Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 8147
Anonym bruker
"Sinna Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mener selv at folk som utøver vold når de får dritt slengt etter seg bare viser hvor svake de er.

Skjønner ikke hvorfor noen bare må fram med neven hvis noen roper "jævla fitte"

Personlig vil jeg bare ignorere dette og gå videre.

Viser man svakhet ved å "sette noen på plass" eller er det jeg som er den svake?
Det er vel ikke en upopulær mening å ta avstand fra vold? Tror de aller fleste tenker som deg at det ikke er greit å slå noen bare fordi noen bruker stygge ord.
Man viser usikkerhet og svakhet ved å utagere fysisk spør du meg. Alt av vold er unødvendig og hadde alle klart å svelge stoltheten sin å ikke gå til fight når de føler seg truffet hadde vi hatt en mye bedre verden med mer forståelse. Nå er jeg en såkalt pasifist også da
En annen upopulær mening: Du går sammen med kjæresten din og noen fornærmer henne med seksuelt ladede kommentarer eller liknende. Du «setter fyren på plass» og får deretter kjeft av dama for å ikke bare ignorere det. Hvis du derimot ikke gjør noe så kan dama ende opp med å føle at du ikke forsvarte henne og at du er svak. Det er en reell greie og kan gjøre en mann usikker på hva som er rett.

Det er seff forskjell på å svare tilbake og å bruke vold men i øyeblikket kan ting bli vanskelig å tolke
Noen folk går rundt og er totalt jævlige og usaklige, slenger kommentarer og oppfører seg som dritt. By some reason er dette ofte også de som har aldri kjent på at Idiot-oppførsel kan gi konsekvenserer.
Før eller siden vil man møte på en som ikke er interessert i å la usaklig oppførsel passere. Kall meg gjerne svak, jeg kaller det oppdragelse.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mener du er den svake om du skal denge en bare fordi han brukte noen lydbevegelser som gjorde at du ble sint.
Hvis man slenger tilfeldige drittkommentarer må man forvente at noen ikke gidder å høre på slikt tøys.

Jeg ser ikke ned på noen som ignorerer en som gjør slikt, og jeg ser ikke ned på en som setter vedkommende på plass.
Jeg ser ned på tullingen som slenger dritt.
Hvis kvinnfolk forventer at jeg som mann skal forsvare deres ære mot kommentarer fra tilfeldige så kan vel jeg forvente ett og annet tilbake også?

Jeg ville svart med en kommentar tilbake. Fin rompe -enig f.eks.

Det beste er å reagere med latter, å vise at man ikke tar sånt seriøst.
Lol har noen blitt klappa til for å ikke passe kjeften?

Her har du en ekte upopulær mening: vold har en funksjon. Det har eksistert i menneskelige samfunn i alle år, men de siste hundre har vi bare sluttet med det. Og for all del, det er jo flere positive enn negative sider ved det. Men vold har evnen til å regulere og kontrollere. Hvis/når vold er mer akseptert, er det nok lettere for store mobbere å bare gjøre som de vil, men det er også mindre sannsynlighet for at folk er frekke i kjeften og kan si og oppføre seg ufyselig, når de vet at det er en sannsynlighet for at noen blir fysisk når de får nok. Denne trusselen er nesten borte, og vi har derfor fler som oppfører seg ufyselig nå, enn før når litt "lett vold" var vanligere. Tror jeg. Så med andre ord, pass kjeften din og ikke meng deg med voldelige idioter, så slipper du totalt unna det. Vi levere i den tiden og landet i menneskehetens historie hvor vold er minst akseptert.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NodSquad Vis innlegg
En annen upopulær mening: Du går sammen med kjæresten din og noen fornærmer henne med seksuelt ladede kommentarer eller liknende. Du «setter fyren på plass» og får deretter kjeft av dama for å ikke bare ignorere det. Hvis du derimot ikke gjør noe så kan dama ende opp med å føle at du ikke forsvarte henne og at du er svak. Det er en reell greie og kan gjøre en mann usikker på hva som er rett.

Det er seff forskjell på å svare tilbake og å bruke vold men i øyeblikket kan ting bli vanskelig å tolke
Vis hele sitatet...

Seriøst var det eksempelet du klarte å komme med for å forsvare vold? Det er ikke en reell greie det der men noe konstruert i et mannlig egos hode! Hvis jeg går med typen min eller en mannlig venn så skjer det så å si aldri at noen andre menn kommer med seksuelt ladede kommentarer. Hvis noen gjør så fnyser vi av det og går videre og hvis han jeg gikk med hadde begynt å klikke på den andre mannen så hadde det vært rødt flagg! Ingen damer er keene på å ha en mann med fragile masculinity og aggresjonsproblemer!
Når vi jenter går alene uten mannlig venn eller kjæreste så får vi sånne kommentarer ofte og hvis noen er så nedlatende at de fortjener svar og oppmerksomhet så klarer jeg fint selv å rope fuck deg etter han mens jeg går videre.
Sier ikke at menn ikke skal blande seg når andre menn er nedlatende mot jenter men hallo vold??? Gjør noe med machokomplekset ditt for det skader deg selv og dine egne relasjoner mere enn andre heh..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Seriøst var det eksempelet du klarte å komme med for å forsvare vold? Det er ikke en reell greie det der men noe konstruert i et mannlig egos hode! Hvis jeg går med typen min eller en mannlig venn så skjer det så å si aldri at noen andre menn kommer med seksuelt ladede kommentarer. Hvis noen gjør så fnyser vi av det og går videre og hvis han jeg gikk med hadde begynt å klikke på den andre mannen så hadde det vært rødt flagg! Ingen damer er keene på å ha en mann med fragile masculinity og aggresjonsproblemer!
Når vi jenter går alene uten mannlig venn eller kjæreste så får vi sånne kommentarer ofte og hvis noen er så nedlatende at de fortjener svar og oppmerksomhet så klarer jeg fint selv å rope fuck deg etter han mens jeg går videre.
Sier ikke at menn ikke skal blande seg når andre menn er nedlatende mot jenter men hallo vold??? Gjør noe med machokomplekset ditt for det skader deg selv og dine egne relasjoner mere enn andre heh..
Vis hele sitatet...
Du har vrangforestillinger.

Mange kvinner har motstridende følelser når det kommer til dette. På den ene siden vil de ha en rasjonell og rolig partner som holder hodet kaldt og ikke havner i bråk. På den andre siden bli de tent av å være med en mann som ikke er redd for å demonstrere dominans. Noen er også helt på motsatt side av skalaen, og forventer at du skal forsvare den minste ærekrenkelse med vold.

Du er ikke representativ for alle kvinner, tro det eller ei. Hvis man er litt bevandret i forskjellige miljøer, så vet man godt at dette er reelt.

Bra skildret i Louie btw:
https://www.youtube.com/watch?v=6WuST1zyzco
https://www.youtube.com/watch?v=1rGIic_Eq3k
Sist endret av mentalmelt; 5. oktober 2021 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har vrangforestillinger.

