Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 5155
Lurte enkelt og greit på hvor mye boten er på om du blir tatt i å drikke som mindreårig.
Kroner 0,-

Det er ikke ulovlig å drikke, dog er det ulovlig å gi drikken til personen som er mindreårig.
Det er vel heller kjøp av alkohol til mindreåringer som gir deg bot.
Har hørt at det er ulovlig å bære alkohol som mindreårig?
Det er ikke ulovlig å bære alkohol som mindreårig nei.

Det er imidlertid ulovlig å bære en åpnet flaske med alkohol på offentlig sted. Men som mindreårig, så er politiets sterkeste reaksjon å helle ut drikken og kjører deg hjem til dine foresatte. Barnevernet blir vel også gjerne kontaktet.
Sist endret av caperno; 18. oktober 2010 kl. 14:57.
Er det kun ulovlig å ha en åpnet flaske hvis man drikker den?
Hvis jeg f.eks. skal ta med meg en halvfull flaske med sprit på en fest, vil jeg da kunne blitt stoppet og blitt fratatt alkoholen hvis jeg møter på politiet?
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Hva om vi tar alkohol fra foreldrene våre uten at de merker det da?
Reinert med beine !
griped's Avatar
var en gang jeg og et par andre kamerater valsa rundt i byen med vær si åpna øl. Så ble han ene kompisen min klappa på skuldra av en fyr som ba oss stope opp. Han var silviltkledd og viste opp politiskiltet sitt. Med en gang jeg så det så løp jeg som fan mens jeg kasta øl'n i fra meg, han andre fulgte etter men han som ble klappa på skuldra sto å pratet med politimannen. Han sa det bare var han som gjorde noe galt siden det var bare han som han så drakk i fra øla, menst vi andre bare gikk med i åpen. Så han fikk hvertfall ei bot på 3k eller noe sånn..

Syntes det var litt rart, eangrer ikke på at jeg løp hvertfall, trur egentlig bare politimannen gadd å løpe etter :P
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Hva om vi tar alkohol fra foreldrene våre uten at de merker det da?
Vis hele sitatet...
Populært kalt tyveri.
Er det ulovlig for <18 å brygge øl/vin?

(Link til lover her)
Sist endret av Eplegutten; 18. oktober 2010 kl. 15:11.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Er det ulovlig for <18 å brygge øl/vin?

(Link til lover her)
Vis hele sitatet...
Ja. titegn
Sitat av kengro Vis innlegg
Ja. titegn
Vis hele sitatet...
Hvorfor? titegn
Er vel fordi at mindreårige ikke skal nyte alkoholholdig drikke? Jeg har dog selv ikke erfart noe problem når jeg gikk og kjøpte fult bryggesett på Europris sammen med 2 kompiser!
Var du under 18 da?
Sitat av kengro Vis innlegg
Ja. titegn
Vis hele sitatet...
Feil. En person under 18år kan fint anskaffe og drikke alkohol på sin egen eiendom.

Kilde
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Er det ulovlig for <18 å brygge øl/vin?

(Link til lover her)
Vis hele sitatet...
Det er lov Annen tråd om det her
Sitat av Scipio Vis innlegg
Feil. En person under 18år kan fint anskaffe og drikke alkohol på sin egen eiendom.

Kilde
Vis hele sitatet...
Riktig, men det var ikke det som var spørsmålet.

Spørsmålet var om en person under 18 kunne brygge sin egen øl/vin, det er ikke lov. Du har ikke lov til å ha et funksjonelt destilleringsapparat og du har heller ikke lov til å bruke et. I følge loven kan du ikke engang servere hjemmelaget øl/vin uten at du bryter loven. Før kunne du søke om å eie et destillasjonsapparat, men det er det nå slutt på.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Var du under 18 da?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg var 16 når jeg gjorde dette!

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Det er lov Annen tråd om det her
Vis hele sitatet...
Men blir det da ulovlig å selge "bryggesett" til mindreårige? Tror jeg leste noe en plass om at Europris skulle få/har anskaffet 18-års aldersgrense på bryggesettet sitt?

