansvar for livet sitt selv, og slutter å skylde på omstendighetene for alt som er galt. Mange blir aldri voksne.
Man er voksen når man oppfører seg som en voksen, og ikke som en unge.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hehe, 15 voksenpoeng her. Godt jeg kunne trekke fra 10 ellers hadde det sett stygt ut.

Voksen er man når man tar ansvar for livet sitt selv, og slutter å skylde på omstendighetene for alt som er galt. Mange blir aldri voksne.
Vis hele sitatet...
-4 før utregningen. -12% voksen

det var da godt
Sitat av Paleofriendly Vis innlegg
Hva legger du i "å ta ansvar for egne behov" ?
Vis hele sitatet...
Tenkte at om du har lyst på noe, som f.eks. sex, et forhold, nye venner, givende opplevelser, å seile jorden rundt, så er du driftig nok til å skaffe deg det.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Se på følgende liste og gi deg tre poeng for hvert hovedpunkt du oppfyller og ett poeng for hvert underpunkt.
  • Kåk [COLOR="Red"]3 poeng[/COLOR]
    • Selveier
    • Enebolig
    • Gjerde eller hekk
  • Bil
    • Volvo
    • Stasjonsvogn
    • Kan rygge med henger og lukeparkere
  • Skolegang (vgs) [COLOR="red"]3 poeng[/COLOR]
    • Fullført yrkesfag
    • Fullført relevant universitetsutdannelse [COLOR="red"]1 poeng (høgskole)[/COLOR]
  • Jobb [COLOR="red"]3 poeng[/COLOR]
    • Fast
    • Lønn > 500k/år
    • Bruker skjorte [COLOR="red"]1 poeng[/COLOR]
  • Familie
    • Gift
    • To barn
  • Kjæledyr
    • Bikkje
    • Golden retriever
Trekkfra ti poeng hvis du driver med dop, ekstremsport eller har en kritisk holdning til politi/myndigheter.

Maksimal poengsum er 33 poeng, grad av voksenhet blir derfor (oppnådd poengsum/33)*100%
Vis hele sitatet...
Driver ikke med dop eller noe sånt, så for min del blir vel scoren 11. Dvs at jeg er (11/33)*100 = 33% voksen. Vil si det stemmer ganske bra.
@ Myoxocephalus; Først av alt, dritartig post! Jeg skårer bortimot 10-13 poeng der tipper jeg, noen av kriteriene er litt vriene, derfor li alt ettersom. Men jaggu, jeg lurer; er deltidsjobb sett såpass ned på, (av folk generelt, ikke deg altså ) at det ikke regnes overhodet som noe "voksent"??


Hilsen en som deltidsjobber mye.


...Og étt spørsmål; i < familie >, legger du i det at man har _stiftet_ en familie eller har en fra før?
Sist endret av aeon_illuminate; 5. november 2013 kl. 21:34.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Er ikke konfirmasjon en form for overgang inn i de voksnes rekker? Jeg mener å huske at det er fra gammelt av da sønnen ble 14, så skulle han være med på å jobbe på jordet på lik linje som de voksne gjorde.
Vis hele sitatet...
før var det nok det - i dag blir folk voksne mye senere (som oftest). Jeg vil påstå at de fleste først blir voksne oppe i 20-årene.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Myoxocephalus; Først av alt, dritartig post! Jeg skårer bortimot 10-13 poeng der tipper jeg, noen av kriteriene er litt vriene, derfor li alt ettersom. Men jaggu, jeg lurer; er deltidsjobb sett såpass ned på, (av folk generelt, ikke deg altså ) at det ikke regnes overhodet som noe "voksent"??


Hilsen en som deltidsjobber mye.


