Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3738
Skulle gjerne hatt noen innspill på hvilken nettleser dere bruker? Hater explorer, og føler ikke google chrome eller firefox er helt optimalt heller. Er det noen andre nettlesere der ute som er bedre?
I følge denne omfattende testen så scorer Chrome best på nesten alle kriterier. Jeg bruker Chrome.

Damn, så ikke at du har prøvd Chrome. Jeg kan forsåvidt anbefale Safari, en veldig grei nettleser som er ekstremt enkel å bruke.
Sist endret av Dimergon; 21. august 2013 kl. 19:36.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg foretrekker Firefox på grunn av alle utvidelsene + vanesak. Før dette brukte jeg Opera - en helt grei nettleser, problemet med den var rare småfeil på enkelte sider, og (tidligere) mangel på utvidelser. Usikker på hvor mange det er å velge mellom blant de forskjellige nettleserne i dag.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Netscape!


Nei, er vel Chrome eller FireFox jeg må si er best, men alt er vel smak og behag?
Hvis du har prøvd IE, FF og Chrome er det vel omtrent bare Opera som er igjen. De har nylig kommet med en ny og svært minimalistisk utgave som de kaller Opera 15 som er hatet av omtrent alle av oss som har brukt Opera siden starten. Opera 12.16 er den siste utgaven av det "originale" Opera, og den er fremdeles veldig veldig bra.

Prøv deg fram og se hva du liker.
Har Chrome på både PC og Android, beste nettleser imo.
Liker veldig godt Maxthon 3.0, verdt å merke at dette ikke er Maxthon Cloud Browser. http://www.maxthon.com/
Eneste minuset er at mange utvidelser er på kinesisk/japansk.
Har egentlig vært fornøyd med Chrome jeg også, men den tuller så mye noen ganger. Vil ikke laste nettsider osv, selvom jeg får det til i explorer. Har ikke hatt det problemet før, men er utrolig irriterende. Vil jo helst slippe å ha flere nettlesere for å kunne laste inn alle sider osv.
Er fan av Firefox, men kjører Waterfox på stasjonær maskin og Aurora på laptop, syns de er litt raskere. Har også testet Pale Moon, men den var fryktelig på å henge seg opp og krasje.
Jeg liker Firefox veldig godt, mange plugins og raskt
Hvorfor "Hater explorer,"? Kan du begrunne det litt før man argumenterer...
Sitat av oggen Vis innlegg
Hvorfor "Hater explorer,"? Kan du begrunne det litt før man argumenterer...
Vis hele sitatet...
Eldre versjoner av Explorer var tregt og dårlig, har ikke brukt nye Explorer så jeg kan ikke si noe om det.
bruker chrome pga addblock <3

syntes det var rart du har problemer med å laste nettsider, har aldri opplevd eller hørt om det selv
Installer minst 3 nettlesere og vinn erfaring.
Forskjellige nettlesere til forskjellige mennesker.
One size does not fit all.
Opera ftw!
Innebygget torrent-client, innebygget irc-klient, funker som den skal uten to tusen plugins(fuck ffox), den beste homescreen'en/speed dial'en som finnes i browser-verdnen og overall et godt design. Synes egentlig det er litt merkelig at den ikke er mer populær.
Det er vel ingen fasit på hvilken nettleser som er best. Det kommer jo helt an på deg og hva du liker. Jeg sverger til Firefox, men dette er nok heller en vanesak.

Men er vel kanskje ikke noen andre enn IE, FF, Chrome og Opera som er utviklet nok til å kunne kalles en fullverdig nettleser.

Hva er det du missliker med disse?
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Alt utenom IE
Firefox seff
Sist endret av Spelevinken; 22. august 2013 kl. 11:31.
Internet Explorer forever <3 <3
Sitat av moret Vis innlegg
Opera ftw!
Innebygget torrent-client, innebygget irc-klient, funker som den skal uten to tusen plugins(fuck ffox), den beste homescreen'en/speed dial'en som finnes i browser-verdnen og overall et godt design. Synes egentlig det er litt merkelig at den ikke er mer populær.
Vis hele sitatet...
Tror opera er enten elsk eller hat. Jeg liker at en nettleser er en nettleser og ikke mye annet. Jeg har allerede andre favorittprogram til andre oppgaver og liker ikke om m opera skal overstyre. Andre liker kanskje å ha alt i ett.
Hvilket verktøy er best - skiftenøkkel, sag eller hammer? Man velger riktig verktøy til riktig jobb, og noen browsere er bedre til noen ting enn andre.
Hvis jeg jobber i emacs og bare må søke opp en feilmelding elns, så fyrer jeg bare opp w3m. Det har tidligere hendt at xorg.conf har vært syk, og da ble jeg veldig glad i lynx. Så glad at jeg fortsatt bruker den hvis jeg skal lese noe på en nettside hvor det bare er mye tekst og mange linker jeg må bla meg frem og tilbake gjennom - f.eks ebøker eller store guider implementert som nettsider, det er en jobb for lynx. Til det mange av mine kolleger omtaler som "vanlig nettbruk" (jeg mener det er et meningsløst konsept all den tid mennesker og deres nettbehov er unike) bruker jeg mest iceweasel eller firefox, avhengig av hva som er installert på maskinen jeg sitter på. Har aldri likt chrome eler IE, men kan fint bruke dem hvis jeg må. Har aldri sett at Opera eller netscape (eller safari, skjpønt jeg ikke er fruktelsker) har noe å tilby som de øvrige ikke har, men igjen - er det disse som er på maskinen jeg bruker, så bruker jeg dem.

