Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5017
Jeg har satt opp fluepapir. Det funker forøvrig ikke, men av og til kan en flue sette seg fast i det. Problemet med dette fluepapiret, og alt annet av fluepapir er at det ikke inneholder gift, bare lim (noen har også duft og/eller optiske illusjoner).

Problemet er når fluen setter seg fast, så kjemper den en dødskamp i all evighet. Jeg blir noen ganger så fortvilt at jeg trøsker et papir oppå den, for å gjøre kort prosess.

Dersom fluepapiret hadde vært giftig i tillegg, vel, da hadde flua krepert i løpet av sekunder. Dette moderne, miljøvennlige fluepapiret er rene dyreplageriet, etter mitt syn.

Jeg har trålet nettet etter giftig fluepapir, men det finnes kun såvidt i Amerika. Etter hva jeg har forstått, var gift standard i gamle dager.

Jeg har forresten et fluepapir på rull med vitenskapelig fremforsket optisk illusjon fra Felleskjøpet. Det er så ineffektivt at fluene rett og slett skyr det. Jeg har ikke mistet troen på at fluepapir kan være effektivt, men optiske illusjoner har jeg ingen tro på lenger. Duft kan sikkert ha noe for seg, muligens. Jeg vet at fluepapir skal være effektivt, for mine foreldre har fortalt om gamle dagers særdeles effektive fluespiraler. Antakelig med et lokkemiddel eller noe som ikke brukes i dag/er forbudt.

Men, frågan er jo, dersom det finnes et effektivt fluepapir, kan man leve med det faktum at det er et dyreplageri deluxe? Eller er det egentlig dyreplageri? Hva tenker folk om det?

Etter mitt syn er elektriske zappere med UV-lys og elektrosjokk en langt mer human avlivningsmetode. Dessverre er de fryktelig dyr, eller billig og funker ikke i det hele tatt.
Sist endret av Hervander; 9. august 2020 kl. 18:50.
Tja du får ta et valg da vet du. Enten så lever du livet greit med å ha litt fluer nå og da innomhus, eller så får du enten investere i UV-lys zappere som virker eller ta den semi-automatiske elektrisk-insekt-tennis-racket-zapper. De pleier å koste typ 30 kroner og du kan høre nærmest som en knipselyd når insektene møter sin skaper i direkte kontrakt med racket'n.
Det mest "humane" vil bli å kjøpe sånn lampe, ikke de "flueklaskerene på strøm" lampa er ett zap og de er døde. racket'n må du noen ganger stå og bzzzzzzzz bzzzz ganske lenge.
La de lide, de små jævlene. Det er den sterkestes rett her i verden. Trøst deg med at fluene er en langt mer suksessrik art enn mennesker noen gang kommer til å bli og vi blir aldri kvitt de. når det siste menneskekadaveret ligger å rotner i ørkensolen etter apokalypsen så er flua den første til å legge egg i øyet dens.
Sist endret av dödskadaver; 9. august 2020 kl. 19:29.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Det mest "humane" vil bli å kjøpe sånn lampe, ikke de "flueklaskerene på strøm" lampa er ett zap og de er døde. racket'n må du noen ganger stå og bzzzzzzzz bzzzz ganske lenge.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du må bytte batteri i racket'n. Her hos meg virker den umiddelbart og fluer detter døde om direkt. Om den er like dårlig etter at du bytter batteri for du forsøke å bytte ut hele greia. Døden skal komme direkt.

Sitat av dödskadaver Vis innlegg
La de lide, de små jævlene. Det er den sterkestes rett her i verden. Trøst deg med at fluene er en langt mer suksessrik art enn mennesker noen gang kommer til å bli og vi blir aldri kvitt de. når det siste menneskekadaveret ligger å rotner i ørkensolen etter apokalypsen så er flua den første til å legge egg i øyet dens.
Vis hele sitatet...
Men flua gjør det flua gjør fordi det er i fluens natur. Det er ikke i vår natur å plage og pine alle vi kan. Hva spiller det for rolle om en flue legger egg i øyet ditt om du alt er død? Hvor gammel er du egentlig?
Sist endret av _abc_; 9. august 2020 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Angående dyreplageri vil jeg si at det har betydning hva slags dyr det er snakk om. Vil tro at alle er enig i det. I utgangspunktet i alle fall.
Det kan nok være ubehagelig å se ei flue streve voldsomt å prøve å komme seg vekk fra fluepapiret. Men det er bare et innsekt.
Har du prøvd denne type felle?
https://www.youtube.com/watch?v=f1SV4Tg_CZE
Føler at en felle av denne type er litt mer "human" enn et fluepapir. Har ikke prøvd disse fellene selv men du ser i videoen at de virker som bare det. Har også sett en lignende type felle lagd av en brusflaske:
https://www.instructables.com/id/The-best-fly-trap/
Med litt sukker og gjær og oppvaskmiddel i vannet for å lokke inn fluer. Og så dør de ganske kjapt i vannet.
Ikke ha dårlig samvittighet for å ta livet av fluer. Det er godt dokumentert at fluer sprer en rekke sykdommer.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Da tror jeg du må bytte batteri i racket'n. Her hos meg virker den umiddelbart og fluer detter døde om direkt. Om den er like dårlig etter at du bytter batteri for du forsøke å bytte ut hele greia. Døden skal komme direkt.