Mange kvinner har motstridende følelser når det kommer til dette. På den ene siden vil de ha en rasjonell og rolig partner som holder hodet kaldt og ikke havner i bråk. På den andre siden bli de tent av å være med en mann som ikke er redd for å demonstrere dominans. Noen er også helt på motsatt side av skalaen, og forventer at du skal forsvare den minste ærekrenkelse med vold.

Du er ikke representativ for alle kvinner, tro det eller ei. Hvis man er litt bevandret i forskjellige miljøer, så vet man godt at dette er reelt.

Bra skildret i Louie btw:
https://www.youtube.com/watch?v=6WuST1zyzco
https://www.youtube.com/watch?v=1rGIic_Eq3k
Vis hele sitatet...
Åh mannsdominerte freakforum! Jeg burde visst bedre! Her er det mennene som alltid har svaret og bestemmelsesmakten på hvordan kvinner har det og hva vi føler og opplever! Sorry jeg som kvinne skal bare holde kjeft fra nå av for det er bare menn som kan gjøre seg opp en mening om problemer kvinner utsettes for hele livet! *ironialarm med rullende øyne*
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Åh mannsdominerte freakforum! Jeg burde visst bedre! Her er det mennene som alltid har svaret og bestemmelsesmakten på hvordan kvinner har det og hva vi føler og opplever! Sorry jeg som kvinne skal bare holde kjeft fra nå av for det er bare menn som kan gjøre seg opp en mening om problemer kvinner utsettes for hele livet! *ironialarm med rullende øyne*
Vis hele sitatet...
Du skyter deg selv i foten ved å spille offer. Ingen har bedt deg om å holde kjeft, og ingen har sensurert deg fordi du er kvinne. Du får tåle at jeg påpeker at du ikke har monpol på å definere hvordan kvinner ser på ting. Du kan jo prøve å forestille deg at som menn, så har vi kanskje erfaringer med kvinner som dere kvinner ikke opplever så mye av selv. Noen ganger ser man ting fra utsiden som ikke er så synlig fra innsiden.

Generalisering av en stor befolkningsgruppe basert på ens egne følelser er for øvrig et dårlig utgangspunkt for argumentasjon i de fleste sammenhenger, ikke bare denne.
Wow, for en fullstendig bak mål respons, Tolerant Grønngylt!

Det er ingen tvil om at mange kvinner har et ambivalent syn på menn+vold. Jeg tror mange kvinner er revet mellom sosiale/kulturelle normer og forventninger versus biologien sin på det området.

Før i tiden var det slik at menn som stod opp for seg selv fysisk, tok initiativet til å bli fysiske/voldelige og tok det de ville ha før vi ble (relativt) siviliserte gjerne ble betraktet som ressurssterke og hadde mer enn menn som ikke var villige til å gjøre slikt.
Makt og ressurser er attraktivt.

Mennesker og vold har alltid gått hånd i hånd, og hvilket kjønn har stått for majoriteten av volden? Vold har, som UncleSam sa over, en funksjon. Naturen er ikke sivilisert.
Sist endret av krystallkongen; 5. oktober 2021 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi kvinner ser en hel del sider ved menn som mange menn ikke ser, då det skulle bare mangle om det ikke gjaldt omvendt også. Bare så det et sagt. Det finnes helt sikkert kvinner som setter pris på denslags oppførsel, selv om det virker fjernt for meg.

Jeg tror imidlertid ikke det er så vanlig. Det blir hele tiden sagt mye om at kvinner egentlig vil ha noe som minner om en stereotyp steinaldermann, fordi biologi. Men hvem er det som vinner på kjønnsmarkedet? Det er ikke steinaldermennene. Det der evige biologi vs kultur - opplegget som stadig diskuteres her inne, virker bare ikke som det funker i praksis. Kultur vinner. Det blir for banalt å si at det er en slags hjernevasking, og egentlig er vi alle steinalderfolk.

Vi ER steinalderfolk biologisk sett. Men gener virker ikke isolert fra miljø. Menn, som testosteronbombene de er, er ikke genetisk disponert for vold, de er genetisk disponert for makt og status. De samme genene som gjør deg voldelig i et samfunn, gjør deg ikke-voldelig i et annet, hvis det er den adferden som belønnes med status. Og om kvinner er biologisk tiltrukket av alfamenn, så er det ikke steinalderalfamannen de er programmert til å like, det er hva nå enn som utgjør en alfahann i det samfunnet de lever i. I min, og de fleste norske kvinners, verden så er ikke det en fyr som slår ned folk på gata.

Men for all del, det finnes nok miljøer der det er idealet fortsatt.
Sist endret av *pi; 5. oktober 2021 kl. 22:08.
La meg bare skyte inn at tråden i utgangspunktet ikke handlet om kvinner spesifikt tenner på ubegrunnet vold. Temaet var i vel i utgangspunktet hva synet er på vold som respons på å bli slengt dritt til? Det å "stå opp for seg selv" og om det er å stå opp for seg selv å ignorere å bli trakassert verbalt.

Det er stor forskjell på å utøve vold helt vilkårlig og som svar på at noen "ypper" eller prøver å rakke ned på deg.

Å ikke stå opp for seg selv, uansett om det innebærer vold eller ikke, tror jeg ikke blir sett på som attraktivt av noen kjønn.

Situasjoner som fører til vold kan ha uendelig mange variabler, så det er vanskelig å si noe definitivt
Sist endret av krystallkongen; 5. oktober 2021 kl. 22:30.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her er en diskusjonstråd som tar for seg kvinne+selvforsvar+vold.
Litt interessant og relevant, og en faktisk hendelse.
https://www.diskusjon.no/topic/19082...ge/1/#comments
Når jeg var 15 så ville å svart med vold vært en tegn på styrke, nå som jeg er 21 ser jeg ikke på det som en svakhet å bruke vold, mer som rein dumskap.

Noen slenger dritt og jeg tyr til vold hva skjer da? Politiet kan bli involvert, jeg kan ende opp med å drepe vedkommende, vedkommende ender kanskje opp med å drepe meg.
Vold fungerer. I løpet av hele den mennesklige historie har vold vært brukt for å få meningene sine hørt. Er heldigvis stortsett blitt et utdatert virkemidel i hverdagen. Jeg har aldri sloss, men om Norge hadde blitt presset nok fra en annen stat ville jo virkemidellet vært vold. Og vi har flere stående organisasjoner som er klar for å utøve vold om det skulle være nødvendig.

