Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 8558
Har nå nettopp meldt inn min oppsigelse som frivillig til UKA13.

Kan fortelle litt om min opplevelse av studentersamfundet i Trondheim.

Av så mange i byen omtalt som episenteret for studentaktiviteten i byen. Jeg meldte meg derfor for å delta i UKA13. Fikk også tildelt en mellomlederstilling.

Etter en telefon om at jeg var tatt opp fulgte ingen informasjon, men fikk maset meg til at jeg i allefall fikk ordnet meg med kort og adganger. Selv om det tok over 3 timer. Det var litt som å prøve å finne frem på et offentlig kontor. Ingen tok ansvar mer enn det de måtte og generelt virket folk lite interresert i å hjelpe deg. Med mindre det var deres jobb å hjelpe deg (når du først fant de) da var det robotsmil og påklistret happy cheer go lucky og alt er bare supert, nesten skummelt.

Så kom noen invitasjoner til kurs og møter. Alle møter og kurs varte i maksimalt 30 minutter før det ble forventet at man skulle gå direkte på flaska og drikke seg full og få seg noe. Ikke at jeg har noe imot dette personlig, men tenker at det er jo en "arbeidsplass" selv om de fleste er frivillige, så at aktiviteten var sentrert rundt en nesten ekstrem festkultur syns jeg var rart. Min motivasjon for å delta var ikke hovedsaklig for å få meg venner eller feste. Alt dette har jeg fra før av. Jeg vil ha verdifull erfaring som leder og lære noe nytt. Alt dette eksisterte ikke.

En annen ting som irriterte fryktelig var at invitasjoner og innkallinger til møter og slik kom gjerne maks 2 dager før. Selv om de åpenbart var planlagt for lenge siden.
Enda et bevis for meg på at de fleste som er inne i denne mølla kun lever og ånder for denne organisasjonen og ikke har så mye annet å finne på. Derfor lite interessant for de som faktisk har andre ting å finne på.

Organisasjonen i seg selv er ekstremt hierarkisk, med veldig mange unge folk som elsker å smake på makt. Det er derfor lite fokus på å inkludere og kunne ta kritikk. Sjefen er sjefen i god nord koreansk stil.

Min første erfaring med dette var når vi skulle ha et skiftlederkurs. Introduksjonen var at det skulle bare være en liten prat om å være leder. Det endret seg fort når styremedlemmet som skulle holde kurset kom. Mennesket hadde med seg en personlig assistent som fungerte som bikkja til denne. Maken til forhold har jeg aldri sett. Sjefen var virkelig ufin mot assistenten, og så lignende tendenser med mange andre sjefer.

Måten man snakket om de under seg på var som at de var mindre verdt fordi de var under i hierarkiet. Ikke den typen lederstil jeg trodde var normalt i vår del av verden.

Men det var først da jeg møtte teamet jeg skulle jobbe med at jeg bestemte meg for å gi opp. Det var en blanding av folk som veldig gjerne ville bli leder fordi det ga makt og folk som bare skulle være best i alt. Lite innstilling på samarbeid og svært spisse albuer. Det er tydelig slik at selv om det er en ganske lukket opptaksprossens for å bli frivillig på samfundet så klarer de ikke å plukke frem de egnede, dette er nok inkludert meg selv siden jeg åpenbart ikke passer inn her.

Jeg gidder rett og slett ikke å bruke så masse tid som frivillig i en slik organisasjon. Jeg er frivillig i andre humanitære organisasjoner hvor jeg føler at jeg gjør en langt mer samfunnsnyttig jobb.

Samfunnet har fått en så sterk særstilling at de ruller å går uten at noen sier ifra om de åpenbart negative tingene med dette stedet. Slik som at de frivillige må jobbe ekstremt mange timer hver uke, slik at de fleste som f.eks er avhengig av en ekstrajobb for å få endene til å møtes ikke har muligheten til det.

Så til sist har man de mystiske hyblene. Disse hemmelige og myteomspunnende områdene på samfundet.
Noen av reglene for disse er at man ikke skal snakke om disse eller vise bilder av disse utenom samfundetmiljøet. Jeg dropper det nå, oppsigelsen min er på vei i posten i morgen.
Hyblene er festbuler på loftet av samfunnet, hvor man gjennom en slags stilletiende veldig på kanten av loven avtale med kommunen har fått slippe unna med. Her kan man kjøpe alkohol til langt på natt og det er relativt stram med hvem som slipper inn slik at de de kan feste når resten av utestedene er stengt. De kaller det privat område fordi de lager bunkevis med regler for områdene, men det er da fortsatt en del av samfundet. Et under at kommunen ikke har satt ned foten for dette.

Til syvende og sist så må det innrømmes at Studentersamfundet ikke er for alle. Om du sitter alene i Trondheim som student og sliter litt med å skaffe deg venner og en sosial omgangskrets og er villig til å underkaste seg en nesten sekt lignende organisasjon.

Har man det greit fra før av og vil gjøre en frivillig innsats uten å måtte gi opp hele livet sitt så tror jeg kanskje man må finne seg andre muligheter. De er det forøvrig mange av i Trondheim.


Ser frem til en diskusjon om temaet og høre andres erfaringer. Jeg ser frem til å høre folk som er uenig med meg. Men jeg både ønsker og forventer at vi holder diskusjonen på et saklig nivå da jeg skjønner at jeg kanskje tråkker noen på tærne her.
Synd samfundet ikke er noe for deg Selv hadde jeg en fantastisk studietid der
Dette får deg til å fremstå som ekstremt sutrete. Samfundet/UKA (som faktisk er to forskjellige organisasjoner, med forkjellige sjefer, styre og hierarki) er ikke for alle, men samfundet er kanskje det nærmeste jeg har sett komme "for alle". Greit nok, jeg er nok farga av å være særdeles aktiv der de siste tre årene. Uansett har jeg aldri sett et sted passe så bra for så vanvittig mange forskjellige personer og personligheter.
Det virker som du sier at alt virker å være sentrert rundt en usunn festkultur som handler om å være i sin egen lille sekt og å drikke så lenge som mulig. Dette er helt feil. For meg er hyblene et sted jeg kan møte folk og knytte kontakter jeg aldri har vært i nærheten av før. Takket være kontakter jeg har knyttet på samfundet kan jeg nå på under 5 minutter skaffe meg snekker, elektriker, studioinnspilling, underholdning, konsertarena, plakater/markedsføring osv. Jeg kunne fortsatt i evigheter med å legge ut om hvor fantastisk arena jeg synes samfundet er, men du har det tydeligvis i vranghalsen så jeg vet ikke hvilken hensikt det skulle ha.

