Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 10120
Hei!
Skal ikke si for sikkert at dette er rett plass å plassere denne tråden, men vi prøver.

Jeg er 17 år, og sliter med pollenallergi, og allergier mot de fleste pelsdyr, og som mange vet, er sesongen godt igang. Det jeg lurer på er om noen har testet noen form for støvmaske eller pollenmaske som gjør at jeg kan f.eks hjelpe til i hagen og div. Bor på landet hvor det er ekstremt mye korn som til høsten kommer til å drepe meg. Liker ikke å sitte stille å se på at andre (mine foreldre) gjør alt arbeid i hagen, så håper noen har ett par innspill!

Erfaringer og anbefalinger?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Pleier å få en kortisonsprøyte av fastlegen når gresspollensesongen nærmer seg, sammen med telfast og øyedråper blir livet da levelig. Noen maske har jeg ikke hørt om, du kan saktens bruke gassmaske, men spørs om ikke minusene utveier plussene i så måte.

Hvis du virkelig sliter kan man jo vurdere vaksinasjon.
Sist endret av Apraksin; 9. mai 2014 kl. 23:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, ei god støvmaske gjer ting betre. Det koster eit par hundrelapper, og du må nesten vurdere sjølv om du er villig til å prøve det. I verste fall funker det ikkje for deg.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Raskt eBay-søk: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...at=0&_from=R40.

(Det var raskt )


http://i.ebayimg.com/00/s/NDAwWDUwMA==/z/h7gAAOxy2CZTY45q/$_35.JPG

http://www.ebay.com/itm/Bio-Internat...item19ecb6e96c
Sist endret av uaexed; 9. mai 2014 kl. 23:17.
Jeg har også pollenallergi og "pels"allergi, eneste jeg bruker er zyrtec. Du bruker det?
Tror jeg har en mild allergi da jeg pleier å klare meg uten medisiner også.
Svømmebriller funker også.

Omlegging av dietten kan være gull verd for enkelte.
Sist endret av nudo; 9. mai 2014 kl. 23:29.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Raskt eBay-søk: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...at=0&_from=R40.

(Det var raskt )


http://i.ebayimg.com/00/s/NDAwWDUwMA==/z/h7gAAOxy2CZTY45q/$_35.JPG

http://www.ebay.com/itm/Bio-Internat...item19ecb6e96c
Vis hele sitatet...
Ville ikke ha satset på den der! Sats heller på godkjent støvmaske da, med filter i kategori P2, og hjelper ikke dette prøver du P3.
http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=79451#4

Sitat av nudo Vis innlegg
Svømmebriller funker også.

Omlegging av dietten kan være gull verd for enkelte.
Vis hele sitatet...
Har du gode kilder på dette?
Trådstarter
32 1
Så litt på denne: http://stott.naaf.no/Nettbutikk/Allergimaske_pollennett.
Den ble jo lagt ut av Astma- og Allergi-forbundet, så regner med at den duger, selv om prisen er høy, så vil den jo mest sansynelig hjelpe mye når kornet slås, og lufta er så gul av korn-støv!

EDIT: Går på noe som heter Loratadin Orifarm. Hjelper mye, men tror nok ikke de klarer å holde unna alt hvis jeg f.eks ska hjelpe til i hage, eller når innhøsting av korn er på plass til høsten
Sist endret av Aquavitt; 10. mai 2014 kl. 00:06.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har du gode kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Du kan prøve selv, kutt ut alt som er tilsatt raffinert sukker( sjokolade, brus, loff, godter, ) sørg for å få i deg minst 2 liter vann hver dag, gjerne 3.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 00:06.
Sitat av nudo Vis innlegg
Du kan prøve selv, kutt ut alt som er tilsatt raffinert sukker( sjokolade, brus, loff, godter, ) sørg for å få i deg minst 2 liter vann hver dag, gjerne 3.
Vis hele sitatet...
Er det ikke du, som kommer med udokumenterte påstander? Da vil jeg si bevisbyrden er din!
Det er ikke det, at jeg oppfordrer noen å spise mer godteri og andre sukkerrike ting. Men faktisk så blir alle fordøyelige karbohydrater (deriblant stivelse) omgjort til sukker. Og da er det monosakkarider de blir spaltet til.
Og hvis druesukker er så "fælt". Så tenk over dette:
-) Sukrose (rørsukker disakkarid) er bygd opp av ett molekyl glukose og ett fruktose. Glukose er det samme som druesukker, mens fruktose er nesten det samme som honning. Det brune i uraffinert sukker, er melasse. Dette er en forurensning, med diverse sukkertyper og noen mineraler. Men det er ikke så sunnere enn raffinert sukker, at det er noe å snakke om! Hvorfor heller ikke bruke melassen på rom?
-) Fruktose må faktisk innom levra, for å omdannes til glukose, før hjernen kan nyttegjøre seg den. Så slik sett er glukose mye "snillere" mot levra.
-) Uten glukose er det en god mulighet for at du dør! Det er kun 2 stoffer som hjernen kan omdanne til energi (bortsett fra ATP (adenosintrifosfat) selvsagt), disse to er glukose og aceton. Aceton blir brukt under ketose, som er en tilstand kroppen lager ved for lite sukker. Dette er kjent for folk på diverse lavkarbodietter. Men aceton er et elendig stoff til dette, sammenlignet med glukose. Ellers hvis en har for mye glukose i blodet, blir dette til dels omgjort til glykogen i levra og musklene. Mens resten blir omgjort til fett i fettcellene. Får du brått for lite glukose i blodet, så kroppen ikke rekker å lage aceton fra fettet, får du føling. Er følingen sterk nok, mister du bevisstheten og du kan dø.
Med andre ord sukker er et livsviktig næringsstoff!

