Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6532
( Vet at NFF ikke er kvalifisert helsepersonell, jeg er bare ute etter en mening om saken )

Hei,
Jeg skulle sjekke tennpluggen på en mc sykkel for å se om den funket.. For å se om det kom gnist så hold jeg tennpluggen borti sykkelens ramme mens jeg prøvde å starte sykkelen.. det som skjdde var at det ble sendt strøm
igjennom hele sykkelen via rammen og opp i hendene mine ettersom jeg holdt sykkelen. Jeg slapp ikke taket med det første fordi jeg ønsket ikke å la den falle i bakken.. Jeg hørte " tikk,tikk " lyder mens jeg kjente strømmen gjennom fingrene. Tror ikke jeg fikk strøm direkte fra tennpluggen men via rammen på sykkelen.

Fikk litt sjokk da jeg leste dette på wikipedia
" Tennpluggens oppgave er å omdanne høyspenning (5 000 – 50 000 volt) fra motorens tenningsanlegg (tennspole), til en gnist i motorens forbrenningskammer "

Dette var da mye strøm? Det er nå litt over 24 timer siden jeg ble utsatt for denne " ulykken " og lurer på om jeg burde oppsøke lege. Jeg har ikke merket noe endringer i kroppen.

Hva sier dere?
Dette har skjedd meg også endel ganger. Ikke noe å bekymre seg for.
ingenting å oppsøke lege for...
Det er mye spenning, ikke nødvendigvis mye strøm.
I noen "tazere" er det 1 000 000 volt, og folk blir bare slått ut av den.

Både volt, ampere og watt har noe å si på hvordan det går. Hvis du ikke merket noe med en gang har det hvertfall gått bra, hvis det er alvorlig blir du nok slått i svime eller dør ganske fort.
Takker for alle svar. jeg kjente det bare i fingrene, fint å høre at andre som har fått det samme forsatt lever

Litt tidig at du nevner "tazere" for da jeg fikk strømmen gjennom fingrene så hørte jeg en ganske høy lid som var lik de fleste "tazere" En slik " Tikk, Tikk " lyd
Sist endret av nissenisse; 30. mars 2009 kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det skal temmelig mye strøm til for å få hjertestopp, og det verste som kan skje nå om dagene (hvis du ikke oppfører deg som en komplett idiot) er lette brannskader.
Sitat av Astron Vis innlegg
Det skal temmelig mye strøm til for å få hjertestopp, og det verste som kan skje nå om dagene (hvis du ikke oppfører deg som en komplett idiot) er lette brannskader.
Vis hele sitatet...
Nei, det skal ikke mye strøm til for å få hjertestopp... 30mA igjennom hjertet kan være alt som skal til.. Spenning med minimal strøm er ikke farlig Strømgjerder har pulserende 10 000 volt ca, men det er nesten ikke strøm i det hele tatt, og derfor ikke farlig.

edit: skriveleif
Sist endret av A-H; 30. mars 2009 kl. 23:33.
Hva skjer med kroppen ved si 100v vs. 100 000v ved samme strøm?
Ikke være redd, det er et lite sjokk men det går over imorgen
Du får 1000 ganger større effekt i deg.
Kommer an på hvor strømmen gikk, har du fått fra arm til fot, eller en annen måte som gjør at strømmen har gått gjennom hjertet så bør man faktisk få hjerteundersøkelse av lege da nerveknutene i hjertet ditt faktisk kan være skadet og hjertestans kan inntre nårtid som helst. Dog er dette særdeles sjelden, men det kan skje.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Hva skjer med kroppen ved si 100v vs. 100 000v ved samme strøm?
Vis hele sitatet...
Du får tusen ganger så mye energi i deg. Avhengig av hvor mye strøm det er snakk om, så vil du nok fort få brannskader... Volt sier noe om potensialforskjell, det vil si hvor mye energi en ladning vil få av å gå gjennom kretsen. Strøm er ladning per sekund. Litt dimensjonsanalyse gir deg et kjapt svar på sånt...