...Og étt spørsmål; i < familie >, legger du i det at man har _stiftet_ en familie eller har en fra før?
Vis hele sitatet...
Det kommer vel litt an på hva slags deltidsjobb det er...
Når jeg hører ordet "deltidsjobb" tenker jeg på ringehjelp i butikker eller kundesupport i helgene, eller telefonselger etter skoletid, eller den slags. Og disse blir vel for det meste sett på som midlertidige jobber, helst for studenter og unge..? Alternativt selvsagt hvis man ikke har helse til å jobbe fulltid... Det er i alle fall mitt inntrykk. Hvis du er frisk og rask, men jobber mindre enn 100 %, og anser deg som helt voksen, så hadde det vært interessant å høre mer. Jeg er i alle fall av det inntrykket at en voksen "burde" ha en fulltidsjobb -- med mindre man har en fast deltidsjobb man klarer seg godt nok økonomisk med over lang tid, da. Men stabile lønninger og god økonomi forbinder man vel helst med fastjobber og ikke med deltidsjobber..? Jeg vet ikke, jeg kan godt la meg overbevise hvis du har argumenter andre veien.

Jeg tipper forresten at han mener at man har funnet seg partner og stiftet egen familie. Man trenger jo ikke være voksen for å bo hos familien man er født inn i, snarere tvert i mot...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Se på følgende liste og gi deg tre poeng for hvert hovedpunkt du oppfyller og ett poeng for hvert underpunkt.
  • Kåk
    • Selveier
    • Enebolig
    • Gjerde eller hekk
  • Bil
    • Volvo
    • Stasjonsvogn
    • Kan rygge med henger og lukeparkere
  • Skolegang (vgs)
    • Fullført yrkesfag
    • Fullført relevant universitetsutdannelse
  • Jobb
    • Fast
    • Lønn > 500k/år
    • Bruker skjorte
  • Familie
    • Gift
    • To barn
  • Kjæledyr
    • Bikkje
    • Golden retriever
Trekkfra ti poeng hvis du driver med dop, ekstremsport eller har en kritisk holdning til politi/myndigheter.

Maksimal poengsum er 33 poeng, grad av voksenhet blir derfor (oppnådd poengsum/33)*100%
Vis hele sitatet...
Arig liste! Tar den med en klype salt jeg, og håper av hele mitt hjerte at du ikke var seriøs(for din skyld). ble 9 poeng det der...

hmm.. Mener jeg hadde en drøm om å være voksen. Jeg var lenket med kjetting til både armer og bein.
Sist endret av visualn00b; 5. november 2013 kl. 21:55.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Myoxocephalus; Først av alt, dritartig post! Jeg skårer bortimot 10-13 poeng der tipper jeg, noen av kriteriene er litt vriene. Men jaggu, jeg lurer; er deltidsjobb sett såpass ned på, (av folk generelt, ikke deg altså ) at det ikke regnes overhodet som noe "voksent"??


Hilsen en som deltidsjobber mye.


...Og étt spørsmål; i < familie >, legger du i det at man har _stiftet_ en familie eller har en fra før?
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo opplagt mer voksent å jobbe enn å nave. På den annen side har jo alle ungdommer, studenter og annet umodent krapyl en deltidsjobb nå om dagen, så det står mye igjen å hente hvis man kun jobber deltid. Jeg burde nok ha tatt med noen flere poeng for jobbens innhold; det er jo ikke veldig voksent å jobbe som teaterinstruktør, forsker eller samlivsterapeut (skjønt lønnsbegrensningene hindrer jo disse fra å score full pott). Kan forøvrig legge til at med skjorte, så sikter jeg til ekte skjorte; McDonalds-uniformen teller ikke.

Hva familie angår, så er det selvsagt snakk om å stifte familie; dvs. ha samboer. Litt usikker på om homofilt samliv teller; min salige bestemor var i alle fall av den oppfatningen at homoseksualitet var noe man vokste av seg. Men selvsagt - kone og 2 barn (to, ikke flere!) er gullstandarden.

Ellers vil jeg oppklare at jeg med relevant utdannelse sikter til noe som gir en relevant jobb. Dersom du studerte ved Humanistisk Fakultet eller Høgskulen i Gokk, så har du mest sannsynlig ikke en relevant utdannelse.