Og hvorfor skal en drikke så forbanna mye? Det er kun hos personer, som har lett for å få nyrestein og/eller -grus dette er viktig. Ellers er det en god tommelfingerregel å drikke når en er tørst. Drikker du alt for mye, vasker du bare næringssalter ut av kroppen.
Sliter med ganske tung allergi. Stort sett alt av løvtrær og pelsdyr. I tillegg fungerer de nye medisinene meget dårlig, så har alltid måtte bruke første generasjonen av antihistaminer, som polaramin og lignende.

For noen år siden begynte jeg med desensibiliserende behandling. Dette er en vaksine man tar hver andre måned over noen år. På meg har det fungert utrolig bra, er ikke plaget av bjørkepollen eller hunde allergi lenger. Utviklingen på denne behandlingen går ganske raskt, og det har vist nå kommet noen dråper man kan dryppe under tungen hver dag hjemme. Da slipper man unna sprøyter og styr.

Behandlingen er hos en spesialist, men bare og mase på fastlegen. Men greit å spesifisere hva for type behandling, så man ikke bare får en sprøyte kortison.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Er det ikke du, som kommer med udokumenterte påstander? Da vil jeg si bevisbyrden er din!
Det er ikke det, at jeg oppfordrer noen å spise mer godteri og andre sukkerrike ting. Men faktisk så blir alle fordøyelige karbohydrater (deriblant stivelse) omgjort til sukker. Og da er det monosakkarider de blir spaltet til.
Og hvis druesukker er så "fælt". Så tenk over dette:
-) Sukrose (rørsukker disakkarid) er bygd opp av ett molekyl glukose og ett fruktose. Glukose er det samme som druesukker, mens fruktose er nesten det samme som honning. Det brune i uraffinert sukker, er melasse. Dette er en forurensning, med diverse sukkertyper og noen mineraler. Men det er ikke så sunnere enn raffinert sukker, at det er noe å snakke om! Hvorfor heller ikke bruke melassen på rom?
-) Fruktose må faktisk innom levra, for å omdannes til glukose, før hjernen kan nyttegjøre seg den. Så slik sett er glukose mye "snillere" mot levra.
-) Uten glukose er det en god mulighet for at du dør! Det er kun 2 stoffer som hjernen kan omdanne til energi (bortsett fra ATP (adenosintrifosfat) selvsagt), disse to er glukose og aceton. Aceton blir brukt under ketose, som er en tilstand kroppen lager ved for lite sukker. Dette er kjent for folk på diverse lavkarbodietter. Men aceton er et elendig stoff til dette, sammenlignet med glukose. Ellers hvis en har for mye glukose i blodet, blir dette til dels omgjort til glykogen i levra og musklene. Mens resten blir omgjort til fett i fettcellene. Får du brått for lite glukose i blodet, så kroppen ikke rekker å lage aceton fra fettet, får du føling. Er følingen sterk nok, mister du bevisstheten og du kan dø.
Med andre ord sukker er et livsviktig næringsstoff!
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bør lære deg å lese før du skriver, jeg skrev ikke et forslag om å unngå sukker, jeg kom med et forslag om å unngå _tilsatt_ raffinert sukker. Jeg har ikke tenkt til å bevise noe, jeg har ikke tenkt til å dokumentere noe. Men det som hjalp mine slektninger, var å endre kosthold. Det går fint å få i seg sukker uten at man inntar mat med tilsatt raffinert sukker; eksempler på gode sukkerkilder: grønnsaker, sukkerroe og frukt. Har alle de nødvendige stoffene.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og hvorfor skal en drikke så forbanna mye? Det er kun hos personer, som har lett for å få nyrestein og/eller -grus dette er viktig. Ellers er det en god tommelfingerregel å drikke når en er tørst.
Vis hele sitatet...
Væskeinntak( husk at dersom man drikker cola, trenger man 35x volumet med vann av den brusen man har helt i seg for å skylle ut det du har helt i deg. ) på 2 liter pr døgn vil gi deg generelt bedre allmentilstand.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Drikker du alt for mye, vasker du bare næringssalter ut av kroppen.
Vis hele sitatet...
Drikke alt for mye? Da er du oppe på 5-7 liter pr døgn.
Om du skal komme med slike påstander, som at det å spise mindre raffinert sukker skal hjelpe mot pollenallergi må du backe opp med kilder. Du har en bevisbyrde, ellers er det like troverdig som hvis jeg påstår at å drikke mer melk vil hjelpe mit allergier.

Beklager, men innlegget ditt har ingen verdi med mindre du faktisk kan backe det opp med en troverdig kilde. Slike anekdotiske påstander forsøpler i det som egentlig er ren medisin. Og det er akkurat samme type argumentasjon som alternativbransjen kommer med.

Ang. vannmengde vet forskere lite om hvor mye man skal drikke hver dag utover "drikk når man er tørst". Med store individuelle forkjeller.
Sist endret av etse; 10. mai 2014 kl. 11:16.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av Aquavitt Vis innlegg
sliter med pollenallergi
Vis hele sitatet...
Hva innebærer det for din del?

