Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 13910
Tips til filmer som man må se flere ganger for å skjønne filmen, noe som ender veldig sjokkerende som Inception, Shutter Island og The Jacket
brukertittel
Widow's Avatar
Donnie Darko!
Memento og The Singing Detective er to filmer jeg tror faller inn under kriteriene dine. Begge anbefales varmt!
Sist endret av Cadex; 30. oktober 2010 kl. 02:19.
Den sjette sansen og oldboy.
Sist endret av Hatred; 17. oktober 2010 kl. 05:32.
Remember meg , epic failure ending. Verdt å ta en titt
Waking Life
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Remember meg , epic failure ending. Verdt å ta en titt
Vis hele sitatet...
Trenger jo langt i fra å se denne flere ganger enn én for å forstå den.
Støtter Donnie Darko Den sjette sans og Memento som er nevnt.
Andre filmer som jeg anbefaler som er i nogen lunde samme bane er Fight Club, The Village, 2001: A Space Odyssey, Dead Man's Shoes, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, The Fountain, The Others, og Twelve Monkeys.
Mullholland drive. Forstod ærlig talt ikke et kvekk etter å ha sett den 3 ganger(insane bra lesbian scene imo).

Naboer. Jeg tok hintet etter å ha sett den en gang, virker dog som mange andre ikke klarte å legge sammen 1+1.

Og ikke minst Villmark. Bedre norsk kvalitet skal man lete lenge etter. Elsker seriøst slutten
Primer burde vel falle i smak? (Trailer)
Pi anbefales hvis du vil ha slike filmer.

Hva du mener med å se flere ganger for å skjønne de, skjønner jeg ikke da alle filmene du ramser opp er lett forståelige og taes opp og prosesseres med et sluttprodukt av forståelse på første seanse.

A Clockwork Orange får en til å tenke kritisk over dagligdagse ting hvis du ser etter noe slikt.
eXistenZ får hjernen til å surre noen tuser ganger.
Lucky Number Slevin
The prestige..
Den Brysomme Mannen
Spess norsk film, ikke lett å vite hva som egentlig foregår. Diggern
Sist endret av Bothrops; 17. oktober 2010 kl. 14:38.
Inception er et godt eksempel. Sjekk ut de gamle Twilight Zone filmene, de kan gi deg noe å tenke på!
Sitat av toeless Vis innlegg
Og ikke minst Villmark. Bedre norsk kvalitet skal man lete lenge etter. Elsker seriøst slutten
Vis hele sitatet...

[CENTER]SPOILER ALERT![/CENTER]















En mann som løper rundt i rød kjole er god norsk kvalitet, ja.
Donnie Darko, Pulp Fiction, Requiem for a Dream!

Men viktigst er Donnie Darko, den er genial beyond limitation!
The imaginarium of doctor pernassus. Kan være at jeg måtte se den fler ganger fordi jeg så den i så dårlig kvalitet første gangen. Men det er uansett en film som får deg til å tnke.

Her er traileren . http://www.imdb.com/video/imdb/vi944374297/
Henger meg med på det olaPola sa over her, Requiem for a Dream er en fantastisk film !
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
2001 A space odyssey
Stanley Kubrick sitt mesterverk - fantastisk film!
kan hende den er nevnt, men enkelte ganger underveis i filmen klødde jeg meg litt i hodet når jeg så The Prestige (8.4/10 på imdb)
Nå er jeg veldig fan av Christopher Nolan, digger Memento, Inception, The Prestige og Batmanfilmene! Man burde se det meste av han!
De tre siste filmene til David Lynch; Lost Highway, Mulholland Dr. og Inland Empire er filmer som virkelig får hjernen til å vri seg. Særlig Inland Empire er noe av det mest absurde, skumle og uforståelige jeg noen gang har sett utfolde seg på skjerm.

Ellers er Pi verdt en titt. Og selvfølgelig The Usual Suspects.

Ser folk anbefaler Donnie Darko. Ok - en god og underholdene film, men syntes den blir noe kvasifilosofisk/fjortisfilosofisk. Men for all del; den er absolutt verdt å se.