Den som først tyr til vold, er i mine øyne bestandig uberettig, med unntak om det er forsvar av egne ressurser og siste mulighet. Men om noen kaller meg "*******" hvorfor skal jeg bry meg nok om meningen til den personen til å angripe den fysisk? Hva har det å si for meg om en random jeg ikke bryr meg om sier noe stygt?
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vold er så å si aldri kult eller tøft eller noe å forsvare med unntak av tilfeller som går på liv og helse. Det er noe vi blir forma til å tro når vi er tenåringer pga usikkerhet og statusjag. Husker andre på skolen og i skateparken kunne fly på hverandre av litt blikking og for noen usiviliserte usikre individer vokser de ikke av seg det. Er enig i at det kan kalles et machokompleks og at de som reagerer med vold over småtterier har store problemer, vi er velutvikla mennesker med langt bedre måter å kommunisere på og ikke urfolk uten språk og fornuft lenger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vold er så å si aldri kult eller tøft eller noe å forsvare med unntak av tilfeller som går på liv og helse. Det er noe vi blir forma til å tro når vi er tenåringer pga usikkerhet og statusjag. Husker andre på skolen og i skateparken kunne fly på hverandre av litt blikking og for noen usiviliserte usikre individer vokser de ikke av seg det. Er enig i at det kan kalles et machokompleks og at de som reagerer med vold over småtterier har store problemer, vi er velutvikla mennesker med langt bedre måter å kommunisere på og ikke urfolk uten språk og fornuft lenger.
Vis hele sitatet...
Urfolk har/hadde ikke noe mindre fornuft enn oss, i betydningen at hjernen ikke har evne til impulskontroll, planlegging osv. Ulike kulturer og miljøer har ulikt syn på vold, det gjelder også moderne kulturer. Ulike typer oppførsel gir makt og status i ulike miljøer, og individer som søker makt og status vil motiveres til den oppførselen.
Enn skal ALDRI legge opp til bråk / utfordre noen først selv, verken verbalt eller med vold. Men enn skal ta imot alle en får. Forsvare seg etter behov utifra enhver situasjon. Dette har jeg alltid levd etter, og funker fint. Hilsen mangeårig kampkunst utøver.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Urfolk har/hadde ikke noe mindre fornuft enn oss, i betydningen at hjernen ikke har evne til impulskontroll, planlegging osv. Ulike kulturer og miljøer har ulikt syn på vold, det gjelder også moderne kulturer. Ulike typer oppførsel gir makt og status i ulike miljøer, og individer som søker makt og status vil motiveres til den oppførselen.
Vis hele sitatet...
Du skjønte hva jeg mente.
Jeg elsker UFC, og vold er absolutt underholdene. Forskjellen er vel om det er frivillig eller ei. Når man velger vold fremfor dialog utenom sport, så er det jo rimelig lamt.
Sist endret av Kloakk; 6. oktober 2021 kl. 18:48.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vold er aldri greit under noen som helst omstendigheter, og det å true med å utøve vold er barnslig, og vil dessuten mest sannsynlig eskalere situasjonen mer enn nødvendig. I tillegg til det endrer det synet man har på deg.

Jeg har alltid hatt den holdningen, men da jeg var omtrent 20 år gammel, var jeg voldelig mot kjæresten min. Den dag i dag, nå som jeg er nesten 30, skammer jeg meg for det hver eneste dag. Jeg kan dessverre aldri rense den samvittigheten på noen måte, selv om jeg har bedt om unnskyldning en million ganger og fremdeles har kontakt med ekskjæresten min. Hver eneste gang jeg tenker på den gangen banner jeg. Faen!

Vold i seg selv er noe å skamme seg over, men det å ha vært voldelig mot sin egen kjæreste?

Mitt tips: Legg vekk hånda di, du trenger ikke den. Bruk heller den styrken til å overse situasjonen du irriterer deg over.
Tenk om alle fulgte det tipset, da ville kanskje ikke det vært krig i verden heller.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vold er aldri greit under noen som helst omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Det der stemmer rett og slett ikke, og forteller meg bare at du har vært fornuftig nok og ikke minst heldig nok til å aldri ha vært nødt til å håndtere en person eller personer som mener det stikk motsatte av det du åpenbart gjør. Eller at meningene dine er farget av egne tabber.

Vold er selvsagt noe man bør prøve å unngå å utøve, men å si at det "aldri under noen omstendigheter" er greit er veldig, veldig naivt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mitt tips: Legg vekk hånda di, du trenger ikke den. Bruk heller den styrken til å overse situasjonen du irriterer deg over.
Tenk om alle fulgte det tipset, da ville kanskje ikke det vært krig i verden heller.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker ikke å gå inn på detaljer rundt hva som skjedde, men jeg var veldig glad for å ha hendene mine da jeg ble overfalt med stikkvåpen for en del år siden. Da var det faktisk nødvendig for meg å bruke vold, selv om det hjalp minimalt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har alltid hatt den holdningen, men da jeg var omtrent 20 år gammel, var jeg voldelig mot kjæresten min. Den dag i dag, nå som jeg er nesten 30, skammer jeg meg for det hver eneste dag. Jeg kan dessverre aldri rense den samvittigheten på noen måte, selv om jeg har bedt om unnskyldning en million ganger og fremdeles har kontakt med ekskjæresten min. Hver eneste gang jeg tenker på den gangen banner jeg. Faen!
Vis hele sitatet...
Jeg applauderer deg riktignok for å ha vokst på det området og at du innser feilene du har gjort. Ingen er perfekte, men at du har forandret deg og prøver å bli bedre er det beste du kan gjøre. Creds for selvinnsikt + villighet til å erkjenne feil og gjøre endringer
Sist endret av krystallkongen; 6. oktober 2021 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vold kommer i mange former og hvis du har sluppet å havne i en situasjon der eneste utvei var vold så har du vært heldig sånn sett.

Ihvertfall på byen, der er det mange som har lyst på bråk. Misforståelser skjer, språkproblemer / kulturforskjeller / white knights..

Kanskje man potensielt kan snakke seg ut av enhver situasjon Men det er ikke alle som er istand til det. Eller som møter ører som er istand til å lytte

Krystallkongen er on point
Sist endret av Jerna; 6. oktober 2021 kl. 19:35.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skjønte hva jeg mente.
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg tror ikke du skjønte hva jeg mente. Ikke-vold er ikke et spørsmål om utviklingsnivå, det er et spørsmål om kulturelle forventninger.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det der stemmer rett og slett ikke, og forteller meg bare at du har vært fornuftig nok og ikke minst heldig nok til å aldri ha vært nødt til å håndtere en person eller personer som mener det stikk motsatte av det du åpenbart gjør. Eller at meningene dine er farget av egne tabber.

Vold er selvsagt noe man bør prøve å unngå å utøve, men å si at det "aldri under noen omstendigheter" er greit er veldig, veldig naivt.



Jeg ønsker ikke å gå inn på detaljer rundt hva som skjedde, men jeg var veldig glad for å ha hendene mine da jeg ble overfalt med stikkvåpen for en del år siden. Da var det faktisk nødvendig for meg å bruke vold, selv om det hjalp minimalt.



