Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1343
Det har seg slik at det er søkefrist på videregående nå og jeg har null peil på hva jeg skal søke!? Vurderer egentlig og gå Bygg Og Anlegg for å bli tømrer, men min far sier det er viktig å ta en linje hvor du kan få Studie Kompetanse. Som tømrer får man et bra liv i forhold til å tjene penger fint miljø etc ?
Og om jeg søker bygg er det mulig å hoppe over til noe annet ?Og hvis det er mulig hva er sjansen ?
Først og fremst må du stille deg selv spørsmålet: "Ønsker jeg å bli tømrer?" .
Utover det kan du vite at etter at du har fullført 2/3 års yrkesfaglig studieretning, kan du velge å ta 1 år påbygg for å få generell studiekompetanse. Jeg er usikker på om du har anledning til å ta fordypning i realfag under dette året, men det er det sikkert andre som kan svare på / du kan høre med rådgiver. (Fordypning i realfag kreves typisk på ingeniørstudier bl.a).

Du burde sette deg ned og lese litt om forskjellige yrker, og tenke deg godt gjennom hva du ønsker å bli. Når du vet det, kan det være en god idè å snakke med rådgiver for å få kartlagt hvordan du konkret går frem for å bli det.
Jeg tror Tømrer er min ting men om jeg tar påbygning til generell studiekompetanse kan jeg da etter det søke lærlings plass som Tømrer?
Sist endret av Skadefro; 29. februar 2012 kl. 14:00.
Tror ikke du kan ta fordypning i realfag under påbyggingsåret. Det du derimot kan gjøre er å ta ingeniør påbyggingskurs som gjør at du får realfagene og dermed den studiekompetansen du får hvis du går allmenn
Sitat av Skadefro Vis innlegg
Jeg tror Tømrer er min ting men om jeg tar påbygning til generell studiekompetanse kan jeg da etter det søke lærlings plass som Tømrer?
Vis hele sitatet...
Hvis du vil bli tømrer trenger du ikke studiekompetanse. Like greit å ta det opp senere på kveldstid, kanskje.
http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbes...-_V.PBPBY3---- Her på villbli.no står det Videregående 3 eller opplæring i bedrift, så det betyr at jeg er ferdig på 3 år og kan søke videre om jeg tar studiekompetanse?

Sitat av Pylixe Vis innlegg
Hvis du vil bli tømrer trenger du ikke studiekompetanse. Like greit å ta det opp senere på kveldstid, kanskje.
Vis hele sitatet...
Jeg vill ta studiekomp hvis det går seis eller noe kommer i veien så flere dører er åpne
Husk en ting, det er DU som bestemmer hva du skal bli, ikke far din : )
Kanskje han har ett ord med i laget, men ikke noe mere
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Ikke ta studiespes hvis du er skolelei nå.
Er ikke så gøy å ta et år om igjen. :/
Men tømrer gir en god levemåte møte mye folk tjene grreit osv ?
Sitat av Skadefro Vis innlegg
Men tømrer gir en god levemåte møte mye folk tjene grreit osv ?
Vis hele sitatet...
Tømrere tjener jo greit, og det er behov for dem. Hvordan det er å møte nye folk, miljøet osv er jo forskjellig fra sted til sted.
Takk For All Hjelpen Her Synes det er snillt av dere og sette meg litt på spor
Gjorde det just selv. Vigo.no. Og du må ha Min-ID.
Sitat av Skadefro Vis innlegg
Jeg tror Tømrer er min ting men om jeg tar påbygning til generell studiekompetanse kan jeg da etter det søke lærlings plass som Tømrer?
Vis hele sitatet...
Det kan du. Jeg gjorde dette, riktignok ikke som tømrer.

Det som da er "faremomentet" er at om du tar generell studiekompetanse før lærlingetiden så har du brukt opp dine 3 år med lovfestet utdannelse. Dermed kan du ikke kreve å få gå som lærling fra utdannelsesetaten, men må faktisk søke deg inn i bedrifter på egenhånd.
Så om det ikke finnes nok lærlingsplasser i ditt fylke så står du faktisk på egne bein.

Nå har ikke jeg kjempegod oversikt over tømrerfaget og hvordan det er med lærlingsplasser. Regner med at det kan være noen å ta av. Men, om du skulle gått forgylderfaget, pianostemmer eller noe annet kan dette være et problem.
Sist endret av moret; 29. februar 2012 kl. 14:42.
Du kan:
tømrer 2 år - påbygning 1 år - lære 2 år = studiekompetanse og fagbrev
tømrer 2 år - lære 2 år - påbygning 1 år = studiekompetanse og fagbrev
tømrer 2 år - lære 2 år - = fagbrev

De fleste jeg kjenner har tatt påbygg med en gang, for så å gå i lære. Det å sette seg på skolebenken etter to år arbeid vil nok være ganske hardt. Så jeg vil annbefale å ta påbygg 3. året, så er det unnagjort
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Helvete firsten er i morra, begynner å få litt pannik nå!
Sitat av Skadefro Vis innlegg
Jeg tror Tømrer er min ting men om jeg tar påbygning til generell studiekompetanse kan jeg da etter det søke lærlings plass som Tømrer?
Vis hele sitatet...
Jeg tok påbygning til generell studiekompetanse forrige år, nå er jeg førsteårslærling innen IKT. Vil da si det er vanskligere å finne seg lærlingplass da bedriften ikke får like mye betalt for å ta deg inn som om de hadde tatt deg inn rett etter VG2.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Dette burde skolen din ha hjulpet deg med for lenge siden. Ungdomsskolen skal jo veilede deg et helt år så du skal finne ut hva du skal bli. De skal jo også hjelpe deg med å søke, lenge før fristen er ute. Enten så har du vært for lat, eller så har skolen gjort en alt for dårlig jobb. Dette er tross alt et valg som kan ha konsekvenser for resten av livet, og det er kjipt å sitte i din situasjon nå.

Hvis du vil bli tømrer, og er relativt sikker på det, så er det ingen tvil om at du burde søke BA. Hvis du derimot vil ha dørene åpne, så søk studiespesialiserende. Da kan du bli stort sett hva du vil, og siden du nevner det, så tjener man gjerne litt mer og. Spesielt med realfaglig kompentanse.
Du kan jo begynne på bygg & annlegg. De har vel en form for utplassering i et firma e.l iløpet av de 2 årene. Hvis du føler at tømrer ikke er noe for deg, kan du ta påbygging etter 2 år på bygg & anlegg.
Ellers er vel ikke TAF så dumt? Både yrkesfag og spes studiekomp. 4 år riktignok.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av Skadefro Vis innlegg
Jeg tror Tømrer er min ting men om jeg tar påbygning til generell studiekompetanse kan jeg da etter det søke lærlings plass som Tømrer?
Vis hele sitatet...
Det trodde jeg også Har helt siden jeg var kid likt å bygge ting. Lagde stol, bord og hamra ganske ofte Etter mitt andre år på bygg mista jeg lysten, og søker tredje året påbygg for generell studiekompetanse. JA du kan gå lærling etter påbyggsåret.