Men flua gjør det flua gjør fordi det er i fluens natur. Det er ikke i vår natur å plage og pine alle vi kan. Hva spiller det for rolle om en flue legger egg i øyet ditt om du alt er død? Hvor gammel er du egentlig?
Vis hele sitatet...
så du mener at det ikke er i menneskets natur å holde unna utøy som er en plage for oss ?
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
så du mener at det ikke er i menneskets natur å holde unna utøy som er en plage for oss ?
Vis hele sitatet...
Nei på ingen måte, tvert imot mener jeg at vi bør gjøre det vi kan for å unngå utøy. Men jeg mener vi skal gjøre det på en effektiv måte. Derfor foreslo jeg elektro-racket'n som dreper dem umiddelbart.

Når jeg fisker makrell om sommeren så passer jeg på å slå inn skallen på fisken slik at den ikke pines når jeg trekker den ombord i båten. Skal jeg drepe en flue så dreper jeg den. Jeg drar ikke en og en fot av fluen eller fjerner den ene vingen.

Det var du som faktisk ba ts om å lå fluene lide på fluepapiret - det mente du var "vår rett". Ts etterlyste alternativer til å la fluene lide. Også kommer du og sier at de kan fint bare lide og avgå sakte i døden, fordi de er fluer.
Du tenker på alle du, ABC.
Sånt varmer!

No joke.
Sist endret av vindaloo; 9. august 2020 kl. 22:35.
Myggnetting, og å ikke ha lyset på på kvelden mens du har vinduet åpent for det er særlig da dem flyr inn.

Å ha falske planter istedet for ekte og alltid kaste søpla, ikke la matsmuler eller salat ligge fremme er også knep for å minske attraksjonen og formeringen om det er sånne småfluer.

Er det vanlige fluer er de litt mer uforutsigbare og best å ha vinduet lukka på dagtid om de plager deg så mye. Kjøp eventuelt en aircondition eller luftkjøler om lufta inne er uutholdelig uten vinduene oppe.

Props for søt og omtenksom tanke! Har vært mye i fjøs og det gjør vondt å se de uskyldige skapningene få en så frustrerende og langsom død i fluepapir. De kjemper til de dør av utmattelse og avrivde armer og bein
Sist endret av celtseus; 9. august 2020 kl. 22:52.
Prøv å ikke tenk på det for mye. Hjelp heller fluene når du ser dem lide.
før viste jeg pent ut alle edderkopper, men ble litt lei, å alle sier de er bra mot andre kryp, så jeg har latt de være.
de har satt opp "teltet" sitt i hvert eneste hjørne i hele kåken å jeg må si de er meget effektive.

alle edderkopper virker holde seg på sitt område og husfluer, spyfluer, og møll ligger innpakket som julegaver.
jeg mener dette er humant.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei på ingen måte, tvert imot mener jeg at vi bør gjøre det vi kan for å unngå utøy. Men jeg mener vi skal gjøre det på en effektiv måte. Derfor foreslo jeg elektro-racket'n som dreper dem umiddelbart.

Når jeg fisker makrell om sommeren så passer jeg på å slå inn skallen på fisken slik at den ikke pines når jeg trekker den ombord i båten. Skal jeg drepe en flue så dreper jeg den. Jeg drar ikke en og en fot av fluen eller fjerner den ene vingen.

Det var du som faktisk ba ts om å lå fluene lide på fluepapiret - det mente du var "vår rett". Ts etterlyste alternativer til å la fluene lide. Også kommer du og sier at de kan fint bare lide og avgå sakte i døden, fordi de er fluer.
Vis hele sitatet...
ja for all. det er bare å oppmuntre TS til å bli ett overempatisk nervevrak.
noe jeg med mitt svar prøver å forhindre.

jeg synes det er litt billig å sammenligne fluepapir med å sitte å rive vingene av en flue. det er jo en oppfinnelse som skal hjelpe oss å kvitte oss med et problem uten behov for vår tilstedeværelse. tror ikke hensikten i seg selv er å la fluene lide. Men om de så gjør det, hva så? det er bare fluer..
viss du vil løpe etter enhver flue i huset ditt med en racket så skal ingen nekte deg den gleden.

Ellers har jeg respekt for fluer som tjener sitt formål som mat for en rekke mindre sekundærkonsumenter. Uten fluer hadde verdens biologiske mangfold blitt raskt redusert. Ser jeg muligheten pleier jeg faktisk å slippe de ut.
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Men om de så gjør det(lider), hva så? det er bare fluer..viss du vil løpe etter enhver flue i huset ditt med en racket så skal ingen nekte deg den gleden.
Vis hele sitatet...
Fluer er ikke bare fluer. Hjernen dems har visst lignende strukturer som mennesker, de har en bevissthet og kan føle frykt på samme måte som oss. Det spekuleres i andre følelser som empati også, og deres dopamin og serotoninnivå påvirkes også. Noen av rapportene mener at forskning på fluer til og med kan hjelpe til med å forstå menneskehjernen og hjelpe de med nerveproblemer og depresjon.