Uansett, hvis du har fått strøm gjennom armene kan det ha gått gjennom kroppen og forstyrret hjerterytmen, noe som kan gi utslag senere. Jeg vet ikke strømstyrken i tennplugger, men jeg ville nok i alle fall ikke vært alene i tiden like etterpå.
Sist endret av ivioynar; 30. mars 2009 kl. 23:45. Grunn: blingsa på talla
Det er ikke bare hjertet du skal være redd for ved strømskader. Strømmen kan faktisk ødelegge benvev, slik at det slutter helt å vokse..
Nå ble det mye snakking om fare for hjertestopp osv.. ble skeptisk, vurderer tur innom legevakten

Sitat av A-H Vis innlegg
Det er ikke bare hjertet du skal være redd for ved strømskader. Strømmen kan faktisk ødelegge benvev, slik at det slutter helt å vokse..
Vis hele sitatet...
Ehh tror du det er fare for det?
Sist endret av nissenisse; 30. mars 2009 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så lenge strømmen gjekk igjennom fingrene dine, så er det ikke noe galt med hjertet..

Nei Siden det er så liten strøm. Jeg kjenner mangen som har fått støt, og ingen av de har merket noe
Kan og få seinskader, svi av nervetråder og brannskader under huden, du merker fort om du får hjerteflimmer..
Sitat av Hatred Vis innlegg
Kan og få seinskader, svi av nervetråder og brannskader under huden, du merker fort om du får hjerteflimmer..
Vis hele sitatet...
Takk, du klarte nettopp å skremme livet av meg

Etter det jeg vet så er det ikke bare volten som teller, men Am. Og om jeg ikke tar feil så er det veldig lite Am i denne strømmen som kommer fra tennpluggen
Sist endret av nissenisse; 30. mars 2009 kl. 23:55.
Beklager at jeg har gått veldig OT..

Som sagt tideligere, du har ingen grunn til å gå til legen. Case closed
Indeed A-H Case Closed
Takker for alle svar.
Jeg er elektriker og vi må inn på overvåkning i 5 timer på sykehuset, hvis vi får strøm fra en kroppsdel til en annen som kan risikere å gått gjennom hjerte.

En kamerat av sjefen min skulle koble en stikkkontakt som var strøm på, han fikk da strøm gjennnom hjertet, ingenting skjedde rett etterpå, men det som er så gøy med sånt, er at du kan få hjerteflimmer flere timer senere, så når han var ferdig på jobben så stakk han ut med en kompis og fiska. Og da fikk han hjerteflimmer og daua i båten.

Så ikke driv å kødd med elektriske anlegg som dere ikke er autoriserte til eller eventuelt er instruert til å håndtere, det er faen meg ikke lurt.

Dette er da 230v anlegg og ikke en tennplugg. Men vær obs på bilbatteri og lignende, det kan være 100 ganger verre enn stikkkontakta på rommet ditt.
Sist endret av Kejerith; 31. mars 2009 kl. 00:09.
Det med moped tror jeg ikke du skal være så redd for.
Selv mekket jeg smålig på mopeder å greier da jeg var litt yngre.
Aner ikke selv hvor mange ganger jeg har fått strøm i meg.

I tilleg gikk jeg også grunnkurs elektrofag. Mye feilkobling og mye strøm igjennom meg.
Like fin den dag i dag!
kejerith: hvis dere bare blir liggende på sykehuset i 5 timer for å måle hjerterytmen (EKG) så bør dere fortelle han legen en ting eller to, skal bli liggende minimum 24t for å få noen utnyttelse av målingen..

du merker fort om du har fått deg en skikkelig karamell, jeg har klart å få strømgjennomgang en gang i løpet av mange år som elektriker og du merker det på kroppen med en gang. jeg ble skikkelig kvalm, kaldsvettet og helt utkjørt av det. så vær forsiktige, som sagt 30mA er nok til å sette deg ut av spill.
Det er ikke noe farlig å få strøm fra en tennplugg...

Det er såpass lav Ampere at det ikke er noe å bry seg om selvom spenningen er høy, det er Amper som dreper.
Det er også derfor 230v fra stikk er mye farligere, det er mye sterkere strømmer!
35mA er vel minste dødelige strømstyrke?

