Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 11345
Det har seg slik at jeg og min samboer skal ha en liten grillfest senere i mai, i den anledning tenkte vi å gjøre noe morsomt som en velkomstdrink.

Jeg fikk et tips av en tidligere kollega for noen år siden om at en hel vannmelon, miksmaster, en skarp kniv og en flaske rom/vodka fungerte utmerket som en festlig drink. Tanken er selvfølgelig å kunne dele denne med flere, så da lurte jeg på om noen vet av en måte å få delt det på et logisk vis?

Det første som slo meg var å få tak i en form for kran, gjerne noe slik man ser på kartonger med vin, som kan stikkes inn i vannmelonen etter den er mikset ihop med sprit for så å skjenke i glassene til folk som fra en kartong vin.
Er ikke så veldig bevandret i denne typen prosjekter så lurer på om noen kanskje vet hvor man får tak i noe slik?

Skulle helst ha vært mulig å kjøpe det fysisk ettersom det ikke er så lenge til vi skal ha denne festen, og skal tilfeldigvis til Tromsø om ikke så mange dagene, så der er det litt bedre utvalg enn her mtp butikker som Clas og Biltema, etc.

Tar også gledelig imot oppskrifter på lignende artige sommerdrinker, eller en slags ratio på hvor mye sprit man skal ha til en melon.
key lime martini er en stor slager har jeg merka når jeg har hatt ting med velkomst drink.



Ingredients
Ice

2 shots vanilla vodka

1/2 shot key lime juice

2 tablespoons cream of coconut (recommended: Coco Lopez)

1 shot pineapple juice

fins forøvrig noen variasjoner i oppskriften.
Sist endret av Incogn1to; 13. mai 2013 kl. 17:08.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Har aldri giddet å klisse med vannmelon, men kan foreslå et festlig alternativ.
Jello shot, i appelsinskall.
Veldig ukomplisert å lage dagen(e) før.
Slik gjør du

http://farm9.staticflickr.com/8295/7882606166_39d5a570a1_m.jpg
ABSOLUT watermelon by hcloberg, on Flickr

gjerne med en hel vannmelon som du hakker et hul i skallet på
La stå minimum 24 t til du ser at vannmelonen har drukket godt av flaska
Sitat av luni Vis innlegg
Har aldri giddet å klisse med vannmelon, men kan foreslå et festlig alternativ.
Jello shot, i appelsinskall.
Veldig ukomplisert å lage dagen(e) før.
Vis hele sitatet...
Yesda, henger meg på og anbefaler dette. Mye enklere med appelsinskall enn sånne plastglass, det er trangt og gelén slipper ikke tak like enkelt. Blir endel kliss når du huler ut appelsiner tho

Bruk gelépulver, og bruk mindre vann enn hva som står på pakka. Dette erstatter du med en eller annen form for sprit. Bare pass på så du ikke har oppi for mye sprit. Da stivner ikke gelén ordentlig, og det blir etanolsuppe i appelsinskall.

Eksempel på oppskrift (som jeg har prøvd selv, og som ble en suksess!):

•1 pakke sitron-gelépulver
•1.5-2 dl vann
•ca. 1 dl Vikingfjord Ice Shot Blueberry
•God skvett med Seksti

Holder til ca 2-2.5 appelsiner
1l med 40% på en full melon, passet meg.
Men syns du burde gå for ideen til Luni, den skal iallfall eg prøve neste gang.
Trådstarter
Problemet med gele er at de fleste gjestene til denne festen har særdeles dårlige erfaringer med det, men skal absolutt spare på den til en annen gang!
Likte luni sin ide Men om gjestene ikke "tåler" gele...
Så høres jo "martinien" god ut ! Den ser spennende ut også !
Vodka, Grenadine, Tropisk Juice. Blir kul med farger og sånn.

Husker dog ikke rekkefølgen. Ideen kom langt etter vorset var i gang, men den ser pen ut.
Kan også supplere med flamingoer og paraplyer
Sitat av Riverton Vis innlegg
Vodka, Grenadine, Tropisk Juice. Blir kul med farger og sånn.

Husker dog ikke rekkefølgen. Ideen kom langt etter vorset var i gang, men den ser pen ut.
Kan også supplere med flamingoer og paraplyer
Vis hele sitatet...
I tequila sunrise har man grenadine i til slutt, siden den er tyngre enn de andre væskene så synker den til bunn og lager "sun rise".
Trådstarter
Det jeg uansett ser etter i tilfelle vi skal lage den med vannmelon er noe slikt:

http://www.google.no/url?sa=i&rct=j&...68565834407639

Dog ser den der litt upraktisk ut, må kanskje ha en som er litt lengre bak.
Sist endret av OnklD; 13. mai 2013 kl. 23:12.
Har laget jello shots før, det er en slager med rasberry. Men litt vrient å få ut alt fra koppene, funket greit med Mc donalds ketchup kopper.

Hva med dette, velkomst godteri:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&fe...&v=cToho9CnfkE
Det trikset med sprit melon går fint. Gjorde det selv når jeg var i Tyrkia. Men må nevne at man burde ha en litt umoden melon til dette, sånn at den trekker til seg bedre.
Greit å spise vannmelon på sommern som smaker vannmelon for å så bli go og full
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Yesda, henger meg på og anbefaler dette. Mye enklere med appelsinskall enn sånne plastglass, det er trangt og gelén slipper ikke tak like enkelt. Blir endel kliss når du huler ut appelsiner tho

Bruk gelépulver, og bruk mindre vann enn hva som står på pakka. Dette erstatter du med en eller annen form for sprit. Bare pass på så du ikke har oppi for mye sprit. Da stivner ikke gelén ordentlig, og det blir etanolsuppe i appelsinskall.