Yup, those flies you murdered last week had feelings. https://www.sciencealert.com/insects...inds-new-study

Thankfully, we are beginning to stop with our centuries long obsession with human species superiority. It can be considered part of what has led us to ravage and raid the earth like parasites and to downplay emotions felt by other animals. https://brainblogger.com/2015/06/26/...s-and-empathy/

https://www.independent.co.uk/news/s...-10253201.html

https://www.abc.net.au/science/artic...15/4236373.htm

Fant en TED-talk som virker ganske kul og.

Innsektsriket ekke så dumme som man tror


Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ikke ha dårlig samvittighet for å ta livet av fluer. Det er godt dokumentert at fluer sprer en rekke sykdommer.
Vis hele sitatet...
Kan du med hånda på hjertet si at du kjenner eller har hørt om noen i Norge som har fått alvorlig sykdom av norske husfluer? Å påføre dem unødvendig lidelse er ikke så kult. Best om man legger til seg vane å la de være eller å hjelpe dem ut
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
ja for all. det er bare å oppmuntre TS til å bli ett overempatisk nervevrak.
noe jeg med mitt svar prøver å forhindre.
Vis hele sitatet...
Tror ikke noen blir nervevrak av å bry seg litt om human avliving av dyr.

Holde dører igjen og ta en runde med fluesmekke av og til er det det effektive og humane.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Fluer er ikke bare fluer. Hjernen dems har visst lignende strukturer som mennesker, de har en bevissthet og kan føle frykt på samme måte som oss. Det spekuleres i andre følelser som empati også, og deres dopamin og serotoninnivå påvirkes også. Noen av rapportene mener at forskning på fluer til og med kan hjelpe til med å forstå menneskehjernen og hjelpe de med nerveproblemer og depresjon.

Yup, those flies you murdered last week had feelings. https://www.sciencealert.com/insects...inds-new-study
Vis hele sitatet...

Med noen år forskning under beltet og undervisningskompetanse i både kildekritikk og formidling kan man ganske trygt si at dette ikke understøttes i artikkelen du linker til. Den artikkelen er skrevet for å trekke kontraster mellom uilike modeller som benyttes i forbindelse med vår forståelse av hva 'subjektive erfaringer' er. De skriver det faktisk selv ordrett i artikkelen når de konkluderer, at hensikten er å få forskere til å tenke over muligheten til å bruke andre syn på hva subjektiv erfaring går ut på - i håp om å få en overenstemmelse. Fluen i seg selv er lite viktig i artikkelen.

* Verdt å nevne. Artikkelen trekker heller ikke frem konkret hva de selv legger i "subjective experience". De omtaler det i lys av ulike teorier, men konkluderer aldri med hva som er observert hos insekter.

Jeg er veldig interessert i å høre om disse rapportene som påstår at en svært lite utviklet hjerne som i utgangspunktet ikke har kapasitet til å reflektere, skal føle empati - og frykt for den saks skyld.


Thankfully, we are beginning to stop with our centuries long obsession with human species superiority. It can be considered part of what has led us to ravage and raid the earth like parasites and to downplay emotions felt by other animals. https://brainblogger.com/2015/06/26/...s-and-empathy/

https://www.independent.co.uk/news/s...-10253201.html

https://www.abc.net.au/science/artic...15/4236373.htm
Vis hele sitatet...

Du vil nok klare å finne blogginnlegg som sier det meste om ulike temaer. Artikkelen i independent har ironisk nok ingen kildehenvisninger, men baserer seg på påstander om sier at "det ser ut til at ... ", eller "det er ikke utenkelig at..." Det er ingenting konkret.

abc.net artikkelen har på sin side kildehenvisninger til internet scam - samme med brainblogger.



Selv om man brenner sterkt for dyrevelferd er det viktig å fremme argumentene sine på en måte som ikke rakner fra hverandre så fort noen gidder å sjekke kildene.
Sist endret av The Riddler; 10. august 2020 kl. 00:30.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Med noen år forskning under beltet og undervisningskompetanse i både kildekritikk og formidling kan man ganske trygt si at dette ikke understøttes i artikkelen du linker til. Den artikkelen er skrevet for å trekke kontraster mellom uilike modeller som benyttes i forbindelse med vår forståelse av hva 'subjektive erfaringer' er. De skriver det faktisk selv ordrett i artikkelen når de konkluderer, at hensikten er å få forskere til å tenke over muligheten til å bruke andre syn på hva subjektiv erfaring går ut på - i håp om å få en overenstemmelse. Fluen i seg selv er lite viktig i artikkelen.

* Verdt å nevne. Artikkelen trekker heller ikke frem konkret hva de selv legger i "subjective experience". De omtaler det i lys av ulike teorier, men konkluderer aldri med hva som er observert hos insekter.

Jeg er veldig interessert i å høre om disse rapportene som påstår at en svært lite utviklet hjerne som i utgangspunktet ikke har kapasitet til å reflektere, skal føle empati - og frykt for den saks skyld.





Du vil nok klare å finne blogginnlegg som sier det meste om ulike temaer. Artikkelen i independent har ironisk nok ingen kildehenvisninger, men baserer seg på påstander om sier at "det ser ut til at ... ", eller "det er ikke utenkelig at..." Det er ingenting konkret.

abc.net artikkelen har på sin side kildehenvisninger til internet scam - samme med brainblogger.