Jeg har også blitt informert om at jeg var grovt urettferdig som satte goden retriever alene i en særstilling; engelsk setter hører også hjemme der.

Alt i alt er tallene usikre og dårlig kalibrert: selv scorer jeg intet mindre enn 27 poeng før fratrekk for politiforakt, og det sender meg ned fra over 80% voksen til rundt 50% - her burde jeg nok ha satt en mer moderat variabel.

Sitat av visualn00b Vis innlegg
Arig liste! Tar den med en klype salt jeg, og håper av hele mitt hjerte at du ikke var seriøs(for din skyld). ble 9 poeng det der...

hmm.. Mener jeg hadde en drøm om å være voksen. Jeg var lenket med kjetting til både armer og bein.
Vis hele sitatet...
Som du kan se av mine øvrige 874 innlegg, så er jeg alltid 100% seriøs, akkurat slik et voksent menneske skal være.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Som du kan se av mine øvrige 874 innlegg, så er jeg alltid 100% seriøs, akkurat slik et voksent menneske skal være.
Vis hele sitatet...
_det_ er det sørligste jeg har hørt i hele dag. kondolerer.
uansett.. ekstrapoeng for Volvo og hunderase . Det er 10^2 % bullshit
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Som du kan se av mine øvrige 874 innlegg, så er jeg alltid 100% seriøs, akkurat slik et voksent menneske skal være.
Vis hele sitatet...
Det gjør det ikke voksen men kjedelig. Et voksent menneske har lov til å kødde, være sarkastisk etc
morro å se at begge over her tydeligvis ikke klarte å fange opp sarkasmen de kritiserer han for å ikke ha
Det slår ingen av dere at han kanskje var sarkastisk i innlegget sitt...?
ArbeidsledigProletar
Dette er egentlig en litt teit diskusjon da hele greia er veldig inviduell.
Men i mine øyne så er man ikke vosken mentalt før litt innpå tjueåra.
18-20åringer er ikke mye modne folk... Selv om de kanskje har egne liv med dame, bil og hus.

Denne 18årsgreia og tidligere 15 som nevnt i tidligere poster er i mine øyne bare noe kunstig samfunnet har skapt.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det slår ingen av dere at han kanskje var sarkastisk i innlegget sitt...?
Vis hele sitatet...
<ironi> nei </ironi>
For meg er man voksen når man kan reprodusere og gi en god og trygg oppvekst til et barn, selv om man kanskje velger å ikke få barn.
Det er dessverre alt for mange som setter liv til barn uten å være (voksen) i stand til å gi det en god oppvekst.

Det er noen få ting som jeg ser på som nødvendig for å sørge for en god oppvekst:
-Stabil fysisk og psykisk helse.
-God nok økonomi til å huse et barn.
-Stort nok hus/leilighet til å huse et barn.
-Et godt forhold til partner.
-En god etikk og moral.
-Ha evne til å ta gode avslutninger, selv om de er vanskelige.
-etc.

Så i mine øyne kan man godt være 50-60, men ikke voksen, bare gammel.
Som jeg ser det, er man først voksen når man er i stand til å kontrollere temperamant, i stand til å sette seg langsiktige mål (og oppnå dem), ta ansvar for sin egen livssituasjon (deriblant forvalte økonomi, og forhold til venner / familie og barn), og være i stand til å identifisere ting som er galt i livet ens, og å utbedre dem.
Man er voksen når man ikke lenger er avhengig av foreldre, men forsørger seg selv.
Sitat av Grix Vis innlegg
Man er voksen når man ikke lenger er avhengig av foreldre, men forsørger seg selv.
Vis hele sitatet...
Hva med studenter? Kan ikke studenter som ikke har mulighet til å jobbe, og derfor må ha støtte fra foreldre være voksne?
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
For meg er man voksen når man kan reprodusere og gi en god og trygg oppvekst til et barn, selv om man kanskje velger å ikke få barn.
Det er dessverre alt for mange som setter liv til barn uten å være (voksen) i stand til å gi det en god oppvekst.