En ting jeg kan være enig i er denne ekstreme, tilnærmet religiøse holdningen til mange i UKA (som ikke er Samfundet), hvor denne "ukefølelsen" blir som å bli toucha av gud, jesus og alle i nærheten. Denne blir litt slitsom, men jeg tror den har mye å si med at de samler alt sitt virkelige engasjement i et halvt år, i stedet for 3-4 år som er mitt tilfelle.

Uansett syns jeg UKA gjør en fantastisk jobb å inkludere alle segmenter av samfunnet (med -nnet, og ikke -ndet denne gangen) og vil heve en skål (alkoholfri om du vil) til alle som er med på å gjøre Trondheim til denne studentbyen det er!
Sist endret av Duckyuck; 25. mai 2013 kl. 12:39.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Selv var jeg med i KSG (Kafe og Serveringsgjengen).
Sannsynligvis den største og mest festglade gjengen på huset. 90% av medlemmene er også singel. Praktisk for å kunne ha seg med hvem som helst.

Jeg reagerte også på at alle kursene vi hadde var en smule uprofesjonelle og vi endte alltid opp med å bli dritings. Jeg sluttet etter et halvt år. KSG var ikke helt for meg. Men der er mange gjenger på huset som er kule, og man vil alltid finne en gjeng som passer for seg. Jeg hadde bare ikke muligheter til å binde meg så lenge, 2 år som er vanlig. Hyblene er et flott tiltak med mange kule happenings. Eneste grunnen til at jeg meldte meg inn i en gjeng var for å få tilgang til hyblene og ikke kun være "pluss en". For å få tilgang på hyblene må man være der før 00.00 og bli stemplet. Har man ikke stempel når de går runden sin klokken 03-04.00 blir man kastet på hodet ut.
Sist endret av kn^tte; 25. mai 2013 kl. 12:44.
Det er overhodet ikke umulig at dere har en dårlig utgave av ledere på samfundet. Det var en viss tendens til at ungdomspolitikere og annet ubrukelig pakk inntok stillinger i samfunnet når jeg hang der for 6-10 år siden, men det generelle inntrykket mitt var at det fortsatt var dominert av kule, ålreite folk.

Sitat av jalig Vis innlegg
Så til sist har man de mystiske hyblene. Disse hemmelige og myteomspunnende områdene på samfundet.
Noen av reglene for disse er at man ikke skal snakke om disse eller vise bilder av disse utenom samfundetmiljøet. Jeg dropper det nå, oppsigelsen min er på vei i posten i morgen.
Hyblene er festbuler på loftet av samfunnet, hvor man gjennom en slags stilletiende veldig på kanten av loven avtale med kommunen har fått slippe unna med. Her kan man kjøpe alkohol til langt på natt og det er relativt stram med hvem som slipper inn slik at de de kan feste når resten av utestedene er stengt. De kaller det privat område fordi de lager bunkevis med regler for områdene, men det er da fortsatt en del av samfundet. Et under at kommunen ikke har satt ned foten for dette.
Vis hele sitatet...
Resten av posten var jo bare personlige erfaringer, og de er det vanskelig å argumentere imot.. men denne syntes jeg var merkelig.

Hyblene var kule de, og grunnen til at de overlever er at de blir ansett som "private fester". Det selges ikke alkohol og de er ikke åpne for offentligheten, teknisk sett.. selv om man kan få utlevert øl man har allerede har kjøpt tidligere på kvelden ved help av en bong .. så vidt jeg vet, er den ordningen like gammel som samfunnet; litt over 100 år. Det hadde vært rimelig tragikomisk om kommunestyret plutselig skulle satt ned foten for dette nå.

Har de fjernet reglene om at alle får lov til å ta med seg en gjest inn? Jeg var aldri medlem, og hadde sjeldent problemer med å komme meg inn iallefall. Det er rimelig langt ifra myteomspunnet eller hemmelig spør du meg .. og det var iallefall ikke noe bullshit om at man ikke skulle ta bilder eller prate om det. Det var jævli kule steder å drikke, og det er mer tragisk at resten av utelivet ikke får lov til å gjennomføre tilsvarende enn at de får "lov", spør du meg.

Å dra hjem fra hyblene samtidig som andre studenter var på vei til forelesning var forøvrig en god følelse
Sist endret av DumDiDum; 25. mai 2013 kl. 12:44.
jalig's Avatar
Trådstarter
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Dette får deg til å fremstå som ekstremt sutrete. Samfundet/UKA (som faktisk er to forskjellige organisasjoner, med forkjellige sjefer, styre og hierarki) er ikke for alle, men samfundet er kanskje det nærmeste jeg har sett komme "for alle". Greit nok, jeg er nok farga av å være særdeles aktiv der de siste tre årene. Uansett har jeg aldri sett et sted passe så bra for så vanvittig mange forskjellige personer og personligheter.
Det virker som du sier at alt virker å være sentrert rundt en usunn festkultur som handler om å være i sin egen lille sekt og å drikke så lenge som mulig. Dette er helt feil. For meg er hyblene et sted jeg kan møte folk og knytte kontakter jeg aldri har vært i nærheten av før. Takket være kontakter jeg har knyttet på samfundet kan jeg nå på under 5 minutter skaffe meg snekker, elektriker, studioinnspilling, underholdning, konsertarena, plakater/markedsføring osv. Jeg kunne fortsatt i evigheter med å legge ut om hvor fantastisk arena jeg synes samfundet er, men du har det tydeligvis i vranghalsen så jeg vet ikke hvilken hensikt det skulle ha.

En ting jeg kan være enig i er denne ekstreme, tilnærmet religiøse holdningen til mange i UKA (som ikke er Samfundet), hvor denne "ukefølelsen" blir som å bli toucha av gud, jesus og alle i nærheten. Denne blir litt slitsom, men jeg tror den har mye å si med at de samler alt sitt virkelige engasjement i et halvt år, i stedet for 3-4 år som er mitt tilfelle.

Uansett syns jeg UKA gjør en fantastisk jobb å inkludere alle segmenter av samfunnet (med -nnet, og ikke -ndet denne gangen) og vil heve en skål (alkoholfri om du vil) til alle som er med på å gjøre Trondheim til denne studentbyen det er!
Vis hele sitatet...

Inneforstått med at jeg kan fremstå som sutrete i mitt innlegg. Jeg vil heller ikke undervurdere alt det gode som denne organisasjonen gjør.

Men det som jeg tenkte mest på i den tiden jeg har vært der er hvor lite fokus det faktisk er på godt lederskap og en mer likeverdig behandling av alle frivillige som deltar.
Basert på min erfaring fra frivillig arbeid ellers så fikk jeg et veldig inntrykk av at noen i dette systemet var mye mer verdt enn andre.

Det er den siden jeg har sett, og jeg er sikker på at det finnes dobbelt så mange oppfatninger som det er skruer i bygget. Men det er en del usunne ting som foregår der. Men organisasjonen virker ikke villig til å jobbe med dette.

