Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5425
Satt nettopp og så på nyhetene, og ble nesten sjokket av ødeleggelsene flommen her i Norge har gjort. Og når det i tillegg nettopp har vert en gigantisk tornado i USA, fikk dette meg til å tenke: Hva er det som skjer med klimaet for tiden? Den globale oppvarmingen kommer bare raskere og raskere, og jeg ser ærlig talt ikke at folk bryr seg noe særlig om . Selv sykler jeg så mye jeg kan, og sorterer egentlig mer plast en moren min orker å gjøre. Hvorfor er det så lite fokus på dette i media nå i disse ekstremværtider?
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Det føles som det er armageddon på steroider..
Lettere å leve i eventyrland en å ta i et grep virker det som.
kjedelig streiting
Ekstremværtider? Når det kommer til Tornadoer i midtvesten er vel det noe som har eksistert i alle tider, og når folk så bosetter seg tettere og tettere er det nødt til å bli noen med mange dødsfall av og til. Uten at det har noe med klimaforandringer å gjøre. De to flommene vi har hatt de siste åra har vært kjipe ja. Svært uheldig med så mye regn når også snøsmeltingen står på for fullt. Men nå skal det sies at en del av ødeleggelsene hadde vært unngått hvis folk hadde tenkt seg litt om etter den siste flommen. Hvem bygger et nytt hus på samme sted hvor det gamle ble tatt av flommen, uten å gjøre nødvendige tiltak?
Sist endret av legalize_it; 23. mai 2013 kl. 19:00.
Har tenkt samme tanken. For en stund siden så googlet jeg en del om akkurat det med naturkatastrofer og ser ikke ut som det nødvendigvis er så mye mer av de enn før, men heller det at media dekninge er blitt så mye større rundt slike saker. Har ingen kilder akkurat nå, men det er en mulig teori.

Flytter til Hedmark til høsten for å studere. Blir spennende! Kjøper med en kano sånn i tilfelle.
Tankegangen jeg ser igjen oftest er; nei det skjer ikke mens jeg lever så hvorfor skal jeg bry meg. De sier kansje ikke dette høyt, men det er det de tenker.

Jeg selv var en av disse.. Helt til jeg spiste sopp..

Det er alt for mye penger i dansen til at jeg kan tro på noen av sidene.. Man kan bare ha sin egen mening og velge ut hvilken forskning man vil tro på.. Eller man kan la NRK bestemme for en!

suckers..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Avatar Vis innlegg
Satt nettopp og så på nyhetene, og ble nesten sjokket av ødeleggelsene flommen her i Norge har gjort. Og når det i tillegg nettopp har vert en gigantisk tornado i USA, fikk dette meg til å tenke: Hva er det som skjer med klimaet for tiden? Den globale oppvarmingen kommer bare raskere og raskere, og jeg ser ærlig talt ikke at folk bryr seg noe særlig om . Selv sykler jeg så mye jeg kan, og sorterer egentlig mer plast en moren min orker å gjøre. Hvorfor er det så lite fokus på dette i media nå i disse ekstremværtider?
Vis hele sitatet...
Foreslår at du setter deg ned med googlemobile, slår opp "tornado season" "tsunami season" og "50årsflom".
Folk er ihvertfall oppmerksom på klimagasser, og det jo det første steget i riktig rettning. Noe som derimot bekymrer meg veldig er "konsumerkulturen" som har vokst frem de siste tiåra. Folk flest ser ikke ut til å se effekten av en slik livsstil å tar seg ikke bryet til å f.eks, ta med en egen pose eller sekk til butikken, resirkulere plastikk osv. Spesielt når jeg har vært utenlands har dette vært svært sjokkerende. Skal du kjøpe en klase bananer i en Amerikansk daglivare butikk får du uttdelt ikke bare én, men to plastikkposer i tilfelle en av de ryker. Kvalmt.

Selv har jeg vokst opp langs kysten, og har sett effekten av dette på sjølivet, og det er svært uroligende. Fisk og fugler fyller magen med plast for en falsk følelse av mat, og dør som et resultat. Fuglereder av plast, vann med høyere inhold plast en biomasse osv. Våkn opp!
Kan anbefale å ta en titt på denne korte, men sterke dokumtaren for å få en bedre forståelse av hva jeg mener.
Sist endret av Mentalism; 23. mai 2013 kl. 19:09.
Dette er da ingenting mot Storofsen i 1789, husker det som om det var igår Da var det tilstander som godt kan kalles ekstreme. Noe annet enn når det blåser og regner litt og folk går rundt å kaller det "ekstremvær." Nå er ikke det en merkelapp jeg har fulgt med på, men at det skal kunne være det cirka en gang hvert halvår virker merkelig på meg.

