Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4960
Jeg har prøvd å blande fargepigmentpulver fra fargehandel og laserpatroner i rødsprit, og det ser lovende ut når jeg rister blandingen men etter en stund samler fargepulveret seg på bunnen av glasset.

Betyr det at rødsprit ikke egner seg som base for beis? Hva bør jeg evt. bruke istedenfor?
Sjekket om fargepulveret løser seg opp i vann?
Bland med linolje eller annen herdende olje. Tynnes med terpentin eller white spirit. Blander du kun pigment med alkohol, så vil det du beiser bare bli knusktørt og støvete av pigmentpulver. Kokt linolje er best å bruke, men vær oppmerksom på at papir og kluter med søl av kokt linolje kan selvantenne i søpla. Brenn dette!!!

Hvis du vil ha en vannbasert variant. Drar du på en kunstnerrekvisita-butikk og kjøper PVA. Det er vannløselig akryl(plast). Hele poenget når du lager maling/beis er å binde pigmenter i et bindemiddel (olje/akryl). Rødsprit/white spirit/vann (løsemiddel) brukes til å tynne ut blandingen.
Sist endret av bonfire; 24. januar 2020 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av bonfire Vis innlegg
Bland med linolje eller annen herdende olje. Tynnes med terpentin eller white spirit. Blander du kun pigment med alkohol, så vil det du beiser bare bli knusktørt og støvete av pigmentpulver. Kokt linolje er best å bruke, men vær oppmerksom på at papir og kluter med søl av kokt linolje kan selvantenne i søpla. Brenn dette!!!

Hvis du vil ha en vannbasert variant. Drar du på en kunstnerrekvisita-butikk og kjøper PVA. Det er vannløselig akryl(plast). Hele poenget når du lager maling/beis er å binde pigmenter i et bindemiddel (olje/akryl). Rødsprit/white spirit/vann (løsemiddel) brukes til å tynne ut blandingen.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte å lage en tynn beis som kunne trenge inn i uttørkede rotknuter, drivved ol. som jeg skal bruke til knivhåndtak. Jeg vil da senke veden i beisen i et vakumkammer for å få vesken inn i veden.

Jeg har en boks China Oil (Tung tree oil) liggende. Kan jeg bruke den istedenfor linolje? Er den oljen også selvantennelig?
Ah, skjønner. Da anbefaler jeg deg å sjekke litt rundt på forskjellige knivforum. Bladeforums.com eller kammeret.no feks. Mulig du kan bruke et produkt som heter Pentacryl. Det brukes for å stabilisere tre/hindre sprekkdannelser under tørking. Har ikke så mye erfaring med knivskaft i tre. Jeg lager og bruker micarta til knivskaft��.
Hvis du vil ha veldig intense og klare farger som virkelig får fram nyansene i treverket er ikke beis det beste. Beis blir som en tykk søle sammenlignet med fargestoff. Men dette (fargestoff) er jo som regel noe en bruker hvis en har skikkelig type figurert treverk

Keda dye anbefaler jeg for figurert,fint, treverk, de selger puvler som er vannoppløselig, og gir bedre resultater enn noe annet.

Vannoppløselige fargestoffer vil derimot ikke trenge langt inn i treverket, slik at en absolutt er nødt til å olje treverket i ettertid med flere lag linolje, eller enda bedre liberon finishing oil, som er helt klar og ikke vil påvirke fargen. Linolje er grei å bruke hvis en vil ha en mer gammeldags utseende, det er som regel linolje de gamle knivmakerne brukte før i tiden, og sikkert fortsatt. Eventuelt kan en lakke, hvis en vil ha en blank finish raskere, med olje må en påføre svært mange lag før det begynner å bli blankt, så olje er bedre hvis en vil ha et matt naturlig utseende

Når det gjelder drivved ville jeg ikke ha beiset det . Dette er billig treverk, furu osv. Og furu ser som regel ikke spesielt fint ut beiset, pga. at treverket vil se ut som en flekkete hyene i overgangen mellom gammelt og nyere tre (da de trekker til seg mer og mindre beis). Da er det bedre med fargestoffer slik som keda dye som ikke trenger langt inn i treverket.

Når en bruker vannoppløselig fargestoffer er det forresten spesielt viktig å spraye eller tørke over treverket med vann, slik at små fibrer i treet reiser seg, så pusser man de ned, og dette gjentar en noen ganger, med veldig fint sandpapir, og veldig lite pussing, det er kun de små reiste trefibrene en ønsker å pusse bort.

Det er forresten fult mulig å lage eget fargestoff, noe vil fungere bedre annet, har aldri prøvd det selv, men det er flere som gjør det på youtube på denne måten, billig, om tilsynelatende med gode resultater.

Drivved tror jeg faktisk kunne se fint ut hvis du pusset overflaten så fin som du får den, og deretter fyller inn ujevnhetene, som naturlig vil være i drivved med fint pussestøv. du bruker en olje, f.eks linolje, og våtpusser treverket med olje slik at pussestøvet legger seg nede i porene i treverket, o så påfører du flere lag med olje til du får en fin finnish, evt. kan du bruke lakk.
Sist endret av Hans Høyhet; 24. januar 2020 kl. 10:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis du vil ha veldig intense og klare farger som virkelig får fram nyansene i treverket er ikke beis det beste. Beis blir som en tykk søle sammenlignet med fargestoff. Men dette (fargestoff) er jo som regel noe en bruker hvis en har skikkelig type figurert treverk

Keda dye anbefaler jeg for figurert,fint, treverk, de selger puvler som er vannoppløselig, og gir bedre resultater enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Høres interssant ut. Tror du dette pulveret kan blandes med vannbasert epoxy og stabiliseringsvesker som cactusjuice?