Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 19603
Jeg har kommet over hva som kan se ut som to store betongluker i en skog i Oslo.
De ser også ut som mastefester, så jeg vet ikke helt.

Noen som har noen gode forslag, eller er veldig sterk
https://www.youtube.com/watch?v=Q_PEDLp1_ao
Sist endret av bajjaz; 25. februar 2014 kl. 19:29.
Feste jekkestropper til et tre og i håndtakene i betongen?
Jekkestropp er for pinglete for å dra løs ett betonglokk, men kanskje de fra Würth greier det sia jeg har dratt på plass ett eksosanlegg med det . Her må man bruke en spaktalje.
Første jeg tenkte på var nødutgang for et tilfluktsrom som har blitt sikret.

Men hvis det er langt inne i skogen uten at det er/har vært bebyggelse i nærheten så kan det også være tyskerbunkere.

Det var slike bunkere i nærheten av der jeg bodde før også, og de ble sikra da de fant ut at vi lekte ved de.

De valgte og sikre de med å felle masse trær over de riktignok, men det gjorde susen.

Jeg syns du skal prøve å åpne den jeg det hadde jeg gjort.

Men for guds skyld legg den over igjen etterpå så ingen kjøtthuer faller ned i den
Hvis du tror at det kan være mastefester så bør du kanskje se deg rundt.. Er det noen master i nærheten?
Dette ser ut som helt standard betongVEKTER som brukes som motvekter på forskjellige typer kraner eller som vekter for kjøretøy som trenger ekstra vekt. (Mye brukt av blant annet traktorer..)
BetongLUKER er normalt utrustet med en form for hengsler på en side hvis de skal kunne brukes...
Det kan være betongVEKTER, de gamle var vanligvis(?) i slike "bur" og bare var en ren blokk uten noen tegn til håndtak eller hull..

Dette må du bruke traktor for, og noe som er jævlig viktig er at hvis du finner et hull under der, for guds skyld dekk det til igjen når dere er ferdig.
Sist endret av SkittenKanyle; 25. februar 2014 kl. 21:20.
Basert på de andre filmene du har lagt ut nesten samtidig, har du vært en tur på Romsås, jeg tipper filmen også er fra skogen rundt der, kanskje i nærheten av Romsåstårnet?
Kan vel med stor sikkerhet si at dette ikke er mastefundament. Det hadde vært en stor støpt sokkel og ikke noe som ser ut som et løst element
Sitat av Ueland Vis innlegg
Basert på de andre filmene du har lagt ut nesten samtidig, har du vært en tur på Romsås, jeg tipper filmen også er fra skogen rundt der, kanskje i nærheten av Romsåstårnet?
Vis hele sitatet...

Edit: Annlegget under Romsås (forruten tårnet), er et fjellannlegg som er brukt/brukes for banksystemer og annet viktig, 100.000 m3 ble sprengt ut på 90-tallet, så det er jo litt størrelse på det. Kan være noe skrot igjen fra byggingen av det.

I tillegg har Telenor en tunnell fra Sverre Iversens vei til tårnet, så det er nok av greier under bakken det kan være ifra.
Sist endret av Ueland; 25. februar 2014 kl. 21:39.
Tråden er like splittet som meg:-)

Mastefester er det inntrykket jeg hadde helt til jeg så bedre etter.
Mastefester har vi litt rundt om kring og de ser slik ut, men da er selvfølgelig ikke toppen løs, slik som dette vil et vindkast felle disse.

Det var masse schweinerei i området for 70 år siden, de kan selvfølgelig ha etterlatt seg dette, men jeg tror ikke på nødutgang til det er lokkene for tunge.

Det er langt unna romsåstårnet, så det hører ikke direkte til dette.
Anlegget der er opprinnelig bygget av forsvaret/televerket og kan nok ha en del infrastruktur til og fra.

Det er jo ikke sikkert det er lokk, det er jo et tredje fundament der, og det er nettopp det, et fundament uten "lokk".

Vi får samle våre krefter en dag og ta en titt.
Veldig spent på å se om dere finner noe! Rapporter tilbake hvis dere får flytta den!!
Sist endret av Todd; 25. februar 2014 kl. 23:48.
Du kan jo altids ta med en biljekk og spett for å prøve å "dytte" betong elementet bort?
Sitat av bøtte420 Vis innlegg
Du kan jo altids ta med en biljekk og spett for å prøve å "dytte" betong elementet bort?
Vis hele sitatet...
Tror de veier for mye, er jo svære betongstykker. Men jeg tok en titt til på videoen og så det var et håndtak der.

