Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2839
Jeg har nylig flyttet inn på hybel der det er relativt rask nettverksforbindelse med kabel (rundt 10 Mbps). Det er lov til å sette opp trådløst nettverk til dette, ser jo også at en del andre har dette i blokka.

Det jeg lurer på er hvilke fordeler jeg har av å sette opp en router til dette, bortsett fra å kunne koble til flere enheter, og kunne flytte litt den bærbare pcen litt rundt?

I tillegg lurer jeg på hvor enkelt dette kan gjøres, og hvor mye jeg må ut med for å få til noe ålreit?

..Det største praktiske problemet jeg har med løsningen nå, er kanskje at jeg ikke kan ha ps3 koblet til samtidig som dataen, da det kun er en utgang til nettverkskabel.

På forhånd takk
Hvis ikke du har et veldig behov for trådløst ville jeg heller gått for en gigabit switch. Da får du internett til alle enheter du har med kablet ethernet tilkobling, og kan overføre filer mellom de på hastigheter opp til 125 MByte/sek (1Gbps).
Sist endret av Butterfly; 1. oktober 2012 kl. 21:41.
Vi brukte en AirPort express, fikk den gratis når madamen kjøpte seg MB siden det var utstillingsmodell, men enhver trådløs router burde fungere greit, du kobler den til via nettverkskabelen og følger instruksjoner du finner ved et raskt Google søk
Om du skulle gått for en trådløst ruter så har du denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626340
Der får du mye for pengene, og den er på tilbud!
Sitat av Settoz Vis innlegg
Om du skulle gått for en trådløst ruter så har du denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626340
Der får du mye for pengene, og den er på tilbud!
Vis hele sitatet...
Og hvorfor mener du at han trenger toppmodellen til Linksys? Tror du at folk som bor på hybel driter penger?
Dette er en helt grei ruter til det meste av normal hjemmebruk, og koster ikke unødvendig mye.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Hvis ikke du har et veldig behov for trådløst ville jeg heller gått for en gigabit switch. Da får du internett til alle enheter du har med kablet ethernet tilkobling, og kan overføre filer mellom de på hastigheter opp til 125 MByte/sek (1Gbps).
Vis hele sitatet...

Til sammenlikning vil routeren nietS linker til kun gi deg opptil 12,5 MByte/sek(100Mbps) kablet. Hvis du absolutt skal ha trådløs bør du iallefall gå for en som støtter gigabit kablet nettverk som denne.
Virker kanskje som gigabit switchen kan være det rimeligste og beste for meg da.
Er nok å kunne ha ps3 koblet til samtidig som pcen, den vil bli mest brukt til.
Funker denne også til LAN dersom den muligheten skulle intreffe?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Om du skulle gått for en trådløst ruter så har du denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626340
Der får du mye for pengene, og den er på tilbud!
Vis hele sitatet...
Har denne selv. Funker ypperlig til hjemmebruk.
Sitat av yellowmamba Vis innlegg
Virker kanskje som gigabit switchen kan være det rimeligste og beste for meg da.
Er nok å kunne ha ps3 koblet til samtidig som pcen, den vil bli mest brukt til.
Funker denne også til LAN dersom den muligheten skulle intreffe?
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør vel så nær sagt alle switcher, med mindre de er spesiallaget for å gjøre noe annet. Den første jeg linket til har 8 porter, hvis du bruker den ene porten til internett kabelen, kan du koble opptil 7 enheter i LAN hvor alle får internett.
hvordan er det du får nett inn i hybelen? er det direkte fra en isp eller er det via en egen router i bygget som sender det videre til deg?

sjekk hvordan IP du har via CMD.EXE --> " ipconfig /all "

dette hadde vert greit og vite før man anbefaler en løsnig ang wifi og utstyr
Sitat av knutazz Vis innlegg
hvordan er det du får nett inn i hybelen? er det direkte fra en isp eller er det via en egen router i bygget som sender det videre til deg?

