Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 40146
Hei folks!

Rett før jul var jeg og besøkte en forlatt ungdomsskole i østlandsområdet. Har sett bilder av stedet flere ganger på forumet her før, men poster bildene i tilfelle noen lurer på hvordan det ser ut i dag.

Det var litt kronglete å komme seg inn, da det var mange naboer, men naboene ble det minste problemet mtp. å komme seg inn.

Ønsker du lese litt kan du se hele innlegget mitt her.








AkerUE's Avatar
Trådstarter







Vet du hvorfor skolen ble forlatt?
Ellers kule bilder, er det brannslukningspulver på gulvene?
AkerUE's Avatar
Trådstarter
Jeg er usikker KaiN, men såvidt jeg har skjønt var det pga. dårlig stand på bygget. Vet at de fikk en ny og stor skole med plass til flere elever, også fra andre distrikter. Tenker det var sentralisering og pengebesparende grunner.

Det er mulig det er brannslukningspulver! Helt ærlig så trodde jeg det var sopp.

Takk!
Sist endret av AkerUE; 7. mars 2015 kl. 20:57.
Ai Ai.
Så koselig å se denne skolen igjen.
Er jo helt utrolig at jeg ikke har fått vært der enda, men kanskje jeg skulle tatt turen dit nå snart

Fine bilder også
Hostinger.no
72 3
Hvor gammelt er bygget?
Kjent sted det der ja, bor 10 minutter unna var der senest for et par uker siden og tok en titt.
- takk for bilderapport, TS.

Noen som vet om det fylke/kommune som disponerer
disse bygningene har noen planer for dem ?

- Amazing spaces der.
Kunne brukes til mange forskjellige ting.
( Mange forskjellige rom/aktivitet ..).

- interessant
Sist endret av radion; 8. mars 2015 kl. 15:40.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Flott sted. Fint å se litt bilder derfra igjen. Ser enda mer slitt ut en da jeg var der, men det begynner jo å bli en stund siden. Mye mer støv i gymsalen også ser jeg. Ser ut som de liksomkunstnerne som har satt sitt stygge preg på veggen der har tråkket igjennom det fine bølgete gulvet også. Sånn var det for noen år siden:

hazardous training area by [AndreasS], on Flickr

Svømmebassenget var også renere og penere da.

Morro at den skriften på tavlen forsatt er der.. "Siste dag på.."

Sitat av KaiN Vis innlegg
Vet du hvorfor skolen ble forlatt?
Ellers kule bilder, er det brannslukningspulver på gulvene?
Vis hele sitatet...
Stemmer vel det... syns å huske noen (skal ikke nevne navn her) tømte et brannskulningsapparat utover for å skape en røykeffekt. Ikke særlig smart det heller...
Sist endret av MrNorUe; 9. mars 2015 kl. 09:56.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Stemmer vel det... syns å huske noen (skal ikke nevne navn her) tømte et brannskulningsapparat utover for å skape en røykeffekt. Ikke særlig smart det heller...
Vis hele sitatet...
Be personen å kjøpe sånn her:http://www.soundshop.no/effekterroyk...r-c-283-1.aspx
Tømme brannslukningtapperater er ikke smart...
AkerUE's Avatar
Trådstarter
Takk for fine tilbakemeldinger!

Noen som vet om det fylke/kommune som disponerer
disse bygningene har noen planer for dem ?
Vis hele sitatet...
Det har blitt fremlagt en del planer om å gjøre bygget om div. omsorgsboliger osv., men alt har blitt forkastet da bygget ikke lenger er i god nok stand. Det blir nok revet så fort som mulig (koster en del penger).

MrNorUe:
Trist å se at disse wannabe "gatekunstnerne" har ødelagt. Men er heldigvis ikke så mye tagging, sammenlignet med andre steder.
Sist endret av AkerUE; 10. mars 2015 kl. 17:22.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Tøffe bilder, digger bildet av gymsalen samt bassenget :-)
Er det tilfluktsrom der? Ser sånn ut på bildet hvor det så ut som at de to dørene var brutt opp.
hadde vært perfekt og hatt paintball krig der hehe
Trist å se at er så "flott" bygg bare blir forlatt, det kunnet blitt brukt til så mangt. Sikret rom så de kunnet blitt brukt som band-øvings/danse lokaler osv. Kjempe billig.
Hvorfor gjør de ingenting med slike bygg? Jeg mener...er det ingen som kan få fingen ut til å rive det eller bruke deler av det til noe nyttig/underholdende?