Det er noen få ting som jeg ser på som nødvendig for å sørge for en god oppvekst:
-Stabil fysisk og psykisk helse.
-God nok økonomi til å huse et barn.
-Stort nok hus/leilighet til å huse et barn.
-Et godt forhold til partner.
-En god etikk og moral.
-Ha evne til å ta gode avslutninger, selv om de er vanskelige.
-etc.

Så i mine øyne kan man godt være 50-60, men ikke voksen, bare gammel.
Vis hele sitatet...
Beste jeg har sett på lenge.
Det finnes ikke noe fasitsvar på det å være voksen.

Denne tråden tråden består kun av subjektive meninger.
Å være voksen betyr at du konstant tenker på om du har nok penger til regninger, husleie, strøm og mat fram til neste lønningsdag :P Samtidig som du tenker "faen så godt jeg hadde det da jeg bodde hos mamma og pappa"
Sist endret av stianue; 6. november 2013 kl. 03:22. Grunn: ps
Sitat av stianue Vis innlegg
Å være voksen betyr at du konstant tenker på om du har nok penger til regninger, husleie, strøm og mat fram til neste lønningsdag :P Samtidig som du tenker "faen så godt jeg hadde det da jeg bodde hos mamma og pappa"
Vis hele sitatet...
Uh. Nei. Dette betyr at du har flyttet ut hjemmefra uten å være voksen.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
For meg er man voksen når man kan reprodusere og gi en god og trygg oppvekst til et barn, selv om man kanskje velger å ikke få barn.
Det er dessverre alt for mange som setter liv til barn uten å være (voksen) i stand til å gi det en god oppvekst.

Det er noen få ting som jeg ser på som nødvendig for å sørge for en god oppvekst:
-Stabil fysisk og psykisk helse.
-God nok økonomi til å huse et barn.
-Stort nok hus/leilighet til å huse et barn.
-Et godt forhold til partner.
-En god etikk og moral.
-Ha evne til å ta gode avslutninger, selv om de er vanskelige.
-etc.

Så i mine øyne kan man godt være 50-60, men ikke voksen, bare gammel.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med grad av voksenhet å gjøre? Vil det si at man aldri kan bli ordentlig voksen om man lider av revmatisme eller tilbakevendende depresjon? Eller bor i en toroms? Eller er skilt? Eller har valgt en jobb man trives med fremfor en med høy lønn?
Å være voksen er ikke ensbetydende med å kunne gi barn en god oppvekst (noe jeg forøvrig mener man godt kan klare selv om man er singel eller revmatiker).


Hvis man ser bort fra de juridiske (nådd myndighetsalder) og biologiske (nådd pubertet) definisjonene, mener jeg at å være voksen i det store og hele er å være klar over og villig til å ta konsekvensene av sine egne handlinger.
Man kan løpe over brennende kull, slåss med sverd, dra til sjøs eller slite seg gjennom flerfoldige kvelder med konfirmasjonskurs, men det trenger allikevel ikke bety at man er voksen. Det går vel mye på det samme som å være moden, sånn jeg ser det.
Når du går fra reciever til provider, når du klarer deg selv, når du tar ansvar for egen situasjon. Min definisjon.
Sitat av Orph Vis innlegg
Hva med studenter? Kan ikke studenter som ikke har mulighet til å jobbe, og derfor må ha støtte fra foreldre være voksne?
Vis hele sitatet...
Man kan fint forsørge seg selv som student selv om man ikke jobber, via studielån (som du selv må betale tilbake senere). Hvis man fortsatt bor hjemme hos mor synes ikke jeg man kan regnes som voksen enda.
Sitat av Grix Vis innlegg
Man kan fint forsørge seg selv som student selv om man ikke jobber, via studielån (som du selv må betale tilbake senere). Hvis man fortsatt bor hjemme hos mor synes ikke jeg man kan regnes som voksen enda.
Vis hele sitatet...
Det er ikke realistisk i dagens boligsituasjon for de aller fleste studenter i storbyene; etter å ha dekket faste utgifter har jeg 500kr igjen av studielånet, f.eks. I tillegg må man jo ha mat, klær, osv. Nå snakket jeg ikke på mine egne vegne her, men poenget mitt er at man godt kan være både moden og voksen, men ute av stand til å forsørge seg selv på grunn av livssituasjon. Hva er vel mer voksent enn å ta en utdannelse? Man legger inn mange år med arbeid under kummerlige levekår for å forbedre livssituasjonen i det lange løp.
Jeg ser på de som tar ansvar for egne handlinger og konsekvensene som voksne
Min mor sa alltid: "Man er ikke voksen før man tør å være barnslig". Hva hun mente med det, aner jeg ikke.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Hva har dette med grad av voksenhet å gjøre? Vil det si at man aldri kan bli ordentlig voksen om man lider av revmatisme eller tilbakevendende depresjon? Eller bor i en toroms? Eller er skilt? Eller har valgt en jobb man trives med fremfor en med høy lønn?
Å være voksen er ikke ensbetydende med å kunne gi barn en god oppvekst (noe jeg forøvrig mener man godt kan klare selv om man er singel eller revmatiker).