Selv om man brenner sterkt for dyrevelferd er det viktig å fremme argumentene sine på en måte som ikke rakner fra hverandre så fort noen gidder å sjekke kildene.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri fordypet meg i fluer før jeg ass men alt jeg skrev er fra et titalls antall artikler og research rapporter som kom opp når jeg googla istad for fascinasjons skyld. De fleste med kildehenvisning til offisiell forskning. Sjekka du gjennom de rapportene eller tatt deg tid til å fordype deg selv? Når det kommer til artikkeln på abc så står det som kilde at den opprinnelig er publisert på Discovery. Jeg finkjemma ikke gjennom alt jeg ass og det er grenser for hvor mye jeg gidder å diskutere fluers liv med en fremmed på internett men det får være opp til den enkelte om de syns det er kulest å oppføre seg som en superior og hensynsløs person mot andre levende vesner eller å oppføre seg humant, rart det skal være et spørsmål. Har knerta noen fluer i mitt liv men har ikke hjerte til å ta dem nå lenger, pleier å lempe de ut på et ark og det funker bedre for meg og dem enn å se dem streve og lide.
Sist endret av celtseus; 10. august 2020 kl. 01:04.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror ikke noen blir nervevrak av å bry seg litt om human avliving av dyr.

Holde dører igjen og ta en runde med fluesmekke av og til er det det effektive og humane.
Vis hele sitatet...
Human avlivning av fluer blir for meg helt sinnsykt og LANGT over grensen til hva man kan kalle verste sort av city dweller galskap.

Å lukke igjen døra derimot, den kjøper jeg. Vinn vinn enten man er for eller imot fluepapir.
Takk for svar alle sammen! Skal lese gjennom alt straks, men må bare si en ting først, som faktisk sjokkerte meg. Det satte seg fast en flue i papiret i går kveld. Den så død ut i dag. Men, så satte det seg en annen flue der, og da tok jeg papiret ut på verandaen og skulle til å spraye flua med insektsspray. Før jeg kom så langt så jeg at den andre flua, den fra i går, begynte å kjempe seg løs av papiret - ca 20 timer etterpå! Herregud, den så død ut allerede i går. Men nei, det var den altså ikke! Så jeg måtte spraye begge, for å gjøre kort prosess. Kort og kort, den sprayen jeg hadde for hånden var så elendig at den klarte knapt å kverke ei flue engang, så jeg måtte spraye begge i tre omganger før de kreperte. Snakk om elendig spray! Den er forresten av merket Raid, og mot veps. Kan brukes innendørs, står det på boksen. Sikkert derfor den er så svak. Ubrukelig!

Og det fluepapiret skal vekk. At de er i live etter 20 timer er litt vel drøyt. Skal se om jeg får tak i en sånn elektrisk sak som griller de. Jeg har forresten også en sånn tennisracket med strøm. Den funker til sitt bruk, men det er ikke noe masseødeleggelsesvåpen akkurat.

Angående edderkopper. De får absolutt ikke leve her, nei. De tas i papir og skylles ned i do, to ganger (for å være 100% sikker på at de ikke kommer opp igjen). Papir og do er en veldig ueffektiv måte, da man absolutt ikke blir kvitt resten, de man ikke ser. Jeg skjønner ikke hvor jeg har vært i alle de åra jeg har hatt edderkoppfobi, altså hele livet. For jeg har rett og slett ikke sett meg rundt etter sterkere insektsmiddel enn det man får i butikken. Radar maurspray var det ypperste av det ypperste, trodde jeg. Lite ante jeg om at det faktisk finnes midler med langtidsvirkning. Oppdaget det i går, faktisk. Så nå har jeg bestilt Kirk Power Permetrin som visstnok skal være kruttsterkt og med langtidsvirkning, pluss Trinol 810 (kalles også Trinol BIO), som er oljebasert og har lengre langtidsvirkning. Etter hva jeg har lest, skal edderkoppene kunne utryddes fullstendig dersom man sprayer her og der og overalt et par ganger i året. Og her har jeg levd med edderkoppfobi i 40 år. Jaja. Så nå håper jeg snart å kunne gå trygt ut på verandaen for å ta en røyk, for en gangs skyld.

Men ja, tilbake til fluer. Fluepapir utgår, såfremt det ikke finnes med gift, og det gjør det ikke.

Hjemmelaget fluefelle, interessant! Det rare er at den første videoen, den fra New Zealand, den har jeg nettopp sett, før jeg så linken din. Den fella der var helt ekstremt effektiv! Det verste jeg har sett! Neppe noe til innendørs bruk, men. Den andre, den med gjær og sukker. Hmm, meget interessant. Skal teste det. Gjæring utvikler C02, og C02 er visstnok det som tiltrekker seg fluer i den etter sigende svært effektive maskinen Skeetervac. Høres meget lovende ut, og veldig enkelt å prøve ut. Tusen takk for tipset!

Ja, fluer er nyttige skapninger. Jeg har ikke noe imot fluer, annet enn når de er innendørs og svært innpåsliten. Men sånn ellers er fluer helt okey. Alt annet enn edderkopper og veps er helt okey. Og jeg bærer også ut ting, i live. Maur og denslags dreper jeg aldri, bare bærer de ut. Nå har ikke vi sukkermaur her i Nord-Norge, heldigvis. For det er litt av en pest og en plage, husker jeg fra Sørlandet. Så de ville jeg antakeligvis ha prøvd å kverke. Mauren vi har her er ganske trivelig, og ikke noe problem om man bare kverker litt maurtuer i ny og ne, så de ikke formerer seg uhemmet. Og det gjør de på rekordtid, så man må holde de litt i sjakk for ikke å invaderes.