Har du uklart syn?
Nyser du deg til blods?
Blir du irritert, forbi din evne til å kontrollere deg selv?

Sitat av etse Vis innlegg
Om du skal komme med slike påstander, som at det å spise mindre raffinert sukker skal hjelpe mot pollenallergi må du backe opp med kilder.
Vis hele sitatet...
Dette er ingen påstander for min del, skriver kun om egne erfaringer.
Sitat av nudo Vis innlegg
Dette er ingen påstander for min del, skriver kun om egne erfaringer.
Vis hele sitatet...
Det er en blanding av påstander og anekdotisk bevis, som har ingenting med hverken medisin eller forskning å gjøre.
Avventende
nudo's Avatar
Jeg vet ikke hvem du er, ditt forhold til allergi, eller din tiltro til medisin.

Den tyngste delen for mange allergikere er at medisiner ofte ikke fungerer.

Slik at det tyngste symptomet ikke er blodet på puta, den knuste døra, eller at man alt er "blurry," men den psykiske biten ved å møte alle de som sier at de skal hjelpe deg; leger som gir deg pappmarsje( ala Zyrtec ) homeopater som gir deg sukkerkuler, kinesiologer og andre hyklere som gjør alt mulig rart, men ikke kan det.

... og man sitter igjen med svekket tiltro til helsepersonell og følelsen av å bli løyet til.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ingen erfaring med medisin, jeg har inge utdanning innen feltet. Derimot kan jeg en del om forskning. Spørsmålet er heller, hvem er du til å komme med påstander om hva som hjelper folk som har allergier uten å trenge å backe det opp med kilder? Og når ble anekdoter om hva du mener hjalp folk i din familie gode nok beviser? (Svar: det er ikke det)

Greit nok man kan diskutere tiltroen man har til fastlegeordning og deres kunnskaper om allergier. Men problemet her var at du kom med totalt udokumenterte påstander og nekter å backe de opp med kilder. Da burde du arresteres for det så ikke folk gir deg større tiltro enn du skal ha.
Avventende
nudo's Avatar
Jeg skriver kun om egne erfaringer, jeg skriver om hva som har hjulpet meg med å redusere symptomene ifm allergi.

Med den hensikt å kunne hjelpe andre, med idéen om at dersom det hjalp meg, kan det også hjelpe andre.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 11:38.
Og når du kommer med slike påstander, så har du bevisbyrden, ja! Men jeg misstenker du ror, fordi du har ingen! Det er bare verdiløse påstander!

Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg tror du bør lære deg å lese før du skriver, jeg skrev ikke et forslag om å unngå sukker, jeg kom med et forslag om å unngå _tilsatt_ raffinert sukker. Jeg har ikke tenkt til å bevise noe, jeg har ikke tenkt til å dokumentere noe. Men det som hjalp mine slektninger, var å endre kosthold. Det går fint å få i seg sukker uten at man inntar mat med tilsatt raffinert sukker; eksempler på gode sukkerkilder: grønnsaker, sukkerroe og frukt. Har alle de nødvendige stoffene.
Vis hele sitatet...
Akkurat hva er det som er så ille med raffinert sukker? Den eneste forskjellen på raffinert- og uraffinert sukker, er at siste rest av melasse er sentrifugert ut av raffinert sukker. Så hva gjør dette så farlig?
Har du tenkt over at den hjelpen dem fikk av kosthold, er p.g.a. placebo?


Væskeinntak( husk at dersom man drikker cola, trenger man 35x volumet med vann av den brusen man har helt i seg for å skylle ut det du har helt i deg. ) på 2 liter pr døgn vil gi deg generelt bedre allmentilstand.
Vis hele sitatet...
Da er det mange som skulle ha vært døde! For flere jeg vet om, drikker nesten bare cola. Fleste av dem er ikke plaget med allergier. Og etter det jeg har sett, så er så og si alle av dem friske.


Drikke alt for mye? Da er du oppe på 5-7 liter pr døgn.
Vis hele sitatet...
Når urinen din ikke er gul lengre, begynner dette å skje. Jeg har kun én gang drukket så mye som 6 liter. Men da arbeidet jeg også i solsteiken, så jeg mer eller mindre trengte den væska. Da satt jeg i en traktor, som det ikke gikk an å skru av varmeapparatet. Ellers drikker jeg mye hver dag, men jeg har også historie med nyrestein, så det er min grunn. Men 1-2 liter skulle være nok pr. dag, hvis du ikke svetter mye. Det greieste er å se på urinen, den bør ikke ha mørkere gulfarge enn Solo.
Avventende
nudo's Avatar
Sier du at jeg har sluttet å nyse meg til blods pga placebo?

Piss bør være blondere enn sjampis; eller så har man trolig en betennelsestilstand.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 11:43.
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg skriver kun om egne erfaringer, jeg skriver om hva som har hjulpet meg med å redusere symptomene ifm allergi.

Med den hensikt å kunne hjelpe andre, med idéen om at dersom det hjalp meg, kan det også hjelpe andre.
Vis hele sitatet...
Men i en diskusjon om medisin og behandling så er det ikke personlige anekdoter man trenger - men faktiske gode råd som kan backes opp med forskning. Hvilken kompetanse har du til å vurdere om de tingene du tror hjalp deg og andre du kjenner faktisk var de tingene som hjalp og at det ikke var tilfeldigheter, placebo eller en annen endring i livet du også gjorde i livet uten å være klar over det?

