Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1214
Hei,


Jeg har vært sykemeldt hele denne uken. Altså 5 arbeidsdager.
Hvordan beregnes sykepengene? Er det utifra normal arbeidstid (40 timer per uke) eller beregnes det på en annen måte?


Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt 50 timers uker de siste 2 månedene (Ekstremt mye overtid). Så lurer på om de beregner utifra gjennomsnitt siste uker/måneder?
Som hovedregel skal snittet av lønnen de 4 siste ukene brukes, om lønn varierer skal opptil 3 siste måneder brukes som grunnlag.
Sist endret av random67489; 7. oktober 2018 kl. 01:02.
Feil

Det er bare arbeidsinntekt som er med i sykepengegrunnlaget. Bilgodtgjørelse, diett og liknende regnes ikke med, heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.
Timene mine de siste 4 ukene før jeg ble sykemeldt ser slik ut:

48 timer
50 timer
47,5 timer
51 timer


Gjennomsnittet blir da 49,125 timer. Da skal jeg med andre ord ha utbetalt for 49,125 timer uken jeg var sykemeldt?
Jeg har fast arbeidstid og timelønn.
Sitat av Avslagpåfiber Vis innlegg
Feil

Det er bare arbeidsinntekt som er med i sykepengegrunnlaget. Bilgodtgjørelse, diett og liknende regnes ikke med, heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke feil. Diett etc stemmer men ts innledet med å si at han jobbet mange timer ekstra i ukene før han ble syk. Da skal altså de ekstra timene inngå i sykelønnen.
Det er arbeidsgiver som betaler sykepenger i denne perioden, du vil kun få sykepenger basert på hvor mye du skulle jobbet denne uken, altså din faste arbeidstid.

Sitat av Violet Vis innlegg
Det er arbeidsgiver som betaler sykepenger i denne perioden, du vil kun få sykepenger basert på hvor mye du skulle jobbet denne uken, altså din faste arbeidstid.
Vis hele sitatet...
Glem hva jeg sa, jeg så nå at det er feil, sykepenger skal beregnes etter gjenommsittslønn de siste 4 uker, MEN om arbeidsgiver gjør det er en annen sak, er visst mange arbeidsgivere som ikke er klar over dette.
Sist endret av Violet; 7. oktober 2018 kl. 10:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Violet Vis innlegg
Det er arbeidsgiver som betaler sykepenger i denne perioden, du vil kun få sykepenger basert på hvor mye du skulle jobbet denne uken, altså din faste arbeidstid.
Vis hele sitatet...


Glem hva jeg sa, jeg så nå at det er feil, sykepenger skal beregnes etter gjenommsittslønn de siste 4 uker, MEN om arbeidsgiver gjør det er en annen sak, er visst mange arbeidsgivere som ikke er klar over dette.
Vis hele sitatet...

Vel om sykelønnen er feil så gjør du akkurat det samme som om du får feil utbetaling ved en ordinær lønnskjøring. Du kontakter sjefen din og forteller at det er gjort en feil, og enten så skjønner sjefen hav du snakker om eller så må du tegne og forklare. Reglene på sykepenger er veldig klare så det er nok ikke et problem.

jobber du for en møkkasjef eller drittbedrift så kan det jo tenkes at de forsøker å spekulere i å "glemme" å beregne korrekte sykepenger eller spekulerer i å "kløne" lønnskjøring, har opplevd det selv i en deltidsjobb. Men straks de blir gjort oppmerksomme på feilen så må de jo rette opp og da skjønner de at det ikke nytter fremover.
Hvis du kun har vært borte i fem dager, skal arbeidsgiver betale. Vet noen om dette skjer "automatisk" eller om ts må søke om penger fra NAV?
Sitat av Best og værst Vis innlegg
Hvis du kun har vært borte i fem dager, skal arbeidsgiver betale. Vet noen om dette skjer "automatisk" eller om ts må søke om penger fra NAV?
Vis hele sitatet...
Det går automatisk, fordi dette er såkalt arbeidsgiver periode er det arbeidsgiver som betaler pengene, så du får ordinær lønn, NAV trenger ikke å involveres i dette.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nei det er ikke feil. Diett etc stemmer men ts innledet med å si at han jobbet mange timer ekstra i ukene før han ble syk. Da skal altså de ekstra timene inngå i sykelønnen.
Vis hele sitatet...
Timene. Ikke overtids tillegg.

Du sa lønn i sin helhet. Arbeidstid er noe annet.