Fluer har ikke vært et stort problem her heller, men det varierer. For et par år siden var det fullstendig invasjon! Det var så ille at det var nesten som i Afrika. Det var da jeg kjøpte fluepapiret, med stor optimisme, siden det var et ekte fjøsprodukt. I fjøser har de virkelig fluer, så da burde det være svært effektivt. Og ja, det virket da, sånn høvelig, siden antallet var så overveldende at mange også ville lande på papiret. Men effektivt var det aldri. Når det er mindre fluer virker det ikke, såfremt du ikke nærmest springer etter de med papiret for å få de klistret fast. Og jeg synes i alle høyeste grad det er dyreplageri. Hadde de dødd etter 20 minutter, så greit. Men levende etter 20 timer, nei, det er for ille. Ingen bør bruke slike produkter, det er helt unødvendig når det antakeligvis finnes bedre og langt mer humane metoder.

Angående å lukke igjen vinduer og dører. Det er lett å lukke døra, men når det er flere i huset og de ikke gjør det, uansett hva man sier, da blir det litt verre. Men for aleneboere er det helt sikkert et supert tips.

Jeg har egentlig ikke så veldig mye imot å ta livet av fluer sånn generelt dersom de blir en plage, selv om det er nyttige skapninger og hører til i naturen. Men jeg liker ikke seigpining av dyr eller insekter, heller ikke av de forhatte edderkoppene. Skal de dø så bør det skje innen rimelig tid. Edderkoppene kunne jeg med fordel sett var helt utryddet. Men det skjer vel ikke med det første, dessverre.
Sist endret av Hervander; 10. august 2020 kl. 01:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fluer er ikke dyr, men insekter.
Det er mere som et biologisk program.

Det kjemper ingen dødskamp.
Det er ikke en gang klar over at det ligger i et fluepapir.
Det prøver bare å bevege vingene og fly og skjønner ikke hvorfor det ikke flyr.
"Skjønne" er feil ord for det har ikke et bevisshetsnivå til å skjønne en gang.
Det bare er og følger programmet sitt: Fly, bryt ned ting, spre sykdom, fly, bryt ned ting, spre sykdom etc etc

Det har null bevisshet så du kan ikke plage det.

Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Human avlivning av fluer blir for meg helt sinnsykt og LANGT over grensen til hva man kan kalle verste sort av city dweller galskap.

Å lukke igjen døra derimot, den kjøper jeg. Vinn vinn enten man er for eller imot fluepapir.
Vis hele sitatet...
Haha! Ja!
No brain, no pain.
Fluer har ikke hjerne engang.
De er like bevisste som virusprogrammet på PC'en din.
Finnes ikke bevisst. Bare utfører en programert oppgave.
Sist endret av Guy_Incognito; 10. august 2020 kl. 03:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Guy_Incognito Vis innlegg
Fluer er ikke dyr, men insekter.
Det er mere som et biologisk program.

Det kjemper ingen dødskamp.
Det er ikke en gang klar over at det ligger i et fluepapir.
Det prøver bare å bevege vingene og fly og skjønner ikke hvorfor det ikke flyr.
"Skjønne" er feil ord for det har ikke et bevisshetsnivå til å skjønne en gang.
Det bare er og følger programmet sitt: Fly, bryt ned ting, spre sykdom, fly, bryt ned ting, spre sykdom etc etc

Det har null bevisshet så du kan ikke plage det.



Haha! Ja!
No brain, no pain.
Fluer har ikke hjerne engang.
De er like bevisste som virusprogrammet på PC'en din.
Finnes ikke bevisst. Bare utfører en programert oppgave.
Vis hele sitatet...
Om en god del forskning tyder på at det er en sjanse for at insekter kan oppleve smerte og lide, spiller det da noen rolle om insektene skjønner hvorfor?
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Human avlivning av fluer blir for meg helt sinnsykt og LANGT over grensen til hva man kan kalle verste sort av city dweller galskap.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg er så langt unna city dweller man kommer og har nok avlivet flere dyr enn gjennomsnittet på freak.

Sitat av Guy_Incognito Vis innlegg
Fluer er ikke dyr, men insekter.
Vis hele sitatet...
Er ikke insekter dyr, altså? Hva er de da? Sopp? Bakterier? Planter?

Sitat av Hervander Vis innlegg
Edderkoppene kunne jeg med fordel sett var helt utryddet. Men det skjer vel ikke med det første, dessverre.
Vis hele sitatet...
Edderkoppene spiser fluer, da!

Mest sannsynlig føler ikke insekter smerte slik vi definerer smerte. Men de har unnvikelsesadferd og fluktreaksjoner, og vi vet egentlig ikke om det oppleves ubehagelig for dem på noen måte. Det er en fin ting å bry seg om levende vesner, og et bra prisipp å avlive raskt når man tar livet av dyr.
Sist endret av *pi; 10. august 2020 kl. 09:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Jeg trodde egentlig vi var kommet et stykke forbi en
diskusjon om hvorvidt dyr og insekter føler smerte og redsel.

