Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6185
"Historien om hvordan en førtidspensjonert (uføretrygdet) kokk infiltrerte et av verdens mest brutale diktaturer. Det hele tok av etter et møte i Oslo. I løpet av en ti års undercover-operasjon, virvles muldvarpen inn i hemmelig handel med oljesmugling, narkotika og høyteknologiske våpensystemer."

Interessant dokumentar og miniserie i 3 deler åpent tilgjengelig på NRK.

Dokumentaren kan ses i sin helhet HER. (nrk.no)

Noen tanker om hvordan det kan ha seg at etniske skandinaver åpenlyst støtter DPRKs regime i 2020? Det er i hvertfall for meg et mysterium, selv som sosialist.
Sist endret av Katt; 14. oktober 2020 kl. 10:15.
Det var det første som slo meg også, at en kan støtte noe sånt. Men jeg tipper det grunner i det samme som alle andre konspirasjoner. De opplever å forstå noe som ingen andre gjør, de ser en sannhet som vi andre har blitt hjernevasket til å forkaste.

Også er det helt sikkert litt gøy å dra til nordkorea å få medaljer.
Det er sikkert mange forskjellige grunner til at de blir støttet, men han spanjolen sin grunn var jo åpenbar som de sa i dokumentaren "Han var en slags mini diktator". Og det er nok mange som øyner mulighetene for litt makt i slike regimer.

Det er jo mye propaganda også, det finnes jo folk som tror jorda er flat så alt jo er mulig.

Jeg støtter ingenting av det offisielle nord-korea, men jeg kan forstå at flere synes det er urettferdig når stormaktene sier "Vi skal ha lov til å ha atomvåpen men ikke dere, for sånn er det bare".
Sjekk Byrå 39 dokumentaren også, ligger på NRK.no
Sist endret av blsdclat; 14. oktober 2020 kl. 17:31.
Litt som å verve seg til FrP. Kort vei til makta..

Jeg tror det er flere som spiller et spill i denne dokumentaren, Dokumentaren er nok reell men at DPRK’erme,er så dumme, naive og lettlurte som det blir fremstilt her det tviler jeg på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Dokumentaren er nok reell men at DPRK’erme,er så dumme, naive og lettlurte som det blir fremstilt her det tviler jeg på.
Vis hele sitatet...
Tja.

Mange av dei har ikkje erfaring frå verda utanfor DPRK. Dei kjenner ikkje samfunnet dei har med å gjere. Og dei er desperate.

Vil eigentleg dokumentaren rokke spesielt ved DPRK sin status? Dei er paria-stat allereie. Ingen vestlege land vil ha noko med dei å gjere. Knapt nok u-land heller, på grunn av vestleg press.

Dei har ryggen mot veggen alt, og at veggen vert eit atom tjukkare er irrelevant i så måte.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dokumentaren er nok reell men at DPRK’erme,er så dumme, naive og lettlurte som det blir fremstilt her det tviler jeg på.
Vis hele sitatet...
Du ville blitt forbauset hvor villig folk er når man bare slenger rundt store nok summer, og ca 550,000,000 kr (50M €) er faktisk en ganske stor sum.

Og som vidarlo sier, de er virkelig utestengt fra resten av verden og har dermed ingen skikkelige måter å sjekke om Mr. James virkelig er den personen med alle de pengene han sier at han har. De har ingen skikkelige venner, noe som gjør at de ikke kan spørre noen som helst om hjelp. Iran eller Kina kunne sikkert ha hjulpet, men med en gang de lukter penger, ville de ha tatt alt selv.
Komplett idiot
Pruttnisse's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tja.

Mange av dei har ikkje erfaring frå verda utanfor DPRK. Dei kjenner ikkje samfunnet dei har med å gjere. Og dei er desperate.

Vil eigentleg dokumentaren rokke spesielt ved DPRK sin status? Dei er paria-stat allereie. Ingen vestlege land vil ha noko med dei å gjere. Knapt nok u-land heller, på grunn av vestleg press.

Dei har ryggen mot veggen alt, og at veggen vert eit atom tjukkare er irrelevant i så måte.
Vis hele sitatet...

Morten Traavik snakker om mye av det der
.

Hele intervjuet fra starten

Sitat av Dagbladet
- Nord-Koreanere er ekstremt lettlurte:

I dokumentarserien «Muldvarpen» på NRK blir Nord-Koreansk våpeneksport infiltrert av den uføretrygdede kokken Ulrich Larsen.

Han avslører blant annet hvordan regimet går frem for å omgå sanksjoner i tillegg til hvordan de prissetter alt fra SCUD-missiler til geværer.

Morten Traavik har i en årrekke jobbet tett kulturutveksling i Nord-Korea og er ikke overrasket over at de lar seg lure.

- Nord-Koreanere er ekstremt lettlurte. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger i løpet av årene jeg har fått lignende tilbud fra høytstående diplomater som møter meg for første gang, forteller han til podkasten «Rett På».

Traavik presiserer at det da ikke har vært snakk om våpen eller narkotika.

- Staten er veldig fragmentert og det er ikke alltid den ene hånden vet hva den andre gjør. Når Ulrich Larsen får innpass i for eksempel kulturdepartementet stiller ikke nødvendigvis andre departementer da spørsmålstegn ved ham.

Hør hele intervjuet med Traavik i dagens «Rett På».
Vis hele sitatet...
Han har også noen andre interessante/ikke vanlige beskrivelser av samfunnet:

"Nord Korea er ikke, liksom, Hydra i James Bond. Nord Korea er Bangladesh — som er flinke til å marsjere i Hanemarsj. Og har atomvåpen, om ikke så veldig mange."

Var ihvertfall et litt morsomt perspektiv
Sist endret av Pruttnisse; 15. oktober 2020 kl. 00:23.