Edit: Så ikke kengro sitt innlegg!
Sist endret av Schapz; 18. oktober 2010 kl. 15:31.
Sitat av kengro Vis innlegg
Riktig, men det var ikke det som var spørsmålet.

Spørsmålet var om en person under 18 kunne brygge sin egen øl/vin, det er ikke lov. Du har ikke lov til å ha et funksjonelt destilleringsapparat og du har heller ikke lov til å bruke et. I følge loven kan du ikke engang servere hjemmelaget øl/vin uten at du bryter loven. Før kunne du søke om å eie et destillasjonsapparat, men det er det nå slutt på.
Vis hele sitatet...
Å lage drikke med over 22% er ikke lov nei, men øl og vin er lov å lage selv.
Sitat av kengro Vis innlegg
Riktig, men det var ikke det som var spørsmålet.

Spørsmålet var om en person under 18 kunne brygge sin egen øl/vin, det er ikke lov. Du har ikke lov til å ha et funksjonelt destilleringsapparat og du har heller ikke lov til å bruke et. I følge loven kan du ikke engang servere hjemmelaget øl/vin uten at du bryter loven. Før kunne du søke om å eie et destillasjonsapparat, men det er det nå slutt på.
Vis hele sitatet...
Det er fullt lovlig å brygge øl og vin til privat bruk i Norge, og du har også lov til å servere det til venner i en privat sammenheng. Derfor var mitt innlegg relevant i diskusjonen. For å konkludere: Mindreårige kan brygge øl og vin og drikke det sammen med venner hjemme hos seg selv uten problem.
Sist endret av Scipio; 18. oktober 2010 kl. 15:39.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Det er fullt lovlig å brygge øl og vin til privat bruk i Norge, og du har også lov til å servere det til venner i en privat sammenheng. Ergo, mitt bidrag i diskusjonen var meget gyldig.
Vis hele sitatet...
Fikk høre det av lensmannen for endel år siden, han pratet også om at hvis man skal ta betalt for det så måtte man beskatte varen. Men skal ta det han sa med en klype salt framover da.
Sitat av kengro Vis innlegg
Fikk høre det av lensmannen for endel år siden, han pratet også om at hvis man skal ta betalt for det så måtte man beskatte varen. Men skal ta det han sa med en klype salt framover da.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, du kan naturligvis ikke selge alkohol hverken som mindreårig eller til mindreårige. Og det er ikke bare bare å få tillatelse til å omsette hjemmebrygget alkohol vil jeg tro.
Da jeg var sånn 16-17 år så kjøpte jeg ofte på polet til venna mine som også var på samme alder

da uten legitimasjon. Kunne jeg da blitt hold ansvarlig hvis de ble tatt og skyldte på meg nå som jeg da var ikke myndig? :P
Nei, det er ikke ulovlig for deg som mindreårig å kjøpe alkohol. Det er heller ikke ulovlig for deg å drikke det.

De som risikerer straff er de som selger eller gir dette til deg. Du risikerer imidlertid en straffereaksjon dersom du har ervervet deg alkoholen ved bruk av falsk legitimasjon.
Men husk også at barnevernet KAN bli innblandet dersom du driter deg ut etter at du har konsumert alkohol som mindreårig.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å bære alkohol som mindreårig nei.

Det er imidlertid ulovlig å bære en åpnet flaske med alkohol på offentlig sted. Men som mindreårig, så er politiets sterkeste reaksjon å helle ut drikken og kjører deg hjem til dine foresatte. Barnevernet blir vel også gjerne kontaktet.
Vis hele sitatet...
hva hvis man har pakket flasken inn i en plastpose eller noe? er det lov da?
Det er ikke forbudt å nyte alkohol om du er under 18 år gammel.

Det som er forbudt er at noen skaffer deg alkoholen. Finner du en flaske øl på gata, og ikke kjenner til vedkommende som har lagt igjen den, kan du nyte den uten problemer.