Jeg applauderer deg riktignok for å ha vokst på det området og at du innser feilene du har gjort. Ingen er perfekte, men at du har forandret deg og prøver å bli bedre er det beste du kan gjøre. Creds for selvinnsikt + villighet til å erkjenne feil og gjøre endringer
Vis hele sitatet...
Sitat av Jerna Vis innlegg
Vold kommer i mange former og hvis du har sluppet å havne i en situasjon der eneste utvei var vold så har du vært heldig sånn sett.

Ihvertfall på byen, der er det mange som har lyst på bråk. Misforståelser skjer, språkproblemer / kulturforskjeller / white knights..

Kanskje man potensielt kan snakke seg ut av enhver situasjon Men det er ikke alle som er istand til det. Eller som møter ører som er istand til å lytte

Krystallkongen er on point
Vis hele sitatet...
Skulle ønske jeg heller formulerte det slik «man bør gjøre sitt ytterste for å unngå vold». Jeg hadde selvfølgelig det i bakhodet at det kan være nødvendig å bruke vold i visse nødsituasjoner, men skrev det ikke, jeg tok det som en selvfølge at alle er klar over dette.

Når det likevel er sagt, så burde man likevel ikke ta så lett på å ta frem hånda si når man blir nødt til det. Det skal være aller siste utvei, og ikke noe man gjemmer seg bak.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NodSquad Vis innlegg
En annen upopulær mening: Du går sammen med kjæresten din og noen fornærmer henne med seksuelt ladede kommentarer eller liknende. Du «setter fyren på plass» og får deretter kjeft av dama for å ikke bare ignorere det. Hvis du derimot ikke gjør noe så kan dama ende opp med å føle at du ikke forsvarte henne og at du er svak. Det er en reell greie og kan gjøre en mann usikker på hva som er rett.

Det er seff forskjell på å svare tilbake og å bruke vold men i øyeblikket kan ting bli vanskelig å tolke
Vis hele sitatet...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har vrangforestillinger.

Mange kvinner har motstridende følelser når det kommer til dette. På den ene siden vil de ha en rasjonell og rolig partner som holder hodet kaldt og ikke havner i bråk. På den andre siden bli de tent av å være med en mann som ikke er redd for å demonstrere dominans. Noen er også helt på motsatt side av skalaen, og forventer at du skal forsvare den minste ærekrenkelse med vold.

Du er ikke representativ for alle kvinner, tro det eller ei. Hvis man er litt bevandret i forskjellige miljøer, så vet man godt at dette er reelt.

Bra skildret i Louie btw:
https://www.youtube.com/watch?v=6WuST1zyzco
https://www.youtube.com/watch?v=1rGIic_Eq3k
Vis hele sitatet...
Det dere skriver er male gaze! Nesten alle jenter misliker sånne gutter som skal yppe og overreagere. Det var kanskje spennende når vi var 18 og gutters bråk mot hverandre var en bekreftelse på at man som jente var populær og wanted, men generelt er gutter for ikke å snakke om voksne menn som reagerer sånn noe av det mest patetiske som fins i en mann.

Hilsen dame
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det dere skriver er male gaze! Nesten alle jenter misliker sånne gutter som skal yppe og overreagere. Det var kanskje spennende når vi var 18 og gutters bråk mot hverandre var en bekreftelse på at man som jente var populær og wanted, men generelt er gutter for ikke å snakke om voksne menn som reagerer sånn noe av det mest patetiske som fins i en mann.

Hilsen dame
Vis hele sitatet...
«Male gaze»,»toxic masculinity» «mannsdominerte freakforum».

Mye å holde styr på for oss menn. Men feil er det uansett hva vi sier og gjør. Jeg skrev om en hypotetisk situasjon, mens dere (damer) setter meg i en bås som en voldsforherliger. Les det
mentalmelt skriver et par ganger til og prøv å se det fra den andre siden. Ja jeg vet du ikke vil og allerede har bestemt deg for at du har rett og alle menn tar feil.

Men denne situasjonen jeg nevner skjer, og det er faktisk noe helt annet å være mann i en slik situasjon enn en kvinne som mest sannsynlig aldri har vært i bråk eller vet hva det vil si å måtte være den som står foran en trussel når man er sammen med en mann. For det er alltid mannen som må ta støyten, alltid. Samme hvilken form den kommer i
Sist endret av NodSquad; 7. oktober 2021 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kvinner flest er av de aller siste til å forstå hva de egentlig vil. Skriver "kvinner flest" for å ha et minimum av cover, da *pi allerede er i territoriumet med ladd maskingevær.

Det handler minimalt om vold/ikke vold for kvinner, det handler om kontroll. De ønsker at en mann skal kunne kontrollere sine følelser/impulser uavhengig om det innebærer å gi nødvendig deng eller ikke. Med andre ord så blir de blautere enn mjøsa av å se deres utkårede gi noen grisejuling så fremt han gjør det uten å ha blitt emosjonelt vippet av pinnen. Han skal bevare kontrollen, og det er absolutt alt det handler om til syvende og sist.

Kvinner(flest) har faen ikke snøring på hva de faktisk ønsker, og det er svært lite som vil gjøre dem mer ulykkelig enn at vi menn etterkommer hva de faktisk tror at de ønsker.

Dette, mine herrer og herrer, dette er en upopulær mening angående vold!
Sitat av NodSquad Vis innlegg
«Male gaze»,»toxic masculinity» «mannsdominerte freakforum». Mye å holde styr på for oss menn. Men feil er det uansett hva vi sier og gjør. Jeg skrev om en hypotetisk situasjon, mens dere (damer) setter meg i en bås som en voldsforherliger.
Vis hele sitatet...
Male gaze er noe totalt annet, så det var skivebom å blande inn. Men ja, det er jo en form for toksisk maskulinitet hvis menn blir forventet (av damer eller andre menn) å bruke vold. Det er jo nettopp det f eks du selv påpeker, at denne oppførselen er en rolleforventning, som de samtidig får kritikk for hvis de fyller. Er ikke det ganske toksisk? Må minne om at uttrykket toxic masculinity ikke henviser til maskulinitet som negativt, men til samfunnets skadelige forventninger til menn. De forventningene kan like gjerne være påført dem av kvinner, slik som er nevnt her.

Men denne situasjonen jeg nevner skjer, og det er faktisk noe helt annet å være mann i en slik situasjon enn en kvinne som mest sannsynlig aldri har vært i bråk eller vet hva det vil si å måtte være den som står foran en trussel når man er sammen med en mann. For det er alltid mannen som må ta støyten, alltid. Samme hvilken form den kommer i
Vis hele sitatet...
Det er direkte ufint å benekte andres opplevelser slik overrasket hest gjør. At kvinner ikke opplever å stå foran en trussel i selskap med menn er jo selvsagt hinsides galt, men det er likevel en helt annen situasjon med helt andre forventninger.