Det at det er tornadoer i Oklahoma tror jeg heller ikke er noe nytt, jeg har ihvertfall fått for meg at det er et spesielt utsatt område på grunn av luftstrømmene som braker mot hverandre der i begynnelsen av sommeren.

Forresten er det kanskje litt arrogant å tro at du kan bestemme over moder natur ved å sykle og sortere plast? Jeg gjør det selv, fordi det er bra for de som jobber i den industrien og fordi jeg ikke liker biler på et generelt grunnlag, men jeg tror ikke at om folk plutselig begynner med det over hele verden så kommer det til å slutte å regne og blåse... (satt på spissen)

Hørte forresten på radioen isted, da var det intervju om årets flom, de snakket da om årsakene bak og klimaendringer ble nevnt, men også dårlig sikring mot vannet. Så det har da blitt nevnt. Gleder meg til klimaet her blir som i Frankrike, noe forsvinner nok, men det fylles nok opp av nytt liv for det, det verste som kan skje på globalt nivå er vel at vi ødelegger for oss selv, selv om jeg mener og tror vi er blant de beste til å tilpasse oss.
Sist endret av Larix; 23. mai 2013 kl. 19:10.
Flott at TS har fått med seg alle disse menneskeskapte værendringene! Før i tiden var dette bare naturens skyld, men nå er det pga. forurensning.
Fint at vi bare kan avgiftsbelegge oss ut av problemet!
Har vært ute og kjørt I LÅGEN i dag.. Var vel bare 20 cm med vann over asfalten der jeg var.
Dette er riktignok bare en liten flom i forhold til denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Storofsen
Denne flommen som finner sted i Norge akkurat nå skjer vel på grunn av stor snø-smelting. I tillegg har det vært veldig mye regn i det siste. Denne kombinasjonen gjør at vannet i elver og innsjøer stiger langt over det normale og flommer ut over landmasser som resten av året er tørre.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Denne flommen som finner sted i Norge akkurat nå skjer vel på grunn av stor snø-smelting. I tillegg har det vært veldig mye regn i det siste. Denne kombinasjonen gjør at vannet i elver og innsjøer stiger langt over det normale og flommer ut over landmasser som resten av året er tørre.
Vis hele sitatet...
Joda, men spørsmålet man bør stille er vel om det har vært mer nedbør enn normalt i de siste årene og hvis ja: hva er årsaken til dette? En generell temperaturøkning forårsaket av klimaendringene fører til økt fordampning og dermed mer nedbør.

Edit: jeg mente fordamping.
Vi vanlige folk med vanlige jobber kan ikke snu om på dette.

Det er de som sitter på toppen som må sørge for at vi kun kan kjøpe elbiler, kun har vindmøller, bare hvit emballasje på alt mulig osv. Vi kan godt bruke olje, men bare til det aller mest nødvendige! Vi MÅ ikke bruke opp alt ila 100 år bare for å tjene inn alle de pengene fortest mulig.

Så lenge de som sitter på toppen kjører store drivstoffslukende biler, og vi har rallykjøring, traktorpulling og sånne fryktelig unødvendige ting som sluker drivstoff, ikke forvent at jeg skal ha dårlig samvittighet fordi jeg kjører på jobb når jeg kunne ha syklet.

For ikke å snakke om alle millionene av flyavganger verden rundt hver eneste dag, bare fordi folk skal bruke penger på luksus og ferie!! Så skal du fortelle meg at drivstoffet fra min bil, for at jeg skal tjene penger til å overleve, forandrer miljøet??? Dra en viss plass.

De som har mest makt må gå foran! Ikke sette følgerne foran seg! Det blir bare feil. En leder skal føre an, ikke gjemme seg bak flokken.

