Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 8497
Svarte på Sesjon Del 1 tidligere i høst, var ærlig - dermed er jeg helt sikkert tjenestedyktig. Nå har jeg fått innkalling til Del 2, å jeg er lite keen på å stikke i forsvaret likevel. Hvordan kan jeg slippe på en veldig safe måte - uten at det får konsekvenser til senere?

Vurderer å fake syns testen, virker enkelt, men kjedelig hvis jeg blir tatt for det i ettertid(hvis det er mulig eller grunnlag for det?). Alternativ 2, er å si jeg er blitt vegetarianer og/eller pasifist etter jeg fikk dame - er vel ikke verdig til tjeneste da? Siste alternativet er å fake IQ-testen, dette virker egentlig litt skummelt hvis jeg skulle få dette med meg videre?

Det ville vært helt konge om noen har en løsning?
Sist endret av Chill3; 13. desember 2010 kl. 19:39.
Ang. Synstest så får du briller av Forsvaret.
IQ-testen er ikke noe som noen vil bruke senere, den er intern i forsvaret. Synstesten er det værre med, og du kan risikere at legen sender deg til optiker dersom du gjør det veldig dårlig. De fleste som har dårlig syn, stiller med linser/briller og dokumentasjon fra optiker. Veganer ville jeg ikke satsa på, med mindre du kan dokumentere at du har drevet med det VELDIG lenge.

Å jukse på sesjon er kriminelt, og blir du tatt risikerer du å få det på rullebladet. Jeg ville gitt klar beskjed om at jeg ikke ønsket å utføre tjenesteplikten min. Hvis du allikevel blir kalt inn, og det er helt jævlig for deg, så kan du ta et par ord med sosialrådgiver/psykolog. Jeg tror du ville likt det, og hadde hatt godt av det.
Det enkleste er som oftest å takke nei.

De vil generelt ikke ta inn folk som ikke vil inn (og ikke har aktuell utdannelse som de søker)

Om du angrer deg senere, er det grett å ha papirene i orden så =)
Tror det enkleste er å juske på hørselstesten. Det er bare å ikke trykke på noen av de lyseste tonene. Jeg faila på hørselstesten og fikk beskjed om at jeg ikke var tjenestedyktig, og at jeg burde oppsøke en lege for å ta en ny test. Så sa de at jeg burde klage på sesjonsdelen innen 3 uker og sende med nytt audiogram. Men jeg dreit i å klage så nå er jeg fri.
What? Slipper man hvis man er vegetarianer?
Sitat av Undis Vis innlegg
Tror det enkleste er å juske på hørselstesten. Det er bare å ikke trykke på noen av de lyseste tonene. Jeg faila på hørselstesten og fikk beskjed om at jeg ikke var tjenestedyktig, og at jeg burde oppsøke en lege for å ta en ny test. Så sa de at jeg burde klage på sesjonsdelen innen 3 uker og sende med nytt audiogram. Men jeg dreit i å klage så nå er jeg fri.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Det er vanskelig å lure audiomaskinen. Det vi gjorde var å ta nye manuelle tester på de som fikk dårlig
Det vanligste er å si til sesjonslegen at du bruker narkotika (dette fylles ut på et ark), at du sliter med søvnproblemer, har psykiske problemer e.l. Da blir du stort sett stemplet som tjenesteudyktig uten at det får noen følger eller at du trenger å dokumentere noe.

Selv prøvde jeg å være ærlig hele veien, og bare være veldig klær på at jeg ikke hadde lyst overhodet til å havne i forsvaret. Dette hjalp ikke noe særlig, så nå setter jeg en knapp på å bare være veldig kverulant og vanskelig under innrykket (skal inn den 19. januar). De tar altså inn folk som overhodet ikke har lyst. Jeg fikk i tillegg "hjelp" under synstesten uten at jeg egentlig ville ha det: "Øh, den der klarer jeg ikke... G?" "Nei, den er nok litt mer rund i formen." "Eh, O?" "Ja!"
Tjenesteudyktig er "greit" å ha med seg gjennom livet… skulle du senere ønske å få en jobb som krever avklart førstegangstjeneste (legg merke til avklart betyr ikke avtjent - så sparer vi den avsporingen).
Førstegangstjeneste er generelt for folk som elsker å gjøre akkurat det de får beskjed om og som ikke ser hvor meningsløst hele opplegget er.