Hvis man ser bort fra de juridiske (nådd myndighetsalder) og biologiske (nådd pubertet) definisjonene, mener jeg at å være voksen i det store og hele er å være klar over og villig til å ta konsekvensene av sine egne handlinger.
Man kan løpe over brennende kull, slåss med sverd, dra til sjøs eller slite seg gjennom flerfoldige kvelder med konfirmasjonskurs, men det trenger allikevel ikke bety at man er voksen. Det går vel mye på det samme som å være moden, sånn jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Det jeg i hovedsak mente var at man er i mine øyne voksen når man har evne og vilje til å føre generasjonen videre, og alt det som måtte høre til.
Dette er en av de viktigste funksjoner vi mennesker har, nettopp å reprodusere og sørge for en god oppvekst så neste generasjon kan gjøre det samme.

Hvordan du føler for å tolke det er opp til deg, men det er vertfall mitt syn på å være voksen, nettopp det å være en ressurs for neste generasjon, selv om man kanskje avstår fra å få barn.
Det ser ut som de fleste er enige om at det å være voksen / moden handler om å ta ansvar, enten det er økonimiske, i utdannelse, tenke "sjæl", oppdra barn, levekår osv.

Hvis voksen / moden = å ta ansvar
Hva betyr det å ta ansvar?

Definisjon av «å ta ansvar» (verb): Å stå for, å svare for
Definisjon av «ansvar» (substantiv): forpliktelse til å stå til rette for noe, skyld

«Jeg trenger ikke ta ansvar for dette (verb), det er ikke min skyld/mitt ansvar (substantiv)»

«Jeg trenger ikke å stå for denne handlingen/situasjonen/dette resultatet, det er ikke min handling/mitt arbeid»

Hvis det å være voksen / moden betyr å ta ansvar, og det å ta ansvar betyr evnen til «å sto for», vil jeg si at det å være voksen (å ta ansvar) er knyttet til ærlighet, hvordan kan man stå for noe uten ærlighet?
Voksen er man i det man kan ta ansvar for seg selv og andre. Noen blir det aldri, andre er det fra dem er nyfødt.
Har alltid ment at man er voksen når man klarer å ha et økende barskap uten å tømme det hele tiden.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det kommer vel litt an på hva slags deltidsjobb det er...
Når jeg hører ordet "deltidsjobb" tenker jeg på ringehjelp i butikker eller kundesupport i helgene, eller telefonselger etter skoletid, eller den slags. Og disse blir vel for det meste sett på som midlertidige jobber, helst for studenter og unge..? Alternativt selvsagt hvis man ikke har helse til å jobbe fulltid... Det er i alle fall mitt inntrykk. Hvis du er frisk og rask, men jobber mindre enn 100 %, og anser deg som helt voksen, så hadde det vært interessant å høre mer. Jeg er i alle fall av det inntrykket at en voksen "burde" ha en fulltidsjobb -- med mindre man har en fast deltidsjobb man klarer seg godt nok økonomisk med over lang tid, da. Men stabile lønninger og god økonomi forbinder man vel helst med fastjobber og ikke med deltidsjobber..? Jeg vet ikke, jeg kan godt la meg overbevise hvis du har argumenter andre veien.