Derfor har jeg ikke dårlig samvittighet.
Sist endret av Taurean; 23. mai 2013 kl. 20:08.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Derfor har jeg ikke dårlig samvittighet.
Vis hele sitatet...
I likhet med disse du ser på denne telleren: http://www.worldometers.info/world-population/
Sitat av woff Vis innlegg
I likhet med disse du ser på denne telleren: http://www.worldometers.info/world-population/
Vis hele sitatet...
Aner ikke hva du mener.
@Taurean: Veldig få i denne verdenen vi lever i som har dårlig samvittighet for noe som helst!
Total egoisme er det som gjelder, ingen bryr seg om andre..
Sist endret av woff; 23. mai 2013 kl. 21:13.
Sitat av woff Vis innlegg
@Taurean: Veldig få i denne verdenen vi lever i som har dårlig samvittighet for noe som helst!
Total egoisme er det som gjelder, ingen bryr seg om andre..
Vis hele sitatet...
Håper ikke du tror det om meg, for det er veldig mye jeg bryr meg mye om. Men jeg liker å finne ut alt om ting før jeg velger å bry meg eller ikke, finne ut hva som faktisk er riktig og galt før man bestemmer seg.

Kildesorterer gjør jeg, og tenker miljø på mye av det jeg gjør ^^ Men helt crazy går jeg ikke ...
Trådstarter
Hørte nettopp i en NRK-debatt at nedbøren har økt med 15% siden 1950-tallet. Og som Taurean sier: Regjeringen må gjøre noe de også snart. Det eneste jeg er uenig i er at vi ikke kan gjøre noe. Som ordtaket sier: "Mange bekker små, blir en stor å"
Sist endret av Avatar; 23. mai 2013 kl. 22:36.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Tankegangen jeg ser igjen oftest er; nei det skjer ikke mens jeg lever så hvorfor skal jeg bry meg. De sier kansje ikke dette høyt, men det er det de tenker.

Jeg selv var en av disse.. Helt til jeg spiste sopp..

Det er alt for mye penger i dansen til at jeg kan tro på noen av sidene.. Man kan bare ha sin egen mening og velge ut hvilken forskning man vil tro på.. Eller man kan la NRK bestemme for en!

suckers..
Vis hele sitatet...
Javel, ja! Så noe av budskapet med det du skrev her, er rett og slett at folk burde spise sopp for å få opp øynene sine. Nei, da er det vel heller trangsyntheten som slår tilbake på deg selv.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi vanlige folk med vanlige jobber kan ikke snu om på dette.

Det er de som sitter på toppen som må sørge for at vi kun kan kjøpe elbiler, kun har vindmøller, bare hvit emballasje på alt mulig osv. Vi kan godt bruke olje, men bare til det aller mest nødvendige! Vi MÅ ikke bruke opp alt ila 100 år bare for å tjene inn alle de pengene fortest mulig.

Så lenge de som sitter på toppen kjører store drivstoffslukende biler, og vi har rallykjøring, traktorpulling og sånne fryktelig unødvendige ting som sluker drivstoff, ikke forvent at jeg skal ha dårlig samvittighet fordi jeg kjører på jobb når jeg kunne ha syklet.

For ikke å snakke om alle millionene av flyavganger verden rundt hver eneste dag, bare fordi folk skal bruke penger på luksus og ferie!! Så skal du fortelle meg at drivstoffet fra min bil, for at jeg skal tjene penger til å overleve, forandrer miljøet??? Dra en viss plass.

De som har mest makt må gå foran! Ikke sette følgerne foran seg! Det blir bare feil. En leder skal føre an, ikke gjemme seg bak flokken.

