Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6787
Hei!

Sendte for litt siden en iPhone 5 i postoppkrav med Posten. Ba om best mulig sendemåte for iPhonen, ba også spesifikt om at de måtte kunne spores. Men i ettertid viser det seg at den har blitt sendt som A-Post brev, og har dermed hverken sporing eller forsikring ifølge Posten.

Pakken kom aldri frem til mottaker, så det er ikke tvil om at den enten har blitt tatt av en av Postens ansatte, eller noe i den duren...? De vil som sagt nå ikke erstatte noe av verdi av sendingen, noe jeg mener er feil da jeg spurte Posten hvordan de mente jeg burde sende noe med en såppas høy verdi. Er det noen lover eller noe her som jeg kan bruke mot posten?
Learning by doing
Undef's Avatar
finnes det ikke en form for kvittering?
Tnetennba!
TheWaveable's Avatar
Trådstarter
Har kvittering og alt av dokumentasjon på sendingen.
Hva står det på kvitteringen? Du må gjerne scanne den eller ta bilde av den og legge ut, jobber for tiden for posten så er kjent med de løsningene som fins der.
Lukter litt ugler i mosen her, men dersom det du skriver er sant så er det opp til deg å sjekke om pakken har sporing o.l før du evt betaler. Hadde vært grusomt lett å scamme posten dersom en så løs forklaring hadde vært nok for å få erstatning.
Sist endret av Nerdefruen; 30. april 2013 kl. 17:51.
Tnetennba!
TheWaveable's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Lukter litt ugler i mosen her, men dersom det du skriver er sant så er det opp til deg å sjekke om pakken har sporing o.l før du evt betaler. Hadde vært grusomt lett å scamme posten dersom en så løs forklaring hadde vært nok for å få erstatning.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Jeg har jo betalt for varen jeg sender, og den er jo kommet bort i posten sine systemer. Ser ikke hvorfor det kan ses på som en scam fra min side. Er heller en scam fra posten sin side spør du meg.

OnklD: jeg skal se om jeg får scannet den når jeg kommer hjem.
Hvis du sendte den som Norgespakken, har du krav på erstatning på inntil 10 000NOK. Vet ikke om man automatisk har krav på erstatning dersom man har sporing.

Selv opplevde jeg engang at postmannen hadde lagt henteseddelen min i naboens postkasse. Naboen stakk bort på posten, kvitterte ut pakken min med hans egen signatur. Dette gjorde han uten mitt samtykke, kjente han ikke engang. Jeg fikk purreseddelen etter en uke, skulle hente pakken, posten sa den er hentet. Jeg klagde skriftlig, påsto at pakken inneholdt et kamera til 10 500NOK. Og jeg fikk erstatning! Pakken inneholdt dog et kamera, til en verdi av 200NOK.

To uker senere banket nabogutten på døra, ærlig som han var kom han med pakken. Han hadde liksom ikke sett at henteseddelen ikke inneholdt hans eget navn. Hadde kanskje litt flaks at ikke idioten leverte pakken tilbake til posten.
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Hvorfor det? Jeg har jo betalt for varen jeg sender, og den er jo kommet bort i posten sine systemer. Ser ikke hvorfor det kan ses på som en scam fra min side. Er heller en scam fra posten sin side spør du meg.

OnklD: jeg skal se om jeg får scannet den når jeg kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal posten vite at den ikke har blitt levert til mottaker og han lyver til deg?
KAn være mottakker som har fått den og lyger til deg.

Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Hvis du sendte den som Norgespakken, har du krav på erstatning på inntil 10 000NOK. Vet ikke om man automatisk har krav på erstatning dersom man har sporing.

Selv opplevde jeg engang at postmannen hadde lagt henteseddelen min i naboens postkasse. Naboen stakk bort på posten, kvitterte ut pakken min med hans egen signatur. Dette gjorde han uten mitt samtykke, kjente han ikke engang. Jeg fikk purreseddelen etter en uke, skulle hente pakken, posten sa den er hentet. Jeg klagde skriftlig, påsto at pakken inneholdt et kamera til 10 500NOK. Og jeg fikk erstatning! Pakken inneholdt dog et kamera, til en verdi av 200NOK.

To uker senere banket nabogutten på døra, ærlig som han var kom han med pakken. Han hadde liksom ikke sett at henteseddelen ikke inneholdt hans eget navn. Hadde kanskje litt flaks at ikke idioten leverte pakken tilbake til posten.
Vis hele sitatet...