Jeg tipper forresten at han mener at man har funnet seg partner og stiftet egen familie. Man trenger jo ikke være voksen for å bo hos familien man er født inn i, snarere tvert i mot...
Vis hele sitatet...
@Realist1; er snakk om en deltidsjobb (som innebærer bl.a kundesupport). Blitt såpass mye på meg den siste tiden at det nærmer seg 60% stilling - og jeg gjør dét ved siden av å være heltidsstudent samt andre^^ ting..

Der hvor jeg jobber er det en god del studenter, men også en del 30-åringer med dette som primær -eller bi-jobb, og en og annen avdanket 40/50-åring. Jeg er nå av den personlige oppfatningen at deltidsjobb og deltidsarbeidende ikke får den respekten de fortjener, fordi slik som jeg ser det, er fulltidsjobb i fast stilling (en vilkårlig arbeidsplass) med alle tilhørende rettigheter som du får innen det 'norske' systemet, en veldig mye mer enklere ting å gjøre ennå sjonglere krevende studier og krevende deltidsjobb.

(Rent politisk skal jeg være ærlig i at jeg er for å forsterke rettighetene til deltidsarbeidende, og går ofte imot et Lo f.eks i meninger rundt dette.)

..Mange har det slik, og jeg har måttet gjøre det pga (som orph her nevnte) store utgifter av å bo i storbyen. Slik sett så vil jeg si at heltidsstudenter med deltidsjobb/tyngre verv (som faktisk _gjennomfører/leverer_ på de forskjellige stedene) er mer voksne kontra en med yrkesfag som er i en 'komfortabel'' fast stilling i de tidlige tjueårene.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. november 2013 kl. 02:10.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Mange har det slik, og jeg har måttet gjøre det pga (som orph her nevnte) store utgifter av å bo i storbyen. Slik sett så vil jeg si at heltidsstudenter med deltidsjobb/tyngre verv (som faktisk _gjennomfører/leverer_ på de forskjellige stedene) er mer voksne kontra en med yrkesfag som er i en 'komfortabel'' fast stilling i de tidlige tjueårene.
Vis hele sitatet...
Ingen tvil om at det krever sitt å balansere fulltidsstudier med ekstra deltidsjobb. Jeg tror grunnen til at mange folk ser på det som mindre voksent, er at de fleste personer man ellers regner som voksne, har en fast fulltidsjobb. Jeg tror det er denne etableringen (se definisjon 1 på den refleksive varianten!) som gjør at folk oppfatter fast jobb som voksent. Som du sier selv (slik jeg forstår deg i alle fall), så er ikke deltidsjobben din noe du har tenkt å ha i lengre tid, og det gjør deg altså mindre etablert, og det er som sagt et av kriteriene folk setter for voksenhet...

Du har dog min fylle sympati og aktelse for å ha såpass mye som en 60 % stilling ved siden av fulltidsstudier.
@Realist1; Jepp, det å være etablert og ikke ha en "nomadisk" livsstil er ganske essensielt i hvor mye man oppfattes som voksen utenfra. SLik sett, er den/de gode ordningene rundt fast stilling i den nordiske/norske modellen noe jeg virkelig gleder meg til, den gangen jeg blir skikkelig vosken.
Tjueåra varer nå til dags langt ut i det neste titallet for de fleste vil jeg tippe, særlig de som har gått utdanninger.