MEN:
Politiet kan ta med deg hjem til foreldrene dine og gi dem en skjennepreken (Eller noe ) hvis du nyter alkohol.

Forresten:
Du må være over 16 for å få lov å bære alkohol. Er du under 16 og politiet tar deg med en flaske øl i hånda, tar de den fra deg.

Er usikker, har ingen kilder.
Er det straffbart for en mindreårig å kjøpe alkohol og gi dette videre til andre mindreårige?
Sitat av Bayne666 Vis innlegg
hva hvis man har pakket flasken inn i en plastpose eller noe? er det lov da?
Vis hele sitatet...
Bare i USA


Edit: Er visst ikke lov i USA heller

Sitat av Mokko Vis innlegg
Er det straffbart for en mindreårig å kjøpe alkohol og gi dette videre til andre mindreårige?
Vis hele sitatet...
for n'te gang, NEI ikke ulovlig å kjøpe, JA ulovlig å gi videre til mindreårige
Sist endret av olli408; 18. oktober 2010 kl. 22:08.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Vet dette ble ganske offtopic, men hvordan skal man kunne frakte alkoholen fra butikken/polet hvis man ikke har lov til og ha den i en pose offentlig?
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Vet dette ble ganske offtopic, men hvordan skal man kunne frakte alkoholen fra butikken/polet hvis man ikke har lov til og ha den i en pose offentlig?
Vis hele sitatet...
du kan ikke drikke alkohol offentlig.
Sist endret av Mathsterk; 19. oktober 2010 kl. 01:04.
Sitat av Ihazstyle Vis innlegg
Ja, jeg var 16 når jeg gjorde dette!



Men blir det da ulovlig å selge "bryggesett" til mindreårige? Tror jeg leste noe en plass om at Europris skulle få/har anskaffet 18-års aldersgrense på bryggesettet sitt?

Edit: Så ikke kengro sitt innlegg!
Vis hele sitatet...

Ehm,.. selger de bryggesett på Europris? :S haha, det var dagens. Møkka butikker selger visst alt nå til dags.
så hvis en over 18 kjøper alkohol, og ber en mindreårig over 16 om å bære alkoholen - så kan ikke dette bli fratatt?
Det med at 16 åringer kan bære alkohol er vel bare en myte?

Man kan ikke bli straffet for det, men ettersom det har skjedd en straffbar handling når en 16 åring bærer alkohol så blir drikken beslaglagt.

Det er straffbart å overlate alkohol til mindreårige jf. alkohollovens § § 1-5. Aldersgrense.
Vis hele sitatet...
Må bare fortelle om da jeg var liten unge.. jeg og en kompis på vei til fest med alt for mye øl. Politiet stoppet oss bare 100 meter fra butikken vi fikk noen til å handle for oss i. Vi forklarte saken som den var og de var så grei at de gikk inn på Rema med all ølet og fikk pengene tilbake og gav dem til oss!!
Sist endret av Naturgrønn; 19. oktober 2010 kl. 03:19.
Hva vis muttern kjøper en sixpack øl til meg a? Som jeg nyter hjemme.

Vil hun bli straffet for det?
Sitat av Coleman Vis innlegg
Hva vis muttern kjøper en sixpack øl til meg a? Som jeg nyter hjemme.

Vil hun bli straffet for det?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis ikke, men det er ikke lov.
Sitat av Coleman Vis innlegg
Hva vis muttern kjøper en sixpack øl til meg a? Som jeg nyter hjemme.