Hvis man ikke vil inn kan man si man er sex-avhengig, og finner det upassende å være i millitæret med denne tilstanden. Årøyke seg en god og feit jonas noen dager før inrulleringen er også en flott måte å sikre seg en en liten ferie, med transport, kost og losji, for det nette forelegg på 2000kr.
Det beste er å prøve å si at du har angst/depresjoner og søvnproblemer. Jeg kom ikke inn pga av at jeg hadde fått angst det året det var innrykk.
Kjenner også folk som ikke har kommet inn på grunn av flyskrekk, hasj, matallergi, astma, lese og skrive problemer.
Du kan jo alltids si du skal studere å , men det drøyer det bare til senere i livet.
Kan jo alltids ikke møte opp heller, du kan bli anmeldt osv. Men de vil ikke ha noe mer med deg å gjøre.
jeg tror at vis du har så og så dårlig syn så må du ha briller når du kjører bil vis ikke mister du lappen
er ikke sikker men burde finne ut av dette vis du faktisk skal gjøre det :P
så snart du kommer inn på sesjon så sier du veldig energisk med et stort smil:
"Når får vi våpen?!"
Sitat av polizei Vis innlegg
Førstegangstjeneste er generelt for folk som elsker å gjøre akkurat det de får beskjed om og som ikke ser hvor meningsløst hele opplegget er.
.
Vis hele sitatet...
Så du har avtjent førstegangstjenesten? Min tjeneste var vært fall ganske selvstendig.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Tjenesteudyktig er "greit" å ha med seg gjennom livet… skulle du senere ønske å få en jobb som krever avklart førstegangstjeneste (legg merke til avklart betyr ikke avtjent - så sparer vi den avsporingen).
Vis hele sitatet...

Hvordan type jobber der det snakk om her da?

Lurer også på om det med si at du har prøvd marihuana. Kan dette få konsekvenser for deg? Kan de sende på siviltjeneste på pur faen da?
Vet om en som fikk slippe fordi han sa han var sengevæter

Men uansett så bør du tenke deg godt om før du prøver å lure deg unna... Vet om flere som har angret på dette.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvordan type jobber der det snakk om her da?
Vis hele sitatet...
Vet ihvertfall at flygeledere trenger avklart førstegangstjeneste, og det skulle ikke forundre meg om det finnes en god del andre jobber som også krever dette?
Det er da faen meg ikke noe vanskligere en å si nei på om du vil inn, så slipper du det :P
geeezz
Sitat av Chill3 Vis innlegg
Siste alternativet er å fake IQ-testen, dette virker egentlig litt skummelt hvis jeg skulle få dette med meg videre?
Vis hele sitatet...
Du tar ikke med deg IQ-testen videre i livet. Det skal dog nevnes at Forsvaret har metoder for å finne ut om du har prøvd å lure deg unna på ett vis uten at jeg kan gå nærmere inn i detaljer.
Jeg slapp pga synet, fikk aldri noe bskjed om at forsvaret ordna det for meg. Men kommer vel ann på, ikke veit jeg, men syntes syns testen hørtes best ut uansett!
Lykke til!


woop woop!
Jeg har fått brev om at jeg er tjenestedyktig og innkalt til sesjon del 2. Men jeg har ikke hørt noe mer siden det brevet. De fleste av vennene mine har fått brev med tid og dato for sesjon del 2. Kan det være at de faktisk driter i å kalle meg inn til sesjon del 2?
fikk "fritak i fredstid" / frivillig tjeneste pga. uregelmessig hjerterytme. tehe. det var ca. 3 år siden.
Sist endret av psilonaut; 13. desember 2010 kl. 21:37.
Sitat av Chill3 Vis innlegg
Svarte på Sesjon Del 1 tidligere i høst, var ærlig - dermed er jeg helt sikkert tjenestedyktig. Nå har jeg fått innkalling til Del 2, å jeg er lite keen på å stikke i forsvaret likevel. Hvordan kan jeg slippe på en veldig safe måte - uten at det får konsekvenser til senere?

Vurderer å fake syns testen, virker enkelt, men kjedelig hvis jeg blir tatt for det i ettertid(hvis det er mulig eller grunnlag for det?). Alternativ 2, er å si jeg er blitt vegetarianer og/eller pasifist etter jeg fikk dame - er vel ikke verdig til tjeneste da? Siste alternativet er å fake IQ-testen, dette virker egentlig litt skummelt hvis jeg skulle få dette med meg videre?

Det ville vært helt konge om noen har en løsning?
Vis hele sitatet...
Etter å ha lest innlegget ditt tror jeg ikke du har noe problem med å stryke på IQ testen.
Jeg har -2 på begge øynene, men det stoppet ikke forsvaret med å ta meg inn, derimot fikk jeg en ufattelig kjip tjeneste, som ikke stod i henhold til hva jeg hadde søkt i det hele tatt. Uansett så har jeg hatt et bra år, fått mye gode venner og hatt mye morro, men det meste av det jeg har fått ut av året er ikke takket være forsvarets opplegg. Jeg har fått et helt annet syn på forsvaret ihvertfall, og om du ikke har noe bedre å ta deg til vil jeg anbefale deg å gi det et forsøk.