Når du får støt fra en annen person eller et gelender eller lignendes så er spenningen ofte fra 500- noen 1000 volt, farlig? nei
Sitat av SpARxXx Vis innlegg
kejerith: hvis dere bare blir liggende på sykehuset i 5 timer for å måle hjerterytmen (EKG) så bør dere fortelle han legen en ting eller to, skal bli liggende minimum 24t for å få noen utnyttelse av målingen..
Vis hele sitatet...
Det er så feil som du kan få det. Du trenger ikke en 24 timers måling for å få utnytte av den. De gangene jeg har vært på sykehuset å gjennomgått EKG har det tatt alt fra 10-20 min. Jeg ble født med hjertefeil og er jevnlig innom sykehuset for div. tester.
60mA da er du død, du kan fint overleve høy spenning.
Sist endret av rustibus; 31. mars 2009 kl. 16:48.
Sitat av rustibus Vis innlegg
6mA da er du død, du kan fint overleve høy spenning.
Vis hele sitatet...

Nei, 30mA igjennom hjertet KAN være dødelig..
Sist endret av A-H; 31. mars 2009 kl. 16:47.
currents approaching 100 mA are lethal if they pass through sensitive portions of the body.
Vis hele sitatet...
Hentet fra Wikipedia.

Ved 60mA kan kroppen entre "Ventricular fibrillation".
Ventricular fibrillation is a medical emergency. If the arrhythmia continues for more than a few seconds, blood circulation will cease, and death may occur in a matter of minutes.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Clr; 31. mars 2009 kl. 16:52.
Sitat av A-H Vis innlegg
Nei, 30mA igjennom hjertet KAN være dødelig..
Vis hele sitatet...
sån endret, skrive leif. med 60mA da er du død uansett hvis du får det gjennom hjertet hvis eg husker rett, så noe om det på mythbusters å hadde litt om det på skolen, VG1 Elektro
Sist endret av rustibus; 31. mars 2009 kl. 16:50.
Sitat av rustibus Vis innlegg
60mA da er du død, du kan fint overleve høy spenning.
Vis hele sitatet...
Det er nødvendigvis... Folk har overlevd lyn... Men jeg tror nissenisse har fått svar på spørsmålet sitt for lenge siden
kjedelig streiting
Sitat av nissenisse Vis innlegg
( Vet at NFF ikke er kvalifisert helsepersonell, jeg er bare ute etter en mening om saken )

Hei,
Jeg skulle sjekke tennpluggen på en mc sykkel for å se om den funket.. For å se om det kom gnist så hold jeg tennpluggen borti sykkelens ramme mens jeg prøvde å starte sykkelen.. det som skjdde var at det ble sendt strøm
igjennom hele sykkelen via rammen og opp i hendene mine ettersom jeg holdt sykkelen. Jeg slapp ikke taket med det første fordi jeg ønsket ikke å la den falle i bakken.. Jeg hørte " tikk,tikk " lyder mens jeg kjente strømmen gjennom fingrene. Tror ikke jeg fikk strøm direkte fra tennpluggen men via rammen på sykkelen.

Fikk litt sjokk da jeg leste dette på wikipedia
" Tennpluggens oppgave er å omdanne høyspenning (5 000 – 50 000 volt) fra motorens tenningsanlegg (tennspole), til en gnist i motorens forbrenningskammer "

Dette var da mye strøm? Det er nå litt over 24 timer siden jeg ble utsatt for denne " ulykken " og lurer på om jeg burde oppsøke lege. Jeg har ikke merket noe endringer i kroppen.

Hva sier dere?
Vis hele sitatet...
Det er da helst amperen som er farlig når det gjelder strøm. Og med ett 12 volts bilbatteri får du vel ikke akkurat så mye strøm i deg. Statisk elektrisitet kan være på flere tusen volt, uten av det dreper deg.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Dette er da 230v anlegg og ikke en tennplugg. Men vær obs på bilbatteri og lignende, det kan være 100 ganger verre enn stikkkontakta på rommet ditt.
Vis hele sitatet...
Kan et bilbatteri virkelig være 100 ganger sterkere(farligere?) enn 230v veksel?
Bare til å ta det rolig, ingenting farlig å få støt av tennplugg(hovedsakelig kommer strømmen i fra en "coil").

