Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4874
Fikk bassenget mitt rent i juni, var litt bøss igjen, så kom det noen dårlige kalde uker og jeg fikk ikke brukt bassenget...

Nå har det vært varmt jævlig lenge så jeg har åpnet opp (Tatt av pastikken som ligger på toppen) og bassenget er jææævlig grønt.

Nå etter sa 2kg med klorstarter og 1,5 liter med clearpool er vannet litt lysere men enda jævlig grønt.. hva faen er galt med det bassenget?

renseanlegget har stått å gått i hele dag også.

må jeg kjøpe enda 1l og 1kg med klorstarter?

jeg har brukt "støvsugern" også men den mildt sagt suger.

Noen freakere som også er freaks på basseng som vet hva som er galt eventuelt hva jeg har gjort feil?

Like før jeg driter i hele bassenget og tømmer det 100% for vann i oktober for å vaske og fylle det i mai nesteår.

bassenget har ca 21 tusen liter med vann

Det er hærlige 26 grader i vannet så vil helst ikke gi opp men så mye klor og clearpool og minimal med forskjell gjør meg litt sur og oppgitt.
Sist endret av VitoScaletta; 15. juli 2021 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når bytta du filter på renseanlegget sist? Og ha ett basseng på 21000liter er ikke som og ha ett lite barne plaske basseng. Det må sjekkes så godt som vær eneste dag. Les alt som står i linken tror ikke du har nok erfaring.


https://www.basseng.no/bassengskolen...er-til-basseng
Du har ikke skifta vann? Du bare alt stæsjet oppi? Det fungerer dårlig, skift vann du
Får vell få det inn med tskje da..

vannet er skiftet ut i mai, vannet blir alltid tømt til ca 1/3 før vinterlagring så fylt opp igjen til der den skal. sanda til rensa har vært bytta ut i fjor.

@5FDP Har bare hatt bassenget i 8 år, så har nok ikke erfaring nei.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Får vell få det inn med tskje da..

vannet er skiftet ut i mai, vannet blir alltid tømt til ca 1/3 før vinterlagring så fylt opp igjen til der den skal. sanda til rensa har vært bytta ut i fjor.

@5FDP Har bare hatt bassenget i 8 år, så har nok ikke erfaring nei.
Vis hele sitatet...

Nei det virker ikke sånn.

Mulig dette er løsningen.

En kan også sjokk-klore når en trenger et «skippertak» for å komme i balanse når en har slurvet med vedlikeholdet og det begynner å gro alger.
Sist endret av 5FDP; 16. juli 2021 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du må tømme alt vannet ut og helst trykkspyle vekk algene fra sidene før du fyller i nytt vann å klor, alger formerer seg raskt i sommervarmen . klor fordamper etter en stund og må etterfylles
Virker som det blir løsningen nesteår @dekommeri2033 altså når jeg skal vinterlagre bassenget.

For øyeblikket så har jeg fått vannet til å gå fra grønt til clear nå med ett lite hint av "cloud" eller "melk". men virker som jeg må tømme helt i oktober og skrubbe det reint i nesteår, bytte sand får jeg også gjøre.

Takk for tips med sjokk-klor, det og koagulering middel er bestilt nå så får det til uka.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Virker som det blir løsningen nesteår @dekommeri2033 altså når jeg skal vinterlagre bassenget.

For øyeblikket så har jeg fått vannet til å gå fra grønt til clear nå med ett lite hint av "cloud" eller "melk". men virker som jeg må tømme helt i oktober og skrubbe det reint i nesteår, bytte sand får jeg også gjøre.

Takk for tips med sjokk-klor, det og koagulering middel er bestilt nå så får det til uka.
Vis hele sitatet...
Leste du i linken. Var noe med og ikke ha duken på når du sjokk klorer. Og en del annet
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Får vell få det inn med tskje da..

vannet er skiftet ut i mai, vannet blir alltid tømt til ca 1/3 før vinterlagring så fylt opp igjen til der den skal. sanda til rensa har vært bytta ut i fjor.

@5FDP Har bare hatt bassenget i 8 år, så har nok ikke erfaring nei.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke noe teskje Du må fortsatt skifte alt vann og spyle bunnen og kanter, detta sitter godt desverre

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Leste du i linken. Var noe med og ikke ha duken på når du sjokk klorer. Og en del annet
Vis hele sitatet...
Man skal ikke ha på duken noen timer etter sjokk kloring. 5 timer ish
Sist endret av Krølleløffe; 17. juli 2021 kl. 16:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke på duken, duken er bare på under vinterlagring.

har aldri på 8 år skiftet vannet helt, alltid tømt til ca 1/3 av bassenget. Jeg var nok litt forbannet for ca 2 dager siden da jeg hadde fått bassenget så og si crystal clear - litt "debree" i vannet og 3 uker etterpå er vannet mørkegrønt. lite gira på å bytte ut 26 grader med vann så jeg tror jeg brukte litt for mye klor og Klarpool og nå er vannet så og si krystallklart igjen men det er ett "hint av melk" i vannet så etter å ha lest på lenken og heftet jeg fant i boden så er phen for høy.. jeg har fylt opp en bøtte med vann og helt opp i PH - som jeg har blandet ut og helt i bassenget nå.

vanligvis lar jeg vannpumpa stå på i ca 8 timer også skrur jeg den av, men har latt den stå på i 1,5 dager nå.


Har også tappet ut litt vann, ca 8 tusen liter vann og holder nå på å fylle opp igjen.