Sitat av subscribe Vis innlegg
Kvinner flest er av de aller siste til å forstå hva de egentlig vil. Skriver "kvinner flest" for å ha et minimum av cover, da *pi allerede er i territoriumet med ladd maskingevær.
Vis hele sitatet...
I den grad jeg har rettet maskingeværet mot noen i denne tråden, så er det den anonyme dama som hamrer løs på dere menn. Alltid koselig med et lite personangrep, men hyggelig om du leser hva jeg skriver først.
Sist endret av *pi; 7. oktober 2021 kl. 01:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må eie det *pi. Dette er t-skjorte materiale av ypperste sort.
*pi er i territoriumet med ladd maskingevær.

Send meg en i stor L eller XL.
Sist endret av vindaloo; 7. oktober 2021 kl. 01:43.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du må eie det *pi. Dette er t-skjorte materiale av ypperste sort.
*pi er i territoriumet med ladd maskingevær.

Send meg en i stor L eller XL.
Vis hele sitatet...
Enig. Synd hun tok det som et personangrep, men kanskje forståelig med en sånn formulering. Det er vanskelig å diskutere med *pi, for hu har åpenbart åpna flere bøker enn de fleste her inne. Bemerker meg uansett at hu avfeide innlegget mitt til personangrep fremfor å utfordre påstanden.
Sist endret av subscribe; 7. oktober 2021 kl. 01:59.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Dette, mine herrer og herrer, dette er en upopulær mening angående vold!
Vis hele sitatet...
Hvis vi ikke vet det selv, så er det jo godt at forskning kan fortelle oss hva vi vil ha: Vi vil ha menn med høy sosial status. Det er stabilt på tvers av kulturer. Akkurat hva som gir høy sosial status, varierer imidlertid mellom kulturer. Det er jo ganske tydelig hvilke typer menn vår kultur er i ferd med å ditche. Så får de som sverger til utdaterte kjønnsroller heller trøste seg med illusjonen om at egentlig er de som er de attraktive, selv om de ikke blir valgt.

Sitat av subscribe Vis innlegg
Enig. Synd hun tok det som et personangrep, men kanskje forståelig med en sånn formulering. Det er vanskelig å diskutere med *pi, for hu har åpenbart åpna flere bøker enn de fleste her inne. Bemerker meg uansett at hu sporet av innlegget mitt til personangrep fremfor å utfordre påstanden.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det nå. Selv om jeg tolket åpningsreplikken din som et eksplisitt ønske om at jeg ikke skulle gjøre det.
Sist endret av *pi; 7. oktober 2021 kl. 01:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At dere vil ha menn med høy sosial status sier egentlig ingenting om hvorvidt dere ønsker utdøvelse av vold på deres vegne eller ikke. At menn med høyere sosial status slenger dritt mot dama til en med lavere status forekommer, hva vil en kvinnes ønskede handling i såfall være?

Jo, jeg ønsket faktisk at du skulle svare på innlegget mitt, men det gjorde du ikke.
Sitat av *pi Vis innlegg
Male gaze er noe totalt annet, så det var skivebom å blande inn. Men ja, det er jo en form for toksisk maskulinitet hvis menn blir forventet (av damer eller andre menn) å bruke vold. Det er jo nettopp det f eks du selv påpeker, at denne oppførselen er en rolleforventning, som de samtidig får kritikk for hvis de fyller. Er ikke det ganske toksisk? Må minne om at uttrykket toxic masculinity ikke henviser til maskulinitet som negativt, men til samfunnets skadelige forventninger til menn. De forventningene kan like gjerne være påført dem av kvinner, slik som er nevnt her.

Det er direkte ufint å benekte andres opplevelser slik overrasket hest gjør. At kvinner ikke opplever å stå foran en trussel i selskap med menn er jo selvsagt hinsides galt, men det er likevel en helt annen situasjon med helt andre forventninger.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Uttrykkene jeg nevnte var bare ment som en sarkastisk kommentar på at «alt» menn har for vane å gjøre, hvis vi skal kalle det en vane, blir feil. Avhengig av hvem du har med å gjøre så er det damned if you do, damned if you dont.

Og det siste avsnittet skjønner jeg ikke hva du mener med. Hvis man som par er ute og går og en trussel oppstår, så er det forventet at mannen løser det eller beskytter. Ikke prøv å påstå noe annet. Vi har ikke kommet lenger enn at vi skriver om endrede kjønnsroller, men i virkeligheten og i livet så herjer det fortsatt ganske tradisjonelle «regler».

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å delta i disse «sosiale spilleregler i disse dager» trådene lenger. Det blir bare skyttergraver. Og den som har lest flest bøker men kanskje vært minst ute i den virkelige verden vinner diskusjonen pga det fantastiske ordforrådet deres. Bla bla bla, benzo er bra
Sitat av subscribe Vis innlegg
At dere vil ha menn med høy sosial status sier egentlig ingenting om hvorvidt dere ønsker utdøvelse av vold på deres vegne eller ikke.
Vis hele sitatet...
Glad du nevner det, for det er faktisk akkurat det jeg har prøvd å forklare gjennom tråden. Jeg kan gi det et forsøk til, litt grundigere. Kvinner vil ha menn med høy sosial status. Hvis dette gjelder på tvers av kulturer, kan vi anta at det er en sterk biologisk komponent der. Men ulike ting gir høy status i ulike kulturer! I noen kulturer gir aggressiv og voldelig adferd høy status, i andre lav status. Det tyder på at hva som gir høy status i stor grad er en kulturell greie. Enig? Svaret på spørsmålet ditt blir at det kommer an på kulturen. Kvinner vil ha aggressive menn i kulturer der aggressiv adferd gir høy status, og ikke-aggressive menn i kulturer der ikke-aggresjon gir høy status. Vårt samfunn beveger seg stadig i retning av det siste, selv om det åpenbart finnes unntak og subkulturer.

Dette med aggresjon er mindre biologisk enn du og mange andre later til å tro. Menn har mye testosteron, og jo mer testosteron jo mer aggressiv. Men bare i situasjoner der aggresjon gir status. Mye testosteron gjør deg mindre aggressiv og mer prososial, hvis det er det som gir høy status. Menn er altså biologisk programmert til å søke status, og kvinner er biologisk programmert til å like det.

At menn med høyere sosial status slenger dritt mot dama til en med lavere status forekommer, hva vil en kvinnes ønskede handling i såfall være?
Vis hele sitatet...
Som konsekvens av mitt forrige resonnement: I en kultur der det vil høyne statusen hans å banke opp fyren, vil hun like ham for det. I en kultur der du vil anses som en dust hvis du banker opp folk , vil hun ikke like deg for det. Veldig forenklet selvsagt, men ser du poenget?

I akkurat ditt eksempel er jo premisset at en fyr som slenger dritt til damer har høy status, så i et sånt miljø er sikkert aggresjon ansett som en statushøynende, og dermed tiltrekkende, respons.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Uttrykkene jeg nevnte var bare ment som en sarkastisk kommentar på at «alt» menn har for vane å gjøre, hvis vi skal kalle det en vane, blir feil. Avhengig av hvem du har med å gjøre så er det damned if you do, damned if you dont.

