Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2274
Enemy of the snut
Hei!

Det ligger sikkert en tråd om dette allerede men gidder rett å slett ikke bla meg gjennom flere sider..

Hvor mange her har den siste tiden oppgradert fra W8/8.1 til W10?

Får stadig spørsmål om oppgradering grunnet gratis periode (frem til 1. juni tror jeg?) siden jeg har gyldig W8.1 som jeg kjøpte ifjor engang..

Nå vet jeg (og flere) at det var flere feil med både mus (mest touchpad på bærbar maskin, men også tilkoblet via USB) og muligens tastatur(?) da folk flest oppdaterte. Jeg kunne selvfølgelig sendt en beskjed til Windows' support, men sist jeg gjorde dette tok det ca 1 mnd før jeg fikk svar å nå nærmer det seg sluttdato for gratis oppdatering så da er perioden for gratis oppdatering utløpt..

SÅ min spørsmål er følgende;
hvor mange av dere har oppgradert til 10 den siste tiden nå og er fornøyd?
Med fornøyd mener jeg om du/dere ikke har trengt å lete frem drivere til diverse for å få alt på stell siden jeg hater å gjøre dette siden det ikke bestandig løses ved første forsøk.
Er det i tillegg kun OS som blir oppgradert? Ingen av mine filer blir berørt (fjernet og/eller flyttet)?

Og hva er den store forskjellen mellom W8/8.1 og 10 (bortsett fra utseende-messig)? Microsoft selv hevder maskinen vil yte bedre, ting blir lettere organisert (filer,bilder osv) og bedre beskyttet for for virus og diverse men dette mener de jo HVER gang de kommer en ny versjon av deres OS.

Vurder og oppgradere idag så håper på både snarlige svar og tips/råd samt gjerne deres meninger
De problemene man tidligere har forbundet med W10, slik som drivere og lignende eksisterer omtrent ikke lenger. W10 har fått en del oppdateringer siden lansering og er det mest stabile OS-et jeg noen gang har brukt. Stilmessig å foretrekke for min del også. Microsoft hevder også at dette kommer til å være siste versjon av Windows noen gang. De neste "versjonene" vil bare være oppdateringer til W10. På samme måte som OSX. Jeg ville derfor utnyttet muligheten til å skaffe med W10 gratis før jeg evt. blir nødt til å skaffe meg det senere uansett.

Kort sagt: Oppdater gratis nå som du har sjansen.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av Likyhane Vis innlegg
De problemene man tidligere har forbundet med W10, slik som drivere og lignende eksisterer omtrent ikke lenger. W10 har fått en del oppdateringer siden lansering og er det mest stabile OS-et jeg noen gang har brukt. Stilmessig å foretrekke for min del også. Microsoft hevder også at dette kommer til å være siste versjon av Windows noen gang. De neste "versjonene" vil bare være oppdateringer til W10. På samme måte som OSX. Jeg ville derfor utnyttet muligheten til å skaffe med W10 gratis før jeg evt. blir nødt til å skaffe meg det senere uansett.

Kort sagt: Oppdater gratis nå som du har sjansen.
Vis hele sitatet...
Bruker du stasjonær eller barbar maskin?

Jeg har en Asus (sikker på hvilken type, kjøpt fra Expert som ikke har denne maskinen lengre..), AMD-prosessor på 2,50GHz, 8GB RAM og kjører foreløvig 64-bit W8.1 OS.

Og du har ikke hatt NOEN problemer de siste 3-4 mnd?

Én av grunnene til at jeg vurderer veldig å oppdatere nå er fordi hvis maskinen har stått på mens jeg er på jobb, kommer hjem og slår på TV-skjermen (maskinen er tilkoblet via HDMI), står det at Windows automatisk planlegger oppdatering uten at jeg har samtykket til dette. Og da vises bare en nedtelling for når oppdateringen vil utføres automatisk..

