Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 615
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Tenkte jeg skulle lage en egen tråd om serien da det er en veldig spesiell serie og at jeg ønsker diskusjon rundt seriens symbolikk og mening. Jeg vil også anbefale serien for alle som foretrekker intelligent film & tv framfor mye av det overfladiske søppelet man ser på tven nå til dags.

Over til poenget, serien ble skapt av Patrick McGoohan i 1967, han har også hovedrollen i serien. Serien omhandler en hemmelig agent som resignerer fra jobben sin, når han har kommet seg hjem etter resigneringen så blir han kidnappet og våkner opp i en surrealistisk landsby. Landsbyen fungerer som et fengsel for folk som har resignert fra jobben sin og vet for mye, landsbyens fangevoktere bruker forskjellige utspekulerte og bisarre metoder for å ekstrahere informasjon fra landsbyens fanger. Alle i landsbyen refereres til med et nummer, selv fangevokterne. Hovedpersonen er nr. 6 som er en av få i landsbyen som er rebelske mot landsbyen og dets fangevoktere, resten har enten gitt opp å stikke av eller er for hjernevasket til å i det hele tatt forsøke.

Relevante linker:
IMDB-link til serien
http://www.youtube.com/watch?v=WiIUnCMpGbM - Intervju med skaperen av serien. Dette intervjuet omhandler skapelsen og mye av meningen bak serien.

Det er mye mer til serien enn ved første øyekast og den har en meget interessant mening og symbolikk som man oppdager etterhvert som man ser serien. Serien består av 17 episoder, hver på rundt 1 time. Hele serien ligger på youtube i god kvalitet med fulle episoder, antar at ingen eier rettighetene til serien lengre i og med at Patrick McGoohan døde i 2009.

Som nevnt i starten av tråden så anbefaler jeg serien til alle på det varmeste om du ikke har sett den, har du sett den så ønsker jeg med denne tråden å åpne for diskusjon rundt serien i seg selv, dens mening og symbolikk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette er helt klart en av de beste seriene jeg har sett, glad for at jeg satt meg inn i den og ikke fraskrev den pga. hvor gammel den er. Skiller seg ut fra alt annet som jeg har sett på TV. Fascinerende og se de psykologiske eksprimentene protagonisten gjennomgår, og serien bringer frem tanker om samfunnet slik ingen andre serie har gjort.

Et must å se denne serien.