Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1232
Er det noen andre her som har blitt operert eller fått behandling for medical plica?

Jeg har blitt operert 2 ganger, 2014 og 2016.
Av en spesialist på Volvat og han skal visstnok være utrolig flink.
Plica ble fjernet med kikkehullsoperasjon, arrvev fjernet, renset og væske fjernet. Hver gang fikk jeg beskjed om at jeg skulle klare å løpe igjen etter et halvt år. Det skjedde ikke. Måtte også være sykemeldt mellom 2-3 mnd.

Nå er det over 2 år siden operasjon nummer 2, og det har rett og slett ikke blitt bedre. Jeg kan løpe i 2 ish minutter og så kan jeg pushe meg litt til, men så må jeg bare stoppe fordi smerten blir for stor.

Er det noen andre her som har vært igjennom det samme? Eller hatt andre behandlinger som har fungert?
Jeg blir utrolig frustrert og deprimert hver gang jeg prøver å løpe. Jeg har heller ikke lyst til å gå igjennom samme operasjon og være borte fra jobben i 1-2 måneder, spesielt med en ny arbeidsgiver.
Sist endret av SLO7H; 7. oktober 2018 kl. 23:02.
Hm. Det heter forresten medial plica, og er en relativt vanlig anatomisk struktur. Hos noen er den forstørret eller på annen måte i veien for kneets mekaniske funksjon, og kan derfor føre til irritasjon, betennelse og i noen tilfeller mekaniske problemer. Har du vært gjennom de konservative behandlingene som anbefales? Trening av lårmuskulatur, iherdig tøyning av hamstrings og quadriceps? For majoriteten av pasienter vil et treningsopplegg i samarbeid med fysioterapeut være tilstrekkelig for å begrense plagene. Hvis det ikke hjelper prøver man steroideinjeksjon inn i selve kneleddet kombinert med treninga. Kirurgisk reseksjon (fjerning av selve folden) er siste steg.

Hvis du allerede har fjernet problemet mekanisk kan det være andre årsaker til at du opplever smertene nå. Det er vanskelig å si noe om uten å undersøke deg. Hvis du har gått lenge med knesmerter kan det for eksempel ha ført til en feilstilling i gangmønsteret ditt, som videre har forplantet seg til hofte- og benmuskulaturen. Jeg hadde et liknende problem, og har jobbet systematisk i noen år for å korrigere feil muskelbruk i hofte og korsrygg som følge av kneskade og brudd i ryggen. Jeg utarbeidet et tøyningsopplegg i samarbeid med en ortoped, og trente styrke i ben, hofter og korsrygg, og har hatt veldig gode resultater av det. Jeg har også operert kneet 2 ganger tidligere. Kom deg i kontakt med en lege, manuellterapeut eller fysioterapeut som har erfaring innenfor det du sliter med. En vanlig lege har ikke peiling på disse tingene.