Personlige anekdoter vil aldri være god nok basis til å komme frem til mulige behandlinger. Vi mennesker er tross alt eksperter på å se sammenhenger som ikke eksisterer, og dermed lett lure oss selv til å tro at ting vi gjorde var det som bedret livet vårt - mens sannheten kan være at det enten bare var tilfeldig eller helt andre årsaker.

Igjen: Skal man diskutere medisin og behandlinger er det viktig at man forholder seg til forskning.
Sitat av nudo Vis innlegg
Sier du at jeg har sluttet å nyse meg til blods pga placebo?
Vis hele sitatet...
Det kan godt være. Placebo er en kraftig effekt som ikke skal undervurderes. (og hadde man merket forskjell på effektiv behandling og placebo, hadde det ikke vært placebo)

Sitat av nudo Vis innlegg
Piss bør være blondere enn sjampis; eller så har man trolig en betennelsestilstand.
Vis hele sitatet...
Påstår du, andre påstår at om urinen er for lys betyr det at man drikker for mye. Skal man komme med påstander må man backe det opp med kilder.
Sist endret av etse; 10. mai 2014 kl. 11:49.
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg vet ikke hvem du er, ditt forhold til allergi, eller din tiltro til medisin.

Den tyngste delen for mange allergikere er at medisiner ofte ikke fungerer.

Slik at det tyngste symptomet ikke er blodet på puta, den knuste døra, eller at man alt er "blurry," men den psykiske biten ved å møte alle de som sier at de skal hjelpe deg; leger som gir deg pappmarsje( ala Zyrtec ) homeopater som gir deg sukkerkuler, kinesiologer og andre hyklere som gjør alt mulig rart, men ikke kan det.

... og man sitter igjen med svekket tiltro til helsepersonell og følelsen av å bli løyet til.
Vis hele sitatet...
Dem jeg har uthevet er nå ikke helsepersonell, ei har dem noen "kur", som er bevist fungerer. Dem burde vært dømt etter den gamle kvakksalverloven. Hør på denne Skeptoidepisoden, eller du kan lese den. Ellers så bryter homøopati med fysikkens og kjemiens lover (bl.a. Avogadros lov og -konstant (6,02 *1023 antall molekyler i ett mol med stoff. Altså akkurat 18,1414 g vann, har så mange molekyler ))

Hvis du får Zyrtek og det ikke hjelper, så må du si det til legen din. Og så får vi håpe du får noe annet, som hjelper. Og hvis det ikke skjer noen forandring, så bytter du lege.
Sitat av nudo Vis innlegg
Det er her jeg tror du er sprut gal. Når vi skriver i et diskusjonsforum, skriver vi da for å quote wikipedia? Eller skriver vi her for å dele våre egne erfaringer? Eller skriver vi for å ha rett? Eller skriver vi her for å trolle? Hvem er du som kan si at mine erfaringer er feil? Og hvorfor skal de være riktige eller gale?

Når jeg stiller et spørsmål i et forum er jeg enten ute etter et svar som faktisk fungerer, ikke det som er politisk korrekt.
Vis hele sitatet...
Når man stiller spørsmål som relaterer til medisin og/eller forskning er det viktig at man forholder seg til reglene innenfor dette om man skal kunne ha en god diskusjon.

Spørsmålet blir stillt fordi trådstarter har et relevant spørsmål og lurer på om dette hjelper og ønsker gode råd. Påstander som backes opp med personlige anekdoter er ikke gode råd. Derimot folk som kan vise til forskning og hjelpe han å finne ressurser på internett angående tema vil hjelpe trådstarter i riktig retning.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Spørsmålet er heller, hvem er du til å komme med påstander om hva som hjelper folk som har allergier uten å trenge å backe det opp med kilder?
Vis hele sitatet...
Det er her jeg tror du er sprut gal. Men det bør kanskje differensieres, for jeg vet du er god i programmering og der finnes det mer definerte svar. I den analoge verden finnes individuelle svar, som ikke nødvendigvis er riktig for alle.

Når vi skriver i et diskusjonsforum, skriver vi da for å quote wikipedia? Eller skriver vi her for å dele våre egne erfaringer? Eller skriver vi for å ha rett? Eller skriver vi her for å trolle? Hvem er du som kan si at mine erfaringer er feil? Og hvorfor skal de være riktige eller gale?

Når jeg stiller et spørsmål i et forum er jeg ute etter et svar som faktisk fungerer, ikke det som er politisk korrekt.
Best practice kan jeg google meg til.

Sitat av etse Vis innlegg
Derimot folk som kan vise til forskning og hjelpe han å finne ressurser på internett angående tema vil hjelpe trådstarter i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Det er her jeg tror du tar feil.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 11:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det finnes mange temaer med rom for egen tolkning og egne erfaringer - medisin og forskning er ikke blant disse. Dette er også en av grunnene til at freakforum har en egen regel som sier "nFF er ikke kvalifisert helsepersonell", og hvor vi legger opp til at diskusjoner rundt medisin ikke egentlig hører hjemme på et diskusjonsforum. Men de gangene moderatorene uansett slipper noen gjennom, fordi det som i dette tilfellet er et relativt enkelt spørsmål om hvorvidt et maske kan fungere mot pollen eller ikke - så mener jeg det er viktig at man presiserer at dette er en diskusjon innenfor medisin og man må derfor faktisk bruke kilder.