Kanskje var jeg uheldig i mitt møte med organisasjonen? Jeg regner uansett med at jeg er ganske ferdig når jeg nå sender inn min oppsigelse.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Hyblene var kule de, og grunnen til at de overlever er at de blir ansett som "private fester". Det selges ikke alkohol og de er ikke åpne for offentligheten, teknisk sett.. selv om man kan få utlevert øl man har allerede har kjøpt tidligere på kvelden ved help av en bong .. så vidt jeg vet, er den ordningen like gammel som samfunnet; litt over 100 år. Det hadde vært rimelig tragikomisk om kommunestyret plutselig skulle satt ned foten for dette nå.

Har de fjernet reglene om at alle får lov til å ta med seg en gjest inn? Jeg var aldri medlem, og hadde sjeldent problemer med å komme meg inn iallefall. Det er rimelig langt ifra myteomspunnet eller hemmelig spør du meg .. og det var iallefall ikke noe bullshit om at man ikke skulle ta bilder eller prate om det. Det var jævli kule steder å drikke, og det er mer tragisk at resten av utelivet ikke får lov til å gjennomføre tilsvarende enn at de får "lov", spør du meg.

Å dra hjem fra hyblene samtidig som andre studenter var på vei til forelesning var forøvrig en god følelse
Vis hele sitatet...
Det er enda lov såvidt jeg vet å ta med en gjest inn.
Men når du nå skriver under på et reglement så skriver du også under på at bilder og snakk fra hyblene ikke skal publiseres.

Det at bongene er kjøpt før tiden gjør det likevel til at man blir servert alkohol mot betaling etter skjenkestopp.

Man kan være enig eller uenig i at dette er ok eller ikke. Men jeg tviler sterkt på at skjenkesteder på andre siden av Elgeseter hadde sluppet unna med lignende opplegg.

Dette gjør jo at jeg føler at det balanseres på kanten av hva som er tillatt, uansett mener jeg at det foregår en forskjellsbehandling her.

Tradisjonen er nok lang, men det betyr ikke at fordi man har gjort noe i 100 år så er det mer riktig etter dagens regler.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
En kort liten kommentar, (har så langt skumlest innlegget ditt, kommer med en utfyllende seinere ):

På generell basis er mye av det du sier _til dels_ riktig, har noen nyanseringer på lager ser du. Nå forstod jeg ikke om du var utelukkende med på å kritisere UKA13, eller kritiserer _både_ UKA og Samfundet, men uansett..

Vel, UKA... Det har vært nå sånn typisk i mange år at UKA-ledelsen består av folk som har gått samme studieretning/linje og gjerne henter inn sine venner, og ikke _bedre kvalifiserte søkere_ fra andre skoler og campuser, eller linjer.
Appåtil, mye av det UKA de siste årene har gjort er ikke spesielt fryktelig imponerende m.t.p band og artister på UKEne, etter min oppfatning.

Likevel, festivalen har den statusen at de i hovedsak tjener penger til Samfundet og diverse andre Samfundet-relaterte organisasjoner som Studentmediene i Trondheim, kanskje ISFiT, enkelte spesielle gjenger osv osv.
Pga dét, så har UKA fått status og prestisje iblant studentene, særlig på Gløshaugen-delen av NTNU.


(...) Videre, så er jeg selv også frivillig på Samfundet. Jeg har som nevnt _til dels_ samme oppfatning som deg om ledertypene, men se, av og til trengs en slik lederstil hvis man skal klare å få gjort noe, og klare å få styrt et så stort organ som henholdsvis Samfundet med alle de "side-organisasjonene" som Studentmediene, ISFiT, UKA, ++.
Norske 20-25åringer er ikke lette å styre alltid. Derimot har du rett i at det er mye arrogante folk med høy albue-faktor i organisasjonen.

Når det gjelder sekt-greiene.. Vel, det stemmer at Samfundet er veeeldig internt - der på innsida nå hvis man er blitt gjengis. Når man er medlem av en gjeng er ting svært interne, og det er litt bra at ikke _alle_ får tilgang til hyblene og de interne gjeng-greiene. Som oftest er det et eksepsjonelt godt (intern) miljø i gjengene, det er det i allefall i min og jeg klager ikke .

Så alt i alt, jeg skjønner godt hva du klager på, men jeg er både enig og uenig med deg. Samfundet _er_ kult forøvrig, og grunnen til at det holdes på internt er at ikke alle passer til å være med i en slik organisasjon - er nok av direkte uansvarlige studenter der ute i byen som kunne ha blitt tatt opp i en gjeng om man var veldig åpen og liberal med opptaket og ikke selektiv.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. mai 2013 kl. 12:58.
Man kan være enig eller uenig i at dette er ok eller ikke. Men jeg tviler sterkt på at skjenkesteder på andre siden av Elgeseter hadde sluppet unna med lignende opplegg.

Dette gjør jo at jeg føler at det balanseres på kanten av hva som er tillatt, uansett mener jeg at det foregår en forskjellsbehandling her.

Tradisjonen er nok lang, men det betyr ikke at fordi man har gjort noe i 100 år så er det mer riktig etter dagens regler.
Vis hele sitatet...
Det var ikke riktig etter reglene da, og det er ikke riktig etter reglene nå. Hvorfor skal man alltid følge disse reglene så nøye?

Ja, det er da fullstendig åpenbart at det er forskjellsbehandling her. At en frivillig, harmløs organisasjon som drives for moro skyld, hvor foreldrene dine, besteforeldrene dine, olde-foreldrene dine og olde-olde foreldrene dine har kunnet samles med medstudenter for å ha det gøy behandles forskjellig fra en kommersiell aktør ute etter å tjene mest mulig penger har jeg vanskelig for å se at er noe stort samfunnsproblem.

Jeg synes også at å synes noe annet er sutrete, historieløst og håpløst.


[Edit: Forøvrig, jeg kommenterer utifra erfaringene fra Samfunnet og hva du skriver om hyblene... ikke om UKA. UKA er som Aeon sier ganske spesiell, og ofte dominert av enkelte grupperinger eller vennegjenger]
Sist endret av DumDiDum; 25. mai 2013 kl. 13:06.
jalig's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det var ikke riktig etter reglene da, og det er ikke riktig etter reglene nå. Hvorfor skal man alltid følge disse reglene så nøye?

Ja, det er da fullstendig åpenbart at det er forskjellsbehandling her. At en frivillig, harmløs organisasjon som drives for moro skyld, hvor foreldrene dine, besteforeldrene dine, olde-foreldrene dine og olde-olde foreldrene dine har kunnet samles med medstudenter for å ha det gøy behandles forskjellig fra en kommersiell aktør ute etter å tjene mest mulig penger har jeg vanskelig for å se at er noe stort samfunnsproblem.

