Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3549
Heisann. Jeg har en problem stilling jeg ser etter litt tips til. Jeg leier ut et rom i min leilighet til en hyggelig kar. I kontrakten står det spesifikt at røyk i leiligheten ikke er lov. Etter lukten og dømme vil jeg tippe han mekker joints på rommet sitt, det kommer røyk lukt i ny og ne, i moderate mengder. Jeg røykte selv når jeg var yngre og kjenner igjen 'greia', og lukten. Jeg bryr meg ikke om han fyrer en spliff om han føler for det, men er ikke interessert i og ha noe som helst i kåken.

Jeg ser etter noen tips til hvordan jeg kan dokumentere mine misstanker så jeg slipper og konfrontere ham uten grunnlag, men jeg vil gå frem på en skikkelig måte, og respektere hans privatliv. Snoke i hans saker når han er på jobb er jeg for eksempel ikke interessert i. Noen gode innspill til hvordan jeg kan gå frem?
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Hvis du ikke er interessert i å "lage en sak" av dette er nok det enkleste også det beste. Møt han i gangen en gang, eller bare bank på døren og snakk casual med han. Si til han det samme som du skrev her.
At du har kjent lukta, og skjønner greia. At det ikke gjør deg noe, men at du hadde satt pris på at han ikke røyker noe i leiligheten, og at dette også står i leiekontrakter at dette ikke er godtatt.

Regner med at han da slutter med det kjapt, da jeg ikke regner med at han har lyst til at dette skal være et problem han heller.
Sist endret av KjemikalieX; 13. mai 2017 kl. 14:28.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Bare forklar han hvor mye jobb det kan være å få vekk røyklukt. I hvertfall fra eldre leiligheter. Det burde han ha forståelse for, og ikke tolke som at du er kjip. Kanskje greit å presisere "lukt fra mekking" også, så han ikke tror det er ok.
Trådstarter
4 0
Gode forslag, men håper først og fremst på innspill på hvordan jeg kan gå frem for å bli sikker i min sak. Er litt teit og konfrontere før jeg er sikker, i tilfelle jeg tar feil.
Hvordan kan du bli mer sikker? Det er jo bare å si at du lukter det i gangen, og minn han på at hvis han gjør det i leiligheten ryker depositumet og slikt på å fikse det, samt at det er spsifisert i kontrakten. Si at han er 100 prosent fri til å gå utendørs for å gjøre det.

Du kan jo også sitte utafor døra hans og vente på at lukta kommer for så å "ta han i akten", da er du rimelig sikker i din sak. Det er ikke teit å "konfrontere" folk, det heter å ha en samtale med en annen voksen person.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og nå sitter jeg og noier om det er meg. Tror jeg skal begynne å gå ut, føler du har vært litt mer i hagen i det siste enn du pleier...
Anonym bruker
"Forbannet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eller er det meg kanskje? Jeg skal begynne å gå ut selv.
Sitat av Corydoras Vis innlegg
Gode forslag, men håper først og fremst på innspill på hvordan jeg kan gå frem for å bli sikker i min sak. Er litt teit og konfrontere før jeg er sikker, i tilfelle jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se for meg en bedre løsning enn det KjemikalieX kommer med, som du selv sier så er du ikke ute etter å ta han, og du bryr deg heller ikke om han røyker så lenge det ikke skjer inne.

Bank på hos han og si at du har kjent lukten av røyk ved flere anledninger og skulle bare minne han på at det ikkje er lov å røyke inne. På den måten så skaper du ingen konflikt mellom dere, så lenge du bare ønsker å minne han på det og ikke er ute etter å ta han på det. Det kan godt hende at han først nekter på det, men da påpeker du bare at du var ute etter å minne han på det.

Og et bra triks å bruke vil være ærlighet, du kan starte med å innrømme at du selv har røyket i dine yngre dager, og dermed kjenner lukten lett igjen. Og at du ikke har noe i mot at han røyker, så lenge han ikke gjør det inne. Dette vil både fungere avvæpnede, og det vil være med på å skape et bedre og mer ærlig forhold mellom dere. På den måten så går du fra å være en random huseier som han leier hos, til å være han greie og kule huseieren som han kan ha et avslappet forhold til.

Og sannsynligheten er også større for at han respekterer deg som den greie og kule huseieren og dermed velger å gå ut, enn det han hadde gjort med han randome huseieren, som han egentlig ikke bryr seg om.