Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3223
Hvordan blir det for dem som er avhengig av narkotika fremover? Vil ikke de oppleve at den restriktive inn og utreisekontrollen fører til mindre smugling og derfor også mindre flyt av narkotiske stoffer?

Må vel bli et rent helvete å være narkoman i slike tider...
Regner med at det vil komme mindre narkotika inn til Norge ja. Men husk at selv ikke fengsler er frie fra narkotika, så smuglerne finner nok en løsning. Ingen som bevokter skogen der grensa er såvidt jeg vet. Mindre båter kan jo frakte en god del, trailerne fulle av mat osv. Men jo nei, misunner ikke narkomane, vertfall ikke NÅ
Bare et perspektiv

Jeg tenker at avhengighet er veldig bredt begrep og situasjonen man er på spiller mye og mange triks.
Noen er egentlig ikke avhengige, men de foretrekker hverdagen med stoffer selv om de tror at de er avhengige.
Noen vil klare seg selv være "rene" bedre enn de tror du kan.
og noen skal være mer overbevisst at de ikke kan få tak i noe pga omstendigheter og dermed takle situasjonen litt bedre mtp at nå kan jeg ikke gjøre noe så jeg må finne på noe annet og drive med (kan evt utvikle nye vaner eller ny avhengighet).
Det spiller tydeligvis en stor rolle hvilket stoff man er (avhengig) av og hvor sterkt det er. Noen kommer helt klart til å oppleve det vanskelig. Jeg tror bare at i en sånn situasjon der det er overalt tørket og når alle sitter på samme båt så blir det mindre alvorlig. Man kan roe seg mer når man er utsatt for omtrent samme situasjon som alle andre. Avhengighet er kanskje noe litt overrated :/
Sist endret av flere enn en; 23. mars 2020 kl. 10:50.
Sitat av flere enn en Vis innlegg
Bare et perspektiv

Jeg tenker at avhengighet er veldig bredt begrep og situasjonen man er på spiller mye og mange triks.
Noen er egentlig ikke avhengige, men de foretrekker hverdagen med stoffer selv om de tror at de er avhengige.
Noen vil klare seg selv være "rene" bedre enn de tror du kan.
og noen skal være mer overbevisst at de ikke kan få tak i noe pga omstendigheter og dermed takle situasjonen litt bedre mtp at nå kan jeg ikke gjøre noe så jeg må finne på noe annet og drive med (kan evt utvikle nye vaner eller ny avhengighet).
Det spiller tydeligvis en stor rolle hvilket stoff man er (avhengig) av og hvor sterkt det er. Noen kommer helt klart til å oppleve det vanskelig. Jeg tror bare at i en sånn situasjon der det er overalt tørket og når alle sitter på samme båt så blir det mindre alvorlig. Man kan roe seg mer når man er utsatt for omtrent samme situasjon som alle andre. Avhengighet er kanskje noe litt overrated :/
Vis hele sitatet...
Simplifisert og noe gammeldags perspektiv. Lyst til å dele litt om dine erfaringer med avhengighet om det er noen utover å tenke?

Mindre flyt blir mindre, dyrere og dårligere dop. Mer kriminalitet blant de tyngste narkomane kan man regne med. Mer dødsfall og OD pga dårlig og/eller ukjent dop.

Andre kan komme til å flytte avhengighet til andre rusmidler, andre usunne avhengighetsskapende aktiviteter, gambling f,eks.

Tvilsomt noen bra løsning med positivt utfall.

Kombinert med alle barna som nå går hjemme er det også bekymringsverdig, det er ingen som kan se om det går riktig galt i heimen for de minste..
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Ja, det er det. Kjenner langere som sitter i karantene også, det gjelder å hamstre mens man kan.
Meh, har ikke merka noe enda. Blir det tørt så har jeg alltids polet.
Karantene, isolasjonstiden vil nok også føre til mer angst og depresjoner blandt folk, og bruk av legemidler vil nok øke dramatisk i denne tiden, noe som ofte er inngangsporten til narkotikamissbruk blandt yngre mennesker.
Dette har jeg faktisk tenkt en del på. Hvor mye av innførselen er avhengig av folk beveger seg over grensene? Sånt vet jeg jo ingenting om, men har lurt på hvordan de i mest sårbare situasjoner opplever dette på toppen av situasjonen forøvrig.
Om noen lurer på den ekte situasjonen hos flere rusmisbrukere nå er den slik:

Såklart er det, og blir gradvis mindre og mindre dop i omløp. Jeg ser og hører daglig folk som leter etter andre ting å ruse seg på, og ender i disse tider opp som blandingsmisbrukere.

Jeg hjelper utsatte brukere hver eneste dag med å få orden på livet, og kutte ut ting som er negativt for de...

Bare på én uke vet jeg personlig om 17 stk som er daglige cannabis brukere som for første gang i livet sitt nå går og prøver forskjellige piller de får skaffet fordi de ikke får sin daglige joint. Og noen amfetamin brukere som bare fuck it; "tar meg litt hero nå i helga istedenfor.. Selvom det er 15 år siden sist"..

Om dette ikke får 'tvilere' rundt det å ha en mer liberal ruspolitikk til å åpne øyene, så vet ikke jeg :/
Sitat av Dough Vis innlegg
Simplifisert og noe gammeldags perspektiv. Lyst til å dele litt om dine erfaringer med avhengighet om det er noen utover å tenke?

Mindre flyt blir mindre, dyrere og dårligere dop. Mer kriminalitet blant de tyngste narkomane kan man regne med. Mer dødsfall og OD pga dårlig og/eller ukjent dop.

Andre kan komme til å flytte avhengighet til andre rusmidler, andre usunne avhengighetsskapende aktiviteter, gambling f,eks.

Tvilsomt noen bra løsning med positivt utfall.

Kombinert med alle barna som nå går hjemme er det også bekymringsverdig, det er ingen som kan se om det går riktig galt i heimen for de minste..
Vis hele sitatet...
ikke uenig i at det du sier er mulig. jeg mener bare at antallet avhengige som kommer til å bli i denne situasjonen er mindre enn vi tror, og at avhengige kan takle denne situasjonen bedre enn da de vet de kan få tak i noe ved å stjele for eksempel. Da vold, tyveri...osv ikke hjelper nå.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hadde bare folkt bruk sin evne til å avgjøre rett og galt, om narkotikapolitikken. Se dette utspillet fks.
https://www.nrk.no/ytring/nei_-vi-bo...et_-1.14953698

Sagt om narkotika, så hadde disse argumentene blitt avvist meget sterkt.
Om alkohol, så er det liksom knapt en blipp på radaren til folk.
Det er tøffe tider. Særlig pga OP Hubris og Kong Marokko.
Skolene burde i alle fall ha mye større fokus på å sjekke opp hvordan det går med elever og foreldre, enn å pushe på dokumentasjon og læreplanmål akkurat nå. Det ville være mye mer treffsikkert enn å bruke akkurat denne perioden til tvangsavrusning i de tusen hjem.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Myrskog Vis innlegg
Om dette ikke får 'tvilere' rundt det å ha en mer liberal ruspolitikk til å åpne øyene, så vet ikke jeg :/
Vis hele sitatet...
De vil vel heller bruke det som påskudd til å kjøre den gamle "gateway drug"-kjepphesten, skulle man tro. Og man må innrømme at det ser uheldig ut for uvitende, som mange av disse tross alt legger inn enorm innsats på å være og forbli.