Hvem i faen forventer å løfte så store blokker med et slikt håndtak? Jeg tror personelig på at det bare er et feste som ser ut som et håndtak.
Sist endret av SkittenKanyle; 26. februar 2014 kl. 00:14.
Problemet med å flytte på slike lokk er at det er gjerne enda vanskeligere å få de på plass igjen etterpå og man bør virkelig sette de på plass igjen siden det nok er en god grunn til at de ble plassert der i utgangspunktet. Dersom du ikke tror du er i stand til å etterlate stedet på en trygg måte så bør du muligens la lokkene ligge.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...ketalje-15918/

Fest den i et tre og dra driten bort. Samme måten for og få den på plass igjen også.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...ketalje-15918/

Fest den i et tre og dra driten bort. Samme måten for og få den på plass igjen også.
Vis hele sitatet...
Maks løftekraft er 0,75 tonn. Tipper disse veier litt mer gitt
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Maks løftekraft er 0,75 tonn. Tipper disse veier litt mer gitt
Vis hele sitatet...
Er lettere å dra noe vekk en det er å løfte det rett opp
Så velger du den som tar 1,5t
Da er du godt innenfor
Det er tydelig at dette er to luker/deksler som ligger over en annen betong konstruksjon.
Utifra det jeg kan se på videoen tror jeg ikke disse er fra "krigens" dager, men nyere.

Det er nok ikke meningen disse skal kunne åpnes så ofte, da ville de nok heller vert i metall.
Om du ser oppå så har de bolter i hjørnene som sikkert skal brukes når disse skal åpnes.

Det kan være lurt å sjekke flyfoto over området, vil anbefalle å sjekk www.norgeibilder.no
Der kan du se historiske bilder fra tiden bakover og området.

Det første som slo meg var at det kunne være det som kalles "jervehi"
Alså det er en liten stilling der det kan stå to mann nedi og skyte utover et område med Håndvåpen eller andre større våpen som 84mm RFK.
Det er et par slike her i Vestfold som ble bygd under den kalde krigen, men de har bare et simpelt trelokk over seg.

Slik jeg ser det så ligger disse i en skråning og det høres ut som det er vann eller en trafikert vei i nærheten.

Sitat av olavXO Vis innlegg
Første jeg tenkte på var nødutgang for et tilfluktsrom som har blitt sikret.

Men hvis det er langt inne i skogen uten at det er/har vært bebyggelse i nærheten så kan det også være tyskerbunkere.

Det var slike bunkere i nærheten av der jeg bodde før også, og de ble sikra da de fant ut at vi lekte ved de.

De valgte og sikre de med å felle masse trær over de riktignok, men det gjorde susen.

Jeg syns du skal prøve å åpne den jeg det hadde jeg gjort.

Men for guds skyld legg den over igjen etterpå så ingen kjøtthuer faller ned i den
Vis hele sitatet...
Når sanerte tilfluktsrom/bunkere sikres så støpes de helt igjen slik at du må pigge/sprenge deg vei inn, de legger ikke bare lokk over.
Sist endret av Espen K; 27. februar 2014 kl. 10:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Maks løftekraft er 0,75 tonn. Tipper disse veier litt mer gitt
Vis hele sitatet...
Hvor mye tror du de veier?

Sitat av Jerazol Vis innlegg
Problemet med å flytte på slike lokk er at det er gjerne enda vanskeligere å få de på plass igjen etterpå og man bør virkelig sette de på plass igjen siden det nok er en god grunn til at de ble plassert der i utgangspunktet. Dersom du ikke tror du er i stand til å etterlate stedet på en trygg måte så bør du muligens la lokkene ligge.
Vis hele sitatet...
Den støtter jeg fullt ut!
Jeg lurer litt på om ikke jeg skal bikke litt på de med donkraft for å ta en titt under.
Sist endret av bajjaz; 2. mars 2014 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt vanskelig å se størrelsen på luka fra videoen. Hva er ca dimensjonene? Betong har normalt en massetetthet på 2300kg/m^3. Hvis jeg gjør et kjapt overslag og sier luka er 30*120*80 [cm], vil vekta da bli 662.4kg. Men jeg klarer som sagt ikke helt å se hvor stor hver side er.
Trådstarter
Sitat av Espen K Vis innlegg
Det er tydelig at dette er to luker/deksler som ligger over en annen betong konstruksjon.
Utifra det jeg kan se på videoen tror jeg ikke disse er fra "krigens" dager, men nyere.

Det er nok ikke meningen disse skal kunne åpnes så ofte, da ville de nok heller vert i metall.
Om du ser oppå så har de bolter i hjørnene som sikkert skal brukes når disse skal åpnes.

Det kan være lurt å sjekke flyfoto over området, vil anbefalle å sjekk www.norgeibilder.no
Der kan du se historiske bilder fra tiden bakover og området.

Det første som slo meg var at det kunne være det som kalles "jervehi"
Alså det er en liten stilling der det kan stå to mann nedi og skyte utover et område med Håndvåpen eller andre større våpen som 84mm RFK.
Det er et par slike her i Vestfold som ble bygd under den kalde krigen, men de har bare et simpelt trelokk over seg.