Virker så tafatt og bare la slike bygg stå.
Sitat av Obster Vis innlegg
Hvorfor gjør de ingenting med slike bygg? Jeg mener...er det ingen som kan få fingen ut til å rive det eller bruke deler av det til noe nyttig/underholdende?

Virker så tafatt og bare la slike bygg stå.
Vis hele sitatet...
Kommune eid, derav byråkrati. Er helt enig i påstanden, men er dessverre ikke så enkelt som det burde vært. Alt som koster penger tar tid. Det koster å rehabilitere bygget, samt å rive det.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Kommune eid, derav byråkrati. Er helt enig i påstanden, men er dessverre ikke så enkelt som det burde vært. Alt som koster penger tar tid. Det koster å rehabilitere bygget, samt å rive det.
Vis hele sitatet...
Skolen har stått tom siden ca 2005.
Den ble egentlig solgt i 2007 til et firma som hadde planer om å bygge om til privat sykehjem. Det ble problemer med reguleringsplaner og siden da har kjøpet versert i flere rettsinstanser ang erstatninger og oppgjør.
Jeg tror den er i en ny salgssituasjon nå, men beliggenheten er vel neppe av mest attraktive sorten, hverken for den ene eller andre bruken...
AkerUE's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fenrik_100 Vis innlegg
Er det tilfluktsrom der? Ser sånn ut på bildet hvor det så ut som at de to dørene var brutt opp.
Vis hele sitatet...
Nja, tror ikke de dørene er tykke nok for å være ærlig (da utifra erfaring jeg har hatt med andre bomberom). Men det kan godt være det er en form for tilfluktsrom i en mindre skala enn det jeg har sett tidligere.

hadde vært perfekt og hatt paintball krig der hehe
Vis hele sitatet...
Ikke for å være killjoy, men stedet er ganske bra sikret og securitas er innom nå og da. Hadde sikkert vært kult tho, bortsett fra på bildene
Jeg var der i går, gikk greit å komme inn. Og det var ingen securitas å se, men det er ikke sikkert de løper rundt der midt på dagen heller
▼ ... noen uker senere ... ▼
Flotte bilder, har litt lyst til å begynne med ue selv:P
AkerUE's Avatar
Trådstarter
Gærnehjem: Kan dessverre ikke skrive hvor det er på et åpent forum.

DotEXE: Takk!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Gærnehjem: Kan dessverre ikke skrive hvor det er på et åpent forum.

DotEXE: Takk!
Vis hele sitatet...
Skjønner. Tenkte ikke over det, ble bare så ivrig siden skolen ser så utrolig kjent ut, den minner faktisk om skolen jeg gikk på en stund før vi flyttet. Blir helt tullete av å ikke vite hvor det er kjenner jeg.
Var innom der i går og tittet litt, naboene begynner vel å bli vant til det. Har skjedd lite siden sist.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan du fortelle hvilken kommune eller ihvertfall fylke det er? Da vil jeg jo skjønne om det er skolen jeg gikk på eller ikke. Skjønner at det ikke er lov å nevne sted og navn.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Ai Ai.
Så koselig å se denne skolen igjen.
Er jo helt utrolig at jeg ikke har fått vært der enda, men kanskje jeg skulle tatt turen dit nå snart
Vis hele sitatet...
Jeg var bombesikker på at du ville vært førstemann til å løpe inn der Olav! Ta turen snart ^^

Pene bilder!
Sist endret av The Riddler; 1. november 2015 kl. 01:52.
Sitat av Gærnehjem Vis innlegg
Kan du fortelle hvilken kommune eller ihvertfall fylke det er? Da vil jeg jo skjønne om det er skolen jeg gikk på eller ikke. Skjønner at det ikke er lov å nevne sted og navn.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde gått på den skolen så ville du vel kjent den igjen?
Artig. Hadde svømmetrening på denne skolen i min barndom og kjører forbi hver dag til jobb.
Naboene bryr seg nok fint lite så lenge folk ikke gjør hærverk utendørs på bygningen.