Og det siste avsnittet skjønner jeg ikke hva du mener med. Hvis man som par er ute og går og en trussel oppstår, så er det forventet at mannen løser det eller beskytter. Ikke prøv å påstå noe annet. Vi har ikke kommet lenger enn at vi skriver om endrede kjønnsroller, men i virkeligheten og i livet så herjer det fortsatt ganske tradisjonelle «regler».

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å delta i disse «sosiale spilleregler i disse dager» trådene lenger. Det blir bare skyttergraver. Og den som har lest flest bøker men kanskje vært minst ute i den virkelige verden vinner diskusjonen pga det fantastiske ordforrådet deres. Bla bla bla, benzo er bra
Vis hele sitatet...
Skal ikke tvinge deg til å delta, det er vel kanskje ikke vits i å svare heller da. Men det var altså først og fremst støtte til deg (med noen nyanser) jeg kom med i svaret og ikke noen skyttergravskrig. Det er for øvrig lurt å være litt forsiktig med å anta for mye om hvilke "virkelige erfaringer" motdebattanten din har.
Sist endret av *pi; 7. oktober 2021 kl. 02:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mentalmelt og div andre her

Vet ikke om du/dere ikke skjønner at alle kvinner snakker sammen om disse tingene og at en kvinne har derfor mye større forutsetning og grunnlag for å representere flere kvinner og kvinners perspektiv enn hva du som mann har. Hvor mange kvinner har du hatt en seriøs prat med om aggressive og voldelige menn? Visste du at voldelige menn er en større trussel for kvinners liv og helse enn kreft , malaria, krig og trafikkulykker til sammen? (UNICEF)
Vi alle som er kvinner kjenner noen eller har selv opplevd å bli utsatt for grov vold fra en partner og 2/3 av de 1/10 har også blitt utsatt for kontrollerende atferd over tid. Menn med aggressiv personlighet og kontrollbehov er noe vi alle snakker om med hverandre og dette er ikke trekk kvinner vil ha i nærheten av seg, enten atferden går utover oss selv eller andre.

Aggressive menn med kort lunte er absolutt ikke attraktivt eller tiltrekkende. Menn som bråker på byen gjør seg selv bare til å fremstå som idioter. Den ene gangen det var positivt og fortjent at en mann reagerte med vold mot en annen mann pga oppførsel mot meg var fordi han grabbet meg i skrittet helt plutselig når jeg passerte han på vei til baren. Jeg jumpa han selv også men det var bra bestekompisen min så det og tok han skikkelig. Det var et seksuelt overgrep og i sånne tilfeller er det på sin plass men for en kommentar? Nei. Kunne finne på å klappe til disrespectfulle menn selv hvis noen gikk langt over streken når jeg var yngre og mye ute på byen og i Oslos gater full og dum, men som voksen bruker jeg heller kloke ord og spør de rolig men oppgitt om det er sånn de vil at dattera si skal bli snakka til av fremmede griser som dem selv. Da får de noe å tenke på, legger seg flate og føler seg dumme og mindre istedet for å få noen til å miste kontrollen og få makt over den de trakasserer som er det de vil oppnå. Trakassering og vold handler om makt og kontroll og når de trigger noen til å miste kontroll så får de kontroll og makt over personen som reagerer. Vold avler vold og en slosskamp for ingenting leder ikke til noe vekst. Oftere en natt på glattcelle, rulleblad, anger, skam og ødelagte relasjoner.

Det vi trenger for å få slutt på sexisme og nedverdigende kvinnesyn er ikke at menn går over alle støvleskaft for å forsvare oss men at menn slutter å forsvare hverandre! Si fra ovenfor kompisene dine som oppfører seg dritt ovenfor en hvilken som helst dame først og fremst hvis du vil være med å gjøre noe med problemet. Hvis ikke så er det stor sjanse for at reaksjonen din handler mer om deg selv og eierskapsfølelsen din ovenfor akuratt dama di og må markere deg og det du ser på som ditt eget terretorie fordi det krenker DEG snarere enn om at du vil sette på plass menn med dårlig kvinnesyn fordi det krenker kvinner.

Jeg vet at tråden ikke ble opprettet for å diskutere hva kvinner liker eller ikke liker med vold men når det nå ble temaet og så urepresentative og skadelige oppfatninger fra MENN som mener de vet bedre enn damer hva damer "liker" kan det ikke få stå uimotsagt.
Menns vold er heller ikke bare et kvinneproblem men først og fremst et mannsproblem som skader menn, deretter kvinner og barn. Menns vold er en av de viktigste mannesakene og menn må ta ansvar for å endre den patriarkalske machokulturen, ivareta hverandre og ikke minst egen psykisk og fysisk helse som berøres av menns vold som i fleste tilfeller er et helt unødvendig middel å ty til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mentalmelt og div andre her

