Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2525
Sidene i nåverende bok, Panserhjerte fra Jo Nesbø, begynner og bli færre og færre så nå er det på tide og lete etter en ny god bok! Leter i hovedsak etter en whisky dynket, mørk, humoristisk, kritisk bok og kose meg med. Forslag noen?
Hehe er litt "off forum" (haha) egentlig men prøver alikevel.
Jan Kjærstad sin "Homo Falsus eller det perfekte mord" er utrolig bra. Mørk, whiskey-dynket, spennende og interessant.
Anbefaler "Falskmyntner i Sachsenhausen" av Moritz Nachstern! Kjempeinteressant og bra bok!
Millenium trilogien av Stieg Larsson *titegn*
Alt av Jens Bjørneboe (Han var et psykisk tilfelle, men skriver knallbra og samfunnsrelatert selv om mesteparten er fra 1960 ++)
Lars Saaby Christensen - Beatles-trilogien blir jo også rimelig mørk og dyster i bind 2 og 3....

I det hele tatt mye bra lesestoff.
Sist endret av PederAas; 3. april 2011 kl. 23:56.
Takker for svar. Millenium triologien er jo fantastiske bøker, resten av titlene her skal undersøkes nærmere
Kan anbefale det meste av Haruki Murakami.

Ville kanskje begynt med Kafka på stranden, og så jobbet meg gjennom de andre utgivelsene kronologisk.

Morsomt, spennende, tankevekkende, og til tider veldig surrealistisk.
Den samme whiskey-drikkende og jazz-elskende karakteren går igjen i de fleste bøkene hans(delvis autobiografisk).
Av Jens Bjørneboe anbefaller jeg i første om gang (Jonas fra 1955) og Trilogien Bestialitetens historie (1966-1973)



Men husk "åpent sinn" i begynnelsen .. Husk det er skrevet på en annen tid av en person som iallefall mot slutten av sin levetid hadde en del problemer - Det strides om det gjenspeiles i bøkene hans at han tidvis var ganske gæærn.. Han er iallefall meget anarkistisk og i fullstendig opposisjon mot det etablerte statlige fellesskap .. hehe
Jeg hiver meg inn og anbefaler Mo Hayder, som er en britisk forfatter. De fleste bøkene hennes omhandler efferforskeren Jack Caffery - en mann som i min mening godt kunne vært en definisjon på "whisky dynket, mørk, humoristisk, kritisk". Om man liker Stieg Larsson vil man elske Mo Hayder. Jeg kan garantere deg at du ikke vil angre, løp og kjøp 'Fuglemannen' i morgen.
Akk og atter akk. Har vanskelig for å forstå at ingen har slengt inn Charles Bukowski enda. Bøkene til Bukowski har vel lagt lista for mørk humor dynket i whisky. Start med "Women", eventuelt "Post Office" og dykk videre derifra. Bøkene hans handler om livet som en mer eller mindre lite vellykket forfatter som tar dagene som de kommer, gjerne med høyt alkoholnivå og en ny kvinne på armen relativt regelmessig. Svært gudløse og kritiske til samfunnet også. Høyst anbefalt.

Ps: Om du har fått med deg serien Californication er den relativt inspirert av Bukowskis verk.
Trainspotting

Likte du filmen? Da vil du elske boka. For den er så mye mer. Dynket i whisky blandet med heroin og HIV-infiserte nåler, denne boka er både mørk og jævlig. Av og til er den jo morsom også da. Den er skikkelig bra skrevet, jeg satt klistra foran den i timesvis. Vil absolutt anbefale den!
Er nevnt, og jeg vet ikke helt hvilken tematikk du er ute etter, eller om du kanskje ønsker mer voksne hovedpersoner. Men jeg syns "Bly" (2. boka i beatlestrilogien) er en fantastisk lesning. Like så med Maskeblomstfamilien, den er i grunn ganske creepy.

Ellers har du jo internationals som "Catcher in the rye". Jeg leser ikke så alt for mye, men liker de veldig godt.
Hvis du liker Jo Nesbø kan jeg anbefale Jørgen Brekkes debutroman Nådens omkrets. Tror jeg pløyde meg gjennom den boka på 2 dager.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
http://www.bokavisen.no/bokanmeldelser/bilder/9788203210440.jpg
Dette er en veldig god bok etter min mening noe absurd til tider
wilbur smith- hapi elvegudinnen,
sven hazel - alt han har skrevet
Guds venstre hånd - Paul Hoffman
Jeg fikk ingen sjangs å legge denne fra meg, rett og slett sjangseløs.

