Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 4314
Heisann.

Vi er et par stykker med noen års erfaring innenfor radio, som nå skal starte opp et par egne sendinger i studioet vi har vokst opp med i alle år.

Vi har alle vært teknikere, og ingen har vært redaktører i noen lengre periode. Jeg har derimot gjennomført redaktørkurs, men det har vært myntet på en litt annen aldersgruppe. (Vi tar sikte på å dekke alt fra 13-25), men redaktørkurset er laget for sendinger med aldersgruppe 40-80.

Musikkmessig sikter vi på lokal musikk, i nordlandsregionen, med kanskje litt typisk P3-musikk der det måtte behøves. Vi har alt av tillatelser i orden når det gjelder musikkbruk, så det er ikke noe problem, men det vi trenger hjelp med er innhold. Vi er inne på tanken på å låne litt fra større radioprogram, som f.eks Misjonen og Radioresepsjonen, men endre på dette for at dette skal matche det vi ønsker å nå fram med.



tl;dr, Hva må en kanal med målgruppe 13-25 år fram med for at du skulle gidde tune inn?


Og et lite spørsmål til slutt, er det noen som vet reglene rundt å sende reklame med en nær-radiokonsesjon? Tenker da på både via nett og FM-bånd.
For den yngre målgruppen regner jeg dere trenger er blanding av pop/elektro
Mer preik, mindre musikk skal til for at jeg tuner inn. og mer variert musikk.. ikke samme låta 2-3 ganger i timen døgnet rundt liksom..
Spill deadmau5!
Hold dere unna avicii.
Sist endret av JibbeSander; 22. september 2012 kl. 22:29.
Ikke Værst På PC
Jeg ville likt Litt humorprogrammer innimellom musikken. kanskje 3-4 låter så kommer det no funny å høre på Husk å variere musikken veldig. Ikke spill så mye av den populære musikken! Få fram de litt mindre populære sangene som ingen har hørt før, for ellers så er det jo bare å høre på sin egen iPod
En radiokanal som fokuserer på alt gammelt. Primært middelalderen, renessansen, barokken, og klassisk. Gjerne historiske innslag mellom musikken.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av ThePackMan Vis innlegg
En radiokanal som fokuserer på alt gammelt. Primært middelalderen, renessansen, barokken, og klassisk. Gjerne historiske innslag mellom musikken.
Vis hele sitatet...
Du får kaste deg med som gjesteprogramleder, for jeg har lite interresse av nevnte områder, og er derfor lite aktuelt for meg å ta det opp
Jada packman det ville nok blitt suksess blant begge lytterne. Alle andre ville nok skippa.
Av ren nysgjerrighet; hvor i Nordland vil dere kringkaste, hva heter radiokanalen, og når er det mulig å høre på?
Sist endret av krJo; 22. september 2012 kl. 23:04.
Go hip pop! :P Big L og videre!
Så en dritgammel norsk film her om dagen om noen som drev på med radio i nordland. Piratradio.
Ganske ok film og kjente jeg fikk veldig lyst til å drive radio mens jeg så den. Etterpå kom jeg til å tenke på at jeg ikke har hørt på radio på mange år........
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av krJo Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet; hvor i Nordland vil dere kringkaste, hva heter radiokanalen, og når er det mulig å høre på?
Vis hele sitatet...
Navn på hovedkanal og kringkastingssted er lite relevant, da vi sender via nett.. Kommer med link, og vi skal kjøre en testsending nå på fredag klokken 19.00

Sitat av ompapa Vis innlegg
Så en dritgammel norsk film her om dagen om noen som drev på med radio i nordland. Piratradio.
Ganske ok film og kjente jeg fikk veldig lyst til å drive radio mens jeg så den. Etterpå kom jeg til å tenke på at jeg ikke har hørt på radio på mange år........
Vis hele sitatet...
Vell, vi driver iallefall ikke piratradio, men når vi er inne på det så ser jeg ATM filmen The Boat That Rocked, som handler om piratradio
Sitat av ompapa Vis innlegg
Så en dritgammel norsk film her om dagen om noen som drev på med radio i nordland. Piratradio.
Ganske ok film og kjente jeg fikk veldig lyst til å drive radio mens jeg så den. Etterpå kom jeg til å tenke på at jeg ikke har hørt på radio på mange år........
Vis hele sitatet...
Piratene ?
Damn, har sett den mange ganger opp igjennom barndommen=) Knall film..
Kan jeg få spørre hvor du fikk tak i den?
Det er mer enn nok av kanaler som sender den samme populærmusikken 24/7.