Personlig holder¨jeg en knapp på at trær og blomster også puster, føler og lever.
Og det er uten så mye som et gram sopp under vesten.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg har aldri fordypet meg i fluer før jeg ass men alt jeg skrev er fra et titalls antall artikler og research rapporter som kom opp når jeg googla istad for fascinasjons skyld. De fleste med kildehenvisning til offisiell forskning. Sjekka du gjennom de rapportene eller tatt deg tid til å fordype deg selv? Når det kommer til artikkeln på abc så står det som kilde at den opprinnelig er publisert på Discovery. Jeg finkjemma ikke gjennom alt jeg ass og det er grenser for hvor mye jeg gidder å diskutere fluers liv med en fremmed på internett men det får være opp til den enkelte om de syns det er kulest å oppføre seg som en superior og hensynsløs person mot andre levende vesner eller å oppføre seg humant, rart det skal være et spørsmål. Har knerta noen fluer i mitt liv men har ikke hjerte til å ta dem nå lenger, pleier å lempe de ut på et ark og det funker bedre for meg og dem enn å se dem streve og lide.
Vis hele sitatet...
Om du egentlig ikke har peiling på hva du snakker om, hvorfor skriver du da som om du har det og viser til en rekke kilder som foreløpig har blitt dømt nedenom og hjem?

I tillegg svarer du på en ekkel måte når du blir tatt med buksene nede..
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg trodde egentlig vi var kommet et stykke forbi en
diskusjon om hvorvidt dyr og insekter føler smerte og redsel.

......
Vis hele sitatet...
Det er kommet til en ny generasjon siden forrige gang, så nå må diskusjonen taes på nytt. :-D
Jeg har en katt som jakter, leker/piner til døde og noen ganger spiser fluer og alt annet av insekter som måtte finne veien inn i vårt hjem. Veldig glad for det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg trodde egentlig vi var kommet et stykke forbi en
diskusjon om hvorvidt dyr og insekter føler smerte og redsel.

Personlig holder¨jeg en knapp på at trær og blomster også puster, føler og lever.
Og det er uten så mye som et gram sopp under vesten.
Vis hele sitatet...
Enig! Blir for dumt at noen med fortsatt neandertalermentalitet skal sitte i 2020 å tro at dyr ikke er intelligente eller følsomme skapninger. Det er ikke så veldig vanskelig å innfinne seg med at verden må få være bosted for flere enn oss..

Ts, de finner som som regel veien ut igjen hvis ikke kan du gi dem en dytt i riktig retning!
Sist endret av Mefibon; 10. august 2020 kl. 14:50.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Du vil nok klare å finne blogginnlegg som sier det meste om ulike temaer. Artikkelen i independent har ironisk nok ingen kildehenvisninger
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Bloggen har linker til forskning og i Independent artikkelen står det helt konkret "The study was published in the journal Current Biology, under the name "Behavioral Responses to a Repetitive Stimulus Express a Persistent State of Defensive Arousal in Drosophila," building on research carried out at the California Institute of Technology."

Hele rapporten ligger her https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25981791/
og på Research Gate.

"Our results suggest that flies' responses to repetitive visual threat stimuli express an internal state exhibiting canonical emotion primitives, possibly analogous to fear in mammals. "

Siden vi ikke på noen måte kan oppleve det å være en flue vet vi ikke om de føler og opplever følelsen av frykt på akuratt samme måten som oss men mye tyder på det. Det er mer om det i de andre linkene også

Sitat av Guy_Incognito Vis innlegg
Fluer har ikke hjerne engang.
Vis hele sitatet...
Joda Hjerneforskere har funnet ut at vi deler 60% av de samme genene med bananfluer, tre nobelforskere har og forska på fluehjernen og hvordan den kan si oss noe om menneskelig oppførsel. Her er det linka til et helt register med forskjellig uavhengig global forskning om det jeg skrev om i forrige innlegg og et kult miniforedrag med en flueforsker og hjerneforsker.

Det er til og med det som omtales som slående likheter mellom noen funksjoner i fluers hjerne som i menneskers hjerne. Du sjekka tydeligvis ikke den forrige TED talken jeg linka til som kilde (anbefales) men her er en til som heter "Why the insect brain is so incredible" https://m.youtube.com/watch?v=OQw3TNRnJ1I

På noen områder er de også smartere enn oss, for mens vår hjerne kan oppfatte 60 bilder i sekundet kan fluers hjerne oppfatte 250 bilder i sekunder. http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-41284065

Her står det også om at labtesting finner indikasjoner i fluers hjerne på høyere kognitive funksjoner og bevissthet som fins i pattedyr og mennesker.
https://greenspanlab.ucsd.edu/networks_fly.html

Sitat av Rosander Vis innlegg
Om du egentlig ikke har peiling på hva du snakker om, hvorfor skriver du da som om du har det og viser til en rekke kilder som foreløpig har blitt dømt nedenom og hjem? I tillegg svarer du på en ekkel måte når du blir tatt med buksene nede..
Vis hele sitatet...
Veit ikke helt hva du er ute etter men kilder jeg har linka til her er for eksempel Sciencemag.org, Bbc science, hjerneforskere som holder foredrag på TED talks og egen youtube kanal Neuro Transmissions, utdanningsforbund Som Agriculture and Life Sciences, forskning publisert i direktivet til Science direct, PubMed som er blandt de største arkivene for forskning og på ncbi.nlm.nih.gov og den abc linken som The Riddler mente var fake news var henta fra Discovery. Informasjonen i den støttes av andre legit kilder som jeg har posta og du kan se foredrag med hjerneforskere som sier det samme.

