Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8886
Hei, jeg er på utkikk etter et skikkelig vikingkostyme, men veit ikke helt hvor jeg skal begynne å lete.. ?

Jeg er -IKKE- på utkikk etter slike kostymer man får tak i på lekebutikken, det jeg vil ha er et tungt kostyme, som virker "ekte" om dere skjønner..
Nesten en filmprop!

Noen som vet hvor jeg kan finne sånt?

Edit: Sverd og øks må være i plast! :P
Sist endret av RandomiZed; 11. desember 2012 kl. 16:14.
Hmmmm... Ebay, kanskje? Jeg ville nok ha prøvd å sy et selv. Er det et alternativ?
Rubens Varme Gleder i Bergen har mye bra kostymer(ja, det heter faktisk dét).
Birkemo har slik.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nekran Vis innlegg
Hmmmm... Ebay, kanskje? Jeg ville nok ha prøvd å sy et selv. Er det et alternativ?
Vis hele sitatet...
Det kan være et alternativ. Men hva var det de egentlig brukte til klær, vil tro det er litt vanskelig å oppdrive "ekte" varer til dette.
Metallhjelm med skikkelige oksehorn..?:P hehe

Sitat av moret Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg kan leie kostymet. Skal bruke det på Defqon.1 til sommeren.

Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Birkemo har slik.
Vis hele sitatet...
De hadde ikke. Og det var i tillegg plastkvalitet på tingene de hadde.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg


Tror ikke jeg kan leie kostymet. Skal bruke det på Defqon.1 til sommeren.
Vis hele sitatet...
Fra linken: "Her kan privatpersoner leie kostymer og rekvisitter til ikke-kommersiell bruk."
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Fra linken: "Her kan privatpersoner leie kostymer og rekvisitter til ikke-kommersiell bruk."
Vis hele sitatet...
Etter all sannsynlighet vil ikke kostymet kunne leveres tilbake etter 4 dager med hardstyle/hardcore.
De har nok ett opplegg som gjør at du må erstatte det om det går i stykker. Blir jo ikke så anderledes enn om du kjøper det.
Pentagon er akkurat det du er på utkikk etter.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Det kan være et alternativ. Men hva var det de egentlig brukte til klær, vil tro det er litt vanskelig å oppdrive "ekte" varer til dette.
Metallhjelm med skikkelige oksehorn..?:P hehe
Vis hele sitatet...
Du skriver i første post at du ønsker et vikingkostyme som virker ekte: Vikingene brukte sannsynligvis ikke horn på hjelmene, så i hvert fall for min del ville et vikingkostyme med horn ikke virke så seriøst. Mener å huske at det med hornene er en misforståelse som oppsto etter en oppsetning av musikkdramaet Der Ring des Nibelungen av Wagner, hvor de kostymeansvarlige hadde plassert horn på hjelmene for å piffe opp kostymet.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Hehehe, men når folk tenker på en viking, så sr det dette de tenker på. Kanskje med noe dyrepels på overkroppen, skinnbukser, skjold, sverd/øks og hjelm med horn.. :P Og rustning?
http://collider.com/wp-content/uploads/viking-series-history-channel.jpg
Sist endret av RandomiZed; 11. desember 2012 kl. 17:09.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Hehehe, men når folk tenker på en viking, så sr det dette de tenker på. Kanskje med noe dyrepels på overkroppen, skinnbukser, skjold, sverd/øks og hjelm med horn.. :P Og rustning?
http://collider.com/wp-content/uploads/viking-series-history-channel.jpg
Vis hele sitatet...
Kostymer gir deg desverre ikke overdimensjonerte muskler
De brukte nok ikke så mye rustning. Mer ringbrynjer og sånt. Om det skal være så autentisk som mulig, da.

Her er ihvertfall brynjer. Bare skaffe en tunika, en hjelm, en øks eller et sverd og skjold så er kostymet komplett. Kanskje et par skinnstøvler som prikke på i'en mens du er i gang.

Bare ikke gå for typisk tegneserieviking med enorme horn og faenskap, så har du min velsignelse.
Sist endret av Eplekjekk; 11. desember 2012 kl. 18:10.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Det kan være et alternativ. Men hva var det de egentlig brukte til klær, vil tro det er litt vanskelig å oppdrive "ekte" varer til dette.
Metallhjelm med skikkelige oksehorn..?:P hehe



Tror ikke jeg kan leie kostymet. Skal bruke det på Defqon.1 til sommeren.



De hadde ikke. Og det var i tillegg plastkvalitet på tingene de hadde.
Vis hele sitatet...
Vil du ha vikingklær som faktisk er nogen lunde autentiske eller slik som på bildet? For bildet representerer absolutt ikke slik det var i virkeligheten. Så du må nesten gjøre et valg.

Standard klær for en viking er en tunika og en bukse av ull eller lin. F.eks:
http://www.jelldragon.com/images/wool_tunic_1.jpg
Det finnes en del som driver med historisk reenactment av vikingtid, og disse har en del vikingmarkeder rundt om i landet - mest på sommertid. Der kan du hvert fall kjøpe utstyr av folk som lager ting der. Men ikke forvent deg at det er billige saker. Håndverk og materialer koster penger. En mulighet er jo også å kontakte folk som kan dette over nettet og gjøre en personlig bestilling.

Jeg har for litt siden begynt med blankvåpentrening satt til vikingtid. Jeg må rett og slett lære meg og sy selv. Et enkeltplagg koster så og si alltid over 1000-1500 kr hos de som kan det. Av utrustning så er det ringbrynje og eventuelt en hjelm som gjelder (det er faktisk bare funnet èn hjelm fra vikingtiden i norden. Ingen flere overhode.). Men jeg regner med du ikke skal investere i dette uansett.

Din beste mulighet, dersom du ikke vil bruke altfor mye penger (som jeg regner med du ikke vil når du bare skal feste det til filler uansett), er å spørre noen du kjenner som kan sy om de kan lage det for deg. Bilder av plagg finner du på nettet.

(Det finnes alltids noe på ebay også, men det er ikke nødvendigvis så billig det heller link)
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Metallhjelm med skikkelige oksehorn..?:P
Vis hele sitatet...
Om du vil at det skal se ekte ut, må du kutte ut hornene. Vikingene hadde ikke horn på sine hjelmer, det er bare en populær myte.

Hjelmer med horn ble brukt av enkelte folkeslag, og kun i religiøse og seremonielle sammenhenger.
Sist endret av KultNick; 12. desember 2012 kl. 06:37.
Støtter Pinneknurk sin post og slenger ut en link som kan være nyttig om du vil ha skikkelige saker, men ikke gidder å reise rundt på messer og festivaler. Nettsiden http://www.jelldragon.com/ samarbeider tett med tradisjonelle håndverkere og selger massevis av vikingrelaterte godsaker. Koster litt, men det er stort sett så autentisk du kan få.

Har selv svidd av noen lapper der og har vært storfornøyd hver eneste gang.