Hvis jeg skulle være interessert i å høre ville jeg hatt diverse spennende faglige programmer. Prøv å invitere professorer, fagfolk og generelt folk som kan mye om noe. F.eks innenfor naturvitenskap, økonomi, geografi, historie, sport, psykologi - hva som helst. Kanskje kan dere ha folk som har en spennende/eksotisk historie fra livet sitt inne for å fortelle?

Folk er forskjellige, men dette er hvert fall det som hadde fanget meg.
Hvis dere i tillegg kunne hatt en periode der det ble spilt oldcshool hip/hop og en periode der man bare spiller classic rock (Europe, Toto, Dire Straits and Alphaville etc.).
Post-Rock, masse post-rock.
En ting til. Ha mye variert. Del opp dagen i flere økter f.eks.

Ikke gjør som radiokanalene i dag (p4 og Radionorge) som mikser Brothers in arms med Rhianna.
Jeg er glad i litt forskjellig for å være ærlig. Rolig dubstep, rap/hip-hop (særlig old-school hip-hop er favoritten), metal og electronica er kult.

Noe av det som man bør huske på er å kringkaste rett musikk til rett tid. Det er for eksempel ikke noe vits å sende Justin Bieber og Selena Gomez når alle småbarna er på skolen.
Progressive House
Sitat av Hightime Vis innlegg
Piratene ?
Damn, har sett den mange ganger opp igjennom barndommen=) Knall film..
Kan jeg få spørre hvor du fikk tak i den?
Vis hele sitatet...
Ja det var den ja. Har en kamerat som er filmbuff og han har tonnevis av filmer og masse gamle greier. Han er eller har vært med i lukkede trackere....
Blir nok ikke lett å selge reklame på en kanal som vil ha lyttere fra 13-25 år, penga sitter hos dem eldre!

Uansett vil nok komersiell liste fjortiss musikk gjøre susen
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Blir nok ikke lett å selge reklame på en kanal som vil ha lyttere fra 13-25 år, penga sitter hos dem eldre!

Uansett vil nok komersiell liste fjortiss musikk gjøre susen
Vis hele sitatet...
Jeg finner folk som kjøper reklame, problemet mitt er lovene rundt dette.


Ser på alle forslag, og tar så absolutt med meg dette til sending! Kommer ut med en link her når klokken nærmerer seg sendestart i morgen, ca 19:00
Sist endret av sh0rtie; 23. september 2012 kl. 23:53.
Pink floyd!
Reklame på webradio er turnoff... Kommer du på FM båndet kommer du til å tjene på det, men du finner nok ingen som er villig til å betale for å få en reklame på webradio..
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Reklame på webradio er turnoff... Kommer du på FM båndet kommer du til å tjene på det, men du finner nok ingen som er villig til å betale for å få en reklame på webradio..
Vis hele sitatet...
Vi sender både via FM og Web, men jeg ser ikke helt logikken din. På FM-båndet når vi ca 4 mil i hver himmelretning, og evig langt via nettradio. På FM kan vi ikke vise til noen lyttetall, men på web kan vi og evt. annonsører få grundig statistikk over lytterne.
Så dere ER på Fm? Bare spør siden du spurte om konsesjons-søknad.. Og ja, jeg kjenner godt til lokalradio og noe drift av disse, så kan noe om webradio og fmradio =)
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Så dere ER på Fm? Bare spør siden du spurte om konsesjons-søknad.. Og ja, jeg kjenner godt til lokalradio og noe drift av disse, så kan noe om webradio og fmradio =)
Vis hele sitatet...
Konsesjon og alle nødvendige tillatelser har vi, så det er ikke noe problem..
Melodic dubstep, orchestral dubstep, chillstep, ambient, drum & bass, metal
Regner med dere blir å sende i Bodø, (Siden fauske som er nærmeste "by" har ca 12000 innbyggere i kommunen, sprett langt over 5 mil) så burde dere kjøre noe lokalt.

F eks ha en time eller to på formiddagen hvor dere begynner og spille av noe Joddski, Sirkus Eliassen og (Under tvil) Halvdan Sivertsen sine klassikere for og kanskje hore med dere noen eldre lyttere som reklamen sikkert vil nyte godt av.

Videre burde dere ikke gå så veldig langt inn i den elektroniske sjangeren, er virkelig spesielt interesserte som orker og sitte og høre på sånt (Blir slitsomt etter en stund), ikke vits og gå lengre enn trance/techno med fine dame-vokaler og catchy beat. En ting som vil være smart er og spille endel populær musikk, men for all del ikke mer enn to ganger dagen,

Inkluder en chillout-time på kveldene kanskje.