Er drit lei av meldingen som stadig popper opp om at jeg bør utnytte fri-perioden for å oppgradere gratis, så derfor vurderer jeg å bare oppdatere nå.. Men hvor lang tid ca tar oppdatering? Husker du det? Gidder ikke sitte fremfor skjermen (har ikke noe husarbeid jeg må gjøre) å vente på at oppdatering skal bli ferdig..
Uvaksinert 👍
Det går veldig greit å oppdatere de aller fleste maskiner. Men en del bærbara kan slite med skjermdrivere og justering av lysstyrken på skjermen. Har opplevd på flere at skjermen blir helt svart, må da koble til en annen skjerm og enten rulle tilbake skjermkortdriveren, men da dukker problemet opp ved neste oppdatering, så det som løste problemet var å endre i registry at lyset skal stå på, men da virker ikke justeringen av lysstyrken så bra. Maskiner med touchskjerm kan også ha problemer, da særlig maskiner som er lagd for å fungere som kassaapparat da drivere der kan være veldig sært. USB3 docking og flere skjermer kan også ha problemer.
Sitat av KingPin Vis innlegg
Bruker du stasjonær eller barbar maskin?

Jeg har en Asus (sikker på hvilken type, kjøpt fra Expert som ikke har denne maskinen lengre..), AMD-prosessor på 2,50GHz, 8GB RAM og kjører foreløvig 64-bit W8.1 OS.

Og du har ikke hatt NOEN problemer de siste 3-4 mnd?

Én av grunnene til at jeg vurderer veldig å oppdatere nå er fordi hvis maskinen har stått på mens jeg er på jobb, kommer hjem og slår på TV-skjermen (maskinen er tilkoblet via HDMI), står det at Windows automatisk planlegger oppdatering uten at jeg har samtykket til dette. Og da vises bare en nedtelling for når oppdateringen vil utføres automatisk..

Er drit lei av meldingen som stadig popper opp om at jeg bør utnytte fri-perioden for å oppgradere gratis, så derfor vurderer jeg å bare oppdatere nå.. Men hvor lang tid ca tar oppdatering? Husker du det? Gidder ikke sitte fremfor skjermen (har ikke noe husarbeid jeg må gjøre) å vente på at oppdatering skal bli ferdig..
Vis hele sitatet...
Jeg har oppgradert 3 PC-er til W10 og har en som kom ferdig med W10. To av de jeg har oppgradert er bærbare (ASUS). En med Intel Celeron og en med Intel i5. Begge med 4 GB RAM. Den tredje er en selvbygget stasjonær PC. Har ikke opplevd ett eneste problem siden November, da den forrige store oppdateringen kom. Oppgraderingene tok ganske ulik tid. Det kommer veldig an på hvor mange filer du har lagret og hva slags disk du har (HDD/SSD). Under oppgraderingen kopierer den over alle filene dine, så det lønner seg altså å avinstallere de programmene du ikke bruker og slette de filene du ikke vil ha før oppgraderingen. Du vil beholde mappestrukturen og filene dine akkurat slik det var.
Win8 er da SØPPEL, jeg har én som kjører det og den er helt håpløs. Oppdaterte min 9 (!) år gamle ThinkPad fra 7 til 10 ganske tidlig, og den funker like bra som før. Mye bedre enn 8 i hvert fall! Noen barnesykdommer vil det jo alltid være, ville ikke bekymret meg for det rusket for det fikser de som regel ganske kjapt.
Jeg kjører riktignok Linux på de maskinene jeg faktisk bruker, men ja, jeg ville gjort det, om så bare av mitt ekstreme hat mot win8.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Det går veldig greit å oppdatere de aller fleste maskiner. Men en del bærbara kan slite med skjermdrivere og justering av lysstyrken på skjermen. Har opplevd på flere at skjermen blir helt svart, må da koble til en annen skjerm og enten rulle tilbake skjermkortdriveren, men da dukker problemet opp ved neste oppdatering, så det som løste problemet var å endre i registry at lyset skal stå på, men da virker ikke justeringen av lysstyrken så bra. Maskiner med touchskjerm kan også ha problemer, da særlig maskiner som er lagd for å fungere som kassaapparat da drivere der kan være veldig sært. USB3 docking og flere skjermer kan også ha problemer.
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt om noen som har hatt problemer med skjermdrivere eller lysstyrken på skjermen etter de har oppdatert til W10, men mus (touchpad) på bærbare maskiner har jeg hørt flere har hatt problemer med men dette var helt i begynnelsen etter de slapp W10. Regner med det har vært flere oppdatering siden da som skal ha gjort automatiske nedlastinger unødvengig/at bruker ikke har trengt å lete etter driver(e)?

Jeg bruker kun skjermen på selve maskinen når jeg er på reise, ellers er jeg koblet opp til min Plasma-TV via HDMI så forhåpentligvis skal jeg vel slippe unna problemet med svart skjerm og/eller problemer med lysstyrke generelt?