Det går helt fint å diskutere ting selv om man blir bedt om å komme med kilder. Fordi du kan da påstå noe, backer det opp med kilder og andre har muligheten til å kvalitetsjekke om du kom med ordentlige kilder. Vi kan dermed i felleskap jobbe oss mot å finne ut det riktige svaret. Men om premisset for diskusjonen er at man tillater personlige anekdoter og påstander uten kilder så kommer man rett og slett ingen vei.

I en slik diskusjon burde man alltid jobbe mot å finne frem til det riktige svaret - som er det som vil hjelpe trådstarter best.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Når man stiller spørsmål som relaterer til medisin og/eller forskning er det viktig at man forholder seg til reglene innenfor dette om man skal kunne ha en god diskusjon.
Vis hele sitatet...
Jeg kan støtte meg til det du sier i matte, og tildels kirurgi. Men i medisin? Noen felt har flere ukjent enn svar. Der kan det være godt å ha diskusjoner med andre med samme lidelse, utveksle erfaringer.

Det finnes kryssallergier, kjente og ukjente. Den meste kjente er kanskje latex og kiwi?
Med medisin er helt klart et forskningsbasert felt. Det er ikke rom for direkte synsing og personlige anektodter - man har vitenskapelige metoder man bruker for å komme frem til hvilke behandlinger som fungerer.

Problemet med å diskutere med folk med samme lidelse er at de ofte har veldig mange missoppfatninger rundt hva som hjelper dem. De tror ofte at mange ting de gjør vil hjelpe, fordi de selv har opplevd at ting ble bedre når de gjorde disse bestemte tingene. Mens i realtiteten kan det fort ha vært tilfeldigheter eller hjernene som direkte lurte til å se årsak-sammenhenger som ikke eksisterer. Gjerne blandet sammen med en del placebo og confirmation bias.
Sitat av nudo Vis innlegg
Sier du at jeg har sluttet å nyse meg til blods pga placebo?
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke umulig. En har sett senkning av feber igjennom placebo, og en rekke andre effekter. Det er derfor ALLE medisiner innen skolemedisinen blir testet dobbeltblindet. Der har dem en størst mulig gruppe, desto flere desto bedre. Der får 50% medisin, og 50% får placebo (potetmel o.l. eller vann i vaksiner). Deretter blir resultatene sammenlignet. Og medisinen blir bare godkjent, hvis den får betraktelig mye bedre resultat en placeboen. For under slike undersøkelser, så ser man nesten bestadig heling på grunn av placeboeffekten. Og hvis alternativbransjen hadde kjørt på samme måten, hadde det blitt "spikern i kista"!

Piss bør være blondere enn sjampis; eller så har man trolig en betennelsestilstand.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys! Så da har jeg betennelse hver morgen, men den er borte etter noen kopper med te?
Betennelse er når en har irritasjon av vev igjennom gnidninger (senebetennelse o.l.), bakterier, sopp, virus, insekter og andre parasitter, slik som Loa loa).
Her har du Loa loa fjernet fra et øye:
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. mai 2014 kl. 12:24.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
I en slik diskusjon burde man alltid jobbe mot å finne frem til det riktige svaret - som er det som vil hjelpe trådstarter best.
Vis hele sitatet...
Det er allerede avdekket at en fysisk barriere kan forhindre pollen tilgang til de overfølsomme delene av kroppen; trolig slimhinne( mucosa ) hos vedkommende.

H*n forsøker å unngå angrepet fysisk.

Mine forslag går på å redusere følsomheten i slimhinne( mucosa ) og luftveier; m a o redusere antall steder hvor angrepet kan finne sted ved hjelp av reduserte steder hvor pollen kan sette seg fast, det i hovedsak med å fjerne inntak av proinflammatorisk mat; prosessert mat som raffinert sukker og prefab( frossenpizza, ) melkeprodukter( melk og ost, ) og brød( Ryvita rug har er gjærfritt og er helt greit )

Dersom forslaget skal følges, med håp om å ha noen effekt, er det trolig litt for sent i år, det har trolig best virkning om man har litt ( lead time ) februar og utover. Jeg har alltid hatt en slik diett.

Forslaget mitt er ikke medisinsk, men et et forsøk på generelt løft av almentilstanden; og kan kanskje regnes som diett/kosttilskudd.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
sopp
Vis hele sitatet...
ost, melk, gjær
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
Det er allerede avdekket at en fysisk barriere kan forhindre pollen tilgang til de overfølsomme delene av kroppen; trolig slimhinne( mucosa ) hos vedkommende.

H*n forsøker å unngå angrepet fysisk.

Mine forslag går på å redusere følsomheten i slimhinne( mucosa ) og luftveier; m a o redusere antall steder hvor angrepet kan finne sted ved hjelp av reduserte steder hvor pollen kan sette seg fast, det i hovedsak med å fjerne inntak av proinflammatorisk mat; prosessert mat som raffinert sukker og prefab( frossenpizza, ) melkeprodukter( melk og ost, ) og brød( Ryvita rug har er gjærfritt og er helt greit )

Dersom forslaget skal følges, med håp om å ha noen effekt, er det trolig litt for sent i år, det har trolig best virkning om man har litt ( lead time ) februar og utover. Jeg har alltid hatt en slik diett.