Ble et langt innlegg, og får håpe jeg ikke bare kom med nonsene!

Si ifra når radioen er oppe og går, så skal jeg tune inn når jeg er på jobb.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Regner med dere blir å sende i Bodø, (Siden fauske som er nærmeste "by" har ca 12000 innbyggere i kommunen, sprett langt over 5 mil) så burde dere kjøre noe lokalt.

F eks ha en time eller to på formiddagen hvor dere begynner og spille av noe Joddski, Sirkus Eliassen og (Under tvil) Halvdan Sivertsen sine klassikere for og kanskje hore med dere noen eldre lyttere som reklamen sikkert vil nyte godt av.

Videre burde dere ikke gå så veldig langt inn i den elektroniske sjangeren, er virkelig spesielt interesserte som orker og sitte og høre på sånt (Blir slitsomt etter en stund), ikke vits og gå lengre enn trance/techno med fine dame-vokaler og catchy beat. En ting som vil være smart er og spille endel populær musikk, men for all del ikke mer enn to ganger dagen,

Inkluder en chillout-time på kveldene kanskje.

Ble et langt innlegg, og får håpe jeg ikke bare kom med nonsene!

Si ifra når radioen er oppe og går, så skal jeg tune inn når jeg er på jobb.
Vis hele sitatet...
Heisann. Vi sender nok ikke fra Bodø, men en ganske mye mindre, der vi har tilgang på studio, så du når oss ikke på FM, men på nettradio!

Når der gjelder musikken, så treffer du likevel rimelig godt. Vi spiller mye Joddski, både som soloartist, og som del av Tungtvann og Hålogolandslaget, og med en stor forkjærlighet for musikk fra Nordland, blir det nok også Sirkus Eliassen etc.


Kan jo komme med linken nå, du kan finne oss fra ikveld klokken 19:00

http://www.0n.no/URK/
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Liten update!

Ordinære sendinger starter i morgen, Mandag 1. Oktober, med prat med bl.a Magnus Eliassen, kjent fra Sirkus Eliassen. Vi tar imot spørsmål til nevnte artist hit, og håper så mange som mulig får seg inn på 0n.no/URK, imorgen fra klokken 20.00 og utover!
Sist endret av sh0rtie; 30. september 2012 kl. 11:57.
Sitat av Hightime Vis innlegg
Piratene ?
Damn, har sett den mange ganger opp igjennom barndommen=) Knall film..
Kan jeg få spørre hvor du fikk tak i den?
Vis hele sitatet...
Ligger på bukta den vettu Kjapt søk på "piratene" så er du der.
Litt undergrunn HipHop som Immortal Technique og Vinnie Paz hadde vært kult.
Sats på nyheter. Hyperlokale nyheter fra dekningsområdet. Det er det eneste dere kan konkurrere på. Til gjengjeld kommer det til å bli kjempepopulært.
Sist endret av melinda_cinzano; 30. september 2012 kl. 12:55.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Progressive House
Vis hele sitatet...
Nei, sånn spesiell musikk må vi holde for oss selv, hvis mainstreamet begynner å spille den typen musikk så tar jeg selvmord.
variert musikk, som i ordets forstand! hadde vært kult med en kanal med mye prating, og når det er musikk er det tilfeldig hvilken sang som kommer, og vilken sjanger den hører til! slik at man kan høre en klassisk symfoni, komme over på tung elektronisk musikk, gå over i noe gammel rock, så er det nyheter, etterfulgt av noe rap og en dose ny popmusikk, før vi går over på punk.
jeg kan jo alltids drømme

er lei av at de fleste radiokanaler bare spiller den samme musikken som var populær 10, 20 og 30 år siden, med få innslag av noe helt nytt, eller at de bare sender den helt nye søplemusikken, stort sett bestående av gangster-pop.
Spill top 100 Spotify.. Der 13-25 hører :-)
skulle likt å sett en radiokanal som spiller bare metal, aldri hørt eller funnet en slik kanal.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
skulle likt å sett en radiokanal som spiller bare metal, aldri hørt eller funnet en slik kanal.
Vis hele sitatet...
Hadde vi hadd noen som helst interresse for metal, så kunne det jo vært et alternativ, men det er det altså ikke.

