Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8869
God formidag Freaks

Har noen av dere anledning til å dele litt erfaringer eller synspunkter ang lagring av video fra overvåkning?

CASE:

Lite besøkt feriehus med stor tomt og verdisaker som bil, båt og snøscooter i hage / garasje. Huset ligger avsidesliggende til men har fått flere telefoner om ukjente biler og personer på tomten den siste tiden. Har nå instalert kamera overvåkning på utsiden av huset og alt er blitt godkjent av diverse instanser. Problemet ligger i hvordan jeg skal få lagret opptakene. Internett linjen er kun på 20 Mbps ned og 1,5 mbps opp og kameraene har kun anledning for FTP LAGRING eller opptak via medfølgene program men da må PC stå på konstant. Ettersom huset er lite besøk så blir det vanskelig å korrigere eventuelle feil på PC om jeg skulle miste kontakten med den. FTP lagring via internett virket kostbart. Hva anbefaler dere? Sette opp egen FTP hjemme hos meg selv og eventuelt hvordan? Jobber med å få bedre internett linje.

Takker for alle ttips
TeamViewer til pcen. Kombinert med wake on lan?

Eller muligens en nas med støtte for ftp
Sist endret av FreeMyKiwi; 7. juli 2018 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lokal liten pc med remote desktop eller teamviewer som går hele tiden høres ut som den enkleste løsningen her. En gammel maskin med ett par TB med diskplass burde ikke koste deg mer enn en 1500-2000kr, og ikke bruker den mye strøm heller om den bare lagrer videofiler.
Hva med en raspberry som kjører minibian el.l med FTP-server og som du kan koble til remote via SSH ved behov? Kobler du til en ekstern laptop-hdd så burde du ha plass nok til å lagre det som er interessant så lenge du bare trenger video ved aktivitet. Har du derimot mange kamera med høy bitrate kan det hende dette ikke er ideelt..
Sitat av sprett Vis innlegg
Hva med en raspberry som kjører minibian el.l med FTP-server og som du kan koble til remote via SSH ved behov? Kobler du til en ekstern laptop-hdd så burde du ha plass nok til å lagre det som er interessant så lenge du bare trenger video ved aktivitet. Har du derimot mange kamera med høy bitrate kan det hende dette ikke er ideelt..
Vis hele sitatet...
En rpi er et leketøy, jeg ville aldri anbefalt en slik for noe som MÅ virke store deler av tiden. Et enkelt strømbrudd kan gi deg korrupt sd kort og du må reise opp til hytta for å bytte.

Dersom TS skal bruke en datamaskin bør det være en laptop slik at den ikke skrur seg av ved kortere strømbrudd.

Ftp servere kan du få helt ned i 20kr pr mnd, Evt så kan du kjøpe ett annet kamera med bevegelsessensor som sender opptak på epost ved bevegelse. Selv de billigste d-link kameraene til 299 eller 399 på Kjell.com støtter dette.
Disse kan også kombineres med annet mydlink utstyr dersom du ønsker å utvide med alarmer, fjernstyrte strømadaptere o.l
Sist endret av random105675; 7. juli 2018 kl. 20:08.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Rosander Vis innlegg
En rpi er et leketøy, jeg ville aldri anbefalt en slik for noe som MÅ virke store deler av tiden. Et enkelt strømbrudd kan gi deg korrupt sd kort og du må reise opp til hytta for å bytte.
l
Vis hele sitatet...
Raspberry pi har ikke noe problemer med lang oppetid, jeg bruker de i jobbsammenheng og har aldri hatt problemer med hverken oppetid eller korrupte SD kort. Om man slenger på en UPS, som noe slikt så er man godt i gang.

Bruker de til public displays, barmenyer, styring av projektorer/lerrett, og mediaservere.
Sitat av Rosander Vis innlegg
En rpi er et leketøy, jeg ville aldri anbefalt en slik for noe som MÅ virke store deler av tiden. Et enkelt strømbrudd kan gi deg korrupt sd kort og du må reise opp til hytta for å bytte.
Vis hele sitatet...
Hvem sier at "leketøy" ikke har nytteverdi? Jeg mener ikke at det er det beste til formålet, men at det er en mulig og billig løsning. Det kommer jo an på så mangt hva TS til slutt velger å gå for. Kvalitet på video, antall kamera, budsjett, TS sin tekniske interesse osv er jo ting vi egentlig ikke vet noe om.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Raspberry pi har ikke noe problemer med lang oppetid, jeg bruker de i jobbsammenheng og har aldri hatt problemer med hverken oppetid eller korrupte SD kort. Om man slenger på en UPS, som noe slikt så er man godt i gang.