Jeg synes også at å synes noe annet er sutrete, historieløst og håpløst.


[Edit: Forøvrig, jeg kommenterer utifra erfaringene fra Samfunnet og hva du skriver om hyblene... ikke om UKA. UKA er som Aeon sier ganske spesiell, og ofte dominert av enkelte grupperinger eller vennegjenger]
Vis hele sitatet...

Fordi regler er til av en grunn, og det er ikke greit å skulle forskjellsbehandle utifra hvilken motiver man skulle ha.
Gleder meg alltid å lese noen som tør å løfte dritten fram i lyset. Dagens for meg.
jalig's Avatar
Trådstarter
Med referanse til hybeldiskusjonen:

Alkoholloven
§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg
Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk 1 til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.
Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver 2 vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.


Med andre ord så må disse områdene regnes som underlagt bevilgningsplikt.
Dette handler ikke om å løfte dritten fram i lyset. Dette er jo kun et utløp for personlig frustrasjon/aggresjon. Det er viktig å skille mellom Samfundet og UKA. Samfundet er driften som skjer hele tiden. Samfundet er de som stiller med konserter flere dager i uka, kafé og restaurant med overkommelige priser og har et mangfold av uteplasser under samme tak. UKA tar over huset Samfundet annen hvert år, og driftes av UKA-styret, med UKA-sjefen i spissen. Dette er ikke samme personer som driver Samfundet ellers, og mitt inntrykk er at dette ofte er personer som ikke har så mye med samfundet å gjøre ellers i året.

UKA og Samfundet er underlagt samme økonomiske rammer, og UKA er på mange måter grunnen til at Samfundet kan drives så studentøkonomisk som det gjør (selvfølgelig i tillegg til at så godt som ingen hever lønn på Samfundet). Det har vært standard i lang tid at samfundet går med underskudd hvert år, mens UKA går med overskudd. Man kan si hva man vil om denne småskumle økonomiske modellen, men det har stort sett gått greit.

Noe som er spesielt med UKA er hvor mye som må skje på relativt kort tid. I det første ordineræ opptaket er det langt under et år til selve festivalen skal foregå, og det er naturlig nok travelt. Det er virkelig synd at dette går på bekostning av opplæring, og dette er ting som burde tas opp slik at erfaringsoverføringen kan bli bedre. Og det er sentralt. Stort sett alle som er engasjert i UKA er helt nye med UKA. Det er svært få profesjonelle i sitt verv, og UKA virker for meg mer som et sted hvor man lærer mens man holder på, snarere enn en kursfabrikk.

Angående din rant mot hyblene gidder jeg ikke kommentere det mer. Det blir så smålig og patetisk at det river litt i kleinkjertelen min.
Sist endret av Duckyuck; 25. mai 2013 kl. 13:51.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av jalig Vis innlegg
Med referanse til hybeldiskusjonen:

Alkoholloven
§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg
Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk 1 til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.
Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver 2 vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.


Med andre ord så må disse områdene regnes som underlagt bevilgningsplikt.
Vis hele sitatet...
Nei.
Vi som var gjengis og medlemmer av huset måtte ha kreditt for å kjøpe noe på hyblene. Altså vi setter inn feks 200,- på vår egen konto som må være inne før helgen starter. Det vil altså si at vi egentlig allerede har betalt for det vi skal drikke der, og det er "vår egen alkohol". Dersom en var "svartelistet" fikk en ikke kjøpt alkohol, enkelt og greit. Man kan ikke betale med kontanter der. Er man "gjest" blir man spandert på av de man kjenner der, fra deres kontopenger.
Sist endret av kn^tte; 25. mai 2013 kl. 14:01.
jalig's Avatar
Trådstarter
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Angående din rant mot hyblene gidder jeg ikke kommentere det mer. Det blir så smålig og patetisk at det river litt i kleinkjertelen min.
Vis hele sitatet...
Det er fair enough at du ikke gidde å kommentere det mer. Men du får da ikke siste ordet i diskusjonen. Det å kalle det smålig og patetisk er en ikke ukjent hersketeknikk for å latterliggjøre min mening.

Jeg har ment helt siden jeg skrev under på reglene for disse hyblene (da jeg enda var positivt innstilt), at hele det opplegget virket litt dodgy.

Man kan således si at min tråd inneholder to momenter til diskusjon, hvor den ene er min personlige oppfatning av min opplevelse i UKA / Samfundet som jeg deler med dere.

Den andre omhandler hyblene. Det at folk her nå syns at det er sårt at jeg tråkker på klubben deres har jeg ingen dårlig samvittighet for. Om en virksomhet ikke tåler et kritisk blikk har de noe å skjule. Når da enkelte skal hoppe ned i skyttergrav for å forsvare seg blir det bare for dumt.

Jeg er åpen for saklig diskusjon, være gjerne uenig med meg. Men å begynne med person karakteristikker fordi man ikke har noen bedre argumenter å komme sier mest om den som ytrer det overnevnte enn meg.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Nei.
Vi som var gjengis og medlemmer av huset måtte ha kreditt for å kjøpe noe på hyblene. Altså vi setter inn feks 200,- på vår egen konto som må være inne før helgen starter. Det vil altså si at vi egentlig allerede har betalt for det vi skal drikke der, og det er "vår egen alkohol". Dersom en var "svartelistet" fikk en ikke kjøpt alkohol, enkelt og greit. Man kan ikke betale med kontanter der. Er man "gjest" blir man spandert på av de man kjenner der, fra deres kontopenger.
Vis hele sitatet...
Her prøver man bare å definere seg unna hva som er saken. Det foregår skjenking av alkohol der.
Om betalingen skjer kontant, kort, konto, kreditt eller ved byttehandler spiller vel liten rolle i lovens hensikt.
Sitat av jalig Vis innlegg
Her prøver man bare å definere seg unna hva som er saken. Det foregår skjenking av alkohol der.
Om betalingen skjer kontant, kort, konto, kreditt eller ved byttehandler spiller vel liten rolle i lovens hensikt.
Vis hele sitatet...
Dette er viktig når man ser på loven. Man må vite om det som skjer faktisk defineres som salg av alkohol på den måten at man må følge lovene og reglene rundt dette.

På mange private fester har man det man kaller "øl-bonger". Disse må kjøpes utenfor selve eventet, og kan byttes inn mot enheter med alkohol. Siden man ikke kan kjøpe disse øl-bongene på selve festen, samt at det er en lukket privat fest, så blir det ikke definert som salg av alkohol og man trenger ikke sjenkebevilgning eller bry seg om tidsbegrensningene.

Så da blir spørsmålet om ordningene på studentsamfunnet er en form for bong-system eller om det regner under salg av alkohol?
Sitat av jalig Vis innlegg
Det er fair enough at du ikke gidde å kommentere det mer. Men du får da ikke siste ordet i diskusjonen. Det å kalle det smålig og patetisk er en ikke ukjent hersketeknikk for å latterliggjøre min mening.