For noen år siden kobla noen venner av meg en ledning i fra tenn-hetta og opp til salen sånn ca. der "balla" er, hoppa på og starta men, hoppa fort av igjen :P

Edit: Har og pissa på strøm gjerde :P
Sist endret av Xzip; 31. mars 2009 kl. 17:04.
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Jeg er elektriker og vi må inn på overvåkning i 5 timer på sykehuset, hvis vi får strøm fra en kroppsdel til en annen som kan risikere å gått gjennom hjerte.

En kamerat av sjefen min skulle koble en stikkkontakt som var strøm på, han fikk da strøm gjennnom hjertet, ingenting skjedde rett etterpå, men det som er så gøy med sånt, er at du kan få hjerteflimmer flere timer senere, så når han var ferdig på jobben så stakk han ut med en kompis og fiska. Og da fikk han hjerteflimmer og daua i båten.

Så ikke driv å kødd med elektriske anlegg som dere ikke er autoriserte til eller eventuelt er instruert til å håndtere, det er faen meg ikke lurt.

Dette er da 230v anlegg og ikke en tennplugg. Men vær obs på bilbatteri og lignende, det kan være 100 ganger verre enn stikkkontakta på rommet ditt.
Vis hele sitatet...
Var på vernekonferanse på Voss for noen uker siden, der var det en fra Stami (Statens arbeidsmiljø institutt) der, han forsket på skader ved strømgjennomgang.
Det er stor fare for skade på sener og ledd pga at det er stor motstand i disse delene av kroppen. Han mente at strømgjennom gang var mye av grunnen til at så mange elektrikere sliter med nakke og skuldre. Så når uhellet er ute bør dere også få sjekket dette å få dokumentert det om det om det er noe. Da får du det registrert som yrkesskade og du stiller sterkere om du plutselig skulle få en spesiell senebetennelse eller noe. PM meg så kan eg sende deg powerpoint presentasjonen.
Sist endret av 2r@rne; 31. mars 2009 kl. 17:25.
Game disconnected
pokemon's Avatar
vil tippe du har fått i deg ca 18 - 20 000 volt det er normal spenning til en vanlig skykkel.. eller gressklipper for den saks skyld. det er jo bare spenning (Volt) ikke strøm (Ampere) spenning er vell ikke farlig ? det er jo strømmen ( amperen) som er farlig. har skjedd med meg en haug av ganger siden jeg har skrudd endel bensinmotor.. lever nå ennå jeg...
Skal nok gå greit, er som sagt ikke mye strøm.

Hadde det vært f.eks startmotoren til en bil derimot...
Sitat av Tracker54 Vis innlegg
...
Hadde det vært f.eks startmotoren til en bil derimot...
Vis hele sitatet...
...så hadde spenningen vært for lav til å forårsake noen som helst skade på kroppen din.

Fordi huden, og kroppen forøvrig, ikke leder strøm så veldig godt må man ha en viss spenning for at det skal gå strøm.

Så - høy spenning og lav strøm (typisk statisk elektrisitet, en karamell fra et normalt tenningssystem, mm) er noe man normalt overlever - selv om det er ubehagelig. Mulig man blir skremt ihjel, hvis man er veldig sensitiv . Tilsvarende omvendt, dvs lav spenning og (potensielt) høy strøm - vil man ikke engang merke.

Det skumle er når spenningen er høy nok til at det går strøm gjennom kroppen, og at det samtidig er strøm nok i kretsen. Da risikerer man alt fra brannskader til hjertestans.
Minner meg om de gangen jeg tok i et strømgjerde med den venstre hånda og holdt i metal i den høyre.
Jeg skjente hvordan det rykket til i senene mine som var gnyttet til fingerne mine i den høyre armen. Dette førte til raske og kraftie rykkninger i fingerne.

Var nesten gøy. Jeg følte at det hatte rykket i senene en stund etterpå.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Det kan gå utover hovedpulsårene dine. Kanskje ikke idag eller imorgen, men etter flere år.
Jeg skjønner ikke helt... Hvordan definerer du "strøm" da..? Er ikke det volt?
Enkelt og unøyaktig forklart:

Strøm er antall dingser som passerer per sekund.
Volt er kraften som dytter disse dingsene.