Nå er det 3 dager til jeg er ferdig, og hadde lett gjort det samme igjen, til tross for at tjenesten, og forsvarets håndtering av meg som soldat har vært rimelig kjip.

edit: de følger forresten med på hva som skjer her på forumet også, så pass på hva du skriver og hvor mye info du utgir om deg selv
Sist endret av MannY; 13. desember 2010 kl. 21:45.
Sitat av Ihazstyle Vis innlegg
Vet ihvertfall at flygeledere trenger avklart førstegangstjeneste, og det skulle ikke forundre meg om det finnes en god del andre jobber som også krever dette?
Vis hele sitatet...
Det å ha avklart førstegangstjeneste betyr at det er avklart om du skal inn eller ikke. Det har ingenting med om man er tjenestedyktig eller ikke. Blir man erklært ikke tjenestedyktig så har man avklart førstegangstjenesten.

Jeg slapp unna uten særlig mye pes. Har naturlig dårlig syn på begge øya (-3), og det var det første legen tok opp med meg da jeg var og prata med han etter helsesjekken på sesjon. "Du ser nok litt for dårlig du..". Sa også til at han at jeg hadde dårlige knær pga.idrettsskader. Svarte at jeg ikke var motivert for tjeneste = Ikke stridsdyktig = fritatt for tjeneste i fredstid.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
La meg først begynne med å si at jeg hadde det utrolig fint i forsvaret og det trur jeg 98% av de andre i kompaniet hadde også.
Så angrer hvertfall ikke på at jeg dro!

Men så til mitt tips: Møt opp på sesjon, gjennomfør den og så blir du kanskje kalt ut til tjeneste. Når du kommer på rekrutt skolen har du mulighet til å se ann om dette er noe du kunne tenkt deg eller ikke. Hvis du ikke vil begynner du bare å bli litt trass og tverr og før det har gått en uke er du hjemme igjen, nesten garantert!
Når jeg var på rekrutten var vi vel 400-500 stk som møtte opp og når rekrutten var ferdig var vi rundt 200-250 stk igjen.
Det som er bra med denne metoden er at du unngår muligheten for at de gir deg tjeneste i sivilforsvaret (som suger hardt!) og du får muligheten til å se om det kanskje kunne vært litt gøy likavel.

=)
Du har samtale med lege på sesjonen, jeg hadde ihvertfall det. Jeg sa bare jeg slet med psyken i sosiale situasjoner, og ville derfor helst slippe militæret. Da sa hun bare "ja, da kan du velge mellom å være tjenesteudyktig, eller tjenestedyktig, uten behov" eller noe sånt no. Jeg valgte den andre, slik at jeg står som tjenestedyktig, kan bli kalt ut ved krig eller nasjonale kriser (til kontorarbeid etc.), men slipper førstegangstjenesten. Null stress De viser forståelse for sånt, er ikke som om de trenger veldig mange folk uansett!

Kort fortalt: Finn på et problem med psyken din, som er relevant for militærtjeneste, så slipper du med en gang
Hvorfor drive å dikte opp dop problemer og masse sånn stuff? Jeg tok den testen på nettet, trykket at jeg trente 0 ganger i uka og alt mulig, (som er sant) Også skreiv jeg et eller annet sted om hvor mye tull og bortkastet tid jeg syns forsvaret er, litt senere fikk jeg brev om at jeg ikke var tjenestedyktig.

Hvis du ikke vil inn, skriv hva du syms om det, hvor mye bullshit det er. Da vil de garantert ikke ha deg.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Vet om en som fikk slippe fordi han sa han var sengevæter

Men uansett så bør du tenke deg godt om før du prøver å lure deg unna... Vet om flere som har angret på dette.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om en som ble kasta ut fordi han faktisk presterte å gjøre dette jevnlig når han var inne. Tror egentlig han hadde lyst til å gjennomføre også, men sånn går det noen ganger .
▼ ... over et år senere ... ▼
Relativt off topic, men ikke keen på å starte ny tråd:

Kan man få vite resultatet på IQ-testen på sesjonen i ettertid? Var på sesjon sommer 2011. Blir disse lagret? Spurte da jeg var der, men husker ikke hva jeg fikk... vil vite hva jeg fikk på den formtesten.
si du ble født med hull i høyre hjerte kammer så slipper du
____________________
Sitat av Benjy Vis innlegg
si du ble født med hull i høyre hjerte kammer så slipper du
Vis hele sitatet...
Er det noe forsvaret elsker, så er det dokumentasjon på saker og ting, så lite aktuelt å si det. Det enkleste er bare å si at man ikke vil. Vet om flere kamerater av meg som nettopp har gjort det, og de ble erklært tjenesteudyktig. Forsvaret vil ikke ha en gjeng med folk som er lite interessert å være der, selv om det forekommer at de som også blir tjenestedyktige og innkalt, også er relativ lite interessert.