Bruker de til public displays, barmenyer, styring av projektorer/lerrett, og mediaservere.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv 3 rpi-er kjørende, den ene har aldri hatt problemer (osmc mediasenter) mens de to andre er litt opp og ned. Den ene bruker jeg mye til testing og skriver mye til sd kortet, får korrupt sd kort opptil hver tredje mnd når jeg installerer mange pakker. Dette er et helt vanlig problem uavhengig av merke på kortet og strømforsyning.
https://www.google.no/search?q=corru...+card+rasperry

Sitat av sprett Vis innlegg
Hvem sier at "leketøy" ikke har nytteverdi? Jeg mener ikke at det er det beste til formålet, men at det er en mulig og billig løsning. Det kommer jo an på så mangt hva TS til slutt velger å gå for. Kvalitet på video, antall kamera, budsjett, TS sin tekniske interesse osv er jo ting vi egentlig ikke vet noe om.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at en rpi ikke har nytteverdi men basert på at TS skriver "har kun anledning for FTP LAGRING eller opptak via medfølgene program men da må PC stå på konstant. Ettersom huset er lite besøk så blir det vanskelig å korrigere eventuelle feil på PC om jeg skulle miste kontakten med den." og at et ip kamera med varsling på feks epost koster mindre enn ett rpi oppsett så er det etter min mening en dårlig løsning.

Og siden løsningen dodecha nevner vil dytte prisen opp til rundt 1000kr (rpi ca 350, ups 250, kabinett 100, sd kort 150 og oppover, strømadapter 150 og oppover + Evt mus og tastatur) så blir det ikke så billig lengre.

Men for all del, selv nrk bruker en rpi i det mobile kontrollrommet de skal bruke i sommer, akkurat hva de bruker den til så jeg ikke.(ligger bilde lengre ned i artikkelen).

https://nrkbeta.no/2018/07/07/denne-...tt-for-minutt/
Sist endret av random105675; 7. juli 2018 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg har selv 3 rpi-er kjørende, den ene har aldri hatt problemer (osmc mediasenter) mens de to andre er litt opp og ned. Den ene bruker jeg mye til testing og skriver mye til sd kortet, får korrupt sd kort opptil hver tredje mnd når jeg installerer mange pakker. Dette er et helt vanlig problem uavhengig av merke på kortet og strømforsyning.
https://www.google.no/search?q=corru...+card+rasperry
Vis hele sitatet...
Du forteller jo selv hvorfor sd-kortet ditt blir korrupt hver tredje måned, likevel ser du ikke hva du kan gjøre for å unngå dette?
I dette tilfellet der TS kun er ute etter FTP server så ville jeg anbefalt å bruke, som nevnt før, minibian el.l da man slipper oppdateringer av en masse programmer og GUI som ikke trengs. I tillegg kan man disable/flytte swap til hdd(som forøvrig er nevnt som løsning i linken du ga oss.)

Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at en rpi ikke har nytteverdi men basert på at TS skriver "har kun anledning for FTP LAGRING eller opptak via medfølgene program men da må PC stå på konstant. Ettersom huset er lite besøk så blir det vanskelig å korrigere eventuelle feil på PC om jeg skulle miste kontakten med den." og at et ip kamera med varsling på feks epost koster mindre enn ett rpi oppsett så er det etter min mening en dårlig løsning.
Vis hele sitatet...
rpi kan også sende epost ved valgte hendelser.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Og siden løsningen dodecha nevner vil dytte prisen opp til rundt 1000kr (rpi ca 350, ups 250, kabinett 100, sd kort 150 og oppover, strømadapter 150 og oppover + Evt mus og tastatur) så blir det ikke så billig lengre.
Vis hele sitatet...
Mus, tastatur og skjerm trengs kun for å sette opp ssh, og det vil jeg tro han kan låne bort de 5 minuttene det tar. Deretter kan han jo fjernstyre resten.
Men greit nok hvis vi går med på 1000 kr for et ferdig oppsett, så er jo dette en enganssum.
Er det fritt frem for å benytte seg av de muligheter dette kameraet du snakker om har?
Undersøk hvorvidt det er mulig å la kameraet kun starte lagring ved bevegelse. I så fall vil det ikke gå så utrolig mye data, med mindre du konstant filmer et blafrende flagg eller en bilvei. Da er det bare å kjøpe deg tilgang til en FTP-server og lagre unna. Du burde nok logge inn ved jevne mellomrom og laste ned / slette klippene som ligger der, men ellers burde det nok gå bra. Eneste jeg er litt skeptisk til er hvorvidt bitraten på filmen overgår båndbredden din. På et tidspunkt vil i så fall mellomlagrings-enheten på kameraet bli fullt, og slutte å lagre til opplastingen er ferdig. Du bør undersøke hvor mye slik lagringsplass det er og ta en vurdering på om det kan lønne seg å investere i et 4G-modem e.l.
Sist endret av Dyret; 7. juli 2018 kl. 23:17.
Sitat av sprett Vis innlegg
Du forteller jo selv hvorfor sd-kortet ditt blir korrupt hver tredje måned, likevel ser du ikke hva du kan gjøre for å unngå dette?
I dette tilfellet der TS kun er ute etter FTP server så ville jeg anbefalt å bruke, som nevnt før, minibian el.l da man slipper oppdateringer av en masse programmer og GUI som ikke trengs. I tillegg kan man disable/flytte swap til hdd(som forøvrig er nevnt som løsning i linken du ga oss.)



rpi kan også sende epost ved valgte hendelser.



Mus, tastatur og skjerm trengs kun for å sette opp ssh, og det vil jeg tro han kan låne bort de 5 minuttene det tar. Deretter kan han jo fjernstyre resten.
Men greit nok hvis vi går med på 1000 kr for et ferdig oppsett, så er jo dette en enganssum.
Er det fritt frem for å benytte seg av de muligheter dette kameraet du snakker om har?
Vis hele sitatet...
Du kan sette opp en rpi helt headless uten mus og tastatur om du konfigurerer den før oppstart, men litt kjipt å måtte gå til naboen å låne utstyr om det oppstår problemer.

Jeg vet ikke hvorfor kortene blir ødelagt, det behøver ikke være skriveoperasjonene i seg selv men feks ustabil strømforsyning ved tunge operasjoner som gjør at data ikke blir skrevet riktig.
Man kan jo ikke slutte å installere programvare eller oppdatere eksisterende programvare av frykt for at den ikke starter opp igjen etter en reboot.
Jeg har også fått korrupt sd kort etter en helt normal reboot av debian uten å ha gjort noe i forveien.
Det kan være crappy sd kort (selv om jeg opplever det samme uavhengig av merke), det kan være strømforsyningen eller feil på selve rpi-en.
At andre ikke har samme erfaring betyr ikke at det ikke er ett reelt problem.

Jeg har selv smarthus kontrolleren min på en rpi (domoticz, zwave, 433mhz, hyperion og mqtt server) men jeg har alltid en fersk backup for jeg stoler kun 90% på rpi-en.

Det er ingen vits å innføre en potensiell feilkilde når det finnes billigere og bedre løsninger.

Å kjøre en ftp server på en rpi i hytten er heller ikke optimalt, hadde jeg sett den mens jeg gjorde innbrudd ville jeg tatt den med meg.

På slike lokasjoner hvor det er begrenset tilgjengelighet ville jeg hatt så lite utstyr som mulig. Gjerne bare ip kamera som kan ta seg av hele prosessen uten en ekstra maskin.

Mydlink er gratis å bruke, kun utstyret du må betale for.
Pluss at du kan utvide med alarmer, bevegelsessensor og andre smarthusdingser (litt usikker på om du må ha en Mydlink støttet router for å benytte fjernstyrte strømadaptere o.l)