Jeg har ment helt siden jeg skrev under på reglene for disse hyblene (da jeg enda var positivt innstilt), at hele det opplegget virket litt dodgy.

Man kan således si at min tråd inneholder to momenter til diskusjon, hvor den ene er min personlige oppfatning av min opplevelse i UKA / Samfundet som jeg deler med dere.

Den andre omhandler hyblene. Det at folk her nå syns at det er sårt at jeg tråkker på klubben deres har jeg ingen dårlig samvittighet for. Om en virksomhet ikke tåler et kritisk blikk har de noe å skjule. Når da enkelte skal hoppe ned i skyttergrav for å forsvare seg blir det bare for dumt.

Jeg er åpen for saklig diskusjon, være gjerne uenig med meg. Men å begynne med person karakteristikker fordi man ikke har noen bedre argumenter å komme sier mest om den som ytrer det overnevnte enn meg.



Her prøver man bare å definere seg unna hva som er saken. Det foregår skjenking av alkohol der.
Om betalingen skjer kontant, kort, konto, kreditt eller ved byttehandler spiller vel liten rolle i lovens hensikt.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg trekker det tilbake. Jeg kommer til å kommentere det igjen. Når jeg sier at du virker smålig i din kritikk av hybelsystemet er det fordi jeg føler det som at du ble såret av at UKA ikke svarte til dine forventninger, og vil rekke din aggresjon et sted. Jeg synes helt og holdent at det er trist at du ikke fikk det du ville ut av UKA, fordi jeg vet hvor fantastisk givende den har vært for veldig mange både før og etter deg.

Så litt om det juridiske rundt hyblene:
Hyblene er definert som private områder i samme bygg som Samfundet. Dette gjør at man kan definere egne regler i stor grad. Dette gjør at man på enkelte hybler har lov til å røyke, på lik linje som at man har lov til å ta seg en blås om man bor i leilighet over en pub.
Hyblene er ikke uteplasser! Hyblene er primært øvingslokaler, fotostudio, avisredaksjon, konsertarena osv. Denne definisjonen gjør at selv om det foregår "salg" av alkohol blir det på samme måte som å kjøpe alkohol med bong, kreditt eller lignende på en MC-klubb.

Jeg føler overhodet ikke at min sekt har noe å skjule, men denne kritikken kommer fra ett eller flere hold hvert bidige år, og blir like ofte sendt i retur. Mange kan påstå at hyblene er i en juridisk gråsone, og kanskje er det det, men enn så lenge er hyblene i lys nok grånyanse til at det går. Det er ingen som innbiller seg at hyblene ikke er kjent hos politikere/politi og andre instanser.
Hyblene har faktisk regelmessige brannsikringsrunder med akkurat disse instansene uten at det har hemmet noen form for drift.
Etse: Det er allerede skrevet at de bruker en bong-ordning. Les før du skriver. Om det var genuint lovlig ville private aktører brukt dette hele tiden; det er i beste fall i en gråsone. Nærme nok lovlig til at man ikke slår ned på det. Det er særdeles sjeldent bråk på hyblene, og det holder festene unna private hjem og studentbyene.. så politiet er generelt fornøyde med ordningen.

På starten av studiet mitt husker jeg de festene begynte å skli ut litt en periode, og da var politiet der fort og kremtet stille om at de kunne stenge ordninga hvis de ville. Da tok man seg fort sammen igjen.

Sitat av jalig Vis innlegg
Det er fair enough at du ikke gidde å kommentere det mer. Men du får da ikke siste ordet i diskusjonen. Det å kalle det smålig og patetisk er en ikke ukjent hersketeknikk for å latterliggjøre min mening.
Vis hele sitatet...
... om du ofte opplever "hersketeknikken" at meningene dine kalles smållige og patetiske ville jeg nok åpnet for muligheten av at en stor andel mennesker genuint synes meningene dine er smålige og patetiske.

Jeg har flere siv.ing.er i familien, og har møtt ganske mange av dem rundt omkring, og alle som en får et smil om munnen og mimrer tilbake om du nevner samfunnet. Jeg synes det er dritkult og verdifullt at jeg har hatt samme type opplevelser som folk 30 år eldre enn meg og 10 år yngre.. noe som er absolutt felles og man kan relatere til.

.. og du ønsker å ødelegge denne ordninga, som startet før besteforeldra dine ble født, fordi du følte deg dårlig behandla av UKA? Smålig og patetisk.



Det er ikke alltid beste alternativ å følge loven til punkt og prikke, og dette er virkelig ikke et forum hvor det burde være nødvendig å påpeke dette.
Sist endret av DumDiDum; 25. mai 2013 kl. 14:59.
Samfundet i Trondheim er i stor grad preget av en del folk som er høye på seg selv. Det er mange som ikke klarer å ta innover seg at ikke alle bryr seg fullt så mye om hva som skjer der og å være på fest med en gjengis er nesten like kjipt som å være på fest med noen som har enten hatt militæret, backpacker-tur i Asia eller russetiden som sitt livs høydepunkt. Det er et lukket miljø og dermed kan man bli fryktelig opptatt av intern lingo og drama hvis man ikke får impulser utenifra med jevne mellomrom.

Mange tror også at det å skjenke litt øl og bli dritings er langt mer verdifullt på CV-en enn akademiske prestasjoner, men det er nok en myte som gjentas litt for ofte av folk som går på fylla i eksamensperioden. Mange tror at bare fordi de har tittel siv. ing. så er de verdensmester i alt, akkurat som de tror at en mellomlederstilling i Samfundet gjør dem til fremtidige maktpersoner. Alt med måte. Sikkert ålreit å være der, men jeg synes ærlig talt andre (student)organisasjoner bidrar med både mer konstruktive aktiviteter og ofte mer oppegående folk. Det er synd, for Samfundet-folk liker å fremstille seg som en oase av kulturliv og samfunnsdebatt som symboliserer hele studietiden, men i realiteten er det for de fleste kun nok et utested hvor de ukentlige Kaizers-konsertene holdes.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... om du ofte opplever "hersketeknikken" at meningene dine kalles smållige og patetiske ville jeg nok åpnet for muligheten av at en stor andel mennesker genuint synes meningene dine er smålige og patetiske.

Jeg har flere siv.ing.er i familien, og har møtt ganske mange av dem rundt omkring, og alle som en får et smil om munnen og mimrer tilbake om du nevner samfunnet. Jeg synes det er dritkult og verdifullt at jeg har hatt samme type opplevelser som folk 30 år eldre enn meg og 10 år yngre.. noe som er absolutt felles og man kan relatere til.