sjekk hvordan IP du har via CMD.EXE --> " ipconfig /all "

dette hadde vert greit og vite før man anbefaler en løsnig ang wifi og utstyr
Vis hele sitatet...
Etter du har sett på dette skriv Ipv 4 Adressen din in her
Windows IP-konfigurasjon

Vertsnavn . . . . . . . . . . . : Peter-PC
Primær DNS-suffiks . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . : Node-til-node
IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei
WINS Proxy aktivert . . . . . . . : Nei
Søkeliste for DNS-suffiks . . . . : lynet.no

Trådløst LAN-kort Trådløs nettverkstilkobling:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet
Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : lan
Beskrivelse . . . . . . . . . . : Intel(R) Centrino(R) Advanced-N 6200 AGN
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-23-14-B3-E0-B8
DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : lynet.no
Beskrivelse . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Fysisk adresse . . . . . . . . . : C8-0A-A9-BE-14-A8
DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja
IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2a00:c440:20:1253:c083:584d:e1b5:264b(Fo
etrukket)
Midlertidig IPv6-adresse. . . . . : 2a00:c440:20:1253:f5ff:9e4a:1332:e21e(Fo
etrukket)
Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::c083:584d:e1b5:264b%10(Foretrukket

IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 37.191.216.194(Foretrukket)
Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.240.0
Leieavtale inngått. . . . . . . . : 2. oktober 2012 08:57:59
Leieavtale utløper. . . . . . . . : 2. oktober 2012 10:00:28
Standard gateway . . . . . . . . .: fe80::eab7:48ff:fefe:d701%10
37.191.208.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 37.191.208.1
DNS-servere . . . . . . . . . . . : 77.234.48.10
77.234.48.138
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Aktivert
Trur ikke det er en trådløs router du trenger, men et trådløst aksesspunkt. Men klart, har du mulighet for å bruke kabel så er det en mye bedre løsning.
Din info er:
IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 37.191.216.194(Foretrukket)
Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.240.0

dette er et A-klasse nett og en offentlig IP, det du trenger er en Router med trådløs mulighet, hvis mulig helst en pfsense box, hvis ikke anbefaler jeg deg Asus sin RT-AC66U alt i en løsning burde gi deg alt du ønsker
Ouch! 2000 spenn! I det tilfelle kan det hende det blir å koble frem og tilbake istedet..
Så en switch fungerer ikke på denne type nett?
det spørs på hvor mange enheter ISPen tilater at er koblet på det utaket du har, du kan klare deg med en jalla ruter til 2-300 ish kroner fra elkjøp men anbefaller ikke disse da jeg har dårlige erfaringer med di..

ellers får du kjøpt en D-link DIR-655 på Elkjøp for 699 for og komme med et jalla alternativ
Sist endret av knutazz; 2. oktober 2012 kl. 15:36.
Hvordan kan man finne ut hvor mange enheter ISPen tillater på et uttak?
Må dette bare testes, eller er det en enklere måte?
Sitat av nietS Vis innlegg
Og hvorfor mener du at han trenger toppmodellen til Linksys? Tror du at folk som bor på hybel driter penger?
Dette er en helt grei ruter til det meste av normal hjemmebruk, og koster ikke unødvendig mye.
Vis hele sitatet...
Gjør som han sa, ikke gjør det verre.

Da får du 100mbit lokalt med kabel, og raskt nok med trådløs.

Dyrere stash kan du kjøpe når du har mer penger og faktisk trenger det. Særlig hvis du bor i større hus kan det være nyttig å ha en skikkelig trådløs-ruter, men i en liten hybel er det helt unødvendig... Er ikke vanskelig å sette opp heller.. plugg kabelen du bruker nå inn der hvor det står "internett"
ja ikke gjør det dyrere en du har råd til, men en ting jeg ville ha skjekket er at du får gigabit på kabel og at det er N standard på trådløst,

dog hvis du har tilgang til en ekstra pc så er pfsense gratis og 100X bedre en hva en vanlig router
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg hadde samme problem som deg og gikk for Wifi aksesspunkt:

Fungerer bra til mitt bruk