Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 11248
Hei!

Jeg kan en del basic html/css/php men vil nå lære meg litt mer. Derfor trenger jeg en god editor. Har brukt pico direkte i et shell på linux serveren min, men innser nå at jeg vil ha noe bedre som kjører på Windows maskinen min. Hva bruker dere og anbefaler dere?

Bruker dere en editor som laster opp og ned automatisk? Tungvint å overføre filene manuelt når en jobber på dem.
Jeg bruker vs code.
Akkurat på dette feltet er det nok mye smak og behag men jeg synes den er problemfri å bruke.

https://code.visualstudio.com/
Jeg bruker vim. Vim kan gjøre alt imellom himmel og jord. Inkludert å redigere filer som ligger på linux serveren din. Vim kan være noe vanskelig å tilvende seg i starten, men det er for all verdt det. Om ikke annet bare for kreds. :wq
Sist endret av ThinkpadX200; 17. august 2019 kl. 18:26.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Laste opp automatisk virker kronglete

Som jeg forstår situasjonen din foreslår jeg følgende:

Først: SSH inn på Linux-serveren din og bruk vim der. Skal ikke mye til før du har lært deg alt du kunne i pico. Tråd om vim m.fl. her

Om siden din blir en del større, kan du bytte over til å ha en testserver lokalt, med git som versjonskontroll, der du pusher oppdateringer til produksjonsserveren (Linux-maskina) når du har sett at de funker på testserveren

Men start i det små =)
Sitat av Jonta Vis innlegg
Laste opp automatisk virker kronglete

Som jeg forstår situasjonen din foreslår jeg følgende:

Først: SSH inn på Linux-serveren din og bruk vim der. Skal ikke mye til før du har lært deg alt du kunne i pico. Tråd om vim m.fl. her

Om siden din blir en del større, kan du bytte over til å ha en testserver lokalt, med git som versjonskontroll, der du pusher oppdateringer til produksjonsserveren (Linux-maskina) når du har sett at de funker på testserveren

Men start i det små =)
Vis hele sitatet...
Vim har innebygget fjernredigering så det er ikke nødvendig å bruke ssh.
vim scp://user@ip.adresse//sti/til/filen eller :e scp://user@ip.adresse//sti/til/filen om man vil gjøre det fra samme instanse. Da redigerer vim filen i et lokalt buffer og laster deretter filen opp. På den måten slipper en forsinkelsen som kommer om en redigerer over ssh.

Jeg er forsåvidt enig med at lokal testserver + versjonskontroll er den optimale løsningen.
Sist endret av ThinkpadX200; 17. august 2019 kl. 18:45.
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Jeg bruker vim. Vim kan gjøre alt imellom himmel og jord. Inkludert å redigere filer som ligger på linux serveren din. Vim kan være noe vanskelig å tilvende seg i starten, men det er for all verdt det. Om ikke annet bare for kreds. :wq
Vis hele sitatet...
Vim tror jeg kan bli for sært for de fleste. Hvorfor bruke det når man har såpass gode IDEs der ute som gjør ting så ekstremt mye lettere?

PhpStorm er mitt go-to program for full stack utvikling. Den har alt du kan drømme om. Koster dog penger, men er såpass lite at det er bare å kjøre på med et årsabonnement med en gang.

VSCode som nevnt over er litt mer lightweight og funker bra det og. At det er gratis hjelper mye, men for meg er det hvertfall ingen tvil. PhpStorm all the way.
Sist endret av Source; 17. august 2019 kl. 18:57.
Filezilla med edit-knapp som åpner i Sublime..
vscode har også fjernredigeringsmuligheter. Kan varmt anbefale den.

Og skjønner ikke avsporingen med terminalbaserte editorer når jeg leser innlegget ditt som et klart ønske om en desktop-basert editor.
Atom er gratis, åpen kildekode og fungerer veldig bra, i hvert fall for mitt bruk. Det er flere extensions/packages til Atom for fjernredigering. Et annet alternativ til fjernredigeringsstøtte i editoren, er å mounte mappa i Linux-serveren på Windows-maskinen, for eksempel via NFS.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Og skjønner ikke avsporingen med terminalbaserte editorer når jeg leser innlegget ditt som et klart ønske om en desktop-basert editor.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker selv VSCode! Jeg har tidligere brukt Notepad++, Sublime og Atom, i denne rekkefølgen. Atom var for meg en fantastisk editor også, men jeg skiftet til VSCode pga ytelse.

Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Bruker dere en editor som laster opp og ned automatisk? Tungvint å overføre filene manuelt når en jobber på dem.
Vis hele sitatet...
Jeg pleier vanligvis å bruke Git, samt en lokaltestserver! Du kan bruke CI/CD metoder for å utplassere koden automatisk hvor du ønsker den.

Ellers, så støtter VSCode også remote development som andre har påpekt. Det er også mulig å kjøre VSCode på en server, og så bruke det igjennom nettleser.
Jeg har brukt samtlige som blir nevnt her, men havner alltid tilbake på codeanywhere
Any text editor will do. Føler mange går i fella å stadig lete etter den beste editoren eller den mest praktiske. Hva med å heller bruke mer tid på å skrive kode?