Jeg har ikke så mye erfaring med registry (regedit mener du med dette?) men vet ikke hvordan jeg kan forandre det med lysstyrke der inne

Hver gang jeg har fått ny maskin (både bærbar og stasjonær) har jeg deaktivert både at maskinen skal laste ned oppdateringer automatisk og installere automatisk. Slår bestandig på at jeg vil ha varsel dersom det er viktige oppdateringer som nylig har kommet ut/ligger tilgjengelig og kan da velge om jeg vil laste ned og installere disse..

Er ikke noen maskinen som er ment for butikkbruk, kun egenbruk som jeg har hjemme..

Sitat av Likyhane Vis innlegg
Jeg har oppgradert 3 PC-er til W10 og har en som kom ferdig med W10. To av de jeg har oppgradert er bærbare (ASUS). En med Intel Celeron og en med Intel i5. Begge med 4 GB RAM. Den tredje er en selvbygget stasjonær PC. Har ikke opplevd ett eneste problem siden November, da den forrige store oppdateringen kom. Oppgraderingene tok ganske ulik tid. Det kommer veldig an på hvor mange filer du har lagret og hva slags disk du har (HDD/SSD). Under oppgraderingen kopierer den over alle filene dine, så det lønner seg altså å avinstallere de programmene du ikke bruker og slette de filene du ikke vil ha før oppgraderingen. Du vil beholde mappestrukturen og filene dine akkurat slik det var.
Vis hele sitatet...
Dette høres jo egentlig lovende ut

Har 1 stk vanlig HDD på 1 TB som er partisjonert (vet ikke om det er rette ordet?) til 2 HDD, C: og D:. Begge skal ha ca 500GB, hvor C har OS-filene liggende og alt av programmet er installert der og har ca 50% igjen lagringsplass. Mens D har ca 70-75GB igjen.. Har alt av musikk, filmer, TV-serier og diverse setups liggende på D. Kanskje lurt å sikkerhetskopiere alt fra D til en ekstern HDD på 1TB jeg har liggende slik at jeg slipper noe ekstra tid? Eller vil oppdatering kun gå ut over C hvor OS allerede ligger? Det er vel der filene blir oppdatering uansett? D har jo ingenting med OS å gjøre, den bruker jeg egentlig bare til å lagre filmer og slikt på..
Sist endret av Tytjepelk; 20. mai 2016 kl. 11:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av candela Vis innlegg
Win8 er da SØPPEL, jeg har én som kjører det og den er helt håpløs. Oppdaterte min 9 (!) år gamle ThinkPad fra 7 til 10 ganske tidlig, og den funker like bra som før. Mye bedre enn 8 i hvert fall! Noen barnesykdommer vil det jo alltid være, ville ikke bekymret meg for det rusket for det fikser de som regel ganske kjapt.
Jeg kjører riktignok Linux på de maskinene jeg faktisk bruker, men ja, jeg ville gjort det, om så bare av mitt ekstreme hat mot win8.
Vis hele sitatet...
Jeg skal være enig i deg å si at Windows 10 er bedre enn Windows 8, men når du sier at Windows 8 er søppel. Ja da har du tydeligvis ikke brukt Windows Vista, det er søppel. Jeg brukte det i 5 år, så jeg vet hva jeg snakker om, og ja jeg har også brukt Windows 8 og 10.
Enig med øyvind95. Jeg har brukt 8, 8.1 og 10 Pro. På min PC som er av den øvre middelklassen er det ikke tvil. 10'ern er konge hva stabilitet angår. I etterkant når jeg vet, er 10 absolutt å anbefale...ny eller oppgradert. Tror ikke 10 og 10 Pro er forskjellig hva stabilitet angår. Har lest noen innlegg i forskjellige medier som understøtter det.
Enemy of the snut
Trådstarter
Da blir det til at jeg oppgraderer til 10 men om det blir idag vet jeg enda ikke, enda noen dager igjen før gratis-tilbudet er utløpt..
Men angående tiden det vil ta, er vel bare den partisjonen jeg velger å ha OSet på som vil jobbe? Jeg har da kopiert alt av dokumenter, musikk, filmer osv til både den andre partisjonen (D samt min eksterne WD HDD på 1TB bare for å være på den sikre siden..