.. og du ønsker å ødelegge denne ordninga, som startet før besteforeldra dine ble født, fordi du følte deg dårlig behandla av UKA? Smålig og patetisk.
Vis hele sitatet...
Flere hersketeknikker, herunder mistenkeliggjøring ved hermetegn, appell til sosial konformitet og stråmenn. Det er ikke ofte jeg gir offentlige advarsler, men dette slutter du med her og nå.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Innlegg nummer 18, ivioynar; Jeg er nok ikke akkurat 110% enig med alt det du skriver i innlegget ditt, men dæven, du får virkelig sagt det, spes det du skriver om Samfundet og folka der, CV, øl og liknende. kudos.


Ett spørsmål; litt spesifikt, hvilke andre studentorganisasjoner (på ntnu og de andre skolene) mener du er mer konstruktive og seriøse..? Og i så fall hvorfor..?
Forøvrig, jeg er nok enig i at det finnes mer konstruktive stud-organisasjoner.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. mai 2013 kl. 16:05.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Samfundet i Trondheim er i stor grad preget av en del folk som er høye på seg selv. Det er mange som ikke klarer å ta innover seg at ikke alle bryr seg fullt så mye om hva som skjer der og å være på fest med en gjengis er nesten like kjipt som å være på fest med noen som har enten hatt militæret, backpacker-tur i Asia eller russetiden som sitt livs høydepunkt. Det er et lukket miljø og dermed kan man bli fryktelig opptatt av intern lingo og drama hvis man ikke får impulser utenifra med jevne mellomrom.

Mange tror også at det å skjenke litt øl og bli dritings er langt mer verdifullt på CV-en enn akademiske prestasjoner, men det er nok en myte som gjentas litt for ofte av folk som går på fylla i eksamensperioden. Mange tror at bare fordi de har tittel siv. ing. så er de verdensmester i alt, akkurat som de tror at en mellomlederstilling i Samfundet gjør dem til fremtidige maktpersoner. Alt med måte. Sikkert ålreit å være der, men jeg synes ærlig talt andre (student)organisasjoner bidrar med både mer konstruktive aktiviteter og ofte mer oppegående folk. Det er synd, for Samfundet-folk liker å fremstille seg som en oase av kulturliv og samfunnsdebatt som symboliserer hele studietiden, men i realiteten er det for de fleste kun nok et utested hvor de ukentlige Kaizers-konsertene holdes.
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig i at enkelte gjengfester kan ofte bli preget av at de er interne, uten at dette trenger å nødvendigvis være en uting. Veldig ofte har disse gjengene på samfundet et helt vanvittig godt samhold, noe i alle fall jeg vet å sette pris på. Når det er sagt har jeg flere ganger tatt med meg utenforstående som ikke har noen som helst tilknytning til samfundet, eller student-Trondheim for den saks skyld, som har storkost seg.

Angående det at man tror man rykker fram i køen hos en arbeidsgiver fordi man en gang var barsjef i studentradioen er jeg enig med deg. Akademiske prestasjoner skal selvfølgelig gå først, men jeg mener at verdien av å jobbe med noe halvkonstruktivt (i mangel av bedre ord) er enorm. Jeg vet at etter en 8-10 timersdag med [insert slitsomt fag] synes jeg faktisk det er ekstremt energigivende å jobbe med noe som betyr noe for meg i et par timer. Dette være for eksempel et gjengregnskap.
jalig's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Etse: Det er allerede skrevet at de bruker en bong-ordning. Les før du skriver. Om det var genuint lovlig ville private aktører brukt dette hele tiden; det er i beste fall i en gråsone. Nærme nok lovlig til at man ikke slår ned på det. Det er særdeles sjeldent bråk på hyblene, og det holder festene unna private hjem og studentbyene.. så politiet er generelt fornøyde med ordningen.

På starten av studiet mitt husker jeg de festene begynte å skli ut litt en periode, og da var politiet der fort og kremtet stille om at de kunne stenge ordninga hvis de ville. Da tok man seg fort sammen igjen.


... om du ofte opplever "hersketeknikken" at meningene dine kalles smållige og patetiske ville jeg nok åpnet for muligheten av at en stor andel mennesker genuint synes meningene dine er smålige og patetiske.

Jeg har flere siv.ing.er i familien, og har møtt ganske mange av dem rundt omkring, og alle som en får et smil om munnen og mimrer tilbake om du nevner samfunnet. Jeg synes det er dritkult og verdifullt at jeg har hatt samme type opplevelser som folk 30 år eldre enn meg og 10 år yngre.. noe som er absolutt felles og man kan relatere til.

.. og du ønsker å ødelegge denne ordninga, som startet før besteforeldra dine ble født, fordi du følte deg dårlig behandla av UKA? Smålig og patetisk.



Det er ikke alltid beste alternativ å følge loven til punkt og prikke, og dette er virkelig ikke et forum hvor det burde være nødvendig å påpeke dette.
Vis hele sitatet...
Det mod sa + jeg håper ikke du bruker en slik debattteknikk i den virkelige verden. Det er lite trivelig. Som sagt er jeg helt åpen for diskusjon, men på et saklig nivå. Ingen grunn til å bli snurt selv om du føler jeg tråkker deg litt på tærne med å sette et kritisk blikk på din organisasjon.



Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Innlegg nummer 18, ivioynar; Jeg er nok ikke akkurat 110% enig med alt det du skriver i innlegget ditt, men dæven, du får virkelig sagt det, spes det du skriver om Samfundet og folka der, CV, øl og liknende. kudos.


Ett spørsmål; litt spesifikt, hvilke andre studentorganisasjoner (på ntnu og de andre skolene) mener du er mer konstruktive og seriøse..? Og i så fall hvorfor..?
Forøvrig, jeg er nok enig i at det finnes mer konstruktive stud-organisasjoner.
Vis hele sitatet...

Du har mengder. Velferdstinget, studentrådene, studenttinget, idrettsrganisasjoner, humanitære organisasjoner, faglig relaterte organisasjoner, linjeforeninger er alt noe jeg tror kan være nyttig og bra.

Knytt det opp mot faget ditt er jo det beste. Sjenke øl er bra om du vil bli bartender.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Samfundet i Trondheim er i stor grad preget av en del folk som er høye på seg selv. Det er mange som ikke klarer å ta innover seg at ikke alle bryr seg fullt så mye om hva som skjer der og å være på fest med en gjengis er nesten like kjipt som å være på fest med noen som har enten hatt militæret, backpacker-tur i Asia eller russetiden som sitt livs høydepunkt. Det er et lukket miljø og dermed kan man bli fryktelig opptatt av intern lingo og drama hvis man ikke får impulser utenifra med jevne mellomrom.