Vil hun bli straffet for det?
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du er over 18.

else yes.
Sitat av Tavish Vis innlegg
Ehm,.. selger de bryggesett på Europris? :S haha, det var dagens. Møkka butikker selger visst alt nå til dags.
Vis hele sitatet...
Dette ble jo litt OT, men ja, de selger bryggesett på Europris, tror de har gjort dette en god stund! Ihvertfall så lenge jeg kan huske
Selvsagt kan du bære alkohol når du er under 18 år, se for deg at du er med foreldrene dine i matbutikken, kjøper en del mat og et par pils, dere putter det i bæreposen og du bærer en pose med 2 øl i frem til bilen deres. Tror du at du får en bot av det?
Sist endret av olli408; 19. oktober 2010 kl. 10:46.
Nå er det jo forskjell på en 11-åring som hjelper mor med å bære en pose dagligvarer der det tilfeldigvis ligger noen øl og en 16-åring som går med en pose fullstappet med øl sammen med kameratene sine på kveldstid, da.
Mitt inntrykk er at politiet bruker mye skjønn i forhold til dette. Ser de en 14-åring som er snøvla kjører de ham/hun hjem og sier ifra til foreldrene. Er du 16/17 år og klarer og gå mer eller mindre rett er ihvertfall min erfaring at de bare overser det. Jeg bor i Oslo, hvis det skulle ha noe å si.

Når det gjelder alkohol i offentlig rom er det en lov som overhodet ikke opprettholdes - politiet går tross alt ikke rundt i parkene og tar med seg/gir bot til alle som nyter en pils. Jeg er ingen jurist, men min erfaring tilsier at den loven kun brukes som påskudd av politiet for å føre bort særdeles plagsomme (og berusede) personer.

Forøvrig, eneste måten du kan komme i trøbbel i ved å kjøpe alkohol som mindreårig er å oppgi falsk legitimasjon.
Sist endret av kyllingfisk; 19. oktober 2010 kl. 11:56.
Sitat av griped Vis innlegg
var en gang jeg og et par andre kamerater valsa rundt i byen med vær si åpna øl. Så ble han ene kompisen min klappa på skuldra av en fyr som ba oss stope opp. Han var silviltkledd og viste opp politiskiltet sitt. Med en gang jeg så det så løp jeg som fan mens jeg kasta øl'n i fra meg, han andre fulgte etter men han som ble klappa på skuldra sto å pratet med politimannen. Han sa det bare var han som gjorde noe galt siden det var bare han som han så drakk i fra øla, menst vi andre bare gikk med i åpen. Så han fikk hvertfall ei bot på 3k eller noe sånn..

Syntes det var litt rart, eangrer ikke på at jeg løp hvertfall, trur egentlig bare politimannen gadd å løpe etter :P
Vis hele sitatet...
Det var en snill politimann. For de fleste av dem holder det i massevis at dere går med en øl i hånda ute.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Det var en snill politimann. For de fleste av dem holder det i massevis at dere går med en øl i hånda ute.
Vis hele sitatet...
Hm, rart. Politiet er etter min erfring mye greiere, men men
Har også erfart at politiet er ganske snille når det gjelder inntak av alkohol i det offentlige rom. Har selv støtt på politiet flere ganger med en øl i hånda, og har da enten bare blitt oversett, eller blitt bedt om å kaste den i nærmeste søppelkaste (evt. gi den til politmannen/dama)
Sitat av olli408 Vis innlegg
Selvsagt kan du bære alkohol når du er under 18 år, se for deg at du er med foreldrene dine i matbutikken, kjøper en del mat og et par pils, dere putter det i bæreposen og du bærer en pose med 2 øl i frem til bilen deres. Tror du at du får en bot av det?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på at en 16 åring bar polposene til kompisen sin på kjøpesenteret, pga kompisen hadde mye annet å bære på.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om noen skulle trenge en håndfast kilde på det som har blitt sagt igjen og igjen her: Tråd.

Under avsnittet om alkohol lenket jeg hit.
En ting: offentlig beruselse.
Når man drikker og er under 25 er det vell noe i hjernen som stopper og utvikle seg.
Tror det var det som gjorde at man kunne ta avgjørelser, så om man venter lengst mulig så blir man vel bedre i det og vis man prøver tidlig så blir man vel dårligere. (Tror det var noe slikt)