Så posten betalte deg 10500?!
Tnetennba!
TheWaveable's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvordan skal posten vite at den ikke har blitt levert til mottaker og han lyver til deg?
Vis hele sitatet...
Det er postoppkrav, da må han vel betale på posten for å få den ut?
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Det er postoppkrav, da må han vel betale på posten for å få den ut?
Vis hele sitatet...
Du har rett der.
Tnetennba!
TheWaveable's Avatar
Trådstarter
Tenker litt på jf skadeserstatningsloven §2-1 http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-002.html
Kan dem tas på det?
Postens erstatningsansvar finner du i postlovens § 22, samt postforskriftens § 14. Skal du finne noe å ta dem på, er det ditt beste utgangspunkt. Jeg tolker det dithen at sendingen er uregistrert, og da kreves det forsett eller grov uaktsomhet for at Posten skal bli erstatningspliktig. Se gjerne Ot.prp. nr. 18 (1998-99) for drøfting.
Tnetennba!
TheWaveable's Avatar
Trådstarter
Har du et eksempel på forsett eller grov uaktsomhet? Som jeg eventuelt kunne tatt dem på.
Ts har sendt mobilen som postoppkrav brev, med kollinummer som brukes til sporing.
Ved denne sendingen må mottaker legetimere seg og betale før mottaker får pakken.

Pakken, eller brevet i dette tilfellet, blir registrert ved ankomst som en pakke og mottaker får hentemelding, skrev litt feil til deg i pm angående dette ts, når brevet er ankommet og scannet inn kan den spores ved hjelp av kollinummeret som ts har.

Produkttypen er ikke forsikret, men om det skulle vise seg at brevet er borte synes jeg posten skal ta dette på sin kappe ettersom ts ber den ansatte om et produkt som er sporbart og forsikret, da burde den ansatte tilby ts en norgespakke med oppkrav, ikke brevpost.

Når ble det sendt forresten? Dato, klokkeslett og fra - til er relevant, ikke full adresse med gjerne stedsnavn.
Sist endret av OnklD; 30. april 2013 kl. 23:14.
Tnetennba!
TheWaveable's Avatar
Trådstarter
Den ble sendt 11.03.2013 kl 16.55 fra Flekkefjord til Herre
Sitat av missjones Vis innlegg
Så posten betalte deg 10500?!
Vis hele sitatet...
10 000 kroner + porto på om lag 150 kroner. Post funksjonæren hadde gitt ut pakken til en person som åpenbart ikke hadde ID-kort. Signaturen på kvitteringen så alt annet enn min. Les mer om smartpakken her. Du kan tenke deg at funksjonæren fikk mye kjeft for denne blemmen, i verste fall fikk vedkommende sparken.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ts har sendt mobilen som postoppkrav brev, med kollinummer som brukes til sporing.
Ved denne sendingen må mottaker legetimere seg og betale før mottaker får pakken.

Pakken, eller brevet i dette tilfellet, blir registrert ved ankomst som en pakke og mottaker får hentemelding, skrev litt feil til deg i pm angående dette ts, når brevet er ankommet og scannet inn kan den spores ved hjelp av kollinummeret som ts har.

Produkttypen er ikke forsikret, men om det skulle vise seg at brevet er borte synes jeg posten skal ta dette på sin kappe ettersom ts ber den ansatte om et produkt som er sporbart og forsikret, da burde den ansatte tilby ts en norgespakke med oppkrav, ikke brevpost.

Når ble det sendt forresten? Dato, klokkeslett og fra - til er relevant, ikke full adresse med gjerne stedsnavn.
Vis hele sitatet...
Pfft. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på. Det er kun rekomanderte sendinger og PUM som er legitimasjonspliktig.

Til TS: Pakken kan du se på som tapt. Posten har en form for sporingspapirer en kan fylle ut, men når det gjelder A-post så er det som å finne nåla i høystakken.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Pfft. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på. Det er kun rekomanderte sendinger og PUM som er legitimasjonspliktig.

Til TS: Pakken kan du se på som tapt. Posten har en form for sporingspapirer en kan fylle ut, men når det gjelder A-post så er det som å finne nåla i høystakken.
Vis hele sitatet...
Fullt klar over det, men normal praksis er fremdeles å be om leg på større steder hvor funksjonæren på jobb ikke nødvendigvis kjenner vedkommende som skal hente pakken.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
10 000 kroner + porto på om lag 150 kroner. Post funksjonæren hadde gitt ut pakken til en person som åpenbart ikke hadde ID-kort. Signaturen på kvitteringen så alt annet enn min. Les mer om smartpakken her. Du kan tenke deg at funksjonæren fikk mye kjeft for denne blemmen, i verste fall fikk vedkommende sparken.
Vis hele sitatet...

Og at du sitter her og skryter over det er direkte EKKELT!

Du har svindla posten for 10300 kr og i tillegg kan en postmann ha mistet jobben? Kjenner faktisk jeg blir litt kvalm av å lese postene dine.
Sist endret av Dvergen; 7. mai 2013 kl. 20:31.
Dvergen? Nuzz & klæm!
Tnetennba!
TheWaveable's Avatar
Trådstarter
Kan oppdatere saken med at posten har (halveis) snudd i saken, og har sagt seg villige til å erstatte halve beløpet. Så får ta til takke med det, bedre en ingenting...