Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 15084
hEi!
Jeg skal til Amsterdam en tur, så jeg lurer på noe. Dersom jeg røyker pot i Amsterdam, og det blir en drugtest på jobben.. Har jobben hjemmel for å fyke meg, eller feks om jeg må ta urinprøve til snuten, har de hjemmel til å bøtlegge med når jeg har røkt i Amsterdam ?

Jeg søkte etter dette, ment fant ikke noe. Sorry om jeg tar opp noe gammelt.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Har tenkt en del på dette selv, og jeg tror det kan bli vanskelig å slippe unna med. Hvis du kan besvise at du var i amster med en flybilett eller no gjenstår det fortsatt å bevise at du ikke har røyka noe i Norge. PeAce
spankingguru
Worner's Avatar
Det er en temmelig lik tråd her.
Blir du tatt i tollen på gardermoen, for å ha røyket marijuana i utlandet så kan de ikke gi deg bot. Norske lover gjelder bare i norge, hva skulle du gjort, røyket på vei ut av flyet???
Dra til Amster du, kos deg... det er sykt fett der.
Sitat av weedy
Blir du tatt i tollen på gardermoen, for å ha røyket marijuana i utlandet så kan de ikke gi deg bot. Norske lover gjelder bare i norge, hva skulle du gjort, røyket på vei ut av flyet???
Dra til Amster du, kos deg... det er sykt fett der.
Vis hele sitatet...
Å dette er du sikker på? Som norsk statsborger følger de norske lovene etter deg dessverre. norske lover gjelder ikke bare i Norge, de følger statsborgerne også. Jeg garanterer deg at når du kommer til Norge, å om du blir stoppa å du må pisse å pisser positivt, så blir du tatt. Jeg tviler sterkt på at en vanlig arbeidsgiver i en vanlig bedrift vil sparke noen for å ha røyka bønner. chill litt, så går alt mye bedre.
Du skal ikke bli straffet i Norge for en handling som du utfører i utlande og som ikke er straffbar der

Sjekk ut norcan linken, der svarer en advokat på akkurat samme spørsmål

norcan
Sist endret av plater; 1. mars 2007 kl. 16:12.
teknisk sett så er vel loven slik at hvis man er påvirket så kan man bli tatt..og siden hasj kan sitte i blodet 1uke til 1mnd ca så kan dem vel ta deg for å være "påvirket". Ikke helt sikker men..
Nei dem kan ikke ta deg, da du er i amsterdam så gjelder Nederland sine lover, ikke de norske!
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Altså hvis det var sånn at lovene følgte borgerne ut av landet ville det jo blitt helt kaos. Da ville jo hollenderne kunne komme hit og røyke weed, og meksikanerne komme og dope seg på alt som er.
Problematikken blir at du må kunne bevise at du har røyket den der nede for en arbeidsgiver. Og tror du en arbeidsgiver har så mye tillit til deg hvis de for det første tar drugtests på deg?

Hvis de ikke har lov til å sparke deg på det grunnlaget kan du banne på at du får fyken for noe annet. Er du ikke ønsket så er du ikke ønsket.
En hollender kan ikke røyke i norge pga norsk lov går over den nederlandske. Men, en hollender kan ta en båt, og kjøre helt opp til grensa hvor det blir norskt farvann, og røyke så mye de vil. Altså når de er i internasjonalt farvann. En nordmann however, kan ikke. Det er ikke lovlig å være påvirket av thc i Norge. Blir du stoppa i rutinekontroll ei uke etter du kommer hjem, å de av en eller annen grunn tar deg med for urinprøve, å du er positiv, kan jeg love deg at det vil ikke nytte å si at du har vært i amster
Hvor jobber du da? Det er vel heller få stillinger som krever at du må levere urinprøve...
Jeg er opperatør på megamaskiner innenfor tungindustri. Vet ikke helt om man må levere, men er sånn hms doktor der, som smått tar stikkprøver.
hasjen er vel ikke i blodet i 1 månde? trudde det var 3 dager til 2 uker eller noe jeg.
Sitat av cannabis-manndi
hasjen er vel ikke i blodet i 1 månde? trudde det var 3 dager til 2 uker eller noe jeg.
Vis hele sitatet...
opp til 6 uker faktisk..........
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kilde InnIHampen?
Erowid sier ivertfall dette om blodprøver:
Cannabis is detectable in the blood for approximately 2-3 days after use in an infrequent user. Frequent use can be detected in the blood for approximately 2 weeks.
Vis hele sitatet...
▼ ... flere år senere ... ▼
Straffeloven av 1902 § 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

...