Mange tror også at det å skjenke litt øl og bli dritings er langt mer verdifullt på CV-en enn akademiske prestasjoner, men det er nok en myte som gjentas litt for ofte av folk som går på fylla i eksamensperioden. Mange tror at bare fordi de har tittel siv. ing. så er de verdensmester i alt, akkurat som de tror at en mellomlederstilling i Samfundet gjør dem til fremtidige maktpersoner. Alt med måte. Sikkert ålreit å være der, men jeg synes ærlig talt andre (student)organisasjoner bidrar med både mer konstruktive aktiviteter og ofte mer oppegående folk. Det er synd, for Samfundet-folk liker å fremstille seg som en oase av kulturliv og samfunnsdebatt som symboliserer hele studietiden, men i realiteten er det for de fleste kun nok et utested hvor de ukentlige Kaizers-konsertene holdes.
Vis hele sitatet...
Ouch, dette var da hardt. Har hatt alle de høydepunktene der og da, livet handler om å gå videre dog. (Ja ble litt truffet) Men du har sikkert masse store høydepunkter uten sammenligning? hea
Sist endret av Tafattt; 25. mai 2013 kl. 16:28.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ett spørsmål; litt spesifikt, hvilke andre studentorganisasjoner (på ntnu og de andre skolene) mener du er mer konstruktive og seriøse..? Og i så fall hvorfor..?
Forøvrig, jeg er nok enig i at det finnes mer konstruktive stud-organisasjoner.
Vis hele sitatet...
Det Norske Studentersamfund er vel hakket mer seriøse. De har hatt mange debatter og diverse forelesninger om interessante og kontroversielle temaer. De har ulike foreninger som jeg tror vil se ganske bra ut på CVen. Vurderte selv å melde meg inn i KAK - kommunikasjonsavdelingen, men det passet ikke med timeplanen min, så jeg prøver på nytt til høsten. Får et inntrykk av at fest og fyll ikke er hovedfokus, men at de som er der ønsker erfaring, og danne nettverk.

Har ingen innsikt i hvordan de jobber, så kan ikke sammenligne med Studentersamfundet i Trondheim.

EDIT: Dette er forøvrig snakk om i Oslo.
Sist endret av kn^tte; 25. mai 2013 kl. 16:35.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Samfundet i Trondheim er i stor grad preget av en del folk som er høye på seg selv. Det er mange som ikke klarer å ta innover seg at ikke alle bryr seg fullt så mye om hva som skjer der og å være på fest med en gjengis er nesten like kjipt som å være på fest med noen som har enten hatt militæret, backpacker-tur i Asia eller russetiden som sitt livs høydepunkt. Det er et lukket miljø og dermed kan man bli fryktelig opptatt av intern lingo og drama hvis man ikke får impulser utenifra med jevne mellomrom.
Vis hele sitatet...
Jeg er regelrett uenig i beskrivelsen av det som et såpass lukket miljø. Jeg tok meg aldri tid til å bli medlem av noen gjenger, men opplevde bare hyggelige folk når jeg var på hyblene. Selvfølgelig er det mennesker som er fulle av seg selv, men det er absolutt over alt.. og selv om samfunnet har en viss tendens til å tiltrekke seg mennesker som har sterkt behov for å drikke mye alkohol og være påtagelig sosiale, så må da disse menneskene holde til et sted også.

Mange tror også at det å skjenke litt øl og bli dritings er langt mer verdifullt på CV-en enn akademiske prestasjoner, men det er nok en myte som gjentas litt for ofte av folk som går på fylla i eksamensperioden. [...]
Vis hele sitatet...
Det spørs da ærlig talt hva slags jobber man ser på. Konsulentselskaper har en viss tendens til å foretrekke åpne og utadvendte personer, som er trent i å gjøre gode første-inntrykk... imens andre jobber trenger mer fagkunnskap.

Andelen sivil ingeniører som ikke ender direkte opp i feltet de studerte er også indikativt på at det man lærer spesifikt i hvert enkelt fag ikke er det viktigste, men heller de mer generelle kunnskapene man plukker opp; evnen til å lære, resonnere og forholde seg til fagkunnskap.

Samfundet-folk liker å fremstille seg som en oase av kulturliv og samfunnsdebatt som symboliserer hele studietiden, men i realiteten er det for de fleste kun nok et utested hvor de ukentlige Kaizers-konsertene holdes.
Vis hele sitatet...
Er dette virkelig blitt vanlig? Jeg vet det er mange pretensiøse mennesker der ute, men det der stemmer ikke med mine erfaringer.

.. men nå er det rundt 6 år siden sist jeg var på samfunnet, og 8-9 siden jeg han der jevnlig, så det er vel begrenset hvor gyldige er faringene mine er for dagens studentersamfunn.. men onsdagsmøtene i storsalen var iallefall ganske ofte veldig ålreite.


Jalig:
Jeg holder meg forøvrig til at det er historieløst og selvsentrert å ønske legge ned hyblene utelukkende fordi de er på kanten av reglene. Noen ganger må man ta ett litt lengre og større perspektiv; men unnskyld for at jeg brukte order patetisk. Det var ikke fortjent eller rettferdig.
Sist endret av DumDiDum; 25. mai 2013 kl. 16:55.
Alltids interessant å lese diskusjoner om samfundet - for det er en svært sentral institusjon i studielivet i Trondheim uansett om man er en insider eller outsider.

Selv har jeg aldri vært med i noen gjenger - det er noe jeg kanskje angrer litt på nå som jeg har forlatt byen - men jeg hadde tilsvarende internt studentmiljø og utfordringer i en betalt jobb på siden, så jeg velger å tenke at det var et godt alternativ.

Jeg har vel nesten ikke vært medlem av samfundet mer enn ett år, men jeg har vært mye på huset og har vært jevnlig på hyblene gjennom 3-4 år grunnet bekjentskaper, og har arbeidet tett med ledere på samfundet, så jeg prøver meg frempå med å si at jeg har svært god innsikt - som en outsider vel å merke.

Samfundet har vel what - 2000 frivillige? Og i så måte blir mine observasjoner av et knippe mennesker helt ugyldige som generaliserbare påstander, så jeg skal ikke prøve meg på å beskrive stereotyper.

Først og fremst er jo UKA og Samfundet to forskjellige ting. Men nok om det.

At du først og fremst så på engasjementet i UKA/Samfundet som en arbeidsplass i så mye større grad enn en festarena må skyldes litt dårlig innsikt fra før, men det betyr jo at UKA/Samfundet markedsfører seg feil mot potensielle frivillige.

Derimot vil jeg gi deg poeng for å ønske å få deg ledererfaring, men dette får du uansett ikke på huset. Dette er et eget internt univers og har få paralleller til virkeligheten. Jeg har jobbet med ledere på samfundet og humrer når jeg hører om "personalansvar" og "medarbeidersamtaler" som går ut på å løse opp konflikter som kommer av one night stands og andre dramatendenser i de sene nattetimer. Inne på huset er de naturligvis småkonger, men overføringspotensialet her til det videre liv er nok begrenset.