Slik jeg ser det så ligger disse i en skråning og det høres ut som det er vann eller en trafikert vei i nærheten.
Vis hele sitatet...
Jeg også tror disse er nyere enn krigen, men flyfoto avslører ikke noe som helst p.g.a trær også historisk.

Jeg tror ikke det er jervehi, beliggenheten er for dårlig.

De ligger i en skråning mellom en trafikkert vei og en gjengrodd og det stemmer med rennende vann.

Selv gjetter jeg på at de er enten fundamenter eller lokk over nedgang til infrastruktur.

Foreløpig anser jeg det for å være en gåte.
Utrolig interessant! Jeg vil tro at disse blokkene veier mindre enn 500kg. Skulle vel ikke være noe problem å flytte disse dersom man kommer forberedt.

Hold oss oppdatert!
Heisann :')
25 6
Hvor i Oslo er dette? Hadde vært gøy å ta en titt selv, med mindre du vil ha skatten for deg selv da!
Trådstarter
Sitat av Mxs0n Vis innlegg
Hvor i Oslo er dette? Hadde vært gøy å ta en titt selv, med mindre du vil ha skatten for deg selv da!
Vis hele sitatet...
Du kan bli med på søndagstur.
Det er fullt mulig å få flytta de betongblokkene med bare menneskelig kraft. Det må være minst 2 personer med kubein. Har vært med på å flytta betongblokker har veid flere hundre kilo. (har ikke flytt de langt, men har snudd på de). Brukte ett slags "spesial" kubein, det var bare veldig lagt. Du kan bruke det største du finner og ta ett rør over det så får du litt lenger arm.
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Det er fullt mulig å få flytta de betongblokkene med bare menneskelig kraft. Det må være minst 2 personer med kubein. Har vært med på å flytta betongblokker har veid flere hundre kilo. (har ikke flytt de langt, men har snudd på de). Brukte ett slags "spesial" kubein, det var bare veldig lagt. Du kan bruke det største du finner og ta ett rør over det så får du litt lenger arm.
Vis hele sitatet...
Mener du ikke spett
Som gammel betongsager kan jeg si at de der får man flyttet fint med ett spett og litt vett. Er man to stykker, så er det iallefall ikke noe problem
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det her må dere få utforsket nærmere! ahh, hvorfor bor jeg langt oppe i gokk?
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Har det skjedd noe mer med luken? Dette var spennende :3
▼ ... over en uke senere ... ▼
oppdatering ønskes
Jeg har vært hektisk opptatt med annet, så luken er fortsatt et mysterium.
Jeg trenger nok hjelp også, så hvis noen er interessert kan vi godt ta en tur.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Noen som blir med på en "lukefjerningtur" i påsken?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg er hjemme fra et to måneders opphold i Nord-Norge helt i starten av mai, bajjas. Hvis du ikke har tatt turen og funnet ut av mysteriet innen den tid, så stiller jeg med stor nysgjerrighet og en håndvinsj som kanskje kan få jobben gjort
Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
18 5
Kanskje det! PM meg hvor det er? Har ikke bil, men sykkel. Er det for langt unna er jeg litt vond å be. Bor forøvrig på Kiellands plass.
Sist endret av kvamsky; 15. april 2014 kl. 16:45.
Trådstarter
Det er fint om kvamsky og andre som vil være med sender kontaktinfo på PM.
Trådstarter
Da venter vi på Thoryllo.
Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
18 5
Ja, jeg forsvant på hyttetur. Men jeg venter i spenning på oppdateringer i denne tråden! Krysser fingrene for at det er en hemmelig atombunker med ufo-teknologi B-)
Jeg blir gjerne med
Her var det mange som ville være med å "luke i skogen" :P
Noen oppdateringer med tanke på hva som eventuelt er under der?
Tror de skal ut i starten av mai
Trådstarter
Moro med den store interessen og aktiviteten i tråden.
I dag har Jeg, Thoryllo og en mann med skjegg undersøkt disse lukene https://www.youtube.com/watch?v=Q_PEDLp1_ao

Hvis flere enn meg har hatt en mistanke om at disse kanskje hadde lett vekt og var lette å dra vekk, det var feil.
Men med brekkjern og jernstenger ga lukene etter og avslørte at de lå på et fundament

Alle gode forslag til hva dette har vært får en gratis fottur i Oslomarka i premie.

Nå kan dere godt få vite beliggenheten, rett nedenfor sivilforsvarsskolen og oppå T-banetunellen, et sted det er dumpet kjempemengder med stein.

Det ligger kummer på rekke og rad med disse "lokkene" samt en liten bygning som i dag er sigøynerhi: https://www.youtube.com/watch?v=05yf...4u7vAjkMOu_pW5
Så det var absolutt verdt å sjekke ut dette selv om det kan kalles bomtur.

Vi sjekket en hel drøss av kummer, inkludert disse https://www.youtube.com/watch?v=lrAt4tAQhaQ uten spennende funn.



Men nå vet vi ihvertfall, alle vi nysgjerrige.