Derfor har jeg ikke dårlig samvittighet.
Vis hele sitatet...
Tingen er bare den at selv om Norge prøver å kutte utslippene og bruken av fossile brennstoff, så ser det ikke ut som resten av verden gjør det. Vi (Norge) er ansvarlig for 0.17% (estimert) av det globale karbondioksid-utslippet, noe som tilsvarer mindre enn en fjert i vikingskipet. Så med mindre resten av verden vil begynne å vise et lite snev av innsats, så hjelper det ikke så mye.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Jeg snakker ut av ræva når jeg spør om dette, men har ikke en media en tendens til å overdrive små ting? Er dette virkelig en stor sak? Har bare sett overskriftene, har ikke lest nyhetene, så det er litt fra ræva.
kjedelig streiting
Sitat av CryptoN Vis innlegg
Tingen er bare den at selv om Norge prøver å kutte utslippene og bruken av fossile brennstoff, så ser det ikke ut som resten av verden gjør det. Vi (Norge) er ansvarlig for 0.17% (estimert) av det globale karbondioksid-utslippet, noe som tilsvarer mindre enn en fjert i vikingskipet. Så med mindre resten av verden vil begynne å vise et lite snev av innsats, så hjelper det ikke så mye.
Vis hele sitatet...
Vel tar en med alle utslippene av oljen vi eksporterer så blir det nok noe mer. Hadde de såkaldte miljøpartiene på tinget brydd seg om annet symbolpolitikk, å det å ha en grunn til å skattlegge bilistene så hadde de selvfølgelig ikke gått inn for å pumpe opp alt av olja på norsk sokkel. Men Jens er en slu jævel, som ikke bryr seg stort mer om miljøet enn sjeikene i Saudi Arabia.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Jeg snakker ut av ræva når jeg spør om dette, men har ikke en media en tendens til å overdrive små ting? Er dette virkelig en stor sak? Har bare sett overskriftene, har ikke lest nyhetene, så det er litt fra ræva.
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du mener med "små ting". Mener du klimaendringene som helhet eller den pågående flommen?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hahaha, tror du enda på den globale oppvarmingen? Huff... Den er blitt motbevist tonnevis av ganger. Den skjer kanskje, men det blir å ta såpass mange millioner år at det vi merker nå ikke har noe med den å gjøre. Les deg opp før du snakker om den.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hahaha, tror du enda på den globale oppvarmingen? Huff... Den er blitt motbevist tonnevis av ganger. Den skjer kanskje, men det blir å ta såpass mange millioner år at det vi merker nå ikke har noe med den å gjøre. Les deg opp før du snakker om den.
Vis hele sitatet...
Tror du burde se Al Gore sin film: an inconvenient truth
Sist endret av øyvind95; 24. mai 2013 kl. 06:42.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det spørs hva du mener med "små ting". Mener du klimaendringene som helhet eller den pågående flommen?
Vis hele sitatet...
Flommen.

[COLOR="White"]secretstuff[/COLOR]
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hahaha, tror du enda på den globale oppvarmingen? Huff... Den er blitt motbevist tonnevis av ganger. Den skjer kanskje, men det blir å ta såpass mange millioner år at det vi merker nå ikke har noe med den å gjøre. Les deg opp før du snakker om den.
Vis hele sitatet...
Rart at massivt fleirtal av dei som jobber med temaet seier det stikk motsette; global oppvarming er svært godt bevist, og det er svært godt bevist at vi er årsaka...
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hahaha, tror du enda på den globale oppvarmingen? Huff... Den er blitt motbevist tonnevis av ganger. Den skjer kanskje, men det blir å ta såpass mange millioner år at det vi merker nå ikke har noe med den å gjøre. Les deg opp før du snakker om den.
Vis hele sitatet...
Å hvor er det du har funnet ut av dette da?
1. Vi er for mange mennesker på kloden pr. idag kombinert med vår energikrevede livsstil.

2. Vi fortsetter å øke befolkningen på kloden.

3. Flere og flere av befolkningen ønsker seg et liv med den energikrevende livsstilen.

Forbeholdt dette er faktum. Klarer fornybar energi, teknologiske nyvinninger holde tritt for å demme opp for utfordringene? Kan vi ved resirkulering, bevisst bruk av ressursene (kaste mindre mat etc) Kan vi ha det greit på kloden hvis vi tar i et tak?

Forøvrig håper og tror jeg vi har ansvarsbevisste, kloke og handlingskraftige personer som klarer å finne frem til smarte løsninger til oss. I mellomtiden skal jeg prøve å sortere søppel etter beste evne:-P

*ti tegn*
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kom til å tenke på noe nå for litt siden, og etter å ha gjort et søk på Internett fikk jeg bekreftet tankene mine. Under isen i de nordlige delene av India/Russland, og diverse andre steder i dyphavet, ligger det store forekomster av metangass/metanhydrat. Som følger av den globale oppvarmingen, smelter isen nå mange ganger raskere enn den ville ha gjort ellers ville ha gjort på land, og hydratene i havet oppløses som følge av oppvarmingen av havet.

Et eksempel på dette ser vi her: http://www.youtube.com/watch?v=FM0hczFNDZI
Og her: http://www.youtube.com/watch?v=2w4UQfJHD-A

Har sett veldig lite snakk om denne konsekvensen av Co2 utslipp i nyhetene. Noen innspill?
Sist endret av Avatar; 2. desember 2013 kl. 21:05.