Sitat av Bokklubben
Hans navn er Cale. De sa han kunne ødelegge verden. Kanskje han gjør det! "Sanktuariet, Befriernes hellige kloster, er et illeluktende og isolert sted. Bare Befrierne drar dit frivillig. En av guttene i klosteret kalles Cale. Han er kanskje fjorten eller femten år gammel. Selv vet han ikke, og det er det heller ingen andre som gjør. Gutten kom til Sanktuariet som femåring og har glemt sitt egentlige navn. Cale er gåtefull, brutal og tilsynelatende immun overfor grusomhetene han utsettes for. En dag oppdager Cale en hemmelighet han aldri skulle ha oppdaget. Hans eneste mulighet til å overleve er at han flykter gjennom det uttørkede Skabblandet til Memphis, den gudløse og korrupte byen som styres av materazziene. Befriernes mål blir å få Cale tilbake, koste hva det koste vil, ikke på grunn av den hemmeligheten han har oppdaget, men på grunn av den skremmende sannheten han ennå ikke vet noe om.
Vis hele sitatet...
Du følger en gjeng påfire under deres flukt og alt det de opplever. Du følger dem mens Cale begynner å finne ut hva han egentlig er og hans rolle i en krig. En litt innviklet bok, litt mye å holde styr på, men den får fantasien din til å forfølge deg. Har lest den to ganger nå og blir sikkert å lese den en tredje gang, rett før oppfølgeren kommer. Anbefales.
En litt mørk bok?

Kan anbefale Forbrytelse og straff av Dostojevskij, Bjørneboes beste, samt Blåmann av Bjørneboe. Også kan det jo hende du finner dette, samt resten av Bestialitetens historie på et antikvariat om det skulle falle i smak.

Andre jeg synes bør nevnes: Edgar A. Poe, Gunnar Staalesen og Christian Krohg. 1984, Mørkets Hjerte og Halvbroren.
Sist endret av Scipio; 4. april 2011 kl. 04:04.
prosessen - kafka

samt x antall biografier av rockeband som turboneger, rolling stones etc etc mye mørkt og dystert der kan man si
Sist endret av hestogkjerre; 4. april 2011 kl. 04:41.
Jeg vil anbefale Haruki Murakami - Norwegian Wood. God bok!
Og en gammel bok jeg akkurat har gjort meg ferdig med, den heter Begrav meg i støvlene og er skrevet av Sally Trench. True story! Sistnevnte bok handler om en jente på rundt 19, som faktisk stopper opp og tar seg tid til å bry seg og hjelpe folk som sliter, uteliggere, narkomane, alkoholiker. En utrolig øyeåpner.
Leser ikke selv så mye norske bøker, men av dem jeg faktisk har lest ser jeg at det er en som muligens passer det du er ute etter: Kompani Orheim av Tore Renberg.

Og vil også anbefale Lars Saaby Christensen sin Beatles som tidligere nevnt av PederAas
L av Erlend Loe.
Harry Potter serien.
Stormfront.
Ut å stjæle hester.
Wheel of Time.
Sitat av Troll'd Vis innlegg
Akk og atter akk. Har vanskelig for å forstå at ingen har slengt inn Charles Bukowski enda. Bøkene til Bukowski har vel lagt lista for mørk humor dynket i whisky. Start med "Women", eventuelt "Post Office" og dykk videre derifra. Bøkene hans handler om livet som en mer eller mindre lite vellykket forfatter som tar dagene som de kommer, gjerne med høyt alkoholnivå og en ny kvinne på armen relativt regelmessig. Svært gudløse og kritiske til samfunnet også. Høyst anbefalt.

Ps: Om du har fått med deg serien Californication er den relativt inspirert av Bukowskis verk.
Vis hele sitatet...
hehe tror dette var trådens beste og ideen min om hva jeg ville lese kom nok fra californication. Thnx
Frank Tandberg sine 3 bøker

Nattens Joker
Løgnerens Paradis
Siste tog øst.

For en som HATER å lese bøker så er de å sterkt anbefale. Får de for 79kr eller noe på nettet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av clarionify Vis innlegg
Guds venstre hånd - Paul Hoffman
Jeg fikk ingen sjangs å legge denne fra meg, rett og slett sjangseløs.



Du følger en gjeng påfire under deres flukt og alt det de opplever. Du følger dem mens Cale begynner å finne ut hva han egentlig er og hans rolle i en krig. En litt innviklet bok, litt mye å holde styr på, men den får fantasien din til å forfølge deg. Har lest den to ganger nå og blir sikkert å lese den en tredje gang, rett før oppfølgeren kommer. Anbefales.
Vis hele sitatet...
Jeg har også lest den boka.. på 2 dager.(har dysleksi). det eneste som plager meg er at det er så lenge til oppfølgeren kommer. har også lest de 2 første bøkene av serien Lorien legecyes (Im number four). samme problem der.. fra nå av skal jeg bare lese serier som er avsluttet.. hater å vente på oppfølgere....