Jeg fullførte førstegangstjenesten, og selv om det var mange kjedelige dager, så er de mange opplevelser av den gode sorten jeg sitter igjen med, og det kommer aldri til å bli glemt. Fikk mange gode venner, som jeg fortsatt har kontakt med.

Alle vil ikke inn i militæret, og alle passer heller ikke inn. Jeg mener at det ikke er så ille, men nå hadde jeg egentlig en helt grei tjeneste også, så derfor var jeg heller ikke så negativ.
Jeg har ikke spesielt gode minner fra forsvaret. Jeg ville inn ett sted det var litt tøft. Greia var at vi var 170 i starten, mens i slutten av rekrutten var det kun 40 som skulle være igjen. Jeg var en av de siste som røyk ut i seleksjonen. Ble flyttet over til en annen bataljon. Med en gjeng trailersjåfører, jeg passet ikke inn i det hele tatt. Skrullinger hele gjengen. Resten av tiden etter rekrutten var kun død-tid og runking på dassen.

Hadde også en forbanna rasshøl sersjant som elsket å gi omvask. Gjerne omvask på omvasken også. Han har jeg fortsatt lyst til å ta av dage.
Sist endret av jegermeg; 4. mai 2012 kl. 20:30. Grunn: skriveleif
Relativt apatisk
EmpireOfTheCats's Avatar
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner at folk ikke vil inn. 4.400,- mnd, kost, lolsj og 30.000,- etter endt førstegangstjeneste. Man kan også ta opp fag, gå på kurs, øke fysisk/psykisk kapasitet, lære masse nyttig om f.eks førstehjelp og møte masse bra mennesker.

Jeg sier: Dra på rekruttskole og dim om du ikke liker deg. Det er vært ett forsøk!
Blir det ikke ganske vanskelig å fake synstesten??
den ene testen viser at du har f.eks +2 i syn og den andre viser at du har f.eks -4, bare fordi du sitter der å lyger?
Sitat av EmpireOfTheCats Vis innlegg
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner at folk ikke vil inn. 4.400,- mnd, kost, lolsj og 30.000,- etter endt førstegangstjeneste. Man kan også ta opp fag, gå på kurs, øke fysisk/psykisk kapasitet, lære masse nyttig om f.eks førstehjelp og møte masse bra mennesker.

Jeg sier: Dra på rekruttskole og dim om du ikke liker deg. Det er vært ett forsøk!
Vis hele sitatet...
For jeg vil ikke bli hersa rundt med av maktkåte randoms, uansett om jeg blir betalt. Masse idiotiske øvelser som jeg ikke kommer til å få bruk for. Hele greia høres igrunn ganske ekkel ut, bortsett fra det sosiale.

Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Blir det ikke ganske vanskelig å fake synstesten??
den ene testen viser at du har f.eks +2 i syn og den andre viser at du har f.eks -4, bare fordi du sitter der å lyger?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke å fake testen som er problemet, det er det som skjer etterpå. Møte med øyelege, mest sannsynlig briller.
Bare si på sesjonen at du nekter å gjøre alt av marsjer og plikter.

Forsvaret er ikke så veldig gira på å bruke en ganske stor sum skattepenger på folk som vil motsette seg alt.

Funka for flere av kompisene mine
Sitat av mo3 Vis innlegg
Ang. Synstest så får du briller av Forsvaret.
Vis hele sitatet...
Jeg kom ikke igjennom del én fordi jeg har dårlig syn. Ellers er jeg i helt god form med hørsel osv.
Kan jeg få førstegangstjeneste? Trodde den delen av lit\vet var borte for meg
samme situasjon som ts, sa bare at jeg hadde brukt narkotika til legen. Du blir bare ansett som tjenesteudyktig, for Norge, både i strid og fredstid faktisk. Du kan heller ikke få jobb i forsvaret noensinne. Ellers vil ingen få vite om det.
Det er bare å si at du ikke har noe lyst, så slipper du
Når forsvaret var på skolen sa de at av ca 60 000 blir bare rundt 9000 tatt inn til førstegangstjeneste. Er du ikke interessert, vil de ikke ha deg. Si klart og tydelig i fra om at du ikke har lyst med en gang du får brevet.