Forslaget mitt er ikke medisinsk, men et et forsøk på generelt løft av almentilstanden; og kan kanskje regnes som diett/kosttilskudd.
Vis hele sitatet...
Slutt å spre piss, som ikke har noen dokumentert effekt!
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Tull og tøys! Så da har jeg betennelse hver morgen, men den er borte etter noen kopper med te?
Vis hele sitatet...
Eller møkk, som kan føre til betennelse dersom det ikke blir skyllet ut.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ja, det er ikke umulig. En har sett senkning av feber igjennom placebo, og en rekke andre effekter. Det er derfor ALLE medisiner innen skolemedisinen blir testet dobbeltblindet. Der har dem en størst mulig gruppe, desto flere desto bedre. Der får 50% medisin, og 50% får placebo (potetmel o.l. eller vann i vaksiner). Deretter blir resultatene sammenlignet. Og medisinen blir bare godkjent, hvis den får betraktelig mye bedre resultat en placeboen. For under slike undersøkelser, så ser man nesten bestadig heling på grunn av placeboeffekten. Og hvis alternativbransjen hadde kjørt på samme måten, hadde det blitt "spikern i kista"!
Vis hele sitatet...
Sier du at alle mennesker er like? Jeg tror på individed, jeg tror at folk er forskjellige. Og jeg ser ikke på konformitet som et falsifiseringsgrunnlag.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
Eller møkk, som kan føre til betennelse dersom det ikke blir skyllet ut.
Vis hele sitatet...
Nei, hard mage! Eller i verste fall tarmslyng! TULL OG TØYS!

Sier du at alle mennesker er like? Jeg tror på individed, jeg tror at folk er forskjellige.
Vis hele sitatet...
Nei, men det ser ut som at min argumentasjon går rett over hodet på deg. Det ser rett og slett ut som om du ikke skjønner, hva jeg og etse kommer med her. Begynn å lær deg naturfag!
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nei, men det ser ut som at min argumentasjon går rett over hodet på deg.
Vis hele sitatet...
Alt nusselig når noen drar fram Sjelden Kuuper kortet sitt ;-)

Med all din kunskap er det underlig at du er i stand til å påpeke akkurat det, dersom du leser tråden; tror jeg du vil se at etse og du selv ikke aksepterer løsninger utenfor Felleskatalogen.

Det blir omtrent like vilt som å ikke tro at man kan finne egne løsninger uten å gå til advokat eller starte en krig i en konflikt.
Sitat av nudo Vis innlegg
Alt nusselig når noen drar fram Sjelden Kuuper kortet sitt ;-)

Med all din kunskap er det underlig at du er i stand til å påpeke akkurat det, dersom du leser tråden; tror jeg du vil se at etse og du selv ikke aksepterer løsninger utenfor Felleskatalogen.

Det blir omtrent like vilt som å ikke tro at man kan finne egne løsninger uten å gå til advokat eller starte en krig i en konflikt.
Vis hele sitatet...
Poenget handler ikke om å ikke akseptere løsninger utenfor felleskatalogen - det handler om at man ikke aksepterer løsninger som ikke er vitenskapelig bevist. Personlige anekdoter har jeg til og med forklart hvorfor er dårlige bevis, men grunnlag i ting som placebo og confirmation bias. Hjermem er egentlig et elendig verktøy for å finne sammenhgner - da den på mange måter er for flink og finner derfor sammehenger der det egentlig ikke er noen.

Vi har vel-etablerte vitenskapelige metoder i medisinen, som brukes for å teste hvilke behandlinger som fungerer - og hvilke som ikke gjør det. (som oftest er dette en form for dobbelt blindtest). Slike forsøk dokumenteres og kan vise at f.eks. det å kutte ut tilsatt raffinert sukker hjelper, eller at det ikke hjelper.

Problemet her er ikke at du kommer med et forslag om metoder som ikke er det legen sier. Problemet er at du kommer med en påstand om noe som kan hjelpe, uten å backe den opp med kilder. Og da er det naturlig at man blir arrestert for det.

Utne kilder er det ikke annet enn en tom påstand, og troverdigheten er lav. Men siden veldig mange mennesker er naive er det viktig at noen arresterer deg for det, slik at ikke folk bare tar det du sier for god fisk.

Personlig synes jeg det er bedre at man lar være å svare i slike tråder, enn at man kommer med noe som fort kan være direkte feilinformasjon.
Sitat av nudo Vis innlegg
Alt nusselig når noen drar fram Sjelden Kuuper kortet sitt ;-)

Med all din kunskap er det underlig at du er i stand til å påpeke akkurat det, dersom du leser tråden; tror jeg du vil se at etse og du selv ikke aksepterer løsninger utenfor Felleskatalogen.

Det blir omtrent like vilt som å ikke tro at man kan finne egne løsninger uten å gå til advokat eller starte en krig i en konflikt.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal jeg skille ditt tips fra alle de tusenvis av andre udokumenterte "løsningene" som folk strør rundt seg. Du sier "kutt ut raffinert sukker", en annen sier "spis kongler", en tredje "mer ost!" osv. Mener du at man bør prøve absolutt alt?
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Mener du at man bør prøve absolutt alt?
Vis hele sitatet...
Dersom man faktisk er interessert i å lære sin egen kropp å kjenne med den hensikt å faktisk bli kvitt det aktuelle problemet;
er mitt svar: Ja, med mindre det blir på nivå med Josef Mengeles eksperimenter.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 19:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom man faktisk er interessert i å lære sin egen kropp å kjenne med den hensikt å faktisk bli kvitt det aktuelle problemet;
er mitt svar: Ja, med mindre det blir på nivå med Josef Mengeles eksperimenter.
Vis hele sitatet...
Men der er problemet. At det funker for deg seier ingenting om kvifor det funker: Placebo, eller faktisk effekt.

