Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1852
Hei.

Skal en tur til Berlin og trenger tips til steder å besøke.
Har lest gjennom denne tråden fra 2010, men trenger flere anbefalinger.

Tenker da på følgende:
• Utesteder/barer (gjerne hvor det spilles punk/metal/hardcore, men det er ikke et krav).
• Er glad i fotografering så vil gjerne ha tips til interessante plasser hvor man kan knipse bilder.
• Shoppinggater/butikker.
• Severdigheter.

Mvh,
Junkpal
Sist endret av junkpal; 23. februar 2014 kl. 17:30. Grunn: Fikset tegnsetting
Serverdigheter:
Potzdamer Platz.
Brandenburger Tor.
Checkpoint Charlie.
Berlinmuren.
TV-tårnet.

Shopping:
Kurfurstendam.
KaDeWe.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dunkelbar. Velg fra en vagt formulert meny (du kan si ifra om allergier, vegetarianisme o.l.), bli geleidet inn på spiselokalet, som er helt mørkt. De blinde kelnerne vet veien. Avslappende å ikke trenge å se interessert ut i den som snakker, og spennende å prøve å identifisere akkurat hva man får servert (du får vite det etterpå om du vil), og flaska med mineralvann befinner seg akkurat nå. Gleder meg til neste gang, kunne tenkt meg å prøve å ordne noe slikt hjemme, og anbefales varmt.

(2 ting: Bror min og jeg oppdaget noen svake lysglipper, som foreldrene våre ikke så (husket at 40-åringer trenger dobbelt så mye lys som 20-åringer, og halvparten så mye som 60-åringer for å se like bra), og kelneren ikke trodde på. Eneste å utsette på betjening/lokale. De var ikke store nok til å kaste lys på noe altså, og vi bemerket dem først etter en stund. I tillegg var det én jævel som tok fram mobilen en gang. Ikke vær den personen.

Alternative Berlin, Street Art Workshop & Tour. €15 for 5 timer med trasking, t-baning, forklaring, knipsing, og materialer og instruksjon til sjølproduksjon? Lett verdt det! Du kan hoppe av halvveis også, om du ikke orker/kan så langt. Hadde tenkt å være med på urbex-greia deres også, men de hadde for få påmeldte. Kanskje neste gang.

Segway var noe vi prøvde i München nå nylig, og om det er noe dette apparatet funker for, så er det byguidinger. Om du ikke har et skremmende behov for å virke normal 24/7: Do it. Du får dekket et mye større område enn til fots, men kan styre selv, i motsetning til busstur. Kjøretøyet selv tar det ikke langt tid å mestre.
Jeg var noen uker i Berlin i sommer og jeg ble helt forelsket i Berlin. Så utrolig mye kultur og historie.

Nå spørs det helt hva du liker og har som interesse, men kan prøve å nevne noe.

- East Side Gallery
- Sachsenhausen konsentrasjonsleir
- Berlin Underground.
- Pergamon Museum(Ligger på museum island)
- Berlin muren

Det finnes også utallige mange parker og andre serverdigheter som Brandenburg Gate, Tiergarten, Riksdagsbygningen, Alexanderplass, Holocaust museum. De sistnevne plassene er alle ganske nære hverandre og i gå avstand.

Suicide circus er en ganske kul plass, om du liker steet art. Det er et gammelt nedlagt industri område dekket i grafitti og om kvelden er det masse nattklubber der. Det ligger i nærheten av East side gallery som er en lang massiv vegg med grafitti og bilder.

Av nattklubber jeg var på så var det Tresor, Weekend, Watergate, Cookies og et par andre som jeg ikke husker navnet på. Det er mye bra nattliv i Berlin.
Nå skal det sier at jeg var der på sommeren. Jeg er heller ikke den største klubb fyren, men veldig mange steder vi var på så var det 1-2 timer lange køer og ofte ble vi nektet inngang pga klær, feil guy-to-girl ratio osv eller at de bare ikke likte deg.
Bra barer finner du overalt i Berlin. Enten du har halv shabby barer i en kjeller, beer gardens eller store gater med barer på rekke så finner du alltid noe.
Kreuzberg er en kul plass hvis du er på jakt etter litt alternativ musikk og alternativ scene.

Jeg var også på noe som heter free walking tours som er ganske genialt. Koster ingenting å være med og de er veldig bra turer rundt i byen. Det finnes mange forskjellige pakker du kan velge.

Hvis du er glad i å ta bilder så tror jeg absolutt du kommer til å like Berlin, det er mye fint å se på overalt, så mye kultur og historie. Berlin har vært midpunktet for veldig mye av det som har skjedd i Europa de site 100 årene og det merkes. Overalt rundt Brandenburg torg, tiergarten og slik så er det monumenter, parker, gatemusikk og alt mulig rart du kan ta bilder av.

Ellers anbefaler jeg å høre rundt med folk du møter, evt resepsjonen der du bor pleier å ha mye informasjon og til slutt, Tripadvisor.

Bare å spørre om det skulle være noe mer!
Når du er ferdig med alle de vanlige serverdighetene anbefaler jeg følgende: Dra til Alexanderplatz og lei en sykkel der. Så sykler du Karl Marx Alle gjennom Friedrichhain og fortsetter på Frankfurter Alle et stykke. Karl Marx Alle er en opplevelse i gammel østblokk-arkitektur og har massevis av fotomotiver. Du kan med fordel sykle på kryss og tvers i smågatene i Friedrichhain da det er massevis av trivelige kafeer, gallerier og markeder. Når du er lei av det sykler du sørover mot Spree, finner en butikk og handler inn øl og mat, drar innom East Side Gallery på veien, og fortsetter mot Treptower Park. Det er en "gjemt" perle som turister flest ikke drar til. Parken er svær, luftig og fin med høye trær på alle kanter og den inneholder en del med minnesmerker fra Sovjettiden med svære, pompøse, brutale og voldsomme statuer.

Jeg har lagt ved et kart så du finner fram.


Treptower park:
Sist endret av DonTomaso; 23. februar 2014 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alle som reiser til Berlin MÅ oppleve Nocti Vagus! Det er en mørkeresturant. Med andre ord, så er absolutt alt mørkt og du ser ingenting. Litt av poenget er at smaksløkene og luktesansen din blir forsterket når du ikke bruker synet, så maten smaker virkelig spesielt. (og godt!)

I starten er det litt klaustrofobisk, men atmosfæren og opplevelsen er syk. Det føles nesten ut som en tripp når du sitter der i mørket, med masse mennesker rundt deg, hører latter, musikk og nyter maten din i mørket. Alle servitørene er blinde mennesker som har fått jobb via spesiell opplæring og de er ekstremt dyktige og hyggelige mennesker. Det kan være skummelt for enkelte, kompisen min fikk litt noia av å sitte der lenge, men jeg syns det var helt utrolig befriende. Du kan bokstavelig talt sitte der naken og runke uten at noen merker noe.

Prisen er litt stiv, men det er virkelig en opplevelse utenom det vanlige. Anbefales sterkt!

http://www.noctivagus.com/english/
Sist endret av Juicekongen; 23. februar 2014 kl. 19:05.