Vet ikke om du/dere ikke skjønner at alle kvinner snakker sammen om disse tingene og at en kvinne har derfor mye større forutsetning og grunnlag for å representere flere kvinner og kvinners perspektiv enn hva du som mann har.
Vis hele sitatet...
Alle kvinner snakker med hverandre, men du snakker ikke med alle kvinner. Det faller på sin egen urimelighet å fremstille seg selv som talsperson for halve jordens befolkning. Du har dine venninner som du deler din verden og deres kultur og normer med. Jeg vet godt at dere er i flertall, særlig her i landet, og er veldig glad for det, men sitt ikke her og si at alle kvinner mener det samme fordi du og venninnene dine er enige. Jeg kunne aldri fått meg til å komme med slike generaliserende antydninger på vegne av alle menn som det Tolerant Grønngylt kom med over her. Det er mildt sagt freidig.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor mange kvinner har du hatt en seriøs prat med om aggressive og voldelige menn? Visste du at voldelige menn er en større trussel for kvinners liv og helse enn kreft , malaria, krig og trafikkulykker til sammen? (UNICEF)
Vis hele sitatet...
Ja, det vet jeg godt, og jeg har snakket med mange venninner om det. Det er dessverre ikke et helt uvanlig fenomen i den mørkere delen av rusmiljøene. Måtte hente en venninne en gang hos en sånn type fordi hun ikke turte ringe politiet eller noen andre. Har også stoppet en trafficker fra å dra med seg en ung jente i Oslo sentrum, for å nevne noe. Slike ting er ikke fremmed for meg bare fordi jeg er mann.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi alle som er kvinner kjenner noen eller har selv opplevd å bli utsatt for grov vold fra en partner og 2/3 av de 1/10 har også blitt utsatt for kontrollerende atferd over tid. Menn med aggressiv personlighet og kontrollbehov er noe vi alle snakker om med hverandre og dette er ikke trekk kvinner vil ha i nærheten av seg, enten atferden går utover oss selv eller andre.
Vis hele sitatet...
Vi og vi. Kvinner er ikke en homogen gruppe. Det er heller ikke slik at en mann som er villig til å forsvare kjæresten eller sin egen ære med vold, nødvendigvis er tilbøyelig til å utøve partnervold. Det ligger ikke noen automatisk utrygghet i det. Det er kulturelt betinget, og i alle land er det subkulturer med forskjellige normer og holdninger til dette.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Aggressive menn med kort lunte er absolutt ikke attraktivt eller tiltrekkende. Menn som bråker på byen gjør seg selv bare til å fremstå som idioter.
Vis hele sitatet...
Og de fleste av oss er nok glad for at dere synes det, men ikke ha noen illusjoner om at du representerer 3 milliarder voksne kvinner når du sier det.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Den ene gangen det var positivt og fortjent at en mann reagerte med vold mot en annen mann pga oppførsel mot meg var fordi han grabbet meg i skrittet helt plutselig når jeg passerte han på vei til baren. Jeg jumpa han selv også men det var bra bestekompisen min så det og tok han skikkelig. Det var et seksuelt overgrep og i sånne tilfeller er det på sin plass men for en kommentar? Nei.
Vis hele sitatet...
Okay, der setter du grensen. Andre igjen vil kunne oppleve verbale seksuelle krenkelser som et overgrep, og mene at det er innafor å reagere fysisk på det. Sånn er det bare, folk er forskjellige. Jeg sier ikke at det er riktig eller fornuftig, men det er realiteten.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kunne finne på å klappe til disrespectfulle menn selv hvis noen gikk langt over streken når jeg var yngre og mye ute på byen og i Oslos gater full og dum, men som voksen bruker jeg heller kloke ord og spør de rolig men oppgitt om det er sånn de vil at dattera si skal bli snakka til av fremmede griser som dem selv. Da får de noe å tenke på, legger seg flate og føler seg dumme og mindre istedet for å få noen til å miste kontrollen og få makt over den de trakasserer som er det de vil oppnå.
Vis hele sitatet...
Ja, så du hadde selv andre standarder før. Unge kvinner er vel kvinner de og?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trakassering og vold handler om makt og kontroll og når de trigger noen til å miste kontroll så får de kontroll og makt over personen som reagerer. Vold avler vold og en slosskamp for ingenting leder ikke til noe vekst. Oftere en natt på glattcelle, rulleblad, anger, skam og ødelagte relasjoner. Det vi trenger for å få slutt på sexisme og nedverdigende kvinnesyn er ikke at menn går over alle støvleskaft for å forsvare oss men at menn slutter å forsvare hverandre! Si fra ovenfor kompisene dine som oppfører seg dritt ovenfor en hvilken som helst dame først og fremst hvis du vil være med å gjøre noe med problemet. Hvis ikke så er det stor sjanse for at reaksjonen din handler mer om deg selv og eierskapsfølelsen din ovenfor akuratt dama di og må markere deg og det du ser på som ditt eget terretorie fordi det krenker DEG snarere enn om at du vil sette på plass menn med dårlig kvinnesyn fordi det krenker kvinner.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, men folk er ikke alltid fornuftige, og det er heller ikke forbeholdt menn å være idioter.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet at tråden ikke ble opprettet for å diskutere hva kvinner liker eller ikke liker med vold men når det nå ble temaet og så urepresentative og skadelige oppfatninger fra MENN som mener de vet bedre enn damer hva damer "liker" kan det ikke få stå uimotsagt.
Vis hele sitatet...
Kjenner følelsen av å ikke ville la noe stå uimotsagt. Helt greit med en liten avsporing, den er jo rimelig on topic uansett.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Menns vold er heller ikke bare et kvinneproblem men først og fremst et mannsproblem som skader menn, deretter kvinner og barn. Menns vold er en av de viktigste mannesakene og menn må ta ansvar for å endre den patriarkalske machokulturen, ivareta hverandre og ikke minst egen psykisk og fysisk helse som berøres av menns vold som i fleste tilfeller er et helt unødvendig middel å ty til.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert og visst. Menn ligger øverst på statistikken over hvem som er mest utsatt for vold. Ja, det er definitivt som regel unødvendig, og ansvaret for å gjøre noe med det ligger på oss alle.



Det er veldig lett å argumentere mot grov generalisering av store befolkningsgrupper. Folk er så forskjellige. Nevn én personlighetskarakteristikk som er gjeldende for alle nordmenn, for alle menn, for alle hinduer eller alle ungdommer. Det er fåfengt.

Mange kvinner er jo også voldelige selv. I situasjoner hvor de er fysisk underlegne, så bruker de gjerne mannen sin som våpen. Ja, de er i mindretall, men det er ingen som har påstått at de er i flertall.

Så hva er det egentlig det argumenteres mot her? Føler man seg truffet fordi det påpekes at slike kvinner finnes? Jeg forstår ikke hvorfor man skal reagere på det. Det er ingen som har hevdet at dere eller deres venner tilhører denne gruppen. Jeg blir ikke fornærmet av å høre om voldelige menn.

Er det fordi en mann våger å si at han vet noe om enkelte kvinner? Jeg vet da mer om mennesker jeg har møtt enn det dere gjør, og sunn fornuft alene er nok til å forstå at slike generaliseringer ikke hører hjemme i den virkelige verden.
Sist endret av mentalmelt; 7. oktober 2021 kl. 06:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En del av meg mener serr selvforsvar burde være 1/3 av pensumet innaforr gym-faget på ungdomsskole&oppover....

Jeg synes det er totalt meningsløst enten man tyr til vold fordi man selv blir butthurt, eller fordi selskapet ens blir butthurt (meget uavhengig av hva selskapet har mellom beina) - bare..unødvendig liksom.


Så kommer poenget mitt for å ha selvforsvar i skolen ; Jeg måtte forsvare meg mot en møkk rusa person som begynte med å true meg fra avstand da jeg lufta hund -jeg smilte og gikk skrått vekk fra vedkommende...

Før han så kommer nærmere til tross for vi gikk vekk ifra, hvorpå han begynner kjefte, smelle, noe med hunden "min" - før jeg så har et stk. menneske løpende mot meg...

Jeg husket instinktivt basisen da, jeg la vekta godt på bakfoten da han rørte på seg, vendt sideveis-fremover, og jeg slapp ikke båndet på hunden før jeg så hvilken fot han "landa på" før et evt. angrep.

Og jeg har aldri vært i slåsskamp før, aldri oppsøkt vold direkte eller indirekte, men jeg er sabla fit - så det som i realiteten skulleburde-kunne vært noe fancy "bruke angriperens momentum til å flippe hn 1080 grader eller whatever"-forsvar, ble til 3 lynkjappe strake fra meg.

Temmelig sikker på jeg knekte nesa hans - for det var seriøst blod overalt og han gikk rett i bakken.
Ringte 113 og sa ifra om blodig person der&der, la på - og gikk lukt hjem.