Det er eit ordtak som seier at den enklaste personen å lure er deg sjølv, og historiebøkene er fulle av leger - og andre - som var overtydde om at skadelege behandlinger var gunstig for pasienten - fordi dei ikkje kontrollerte effekten opp mot andre typer behandlinger.

Så du stadfester at det du kjem med er verdilaust svada. Funker det for deg? Hyggeleg. Men ikkje prakk det på andre som sannhet. For det er det ikkje.
Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom man faktisk er interessert i å lære sin egen kropp å kjenne med den hensikt å faktisk bli kvitt det aktuelle problemet;
er mitt svar: Ja, med mindre det blir på nivå med Josef Mengeles eksperimenter.
Vis hele sitatet...
Det er her jeg ikke er enig. Er det ikke bedre å heller ta i bruk midler som allerede er godt utprøvd og som har beviselig effekt hvor vi også allerede kjenner til bivirkningene og vet at det ikke er direkte skadelig? Å ta i mot tips fra tilfeldige folk på internett, som ikke backer opp med kilder, blir i mine øyne nesten å spille russisk rulett.

Selvfølelig, å slutte å spise tilsatt raffinert sukker er ikke direkte skadelig - heller mer positivt, da man ikke har behov for ekstra sukker. Så i dette tilfellet vil jo det å følge tipset ditt uansett kunne gi en helsegevinst. Men i mine øyne forsvarer ikke det å komme med en påstand om at det kan ha en positiv effekt på pollen-allergi uten å backe det opp med kilder.

og om du mener at raffinert sukker og kosthold påvirker pollen-allergi, burde det vært lett for forskere å gjort eksperimenter på dette og testet ut om det faktisk er tilfellet. I så fall kan man enten finne kilder på det, eller så burde man jobbet for å få utarbeidet eksperiment der dette ble testet ordentlig ut. (hvilket du trolig får til, hvis du faktisk har noe som helst hold i argumentet ditt om at det kan hjelpe)
Sist endret av etse; 10. mai 2014 kl. 19:23.
Avventende
nudo's Avatar
slashdot -> Din sannhet er din, og det vil jeg aldri ta fra deg, og det bør ingen andre gjøre eller.

Men det å dele det som open source på sf eller github bør heller ikke falsifiseres, det vil trolig hjelpe noen og være irrelevant for andre.
At du tror noe er sant gjør det ikke sant. Det er hele poenget her. Du tror at noe funker, men sannheten kan være at det faktisk er direkte skadelig. Og den eneste effekten du opplevde var enten en tilfeldig virkning eller placebo.

Ønsker man å kunne vite om noe faktisk funker må man gjøre forsøk, ofte en form for dobbelt blindtest. Hvor man f.eks. kan se om effekten egentlig er placebo.

Som slashdot sa, den letteste personen å lure er deg selv. Man burde absolutt ikke stole på egne erfaringer.
Sist endret av etse; 10. mai 2014 kl. 19:26.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Det er her jeg ikke er enig. Er det ikke bedre å heller ta i bruk midler som allerede er godt utprøvd og som har beviselig effekt hvor vi også allerede kjenner til bivirkningene og vet at det ikke er direkte skadelig? Å ta i mot tips fra tilfeldige folk på internett, som ikke backer opp med kilder, blir i mine øyne nesten å spille russisk rulett.
Vis hele sitatet...
Dersom du leser forslaget mitt, er det ingenting ved det forslaget som grenser mot tidligere nevnte konsentrasjonsleirlege sine eksperimenter.

Den eneste mulige bivirkningen av mitt forslag vil være at man ender opp med en friskere diett; en see-food-diet.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 19:31.
Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom man faktisk er interessert i å lære sin egen kropp å kjenne med den hensikt å faktisk bli kvitt det aktuelle problemet;
er mitt svar: Ja, med mindre det blir på nivå med Josef Mengeles eksperimenter.
Vis hele sitatet...
Det er en nesten bekymringsverdig ukritisk holdning å ha. Hvis noen påstår at ved å holde to fingre i nesen en hel dag i strekk så vil allergien være kurert for alltid, er det virkelig noe som er verdt å prøve? Det KUNNE jo være sant, og da ville det jo helt klart være verdt det.

Men om det viste seg å ikke virke, prøver jeg å holde fingrene der et par dager til, eller går jeg over til neste tilfeldig valgte tips? Og prøver jeg det ut samtidig som jeg prøver å kutte ut raffinert sukker, begynner å spise kongler, drikker sølvvann, kler meg i krystaller, drikker ublanda saft, går på henda og bader i urin, eller prøver jeg hver ting for seg?
Sist endret av Gamgee; 10. mai 2014 kl. 19:34.
Avventende
nudo's Avatar
Og hvor lang tid tar det dersom du endrer diett før endringen merkes?

Jeg vil tro at det tar ca 6-8 uker.