EDIT: Og som nevnt er de fleste Nolan filmer å anbefale. Spesiellt The Prestige og Memento.
Sist endret av King Ink; 17. oktober 2010 kl. 19:00.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Helt utrolig at ingen har nevnt Identity her.
A Scanner Darkly, Waking Life, Waltz With Bashir og Farvel Falkenberg
Dette er alle ganske filosofiske filmer, de to første stiller mange kule spørsmål om store filosofiske temaer som livet og hvorfor vi er her. Waltz With Bashir er en film om krigen i libanon som er animert på en fantastisk vakker måte.
Farvel Falkenberg er en svensk film med utrolig vakre dialoger og med dype undertoner om blandt annet vennskap, kjærlighet og selvmord.
Sist endret av Cheese; 17. oktober 2010 kl. 19:32.
Eller The Matrix.
cube filmene er nice!
▼ ... over en uke senere ... ▼
støtter Primer. tror også Southland Tales passer inn i denne tråden, laget av Richard Kelly (Donnie Darko).
Sitat av Weedlover Vis innlegg
Eller The Matrix.
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til en, to, tre og AniMatrix.

Ser mye er nevnt allerede, men har ikke sett at noen har nevnt disse ( jeg bladde meg gjennom litt fort, så håper jeg ikke har oversett noe).

Fight club? Jeg synes det var greit å se den minst en gang til.

The Salton Sea?
Kanskje ikke helt, men allikevel.

American History X, man trenger kanskje ikke se den mer en en gang, men om du ikke har sett den, gjør det.
Jeg har nevnt denne filmen i mange tråder før, den er bare så ufattlig bra og mindfuck at alle bør se den.
Ressurrection Of The Little Match Girl.

Liksom, en film som har to slutter, der man selv kan velge hvilken man vil følge ut i fra om du vil ha en slutt som er halvveis logisk eller en som er fullstendig fucked up. Just my cup of tea.
Samtidig som du aldri helt vet om du befinner deg i det som skal forestille virkeligheten, eller en digital verden. Og disse to også morpher sammen til en salig røre innemellom.
Vel, jeg har to ord: SE DEN!

Det er ganske vannskelig å få tak i denne, men har sett den på et par torrent-sider.
Fight club måtte jeg hvertfall se et par ganger for å forstå den helt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Primer, som sagt før. Og the ninth gate, ellers så har du jo "dead man" og noen øvrige filmen av Jim Jarmusch.

EDIT: Paprika!
Sist endret av kyllingfisk; 13. november 2010 kl. 03:12.
Hvorfor har ingen nevnt Watchmen?
Husker at det måtte en hel del tenking til for å forstå denne filmen.

Eraserhead er også nevnt ser jeg.
Har sett denne filmen og jeg kan fortelle at man tenker veldig etter å ha sett denne filmen.
Men man tenker ikke på den samme måten for å si det pent.

Maken til avskylig og generelt forstyrrende film skal man lete veldig lenge etter!
Hehe, LOST! Er da ikke en film, men en uforståelig serie.
▼ ... over en måned senere ... ▼
secret window :-) donnie darko er også nevnt, ser jeg. hide and seek, ikke spesielt vanskelig å forstå, men likevel verdt en titt. sleepy hollow, kanskje? ellers er jo de fleste nevnt. kos deg!
Får ikke sagt det nok ganger http://www.youtube.com/watch?v=svGAucw3Y80 Revolver er tidenes undervurderte film.
John Carpenter's They Live
http://www.youtube.com/watch?v=pSFT-R4N17g

En film som kan tolkes på flere måter.
The Departed har ihvertfall en veldig uforutsigbar slutt!
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Du må faktisk se K-pax.
Broken Flowers
The Departed
JFK kanskje? Man trenger ikke se den flere ganger, men man begynner å tenke.
▼ ... flere år senere ... ▼
Ahh, mysteriefilmer/psykologiske thrillere er mitt favoritt sjanger! Mine favoritter er definitivt Inception, Fight Club, The Machinist, Signs, American Psycho, Interstellar, Unbreakable, Se7en(Seven), Get Out, Shutter Island, Den sjette sans, The Invisible Man & Gran Torino(?).
Sitat av olaPola Vis innlegg
Donnie Darko, Pulp Fiction, Requiem for a Dream!

Men viktigst er Donnie Darko, den er genial beyond limitation!
Vis hele sitatet...
Pulp Fiction og Requiem for a Dream er vel ikke så mye å forstå
Tenet (hehe), Stalker, Det Syvende Segl og depresjons-trilogien til Lars von Trier er alle bra og ikke nevnt.