Men altså, dette er noe midlertidlig jeg gjør pga enkelte 'målsetninger' jeg har, hadde det vært lengre hadde jeg blitt utbrent fort som.. (..en svidd japaner rett etter Hiroshima-bomben). I lys av at dette<< er det vrient å sjonglere (-og det er som nevnt mange studenter som "sjonglerer" sånn btw-), da burde virkelig politikere se å få gjort noe med studiefinansieringen/boliger, og _særlig_ oppfølgingen av den enkelte slik at man ikke trenger å bruke typ 8 år på en masterutdannelse (som mange også gjør). Dét er et rellt problem her i landet, men en annen diskusjon for en annen tråd. (aprop takk for kompliment!)
Sist endret av aeon_illuminate; 7. november 2013 kl. 02:36.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Det jeg i hovedsak mente var at man er i mine øyne voksen når man har evne og vilje til å føre generasjonen videre, og alt det som måtte høre til.
Dette er en av de viktigste funksjoner vi mennesker har, nettopp å reprodusere og sørge for en god oppvekst så neste generasjon kan gjøre det samme.
Vis hele sitatet...
Mennesket har strengt tatt ingen funksjoner. Evolusjonen er blind. Den har ingen intensjoner, den har ikke skapt oss for noe formål. Som vi alle vet dør arter som ikke reproduserer seg ut, så derfor har vi utviklet oss slik at de fleste av oss både har ønske om, og er i stand til å bli voksne og ha seksuell omgang. Det er egentlig alt. Evolusjonen, om du vil personifisere den, "tenkte" ikke på ting som prevensjon.

Jeg vil aldri påstå at det er feil å få barn, og kan godt tenke meg å få barn selv en gang, da ikke før jeg er i en mye mer stabil livssituasjon der jeg faktisk kan sørge for at barna får et godt liv. Men likevel er det altfor mange mennesker i verden i dag, i alle fall om alle skulle levd slik vi lever i Norge. Det å sette barn til verden som i løpet av livet vil oppleve netto lidelse, altså at de vil lide mer--fysisk eller psykisk--enn de opplever positive følelser, det synes jeg er både uetisk og umodent. Og det er et faktum at de fleste barn i dag blir satt til verden i fattige land. I industrilandene har vi vel godt under 2 barn per kvinne over hele fjøla. Så dette med å knytte en definisjon av det å være voksen eller moden opp mot reproduksjon vil jeg påstå er problematisk.

Men selvsagt bør det være en del av det å være moden å gjøre en innsats for at også kommende generasjoner har en fin jord å leve på. Miljø osv. Noe vi i Norge, meg inkludert, egentlig er jævlig dårlige på.
Når man tar ansvar for det man gjør og ikke henger med på lasset hos noen andre.
Når man kan gjøre seg egne meninger uten å få det fortalt fra andre hva man skal mene.
Når du ser hvordan du og din væremåte påvirker ting og folk rundt deg.
Når man lærer å kjenne seg selv så man vet sine svake og sterke sider.

Når man lærer å kjenne sine egne behov såpass at man slutter å ape etter "standardmodellen" dersom den ikke passer. Ikke tvinge seg med på ting man trur man bør være med på fordi "alle andre" gjør det og det er sånn man må gjøre for å være kul og godkjent person. Folk er forskjellige.

Når man griper inn eller ikke er redd for å si imot idiotiske meninger og utsagn som mobbing eller f.eks folk som prater om at det er helt greit å klå på bevisstløse folk på fest. De som nikker og sier ingenting er ikke voksne, ta ordet og forklar hvorfor de tar feil. Vil de ikke høre, forklar med et askebeger (men trekk fra 10 poeng fra voksen-potten, +5 vigilante points tho)
Sist endret av Bothrops; 7. november 2013 kl. 09:13.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Det jeg i hovedsak mente var at man er i mine øyne voksen når man har evne og vilje til å føre generasjonen videre, og alt det som måtte høre til.
Dette er en av de viktigste funksjoner vi mennesker har, nettopp å reprodusere og sørge for en god oppvekst så neste generasjon kan gjøre det samme.