Når man gjør endringer kan man spare en del tid på å ha et skjema med kryssallergier for hånden, men det skjemaet kan også inneholde feil.

Mange tror på å drikke sin egen urin, jeg har ikke våget meg ut på det.

Selv om jeg tror at det enkleste ofte er det beste.

Hva er pH verdien på blodet ditt? Urinen din? Spyttet ditt?
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom du leser forslaget mitt, er det ingenting ved det forslaget som grenser mot tidligere nevnte konsentrasjonsleirlege sine eksperimenter.

Den eneste mulige bivirkningen av mitt forslag vil være at man ender opp med en friskere diett; en see-food-diet.
Vis hele sitatet...
men det strider uansett. Du påstår noe funker - uten å backe det opp. Det kan få personen til å tro at han blir bedre uten å faktisk bli det. Det er akkurat det samme som alternativ-bransjen gjør. Kiropraktorer som påstår at å gi deg massasje kan kurerer kreft. Massasjen i seg selv er ikke direkte skadelig, men personen tar kanskje ikke nødvendig behandling fordi han eller hun tror at dette alternative virkemidlet skal fungere.

Jeg mener egentlig man rett og slett burde ha nulltoleranse for behandlinger uten beviselig effekt. Dette fordi det er vanskelig å sette er grense i gråsonen mellom hvilke tips som er "går greit for det er jo ikke farlig" og hvor det faktisk kan gå utover personen direkte, fordi man ender opp med å ikke ta nødvendig behandling fordi placebo-effekten fikk deg til å føle deg bedre.
Sist endret av etse; 10. mai 2014 kl. 19:37.
Sitat av nudo Vis innlegg
Og hvor lang tid tar det dersom du endrer diett før endringen merkes?

Jeg vil tro at det tar ca 6-8 uker.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp, omtrent når pollensesongen er over..
Sist endret av Gamgee; 10. mai 2014 kl. 19:37.
Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom man faktisk er interessert i å lære sin egen kropp å kjenne med den hensikt å faktisk bli kvitt det aktuelle problemet;
er mitt svar: Ja, med mindre det blir på nivå med Josef Mengeles eksperimenter.
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av nudo Vis innlegg
slashdot -> Din sannhet er din, og det vil jeg aldri ta fra deg, og det bør ingen andre gjøre eller.

Men det å dele det som open source på sf eller github bør heller ikke falsifiseres, det vil trolig hjelpe noen og være irrelevant for andre.
Vis hele sitatet...
Nudo, diskuterer vi tro eller vitenskap her? Hvor mange leger behandler allergier o.l. med å kutte ut melkeprodukter o.l.? Er det kanskje en grunn for det så og si ikke er noen?

Det blir nesten som jeg påstår at å spise bikkjemøkk kan hjelpe mot HIV. Noe det ikke finnes bevis på det gjør! Ei heller finnes det ikke bevis, på det du påstår stemmer!
Avventende
nudo's Avatar
Det er en lang vei fra å reparere en sykdom, noe felleskatalogen er designet for, og det å fine-tune kroppen din, slik at du kan leve optimalt, Har du 70/110, 80/120, 80/130? 40/80?

Sitat av Gamgee Vis innlegg
Ja, nettopp, omtrent når pollensesongen er over..
Vis hele sitatet...
Ja, da har du bomma, eller ikke lest forslaget mitt, dersom man begynner med endringen i februar, får ihvertfall jeg sterkt nedsatte symptomer.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
Det er en lang vei fra å reparere en sykdom, noe felleskatalogen er designet for, og det å fine-tune kroppen din, slik at du kan leve optimalt, Har du 70/110, 80/120, 80/130? 40/80?

Ja, da har du bomma, eller ikke lest forslaget mitt, dersom man begynner med endringen i februar, får ihvertfall jeg sterkt nedsatte symptomer.
Vis hele sitatet...
Dette har man leger og spesialister til. Man burde aldri drive med selvmedisinering basert på tips fra tilfeldige folk, spesielt ikke i tilfeller hvor de ikke en gang kan vise til forskning som tyder på at det de foreslår har en positiv effekt.
Sitat av nudo Vis innlegg
Ja, da har du bomma, eller ikke lest forslaget mitt, dersom man begynner med endringen i februar, får ihvertfall jeg sterkt nedsatte symptomer.
Vis hele sitatet...
Og du vet forsatt ikke om det funker. Enten om er placebo, eller noe annet som du ikke var klar over som gjør at du føler deg bedre.
Sist endret av etse; 10. mai 2014 kl. 19:42.
Avventende
nudo's Avatar
Jeg er imponert over hvor høyt felleskatalogen står i kurs.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvor mange leger behandler allergier o.l. med å kutte ut melkeprodukter o.l.? Er det kanskje en grunn for det så og si ikke er noen?
Vis hele sitatet...
Mener du at man som lege skal drive symptombehandling? Eller forebyggende? Leger, spesielt i den vestlige verden er kjent for å bryte med legeeden( Fritt oversatt til norsk: Jeg lover å helbrede pasienten uten å skade vedkommende innen begreper i min forstand ) med det mål for øyet å pushe piller.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 19:44.
Nå kommer du med enda større påstander, hvorfor skal leger pushe piller? De tjener ingenting på salg av medisin. Leger er ikke perfekte, og kan selvfølgelig gjøre feil - men det gjør ikke det å foreslå behandling uten å vise til noen kilder noe bedre.