Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7292
Har en del dumme trafikkrelaterte saker på meg som endte med førerkortbeslag.
Jeg godtok beslaget. Men nå har de brukt så lang tid på saken og jeg er rimelig lei av å vente.

Hvordan fungerer det om jeg trekker samtykket tilbake?
Hva gjør politiet for å bægjere videre beslag? Går det til en jurist? Noen i retten?

Eller må dem gi meg tilbake førerkortet fram til saken er avgjort?
Sist endret av Naturgrønn; 2. august 2010 kl. 16:22.
Hit me if im wrong - men har ikke de lov til å holde det maks 3 uker om de ikke har funnet ut noe lurt før den tid..?
funnet ut noe lurt?
Måten du skriver det på virker det som om han er tatt uten noe som helst bevis..
Når han har en del "dumme" trafikkrelaterte saker så er det kanskje en god grunn til at han ble fratatt førerkortet.
Sitat av thomasw Vis innlegg
Hit me if im wrong - men har ikke de lov til å holde det maks 3 uker om de ikke har funnet ut noe lurt før den tid..?
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke godtar førerkort beslag, så har dem rett til å holde førerkortet ditt i 3 uker. Da har politiet 3 uker på seg til å sende selve saken om førerkortbeslag i retten så avgjør dem om det skal bli førerkortbeslag fram til saken er avgjort.


Godtar man førerkort så kan politiet bruke så lang tid de vil på saken.

Derfor har jeg lyst å trekke mitt samtykke til førekortbeslag.
Det jeg tror kommer til å skje er at da sender de beslags saken til retten som avgjør om det blir videre beslag eller om jeg får det igjen til det har kommet en dom på saken.
Dersom du ikke samtykker til beslag må politiet innen tre-ukersfristen avgjøre om de skal oversende saken til retten. Dersom de ikke overholder fristen har du rett til å få førerkortet tilbake. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at politiet kan beslutte inndragning av førerkortet når straffesaken har fått en endelig avgjørelse.
Etter at politiet har oversendt saken til retten, må retten finne et tidspunkt for å avholde rettsmøte. Du skal innkalles til dette. Det kan ta alt fra noen dager til to uker før rettsmøtet avholdes.
I forhørsretten har du anledning til å uttale deg om saken. Etter at rettsmøtet er avsluttet, avsier retten en kjennelse i løpet av noen få dager.
Forhørsretten kan komme til at førerkortet skal tilbakeleveres, eller til at politiet får medhold i at de kan beholde førerkortet under etterforskningen.
Både du og politiet kan påkjære forhørsrettens kjennelse.
Vis hele sitatet...
Forøvrig gjelder 3-ukersfristen fra den dag du trekker tilbake samtykket.

Kilde: www.ytf.no/file/34569.doc
Det er det som skjer. Du vill nok få en raskere gang i saken din. Og Slik som det var for meg fikk jeg igjenn førerkortet etter 3uker, Men blir du dømt 1uke senere må du gi fra deg kortet igjenn.
For min del ble det bare bedre når jeg trakk samtykke til førerkortbeslaget,saken ble henlagt kort tid etter jeg fikk det igjenn.
Men du kan også komme dårligere ut av dette, siden du ikke får tilståelses dom vis du blir dømt.
Jeg skjønner ikke hvorfor noen i utgangspunktet ville godta frivillig inndragning av førerkortet. Du skal selvsagt gi fra deg førerkortet om politiet krever det - men hva tjener du selv på om de bare spør pent?


Sitat av blåhval Vis innlegg
Men du kan også komme dårligere ut av dette, siden du ikke får tilståelses dom vis du blir dømt.
Vis hele sitatet...
Bør ikke retten legge til grunn at tiltalte selvsagt må få vite hva han er tiltalt for? Hvis politiet trekker inn førerkortet uten tiltale så vet jo ikke personen om hva han sier seg skyldig til.
Selvsagt må tiltalte få vite hvorfor de tar førerkortet, Men siden ts skriver at han har endel dumme trafikkrelaterte saker på seg tar jeg det som en selvfølge at han vet at det f.eks er for uaktsom kjøring.

Og gi fra seg et førerkort frivillig er domt, selv fikk jeg aldrig muligheten til og nekte og gi det fra meg.
Politiet var fly forbanna og tok fra meg korte på stedet, når jeg anket saken 2-3uker senere ble saken henlagt.
Men la oss si at kortet ditt ble beslaglagt 15. juli. Og den 1. august trekker du tilbake samtykket. Den 21. august får du tilbake førerkortet fordi Politiet brukte for lang tid. Saken går videre og den 1. september blir du dømt for til å miste førerretten i 6 måneder. Starter tapet av førerretten den 15. juli eller starter det fra den dagen du ble dømt av domstolen (1. september)?
Sitat av theshark Vis innlegg
Men la oss si at kortet ditt ble beslaglagt 15. juli. Og den 1. august trekker du tilbake samtykket. Den 21. august får du tilbake førerkortet fordi Politiet brukte for lang tid. Saken går videre og den 1. september blir du dømt for til å miste førerretten i 6 måneder. Starter tapet av førerretten den 15. juli eller starter det fra den dagen du ble dømt av domstolen (1. september)?
Vis hele sitatet...
Det regnes fra den dagen du blir fratatt førerkortet, Men de 10dagene du har hatt førerkortet, men så blitt fratatt når dommen kommer tror jeg ikke blir med regnet.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor noen i utgangspunktet ville godta frivillig inndragning av førerkortet. Du skal selvsagt gi fra deg førerkortet om politiet krever det - men hva tjener du selv på om de bare spør pent?
Vis hele sitatet...

Nei, jeg skjønner ikke det selv egentlig.

Men jeg ville legge meg mest mulig flat og virke mest mulig sammarbeidsvillig.
Har alltid tjent noe sinnsykt på å gjøre det sånn når jeg vet jeg blir dømt eller straffet uten sjangs for å slippe unna.

Men ser nå at jeg ikke burde godtatt det i det hele tatt, jeg var uvitende der og da. Spurte hva som var forskjellen på valgene mine. Da sa de at vi tar førerkortet ditt uansett uten å opplyse meg noe mer. Så jeg bare skrev under for å virke mest mulig sammarbeidsvillig.
Politivettreglene:

1 samarbeid aldri med politi de vil deg ikke noe godt.
2 oppgi kun peronalia til politi de vil deg ikke noe godt
3 henvis de alltid til din advokat han vet de ikke vil deg noe godt
4 bestrid alle forslag fra politi fordi du vet de ikke vil deg noe godt
5 trener alle saker med politi på alle mulige måter bruk lege og advokater aktivt
6 grav deg ned i tide og hold deg skjult så lenge som mulig
7 gi aldri beskjed om hvor du går (hold mobil av og ikke bruk kredittkort/visa. cash er din venn. bruk skimaske i bomringen.
8 gå alltid alene. det to vet vet alle
9 vær varsom det er aldri noe skam å snu i tide. du kan alltids prøve neste dag.
10 vær forberedt ha alltid med ryggsekk med utstyr og ekstra klær lommelykt og mat hvis du må gå i dekning for kortere perioder.

småsjukt forslag jeg har et bedre. bli støttekontakt få betalt for ikke å stå i kø på tusenfryd.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Om det gjelder flere saker, hos flere politidistrikt(Fylker). Må man igjennom samme prosessen for vær sak?

Sitter jo faen fortsatt å venter på at noe skal skje...
Sist endret av Naturgrønn; 7. mars 2011 kl. 05:15.