Er det noen artister/skuespillere dere kunne tenkt dere et intervju med? Vi kan få til det meste innenfor norske, alt avhenger av om dere faktisk hører på oss, slik at vi får motivasjon til å fortsette
Så har bare programinnslag hos Radio Korgen? Hvorfor spør du da om konsesjon o.l?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
skulle likt å sett en radiokanal som spiller bare metal, aldri hørt eller funnet en slik kanal.
Vis hele sitatet...
Ditto på den der asså!
Hadde vært digg med en all inn metal kanal.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Så har bare programinnslag hos Radio Korgen? Hvorfor spør du da om konsesjon o.l?
Vis hele sitatet...
Vi starter en egen underavdeling, som skal ha sendinger til faste tider hver uke, som er totalt forskjellig fra det Radio Korgen driver med til vanlig, og etterhvert starte opp på egen kanal.

Jeg har ikke spurt om konsesjon, jeg forteller at vi har konsesjon, jeg lurer på reglene rundt reklame, siden de ikke har det på Radio Korgen, men det er noe vi ønsker å ha, slik at vi kan vidreutvikle oss.
Spill noe annet en liste pop osv.. spiller dere _ordentlig_ country så kommer jeg til å høre på ihvertfall
Ikke kutt sanger, ikke snakk langt inn i sanger heller. (ikke snakk inn i sanger i det heletatt)
Spill litt gammal musikk som folk liker, ikke spill de samme sangene 20 ganger om dagen. Så burde dere sjekke gjennom topp 100 på Spotify som allerede er sagt.
Hadde vært kult hvis dere fikk til noe ala kollektivet bare for radio. Dropp memes HELT, bruk minimalt med internet-humor, men selvsagt er det gøy om dere bruker litt så lenge det faktisk er gøy (altså ikke noe lignende 9gag eller artige).
Da burde dere treffe 13-25 ganske godt, pluss at dere inkluderer noen eldre og de unge som P3 ikke treffer.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
skulle likt å sett en radiokanal som spiller bare metal, aldri hørt eller funnet en slik kanal.
Vis hele sitatet...
Bare usa som har det... Skulle ønske det var her i norge også, men men.

Ot: ts, Bare spill noe black sabbath, judas priest og pink floyd noen få ganger så duger det for meg.
Sist endret av Nitropop; 30. september 2012 kl. 23:38.
Noe som gir meg lyst til å drepe de musikkansvarlige i P3 er at de spiller samme låta i opptil 4 måneder (kanskje mer) HVER dag og flere ganger om dagen.

Når jeg må høre på Susanne Sundfør hver jævla gang jeg skrur på radioen, blir jeg regelrett forbanna. De sitter med en liste på 50 sanger de bytter mellom. Musikken de spiller er enten norsk, fra et helt ukjent engelsk band eller heeelt ukjente låter fra kjente band.

Jeg ville spilt radiovennlige låter som de rolige sangene av f.eks. Avenged Sevenfold (Dear God, So far away osv), Good Charlotte, The Strokes, Weezer, MGMT, Coldplay, Calvin Harris, Shinedown.

Hver gang ho derre hjernedøde og totalt uinteresante Aisath i popsalongen kommer på, skrur jeg rett over på Radio Norge. Bedre å høre på radio norges kjærlighetsballader fra 80-90 tallet om og om igjen enn å høre på hu.

Radioresepsjonen vant 2 priser i år, og det var ikke for ingenting. De er smart, det er interessant å høre på og man lærer noe. I tillegg spiller de litt mer vettig musikk som Foo Fighters osv. Beste radioprogrammet ever.
Spill mye nytt og variert! Samle all listepoppen på en dag eller noe og ta variert og nytt de andre dagene! Prøv ut mye nytt, som nevnt over tidligere her.. ikke snakk inn i sangen. Ikke kutt sanger heller, mange har en tidens til å kutte bort de beste delene av sangen La folk bestemme hva som skal spilles, ved sms/twitter/FB eller noe slik, sånn at man kan ønske seg sanger. For all del, ikke bli noe alla NRK MP3. De har riktig nok ikke reklame, men du hører "reklamestasjonen uten reklame" 24/7. Snakk om ting som opptar unge, men også litt serriøse ting. Eks bruk litt humor rundt "nyheter". Få med dere mange forskjellige folk i studio, men husk å holde det kort og morsomt! Ønsker dere ellers lykke til.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Nå er vi straks live på http://www.0n.no/URK, håper så mange som mulig ser at det er verdt tiden
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
"Bacon og snickers" som hovedpremie Kult å høre kjentfolk på radioen.
Si nummeret litt saktere og mer tydelig, så kanskje noen rekker å skrive det ned/huske det Simen
Sist endret av Soppsui; 1. oktober 2012 kl. 21:14.