Eksempel på oppskrift (som jeg har prøvd selv, og som ble en suksess!):

•1 pakke sitron-gelépulver
•1.5-2 dl vann
•ca. 1 dl Vikingfjord Ice Shot Blueberry
•God skvett med Seksti

Holder til ca 2-2.5 appelsiner
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke hule ut appelsinene? De kan jo eventuelt deles i 2? For så å fylle i gele?
Hva med en "fish-bowl" pr femte deltaker? Kjøp rett og slett en fiskebolle, fyll opp med en enkel drink, eks tequila sunrise, sex on the beach, eller noe annet småfriskt. Hiv oppi fem sugerør, fest noen paraplyer og pynt/stjerneskudd til appelsinbåter, og have fun! En uforglemmelig(?) start på kvelden
Rød-mugge:
• Gin 4cl
• Vodka 4cl
• Rom 4cl
• Malibu 2cl
• 0,33 l sprite
• 2x 0,33 l Eventyrbrus
En av flere muligheter! (Kanskje litt i overkant mtp grillfest).

Men jeg skal ha grillfest den 18. Mai - Mistenker at jeg går for en melon sak!

http://www.youtube.com/watch?v=krABcDEmIs8

Ellers så er denne fin!

http://www.youtube.com/watch?v=vAwXFiJ2S9g

Eller en litt roligere på en solfylt dag!

http://oppskrift.klikk.no/mimosa/970/
Sitat av cos Vis innlegg
Du trenger jo ikke hule ut appelsinene? De kan jo eventuelt deles i 2? For så å fylle i gele?
Vis hele sitatet...
Hm. Du trenger kanskje ikke å hule de ut, har alltid delt appelsinen i to og tatt ut selve appelsinkjøttet. Ser for meg at det blir noe sånn som vannmelon-greia i såfall. Går jo an å droppe gelen og bare helle spritmix inn i appelsiner?
Fikk akkurat et tips om en som visstnok skal være ganske allright! Sommerlig og fin!


Stor porsjon: (7-8 liter, dvs ca 40 glass).
En 3-liters vinboks med rimelig hvitvin
1,5 liter Mosell
1,5 liter Sprite
1 liter eplemost/eplejuice (ikke av konsentrat)
Vodka tilsettes etter smak
Skiver av sitron og lime
isbiter
denne skal visst være en hit!
det er til 40 glass da, så du kan sikkert kutte ned litt.
The Mad Doctor
http://www.youtube.com/watch?v=5n1jZYs3pzk

Bare pynt glasset litt og du er good to go!
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
key lime martini er en stor slager har jeg merka når jeg har hatt ting med velkomst drink.



Ingredients
Ice

2 shots vanilla vodka

1/2 shot key lime juice

2 tablespoons cream of coconut (recommended: Coco Lopez)

1 shot pineapple juice

fins forøvrig noen variasjoner i oppskriften.
Vis hele sitatet...
Om jeg skulle laget dette. Hvordan skulle jeg fått tak i de ingrediensene? Forslag?
Sitat av Obster Vis innlegg
Om jeg skulle laget dette. Hvordan skulle jeg fått tak i de ingrediensene? Forslag?
Vis hele sitatet...
Det er da helt vanlige ingredienser som man får tak i på matbutikk og polet.

Eneste jeg ser som kan være et problem på norske butikker er key lime juice, men vil tro de fleste store butikker (i.e Meny,obs etc) har slikt.
Sist endret av Nerdefruen; 14. mai 2013 kl. 15:25.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Det er da helt vanlige ingredienser som man får tak i på matbutikk og polet.

Eneste jeg ser som kan være et problem på norske butikker er key lime juice, men vil tro de fleste store butikker (i.e Meny,obs etc) har slikt.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke Vanilla Vodka på vårt lokale vinmonopol i hvertfall. Ikke har jeg sett noe key lime eller coco lopez heller (da er det ikke mye som gjenstår).
Jeg bør kanskje bo i en storby for å få tak i dette stashet
Sitat av Obster Vis innlegg
Vi har ikke Vanilla Vodka på vårt lokale vinmonopol i hvertfall. Ikke har jeg sett noe key lime eller coco lopez heller (da er det ikke mye som gjenstår).
Jeg bør kanskje bo i en storby for å få tak i dette stashet
Vis hele sitatet...

kokkos krem burde man finne i asiatiske delen av normale matbutikker. Noen har bare kokkosmelk og ingen krem men de fleste burde ha krem. Rimelig dårlig pol dersom de ikke har vaniljevodka, men dette bestiller de lett til deg!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Obster Vis innlegg
Vi har ikke Vanilla Vodka på vårt lokale vinmonopol i hvertfall. Ikke har jeg sett noe key lime eller coco lopez heller (da er det ikke mye som gjenstår).
Jeg bør kanskje bo i en storby for å få tak i dette stashet
Vis hele sitatet...
http://www.vinmonopolet.no/vareutval...Xh7ZSMH4UQg58=
Kokosnøttmelk finst i et utall varianter, og at vi ikkje har amerikanske merker i norske butikker bør ikkje komme som et sjokk. Plukk en anna variant.
etcetc...

Ikkje gi opp med en gang du ser ei oppskrift da. Prøv å tenk ut korleis du kan knekke det!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje gi opp med en gang du ser ei oppskrift da. Prøv å tenk ut korleis du kan knekke det!
Vis hele sitatet...
Har vært problemet mitt i alle år. Både med matlaging og oppskrifter generelt. Jævla irriterende egentlig, men føler det blir totalt fail om jeg skal prøve andre ting en det oppskrifta sier. Jeg trives derfor aldri med slikt.

Takk for hjelp anyway