Hvordan du føler for å tolke det er opp til deg, men det er vertfall mitt syn på å være voksen, nettopp det å være en ressurs for neste generasjon, selv om man kanskje avstår fra å få barn.
Vis hele sitatet...
Du skrev:
For meg er man voksen når man kan (...) gi en god og trygg oppvekst til et barn (...)
Det er noen få ting som jeg ser på som nødvendig for å sørge for en god oppvekst:
-Stabil fysisk og psykisk helse.
-God nok økonomi til å huse et barn.
-Stort nok hus/leilighet til å huse et barn.
-Et godt forhold til partner.
-En god etikk og moral.
-Ha evne til å ta gode avslutninger, selv om de er vanskelige.
-etc.

Jeg skjønner ikke helt hvordan det der kan være så veldig åpent for tolkning, men greit nok, da har vi veldig forskjellige definisjoner på det å være voksen.

Sitat av Paleofriendly Vis innlegg
Det ser ut som de fleste er enige om at det å være voksen / moden handler om å ta ansvar, enten det er økonimiske, i utdannelse, tenke "sjæl", oppdra barn, levekår osv.

Hvis voksen / moden = å ta ansvar
Hva betyr det å ta ansvar?

Definisjon av «å ta ansvar» (verb): Å stå for, å svare for
Definisjon av «ansvar» (substantiv): forpliktelse til å stå til rette for noe, skyld

«Jeg trenger ikke ta ansvar for dette (verb), det er ikke min skyld/mitt ansvar (substantiv)»

«Jeg trenger ikke å stå for denne handlingen/situasjonen/dette resultatet, det er ikke min handling/mitt arbeid»

Hvis det å være voksen / moden betyr å ta ansvar, og det å ta ansvar betyr evnen til «å sto for», vil jeg si at det å være voksen (å ta ansvar) er knyttet til ærlighet, hvordan kan man stå for noe uten ærlighet?
Vis hele sitatet...
Interessant betraktning, begrepet «å ta ansvar» mistet egentlig all sin slagkraft for min del da Jens Stoltenberg proklamerte at hans ansvar var å ta ansvar for det han hadde ansvaret for. Føler det ofte brukes uten noen refleksjon over hva det egentlig vil si. «Å stå for» synes jeg er fint, men det blir allikevel ikke helt det samme. Alle kan ta feil og gjøre dumme ting, og man trenger ikke nødvendigvis å stå for det i ettertid, men man må kunne ta ansvar for handlingen og de mulige konsekvensene.
Sist endret av Samleieobjekt; 18. november 2013 kl. 19:26. Grunn: Skriveleif
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Se på følgende liste og gi deg tre poeng for hvert hovedpunkt du oppfyller og ett poeng for hvert underpunkt.
  • Kåk
    • Selveier
    • Enebolig
    • Gjerde eller hekk
  • Bil
    • Volvo
    • Stasjonsvogn
    • Kan rygge med henger og lukeparkere
  • Skolegang (vgs)
    • Fullført yrkesfag
    • Fullført relevant universitetsutdannelse
  • Jobb
    • Fast
    • Lønn > 500k/år
    • Bruker skjorte
  • Familie
    • Gift
    • To barn
  • Kjæledyr
    • Bikkje
    • Golden retriever
Trekkfra ti poeng hvis du driver med dop, ekstremsport eller har en kritisk holdning til politi/myndigheter.

Maksimal poengsum er 33 poeng, grad av voksenhet blir derfor (oppnådd poengsum/33)*100%
Vis hele sitatet...
Lol. Jeg fikk null poeng.

Leier leilighet. Ikke fullført videregående, men er ingeniørstudent. Har en unge og ei katte. Vært sammen med dama i 6 år. Ikke forlovet eller gift. Liker ikke skjorter og jobber deltid forsiden av studiene.
Kan til nød lukeparkere. Ville ikke prøvd meg på henger. Eier ikke egen bil.