Siste jeg har hørt er at salget av skolen endte i retten og salget ble kansellert.
Skolen har vært til salgs i et års tid igjen nå, men ingen har vist interesse, så skolen blir nok stående slik en god stund til.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Hvis du hadde gått på den skolen så ville du vel kjent den igjen?
Vis hele sitatet...
Sant, men jeg gikk der bare en veldig kort stund før vi flyttet og det er mange år siden nå. Jeg er nok litt eldre enn de fleste her inne. Ikke så lett å huske alle detaljer etter så mange år og dessuten er mange skoler temmelig like. Og som sagt gikk jeg der kort tid, så jeg husker bedre skolen jeg gikk på etter vi flyttet, for der gikk jeg jo resten av u-skoletiden. Den ville jeg såklart kjent igjen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan noen sende meg hvor dette er i pm? Dette ser veldig interresant ut.
Spesielt at jeg tilfeldigvis kom over denne https://vimeo.com/103228439
(Ligger jo helt åpent på nett, så kan vel ikke værenoe stress)
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Spesielt at jeg tilfeldigvis kom over denne https://vimeo.com/103228439
(Ligger jo helt åpent på nett, så kan vel ikke værenoe stress)
Vis hele sitatet...
Kan ikke fordra de som skal tagge i forlatte bygg. De gjorde ihvertfall en decent jobb, i guess..
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Kan ikke fordra de som skal tagge i forlatte bygg. De gjorde ihvertfall en decent jobb, i guess..
Vis hele sitatet...
Kan skjønne at folk ikke liker bare kluss og nazi symboler, men hvorfor er folk som driver med UE så veldig hatske på graffiti på sånne steder?
Så lenge det ikke er fredede steder eller lignende så ser jeg virkelig ikke problemet med å dekorere et bygg som mest sannsynelig ikke skal stå for altid (i dette tilfellet).
Jeg bare lurer, så folk trenger ikke ta helt av.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Kan skjønne at folk ikke liker bare kluss og nazi symboler, men hvorfor er folk som driver med UE så veldig hatske på graffiti på sånne steder?
Så lenge det ikke er fredede steder eller lignende så ser jeg virkelig ikke problemet med å dekorere et bygg som mest sannsynelig ikke skal stå for altid (i dette tilfellet).
Jeg bare lurer, så folk trenger ikke ta helt av.
Vis hele sitatet...
For min del så mister bygget sjarmen av å en gang være 'forlatt', og det viser ikke lenger den historien som det en gang gjorde - Det er mitt aller sterkeste argument, da bygget som hadde en historie blir besudlet av folk som har en trang til å fargelegge bokstaver og spraymale ansikter.

Det at et bygg ikke kommer til å stå for alltid er en selvfølge, men det rettferdiggjør ikke hærverk...
Sist endret av The Riddler; 11. februar 2016 kl. 15:22.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
For min del så mister bygget sjarmen av å en gang være 'forlatt', og det viser ikke lenger den historien som det en gang gjorde - Det er mitt aller sterkeste argument, da bygget som hadde en historie blir besudlet av folk som har en trang til å fargelegge bokstaver og spraymale ansikter.

Det at et bygg ikke kommer til å stå for alltid er en selvfølge, men det rettferdiggjør ikke hærverk...
Vis hele sitatet...
Folk blir virkelig aldri fornøyde når det kommer til Graffiti, er det på gata så er det galt, er det i et bortgjemt bygg som ingen bruker så er det galt også?
En ungdomskole kan ikke akkurat sammenlignes med en bunker eller en gammel kirke langt uti skogen, så syntes det blir smålig.
Er det det at dere liker å føle at dere er de eneste som har vært der?
For mest sannsynligvis har dere jo ikke det med tanke på at andre UE're mest sannsyneligvis har vært der, eller junkier,uteligger eller småunger som knuser ruter.
Å er jo heller ingen av dere som lurer dere inn på lukkede steder som har noe mer rett til å gjøre hva dere vil der enn en som bare vil dekorere litt uten å bli straffeforfulgt.

Men men..det er nå min mening, vet at ikke halvparten av dere er det men.

Heldigvis er ikke alle så smålige på det, kjenner en som driver med UE, fotograferig og graffiti, (VELDIG flink kar som en del av dere sikkert har sett når dere har vært på UE turer)

Han mikser hvertall alle disse elementene sammen i bildene sine, å det blir sykt fete bilder for å si det mildt!
Han har jo solgt en del av bildene sine også, så er vel noen som liker det.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Du syntes det er småelig at folk ikke liker at det drives med graffiti der de skal gjøre sine ting?

Det er en VELDIG stor forskjell på å legge fra seg spor i form av permanent maling, og det å besøke et sted uten å legge fra seg. Du har kanskje hørt om "take nothing but pictures, leave nothing but footsteps"? - i UE vil jeg si det er en ganske enkel regel å følge.