Noen som vet bare sånn ca hvor lang tid installasjonen vil ta? 1 time eller mellom 3-5 timer?
Sitat av KingPin Vis innlegg
Noen som vet bare sånn ca hvor lang tid installasjonen vil ta? 1 time eller mellom 3-5 timer?
Vis hele sitatet...
Jeg Husker ikke hvor lang tid oppgraderingen fra 8.1 til 10 tok, men installasjonstiden, kommer an på:

1. Hvor rask prosessor du har.

2. Hvor mye minne(RAM) du har.

3. Og det kommer an på om du skal Installere OS'et på det en HDD(og farten på den) eller en SSD.
Sist endret av øyvind95; 22. mai 2016 kl. 10:00.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Jeg Husker ikke hvor lang tid oppgraderingen fra 8.1 til 10 tok, men installasjonstiden, kommer an på:

1. Hvor rask prosessor du har.

2. Hvor mye minne(RAM) du har.

3. Og det kommer an på om du skal Installere OS'et på det en HDD(og farten på den) eller en SSD.
Vis hele sitatet...
1. Har en AMD A10-5750M APU with Radeon HD Graphics, 2.50 GHz.

2. Har 8 GB RAM.

3. Skal installere oppgradere OSet på samme harddisk hvor W8.1 allerede ligger, er en vanlig standard-hdd. Vet ikke hvilken modell eller hastigheten.. Men maskinen har aldri vært treg siden jeg fikk den ifjor.
Jeg oppgraderte til Windows 10 andre dagen det kom ut uten noen problemer. Jeg ville garantert gjort det igjen også.
Sitat av KingPin Vis innlegg
1. Har en AMD A10-5750M APU with Radeon HD Graphics, 2.50 GHz.

2. Har 8 GB RAM.

3. Skal installere oppgradere OSet på samme harddisk hvor W8.1 allerede ligger, er en vanlig standard-hdd. Vet ikke hvilken modell eller hastigheten.. Men maskinen har aldri vært treg siden jeg fikk den ifjor.
Vis hele sitatet...
Du har nok med kraft, så da er det bare å oppgradere.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Du har nok med kraft, så da er det bare å oppgradere.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg kjøre oppdateringen i løpet av uka
Når man først har kommet seg opp på Windows 8.1, ser jeg for min del ikke noe poeng å oppgradere til Windows 10. Jeg har gjort dette på et windowsbasert Acer seminettbrett med avtakbart tastatur.

Den Acer laptoppen jeg bruker mest, lar jeg forbli på Windows 8.1, fordi jeg ikke ser nytteverdi av Windows 10. Ting flytter seg til et annet sted i kjent Microsoft-stil. Men det er det!
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av Allah Vis innlegg
Når man først har kommet seg opp på Windows 8.1, ser jeg for min del ikke noe poeng å oppgradere til Windows 10. Jeg har gjort dette på et windowsbasert Acer seminettbrett med avtakbart tastatur.

Den Acer laptoppen jeg bruker mest, lar jeg forbli på Windows 8.1, fordi jeg ikke ser nytteverdi av Windows 10. Ting flytter seg til et annet sted i kjent Microsoft-stil. Men det er det!
Vis hele sitatet...
Så du anbefaler EGENTLIG andre å IKKE oppdatere til W10?

Når du skriver at "ting flytter seg til et annet sted i kjent Microsoft-stil", hva mener du eksakt med det?
Sitat av Allah Vis innlegg
Når man først har kommet seg opp på Windows 8.1, ser jeg for min del ikke noe poeng å oppgradere til Windows 10. Jeg har gjort dette på et windowsbasert Acer seminettbrett med avtakbart tastatur.

Den Acer laptoppen jeg bruker mest, lar jeg forbli på Windows 8.1, fordi jeg ikke ser nytteverdi av Windows 10. Ting flytter seg til et annet sted i kjent Microsoft-stil. Men det er det!
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du dette?

Er det fordi du liker Windows startskjermen eller?

Personlig synes jeg at Windows 10 er mye bedre enn Windows 8/8.1 ettersom startmenyen er tilbake. Og hvis du ikke liker tilsene, så kan du fjerne dem helt så det blir en mer klassisk start-meny. Og hvis du vil så kan du også bruke startskjermen, som kan være greit hvis du har en Tablet eller en forkjærlighet for den noe jeg tror du har Allah.
Sist endret av øyvind95; 26. mai 2016 kl. 08:08.