Oppdaterer dere i kveld
Sist endret av VitoScaletta; 17. juli 2021 kl. 16:51.
Hei, er egentlig ganske lett å holde bassenget rent. Før du tilsetter masse kjemikalier er det viktig at PH er bra, når PH er på plass kan du kjøre igang å sjokke vannet med klor og tilsette flokkuleringsmiddel. La vannet stå over natten, uten at pumpen filtrerer. Neste morning burde vannet være klart og all skitt som har vært i vannet skal ligge samlet på bunn. Dette bruker du bassengstøvsugeren til å fjerne, pumpen har du på WASTE slik at det som ligger på bunn ikke går i filteret. Om støvsugeren er dårlig sjekker du rørene som går til pumpen, om de er full av blader eller noe annet som blokkerer. Støvsug rolig for ikke å blande det på bunnen med vannet igjen. Noe vann må fylles på etterpå, da vannet synker når du har pumpen på waste. Se på bassenget og filteret som ett eget økosystem. Når alt er bra vedlikeholder du ved å ha klor pastiller i skimmern og sjekker PH jevnlig. Bassenget mitt er 85000ltr og ved å gjøre det som jeg skrev over er vannet klart å fint hele sesongen.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg har ikke på duken, duken er bare på under vinterlagring.

har aldri på 8 år skiftet vannet helt, alltid tømt til ca 1/3 av bassenget. Jeg var nok litt forbannet for ca 2 dager siden da jeg hadde fått bassenget så og si crystal clear - litt "debree" i vannet og 3 uker etterpå er vannet mørkegrønt. lite gira på å bytte ut 26 grader med vann så jeg tror jeg brukte litt for mye klor og Klarpool og nå er vannet så og si krystallklart igjen men det er ett "hint av melk" i vannet så etter å ha lest på lenken og heftet jeg fant i boden så er phen for høy.. jeg har fylt opp en bøtte med vann og helt opp i PH - som jeg har blandet ut og helt i bassenget nå.

vanligvis lar jeg vannpumpa stå på i ca 8 timer også skrur jeg den av, men har latt den stå på i 1,5 dager nå.


Har også tappet ut litt vann, ca 8 tusen liter vann og holder nå på å fylle opp igjen.

Oppdaterer dere i kveld
Vis hele sitatet...
Dette høres bra ut da Tenkte det aller verste jeg. Men grunnen til at jeg nevnte duken og at den ikke skulle være på under sjokk kloring er at den kan bli ødelagt av no sterke greier.
Uvaksinert 👍
Vet ikke hvordan basseng du har, men å tømme ut alt vannet er noe man gjør i ett badekar og ikke i ett basseng. Dette fikser du med kjemikalier og bassengkost.
Jeg brukte sjokk klor på bassenget. 7,5x4 meter og det fungerte bra, har også en selvkjørende robot som renser og suger opp. HAr slitt en del med flekkete vegger i bassenget og fant ut at det som tok det best var faktisk brusetabletter med c vitamin blandet med vann i en bøtte og skrubbe med svamp så forsvant det.

https://imma.gr/104010xc64aa
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvorfor heller man ikke ut, vasker ordentlig, og fyller opp igjen? Jeg har ikke peil på basseng, men det virker da som en bedre løsning enn å kjøre kjemisk blitzkrieg på faenskapet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvorfor heller man ikke ut, vasker ordentlig, og fyller opp igjen? Jeg har ikke peil på basseng, men det virker da som en bedre løsning enn å kjøre kjemisk blitzkrieg på faenskapet?
Vis hele sitatet...
Tar fort 9 timer bare å fylle det igjen, noen har kanskje så mye tid å kaste bort, men ikke folk flest.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvorfor heller man ikke ut, vasker ordentlig, og fyller opp igjen? Jeg har ikke peil på basseng, men det virker da som en bedre løsning enn å kjøre kjemisk blitzkrieg på faenskapet?
Vis hele sitatet...
Fordi 21 m3 ikke er en helt ubetydelig liten mengde vann?
Nå har ikke alle vannmåler men det har jeg, en tapping og fylling i dette tilfellet ville utgjort 800,- på vann og avløpsregninga her.
Vurdert å bestille en/flere tankbil(er) med vann? Jeg vet ikke prisen, mulig det er dyrere/billigere, men det er iallefall raskere. Og Dodecha: de 9 timene kan en jo ta på natta når en allikevel sover. Feks natt til lørdag når en allikevel ikke skal på jobb.
Sitat av Dough Vis innlegg
Fordi 21 m3 ikke er en helt ubetydelig liten mengde vann?
Nå har ikke alle vannmåler men det har jeg, en tapping og fylling i dette tilfellet ville utgjort 800,- på vann og avløpsregninga her.
Vis hele sitatet...
800kr for rent basseng og vann er da virkelig ikke mye penger. Må da gå en hel del på å kjøpe alle kjemikalier også?


Jeg ville vel satt av både 800kr og 9 timer med tømming og fylling istedenfor å bruke en sommer på å hate et basseng man ikke kan bruke.
Jaja, utsugsrøret til bassenget sprakk, så det er vell ca 10k liter vann ut av bassenget.

Så da blir det fylt opp med vann og sjekke ph verdi etc.. men da blir iværtfall bassenget reint.

Grunner til at man helst fikser med kjemikaljer og ikke tømmer/fyller er fordi basseng på 5x5x1,6m er fort 25k liter vann. det er ganske mye å bare tømme ut og ganske mye å bare fylle opp igjen.

Så må du også huske at det er ikke alle som har varmepumpe på disse bassengene men kun rensepumpe og hageslangevann er ikke kjent for å være glovarmt heller. så når du da har fått 26 grader på vannet så er det lite interessant å tømme ut 25k liter vann med 26 grader for å fylle det opp igjen med kaldt vann.

Takk for tips og hjelp.
Vel, da må du jo innse at det koster penger å ha ditt eget private svømmebasseng. Og endel arbeid.

Det er sikkert derfor offentlige svømmebasseng er populære.