Aner ikke åssen det går eller gikk med vedkommende - og jeg skjemmes enda.
Så enkelt sagt ; Jeg er glaaad jeg ikke er av han klassiske "ypperen", for jeg ville yppa&knust shit frem til jeg møtte en harderbetterstrongerfaster enn meg - og det er i beste fall....

(Menneskelig lidelse&snær jeg ville påført andre vøtt)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mentalmelt og div andre her

Vet ikke om du/dere ikke skjønner at alle kvinner snakker sammen om disse tingene og at en kvinne har derfor mye større forutsetning og grunnlag for å representere flere kvinner og kvinners perspektiv enn hva du som mann har. Hvor mange kvinner har du hatt en seriøs prat med om aggressive og voldelige menn? Visste du at voldelige menn er en større trussel for kvinners liv og helse enn kreft , malaria, krig og trafikkulykker til sammen? (UNICEF)
Vi alle som er kvinner kjenner noen eller har selv opplevd å bli utsatt for grov vold fra en partner og 2/3 av de 1/10 har også blitt utsatt for kontrollerende atferd over tid.

Menn med aggressiv personlighet og kontrollbehov er noe vi alle snakker om med hverandre og dette er ikke trekk kvinner vil ha i nærheten av seg, enten atferden går utover oss selv eller andre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe man burde ville ha rundt seg. For jeg er helt enig i at menn som er impulsive og voldelige mot andre menn ofte vil være farligere mot kvinner også. Men det er ikke sånn dessverre, at alle kulturelle normer er bra. Det finnes miljøer også i Norge der dette er et ideal.

Individuelle preferanser er heller ikke nødvendigvis er bra for oss. Du nevner selv hvor mange kvinner som er traumatisert at voldelige menn, og har levd over tid i ko trollerende forhold. Dessverre er det ikke noen automatikk i at de skyr denne typen oppførsel etterpå, snarere tvert imot i mange tilfeller. Det er mange mekanismer i sving her, ikke alle er like adaptive.

Du skriver som om menn i tråden forsvarer dette, men dette er deskriptive betraktninger og ikke normative. Jeg tror de fleste her er enig i at det ikke burde være et ideal for menn å være voldelige. Heldigvis er det ikke det i de fleste miljøer i Norge, men i noen er det det. Også blant kvinner.

Sitat av Attica83 Vis innlegg
Så kommer poenget mitt for å ha selvforsvar i skolen ; Jeg måtte forsvare meg mot en møkk rusa person som begynte med å true meg fra avstand da jeg lufta hund -jeg smilte og gikk skrått vekk fra vedkommende...
Vis hele sitatet...
Men alle går på skolen, så den personen som angrep deg hadde fått samme trening...
Sist endret av *pi; 7. oktober 2021 kl. 09:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Reint normativt er det ingen tvil om at vald ikkje burde finnast. Vald er primitivt.

På den andre sida er vald eit instinkt som ikkje har forsvunne gjennom 10.000 generasjonar av homo sapiens. Fordi vald fungerer. Vald er til og med knytt til statsapparatet gjennom bruk av politi og forsvar. Det er vel få eller ingen som meiner at ein skal smelte ned alle våpen, som berre har ein funksjon, nemleg å drepe. Historisk sett må dei som ikkje vil bruke vald pløge jorda for dei som atterheld seg retten til å bruke vald for å tvinge vilja si gjennom. Det er altså trugsmålet om reell fysisk vald som gjer at vi kan ha eit såpass fritt politisk system i Noreg.

På det private området er også vald funksjonell. Viss individet finn ut at valden fungerer, aukar det sjansen for at åtferda skjer på nytt. Legg merke til at eg skriv individet her, ikkje mannen, for eg skulle ønske vi kunne kome oss ut av lite fruktbar nymarxistisk sjargong om undertrykkande "valdelege menn" og "patriarkatet" og undertrykte kvinnelege offer, som ikkje stemmer med forsking som seier at kvinner er like valdelege som menn.

Det finst ikkje berre fulle og valdelege menn på byen, men også fulle og valdelege damer - og damer som eggar kjærasten til slåsskamp. Eg skyr alle tre kategoriane som pesten.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av BrageP Vis innlegg
På det private området er også vald funksjonell. Viss individet finn ut at valden fungerer, aukar det sjansen for at åtferda skjer på nytt. Legg merke til at eg skriv individet her, ikkje mannen, for eg skulle ønske vi kunne kome oss ut av lite fruktbar nymarxistisk sjargong om undertrykkande "valdelege menn" og "patriarkatet" og undertrykte kvinnelege offer, som ikkje stemmer med forsking som seier at kvinner er like valdelege som menn.

Det finst ikkje berre fulle og valdelege menn på byen, men også fulle og valdelege damer - og damer som eggar kjærasten til slåsskamp. Eg skyr alle tre kategoriane som pesten.
Vis hele sitatet...
Du er så oppsatt på at vi kommer oss ut av "nymarxistisk" (jeg tror ikke ordet betyr det du tror det betyr) sjargong at du drar det inn midt i en setning, ut av det blå? Du må være skikkelig lei, ja.

Hvis man antar at to personer er helt likt matchet i styrke, sosiale fordeler osv, er vold mellom disse to personene "bare vold" - men ettersom vi lever i et samfunn der vi alle er forskjellige, og samfunnet dikterer hvilke egenskaper som er bra eller dårlige, er vi ikke likt matchet. Det er for mange faktorer som spiller inn, og for mye tilfeldighet.

Når en eller annen form for "aggresjon" er rettet mot en mer utsatt/sårbar person, vil de fleste synes det er skjerpende. Nå vil alle ha sin egen idé om likestilling anno 2021 og det er egentlig lite vits i å grave seg ned i den diskusjonen spesifikt, men dette er grunnen til at de fleste fortsatt ser på spørsmålet som ganske relevant.

Så skal man, når man veier ting opp mot hverandre, selvfølgelig ikke glemme omfang. For eksempel, siden du sidestiller tilfellene nokså direkte: hvor mange prosent av fyllevold på byen blir begått av henholdsvis menn og kvinner? Du antyder at du sitter på forskning som tilsier at kvinner er like voldelige som menn, hva legger du i dette, og hva med å dele denne?
Sitat av BrageP Vis innlegg
Legg merke til at eg skriv individet her, ikkje mannen, for eg skulle ønske vi kunne kome oss ut av lite fruktbar nymarxistisk sjargong om undertrykkande "valdelege menn" og "patriarkatet" og undertrykte kvinnelege offer, som ikkje stemmer med forsking som seier at kvinner er like valdelege som menn.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på om du ser på alvorlighetsgrad. Det er ikke greit å klapse noen på kinnet med flat hånd, men det er ikke i helt samme liga som å voldta og drepe dem. Partnervold er i aller høyeste grad et kjønnet problem.

Når det gjelder vold mot barn er det annerledes. Der er mor like fysisk overlegen som far, og mødre har verden over mye større rolle i oppdragelse og omsorg og er dermed oftere i situasjoner der vold forekommer.