Som jeg skreiv er det ikke så nyttig for meg å bruke timesvis på å fordype meg i flueforskning for en fremmed på nettets skyld, men det jeg finner ganske kjapt sier at fluer helt klart har en hjerne og kan føle flere av de menneskelige følelsene, frykt er konkret nevnt og går igjen.

Jeg har buksene godt festa og syns ikke jeg har vært ekkel på noen måte overhodet ass! Jeg later ikke som jeg har mye peiling på det her, det er ikke farlig for meg om jeg tok jeg feil. Syns det er kult å lære. Jeg gjengir bare det jeg kom over av å gidde å undersøke litt. Jeg sa også rett frem at jeg ikke hadde fordypet meg i emnet og lurte på om han hadde det. Det hadde jo vært stilig om det var en flueforsker her inne for det er ganske fascinerende Jeg var åpen for at han hadde mer peil enn meg og var på ingen måte ekkel.
Nå har jeg faktisk tatt meg bryet med å bruke mer tid på å undersøke og lære om det fordi jeg syns det er fascinerende, hvis du også vil det så kan du jo sjekke linkene istedet for å anklage andre for å være ekle. Men det må også få være helt fair og forståelig at det ikke er min oppgave å lære opp andre som kanskje ikke gidder å sette seg inn i det selv men bare avskriver all informasjonen. Peace
Sist endret av celtseus; 10. august 2020 kl. 17:09.
Crimea River
Alec's Avatar
Funny thing, hvis du lager et "fly" av to fyrstikker, også halvveis fryser en 3-4 stk fluer slik at de sover men ikke er døde, så kan du lime dem på vingene etterpå, og vips, så har du et motorisert fly i stuen din i noen minutter.

Du kan blåse på dem for å tine dem raskere
Sist endret av Alec; 10. august 2020 kl. 17:11.
Det er mange måter å se på dette, men insekter skiller seg ganske mye fra pattedyr.

Her er en video av en veps som har mistet hodet sitt, men ikke ser ut til å bry seg så mye om det. Den plukker opp hodet og flyr avgårde med det i i "hendene".

https://i.imgur.com/vd2O9OR.mp4
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det er mange måter å se på dette, men insekter skiller seg ganske mye fra pattedyr.

Her er en video av en veps som har mistet hodet sitt, men ikke ser ut til å bry seg så mye om det. Den plukker opp hodet og flyr avgårde med det i i "hendene".

https://i.imgur.com/vd2O9OR.mp4
Vis hele sitatet...
Ja! Det der er også ganske fascinerende. I en av linkene jeg kom over og posta lenger opp er det forskere som forklarer det der også i foredraget sitt, og det er fordi de har et nervesystem hvor ikke alt er avhengig av hverandre for å fungere i motsetning til vårt nervesystem. Det nervesystemet som styrer munn og hode er ikke avhengig av det samme nervesystemet som styrer organer og vinger elns. De har jo heller ikke noe ryggrad eller skjellett på samme måten som oss. Naturen er pretty awesome!
Sitat av Alec Vis innlegg
Funny thing, hvis du lager et "fly" av to fyrstikker, også halvveis fryser en 3-4 stk fluer slik at de sover men ikke er døde, så kan du lime dem på vingene etterpå, og vips, så har du et motorisert fly i stuen din i noen minutter.

Du kan blåse på dem for å tine dem raskere
Vis hele sitatet...
haha, er fluene så sterke da?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Her er en video av en veps som har mistet hodet sitt, men ikke ser ut til å bry seg så mye om det.
Vis hele sitatet...
"Ser ikke ut til" er en litt tvilsom indikasjon på hva noen kan føle. Vi har en lei tendens til å undervurdere følelseslivet til dyr som ikke kommuniserer som oss (som fisk) og menneskeliggjøre/ overvurdere kompleksiteten i emosjonene hos dyr med likere kroppsspråk (som hunder).

Det er som sagt usannsynlig at virvelløse dyr føler smerte og frykt på samme måte som oss, men det trenger ikke være likt på det vi føler for å være verdt å ta hensyn til. Unngåelsesreaksjoner kan være rene biologiske programmer, planter har også slik adferd hvis nan kan kalle det det. Våre emosjoner er også biologiske programmer. For at det skal kalles en opplevelse av smerte eller frykt så må det vel en eller annen form for bevissthet og det vet vi egentlig lite om hvordan funker. Fluens opplevelse av det som skjer med den trenger ikke å ligne vår for å være relevant.

Til ettertanke så er er ikke så mange år siden man var enige om at nyfødte og for tidlig fødte babyer hadde for mangelfullt utviklet nervesystem til å oppfatte smerte, og opererte på dem uten bedøvelse.
Sist endret av *pi; 10. august 2020 kl. 18:54.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
"Ser ikke ut til" er en litt tvilsom indikasjon på hva noen kan føle. Vi har en lei tendens til å undervurdere følelseslivet til dyr som ikke kommuniserer som oss (som fisk) og menneskeliggjøre/ overvurdere kompleksiteten i emosjonene hos dyr med likere kroppsspråk (som hunder).
Vis hele sitatet...
..en hund er jo på mange måter ett menneske med 4 bein.