Jeg berømmer Samfundet for den ekstreme interndisiplinen de har både når det gjelder arbeid og arbeidskultur. Det er nesten religiøst, men det fungerer. Samfundet har ingen relevans utover det runde huset og sånn sett mener jeg de best styrer seg selv. Jeg tror for de aller fleste så er Samfundet en vanvittig givende og unik opplevelse.

Når det gjelder hyblene ser jeg ikke at du har noen poenger her utover å beskrive noe alle vet om. Hyblene er o.k., men svært varierende, men artig nok dersom man føler at kvelden fortsatt er ung når kranene stenger 0200. Man må riktignok finne seg i vanvittige mengder dårlig intern humor og påfunn, men det kan betale seg.

Jeg tror bare jeg vil påstå at opplegget ikke passer for deg, og vi er alle forskjellige. Det er også en grunn til at jeg aldri gadd ta steget inn på huset som frivillig, som ikke nødvendigvis er urelatert til ting du og jeg har beskrevet. Men det betyr ikke at det er noe feil med Samfundet/UKA, de tilbyr en kultur og en tradisjon som er som den er, og dersom man ikke liker det så må man finne noe annet å gjøre. De er ikke forpliktet til å tilpasse dette til noen.
Sist endret av downing; 25. mai 2013 kl. 19:22.
Jeg har lite erfaring med Samfundet og hva som foregår på innsida der, men som borger i Trondheim har jeg inntrykk av at det er en egen klikk som sørger for seg og sine. Såfremt du er på innside og ikke utsiden av klikken.
jalig's Avatar
Trådstarter
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg har lite erfaring med Samfundet og hva som foregår på innsida der, men som borger i Trondheim har jeg inntrykk av at det er en egen klikk som sørger for seg og sine. Såfremt du er på innside og ikke utsiden av klikken.
Vis hele sitatet...
Tror vel det er det som er det generelle inntrykket ja. Men samtidig virker det som at det er få som har et kritisk blikk på hva som skjer der. Selv om det er en såpass stor virksomhet.

Nå kan det også ha noe med at studentmediene som ville være det mest naturlige mediene som kunne skrevet om slikt er eid av samfunnet og man vil vel som kjent ikke kappe benet av seg selv.
Om man vil kritisere samfundets drift skal det være ganske høy takhøyde på samfundsmøtene. I alle fall de som handler om samfundet, og ikke et eksternt tema. I tillegg er jo ledervalgperioden preget av mange meninger og delvis nytenkning. Det skal også være mulighet for folk som ikke har tilknytning til samfundet å både stille til valg og ta talerstolen, men dette er et av de største problemene for samfundet de siste årene; nemlig at samfundet blir mer og mer for gjengfolkene. Dette er synd, og jeg ser gjerne at folk med sterke meninger føler samfundet som en arena for meningsutveksling for dem også.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Om man vil kritisere samfundets drift skal det være ganske høy takhøyde på samfundsmøtene. I alle fall de som handler om samfundet, og ikke et eksternt tema. I tillegg er jo ledervalgperioden preget av mange meninger og delvis nytenkning. Det skal også være mulighet for folk som ikke har tilknytning til samfundet å både stille til valg og ta talerstolen, men dette er et av de største problemene for samfundet de siste årene; nemlig at samfundet blir mer og mer for gjengfolkene. Dette er synd, og jeg ser gjerne at folk med sterke meninger føler samfundet som en arena for meningsutveksling for dem også.
Vis hele sitatet...

Fet skrift = Eivind Rindal. *Kremt*. Say no more...


Ontopic; Helt enig. Trådstarter kan jo ta litt mot til seg og spørre ut om dette på neste samfundsmøte. Det er jo til høsten - men det er ganske kjekt på høsten, altså spesielt september, for da er svært mange representanter for HUset, UKA, ISFiT og Studentmediene alle tilstede, så det kan være en bra anledning tror jeg.

Ellers skal det til høsten velges nytt ISFiT-styre som skal fungere for ISFiT 2015, og dermed så tenker jeg meg at samfundsmøtene i august og september blir bra fulle og sikkert stinne av folk med noeslags politisk eller Samfundet-relatert engasjement. Som herr Rindal.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg har lite erfaring med Samfundet og hva som foregår på innsida der, men som borger i Trondheim har jeg inntrykk av at det er en egen klikk som sørger for seg og sine. Såfremt du er på innside og ikke utsiden av klikken.
Vis hele sitatet...
Meh, er generelt enig i dette. Har fått det inntrykket av at enten er du med i en av gjengene som styrer butikken - eller så er du ikke det. Er du med å leker kaptein på skuta så får du en fet tid. Er du ikke det så er det opp til deg selv.

Har enda til overs å faktisk være med i balja der, men ser ikke helt poenget med å dele opp alt i gjenger for å deretter ha "private gjeng"-fester inne på samfunnet og kalle alt en stor fest.

Yo dawg, we heard you liked parties. So we but a party in your party -- or whatever.

Hm-m.. Lurer på om det er lenge til disse "gjenge" kommer med gangsigns og tattiser. Snart er det vel street war.
Jeg har aldri vært med inne på samfundet eller i uka, men har flere venner som er det. Inntrykket man får av disse, er at det er rimelig mye alkohol som skal konsumeres, i tid og utide. Personlig hadde jeg ingen problemer med å være en utenfra som var edru på hyblene klokken 5 på morgenen(?). Selvfølgelig hadde noen av dem sine egne små vitser, men hva forventer man når man er på fest/vors hos en gjeng man ikke kjenner? Det burde vel ikke sjokkere at de har sine egne små vitser. Det var som folk flest - noen vil sitte og prate med bare seg og sine, mens andre var inkluderende og hyggelige.

De som satt der virket ikke som studenter med A i hverken kalkulus 1 eller 2, men de skal uansett ha heder og ære for at det finnes folk som gidder å drive hele stedet frivillig. Det er tross alt mange timer arbeid som blir lagt ned. Da synes jeg de skal få lov til å sirkelrunke hverandre i hvor kule de er, og hvor mye ledererfaring de får. Veldig mange studenter generelt har denne holdningen, uansett hva det skulle være. Det er bare å bli vant til at Dunning-Kruger er en saga blott, samtidig som de klager over at janteloven herjer i Norge mens man ikke klarer å løse barneskole aritmetikk.

Sitat av etse Vis innlegg
Så da blir spørsmålet om ordningene på studentsamfunnet er en form for bong-system eller om det regner under salg av alkohol?
Vis hele sitatet...
Systemet er at de fyller på 200(?) kroner på et kort, og så krysses det av etterhvert som de tar øl/annet fra skapet. Noen har også elektroniske kort med samme funksjon, altså ikke noe direkte salg der.