Klart det har vært andre i bygget før oss - alle er klar over det, men man kan ha en følelse av at stedet er forlatt dersom det fortsatt står i samme tilstand som da folk ankom det.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Å er jo heller ingen av dere som lurer dere inn på lukkede steder som har noe mer rett til å gjøre hva dere vil der enn en som bare vil dekorere litt uten å bli straffeforfulgt
Vis hele sitatet...
Det er en veldig stor forskjell på å ta bilder uten å forstyrre et område og å "dekorere" det.

Syntes det er latterlig at du går frem og kaller folk for "småelige" fordi de har en annen mening enn det du selv har.
- Som du selv sier, det er min mening.
Sist endret av The Riddler; 11. februar 2016 kl. 23:37.
Beklager at jeg sa småelig, men folk blir faktisk aldri fornøyde uansett hva man driver med, så var bare det som var poenget.
Men masse jeg ikke liker også, så kan vel heller være enige i å være uenige.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
AkerUE's Avatar
Trådstarter
Sitat av Loaf3r Vis innlegg
Kan noen sende meg hvor dette er i pm? Dette ser veldig interresant ut.
Vis hele sitatet...
Siste nytt fra denne skolen er at den er under riving. Ble visst brukt som soft ball-arena i vinter. Litt usikker på om det er noe å se der lengre.

Angående grafitti: Misliker det sterkt, for det ødelegger så mange potensielle fine bilder. Generelt ødelegger det stemningen av å gå rundt i et forlatt bygg.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Siste nytt fra denne skolen er at den er under riving. Ble visst brukt som soft ball-arena i vinter. Litt usikker på om det er noe å se der lengre.

Angående grafitti: Misliker det sterkt, for det ødelegger så mange potensielle fine bilder. Generelt ødelegger det stemningen av å gå rundt i et forlatt bygg.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer også på hvor denne skolen er.
Kan da ikke være særlig stress med å dele beliggenhet nå lenger? Var der for en drøy måned siden, og etter 15min med leting etter åpne/knuste vinduer, kom vi til hovedinngangen hvor det bare var å spasere rett inn. De har latt den stå åpen, og hengt opp et notis med at det var fritt frem for å gå inn. Blir brukt som airsoft bane eller noe også, så var masse hinder/dører som var satt opp rundt om kring.

Fant stedet etter jeg leste denne tråden, og googlet meg frem.

Send meg en pm hvis du lurer på hvor det er så svarer jeg så fort jeg har mulighet.
Sist endret av Gobity; 25. april 2016 kl. 17:05.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Her var vi å spilte airsoft en hel del vinteren 2015/2016.

https://www.youtube.com/watch?v=XLH0K7o8mw8
▼ ... noen måneder senere ... ▼
noen som kan si hvor dette er eller hva skolen heter har tenkt å dra di neste gang jeg reiser til oslo
Såner ungdomsskole - son kommune.
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
Såner ungdomsskole - son kommune.
Vis hele sitatet...
Den er revet
Sitat av lucasjungnell Vis innlegg
noen som kan si hvor dette er eller hva skolen heter har tenkt å dra di neste gang jeg reiser til oslo
Vis hele sitatet...
Du er nok for sent ute: http://urbex.no/index.php?topic=78.msg1406#msg1406
Sitat av UrbanBærgen2013 Vis innlegg
Den er revet
Vis hele sitatet...
Den er ikke revet.
Sitat av Slinky Vis innlegg
Kjent sted det der ja, bor 10 minutter unna var der senest for et par uker siden og tok en titt.
Vis hele sitatet...
Jeg bodde 10 minutter unna Lier, og vi pleide å henge ut i bygget og skremme folk som gikk på UE
Sist endret av Hoarse; 23. januar 2017 kl. 21:38.
Sitat av Hoarse Vis innlegg
Jeg bodde 10 minutter unna Lier, og vi pleide å henge ut i bygget og skremme folk som gikk på UE
Vis hele sitatet...
Nå er ikke dette lier, så du bodde nok ikke 10 minutter unna dette stedet. Jeg skrev forsåvidt hvor dette stedet er og hva stedet heter litt lenger opp.
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
Nå er ikke dette lier, så du bodde nok ikke 10 minutter unna dette stedet. Jeg skrev forsåvidt hvor dette stedet er og hva stedet heter litt lenger opp.
Vis hele sitatet...
Boligblokkene er 10 minutter med gåtur unna Lier UEL. Min feil for at jeg ikke spesifiserte at jeg mente Lier og ikke din location.
Sist endret av Hoarse; 24. januar 2017 kl. 07:15.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.moss-avis.no/na-skal-spa...s/5-67-1351169

Fant det her på moss avis, er det noen som vet om det fortsatt er mulig å komme seg inn der?