Synes TS nesten bare får prøve seg frem og se hva som skjer.
Ok, så du liker hverken IE, Firefox eller Chrome. Da er det ikke så veldig mange mainstream nettlesere igjen. Må vel være Opera eller Safari da.

Selv om du ikke liker Chrome vil jeg gjerne slå et slag for den. Chrome har de beste tekniske egenskapene av alle nettleserne nå.

Bla åpnes hver nettside i en egen prosess, så en side med hacks på kan ikke påvirke data på andre nettsider du har åpnet uten at det brukes en hack på selve operativsystemet.

Om ei nettside får Chrome til å kræsje påvirker det bare den nettsiden, og ingen andre nettsider du har åpnet.

Chrome har en bedre sikkerhetsmodell i forhold til plugins også, og en plugin har ikke nødvendigvis tilgang til alt i nettleseren, bare de funksjonene den trenger. Det gjelder forvsåvidt alle funksjoner i nettleseren. Alle funksjoner er ikke nødvendigvis tilgjengelig, men begrenses i forhold til hvilke funksjoner man trenger.

Mer om Chromes sikkerhetsmodell her:

http://www.youtube.com/watch?v=29e0CtgXZSI
Sitat av etse Vis innlegg
Tror opera er enten elsk eller hat. Jeg liker at en nettleser er en nettleser og ikke mye annet. Jeg har allerede andre favorittprogram til andre oppgaver og liker ikke om m opera skal overstyre. Andre liker kanskje å ha alt i ett.
Vis hele sitatet...
Opera overstyrer ikke. Første gang du laster ned en torrent, så spør den om du vil bruke Opera til oppgaven eller et dedikert program for det. Jeg bruker Opera, og den bruker jeg kun som nettleser.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
CoolNovo - Tidlige ChromePlus. Er basert på Chromium-basen.

Du kan bruke alt av Google Chrome addons på den, men det stopper ikke der. Den har fullt opp av gestures og smarte løsninger. Du kan f.eks. dra en hotlink litt bort på skjermen så blir den åpna i en ny fane, hold inne ctrl mens du scroller, da skifter du faner, utføre forskjellige gestures for å navigere mellom faner, åpne og lukke faner osv. Den er bare mye bedre enn Chrome når man blir vant til alle finessene.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Opera overstyrer ikke. Første gang du laster ned en torrent, så spør den om du vil bruke Opera til oppgaven eller et dedikert program for det. Jeg bruker Opera, og den bruker jeg kun som nettleser.
Vis hele sitatet...
det kan være de har endret det siden jeg har brukt det sist - er vel 1-2 år siden. Men husker jeg lastet ned en torrentfil og den startet nedlastingen automatisk i opera, noe som irriterte meg - og jeg måtte selv gå inn å si at den ikke skulle starte torrenter i opera.

Selv bruker jeg chrome, da det fungerer helt fint som kun en nettleser og har ikke masse ekstrafunksjoner jeg aldri bruker. I tillegg synkroniserer den seg veldig bra med de ulike maskinene mine - samt mine mobile enheter.
Bruker Chrome på PC og Opera på Mobil. Syns de to er de beste nettleserne. :-)
Foretrekker Opera, men da 12.16-varianten, ikke den nyeste, for den fikk jeg murru av.
Fordelen med chrome er hastighet og synkronisering, ulempen er ramforbruk.

Fordelen med safari er reader, og readinglist og synkronisering, som også finnes som plugin for de fleste nettlesarar. Har ingen sikkelige ulemper der, utenom at den ikkje er så veldig rask, finnes heller ikkje for android, så du for dermed ikkje synca over den type duppeditter.

Fordelen med Opera, er vell alt det som følger med rett ut av boksen, samt god synkronisering. Ulempen må vere at i min erfaring er veldig treig kontra dei andre nettlesarane, og kresjer ganske hyppig.

IE gidder eg ikkje å snakke om ein gong, IE 11 er fin den, men den er lag for touch, og dermed totalt ubrukelig for meg.

FF er min favoritt, massevis av plugins, og den gå også meget rask. ulempen må vere den utrulige tungvinne synkorniseringa.

Dette er jo mainstream nettlesarane, du har jo også torch som eg brukte ei god stund, det er basicly chrome med torrent innebygd. Rockmelt er også ein chrome nettlesar, med interigasjon med sosiale nettverk.