Den viser glede, sorg og smerte på nesten samme måte som vi gjør.
Den er selskapssyk og sint den blir sulten og kvalm og spyr og driter på seg
alt på en måte vi lett kjenner igjen.

Mye fordi den har et ansikt som gir mening for oss.
Omtrent størrelsen til et barn og med øyne og nese og munn plassert slik til vært i en
menneske skalle.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..en hund er jo på mange måter ett menneske med 4 bein.

Den viser glede, sorg og smerte på nesten samme måte som vi gjør.
Den er selskapssyk og sint den blir sulten og kvalm og spyr og driter på seg
alt på en måte vi lett kjenner igjen.

Mye fordi den har et ansikt som gir mening for oss.
Omtrent størrelsen til et barn og med øyne og nese og munn plassert slik til vært i en
menneske skalle.
Vis hele sitatet...
Vi oppfatter den som et menneske på 4 bein fordi den har en måte å kommunisere på som er intuitiv for oss å forstå, og fordi vi har mye med dem å gjøre. Det er en feilslutning å tillegge den menneskelige egenskaper basert på det, og heve den over andre dyr som ligner oss mindre.

Hunder har helt åpenbart mange av de samme følelsene som oss, men ikke nødvendigvis mer enn andre dyr som vi i mindre grad kommuniserer med.
BRAND ∞ STRONG
Kult at du gjentar det jeg sier *pi
da blir det mer riktig...

Det er sjelden vi har noe uten et lett gjenkjennelig ansikt som venn eller husdyr
Vi er tilogmed ganske redd ofte for ting som er veldig ulikt oss f.eks slanger eller edderkopper.

Derfor skrev jeg
"Mye fordi den har et ansikt som gir mening for oss.
Omtrent størrelsen til et barn og med øyne og nese og munn plassert slik til vært i en
menneske skalle."
Sist endret av vindaloo; 10. august 2020 kl. 20:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Personlig holder¨jeg en knapp på at trær og blomster også puster, føler og lever
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
"Ser ikke ut til" er en litt tvilsom indikasjon på hva noen kan føle.
Vis hele sitatet...
Er enig i det. 'Bevissthet' og 'føle' er så vanskelige begreper at her heller jeg mot vindaloos tolkning. Skal man si at et insekt føler, ja så må jeg nesten si at planter føler med. Kan nesten ta med steiner også, men da snakker vi en helt annen tidsskala. Gaia etc..

Så bare å la edderkoppene ete
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kult at du gjentar det jeg sier *pi
da blir det mer riktig...
Vis hele sitatet...
Var det sarkastisk? Jeg oppfattet det som at du argumenterte for at en hund ER mer mennesklig i følelseslivet enn dyr som ikke ligner/kommuniserer med oss. Jeg mener det er en feilslutning. Hvis du mente at vi oppfatter dem som mer mennesklig enn de er så var det strengt tatt du som gjentok meg i sitatet ditt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Var det sarkastisk? Jeg oppfattet det som at du argumenterte for at en hund ER mer mennesklig i følelseslivet enn dyr som ikke ligner/kommuniserer med oss. Jeg mener det er en feilslutning. Hvis du mente at vi oppfatter dem som mer mennesklig enn de er så var det strengt tatt du som gjentok meg i sitatet ditt.
Vis hele sitatet...
ja litt sarkastisk.

For skriver omtrent akkurat det samme.
Jeg la bare til det jeg ser på som det viktigste ( ett gjenkjennelig ansikt)
Allikevel fulgte et langt innlegg som forklaret meg hvordan ting henger sammen.
Hva med en slik til fluene? Vurdere å gå til innkjøp av en selv... Noen som har testet?

https://www.bugasalt.com/products/bu...ck-fly-edition
Mygg og knatt er jo bare menneske-plageri og dessuten så kan de gi deg covid og aids om du har uflaks. Det bringer meg mye lykke å se papiret fult av de små jævlene, vel vitende om at de forgjeves kjempet tappert til siste stund. Forhåpentligvis møter de alle som én døden med lyden av sine fortvilte, sørgende og døende familiemedlemmer i bakgrunnen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av celtseus Vis innlegg
Joda Hjerneforskere har funnet ut at vi deler 60% av de samme genene med bananfluer
Vis hele sitatet...
Vi deler visstnok omtrent samme "prosentandel" likhet med faktiske bananer også, så jeg vet ikke helt hvor alvorlig jeg ville tatt det som argument.
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
La de lide, de små jævlene. Det er den sterkestes rett her i verden. Trøst deg med at fluene er en langt mer suksessrik art enn mennesker noen gang kommer til å bli og vi blir aldri kvitt de. når det siste menneskekadaveret ligger å rotner i ørkensolen etter apokalypsen så er flua den første til å legge egg i øyet dens.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke urimelig å forvente at du har en større moralsk innsikt enn et insekt? Personlig har jeg i hvert fall noe større etiske ambisjoner enn det.