3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
...
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
...
Vis hele sitatet...
Faktisk er det kun (av narkotikalovgivningen) straffelovens §162 c som går innunder annvendelsen av straffeloven i utlandet, ettersom denne sier som følger:

(Utdrag fra narkotikalovgivningen)

straffeloven av 1902 § 162c. Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, og som skal begås som ledd i virksomheten til en organisert kriminell gruppe, straffes med fengsel inntil 3 år, med mindre forholdet går inn under en strengere straffebestemmelse. Forhøyelse av maksimumsstraffen ved gjentakelse eller sammenstøt av forbrytelser kommer ikke i betraktning.
Med organisert kriminell gruppe menes en organisert gruppe på tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller hvor en vesentlig del av virksomheten består i å begå slike handlinger.
Vis hele sitatet...
Sånnsett skal man faktisk ikke kunne bli straffet for å ha brukt narkotika i utlandet (med mindre det er forbudt i landet hvor man har inntatt substansen)
Sist endret av ReOB; 16. februar 2011 kl. 00:00.
Sitat av 420 Vis innlegg
Å dette er du sikker på? Som norsk statsborger følger de norske lovene etter deg dessverre. norske lover gjelder ikke bare i Norge, de følger statsborgerne også. Jeg garanterer deg at når du kommer til Norge, å om du blir stoppa å du må pisse å pisser positivt, så blir du tatt. Jeg tviler sterkt på at en vanlig arbeidsgiver i en vanlig bedrift vil sparke noen for å ha røyka bønner. chill litt, så går alt mye bedre.
Vis hele sitatet...
Dette stod en toller å påstod til meg også, da jeg kom med flyet fra Amsterdam. Det er selvfølgelig bare tull. Referanse? se innlegget over...

Samtidig vil uskyldighetsprinsippet fortsatt gjelde, og når du da kan dokumentere at du har inntatt dette stoffet på ferie i Amsterdam, ligger nok bevisbyrden på dem. De må altså bevise at du har inntatt dette stoffet i Norge. Dette er jo bare et tenkt scenario, men du ville nok vunnet i retten, om du hadde tatt det så langt.
Har blitt stoppet et par ganger i tollen av narkobikkje. Da tollerne spurte om jeg smuglet og jeg nektet, truet de med å gå gjennom all bagasje med hund og røntgen. Jeg sa "kjør på" men først ville de vite om jeg hadde brukt narkotika. Da jeg sa at jeg ikke ville svare på det, av redsel for bøter, sa de at politiet ikke ville bli informert.
Da jeg sa at jeg hadde røykt hele helgen i amsterdam sa de jeg kunne bare gå videre. Da ville all bagasjen min stinke så mye at bikkjene ikke ville finne noe uansett.
Det siste tolleren sa til meg før han slapp meg avgårde var at norske lover gjelder for nordmenn i utlandet, og at rent juridisk kunne man bli holdt strafferettslig ansvarlig (av norske myndigheter) for å røyke tjall også i amsterdam.
Haha, han skulle bare visst at jeg hadde en tier med topp tjall i rompa;-)
Sitat av weedy Vis innlegg
Blir du tatt i tollen på gardermoen, for å ha røyket marijuana i utlandet så kan de ikke gi deg bot. Norske lover gjelder bare i norge, hva skulle du gjort, røyket på vei ut av flyet???
Dra til Amster du, kos deg... det er sykt fett der.
Vis hele sitatet...
Dette tviler jeg faktisk på.

Er man norsk statsborger og eksempelvis kjøper seg noe mus i utlandet gjelder norske regler for deg som er norsk statsborger. Helt utrolig...
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Dette tviler jeg faktisk på.

Er man norsk statsborger og eksempelvis kjøper seg noe mus i utlandet gjelder norske regler for deg som er norsk statsborger. Helt utrolig...
Vis hele sitatet...
Leste du ikke lovdataene? Eneste man som nordmann kan bli straffet for av narkotikaforbrytelser i utlandet (i tillegg til det som er ulovlig i "utlandet") er fra paragraf 162c: Du må ha planlagt å gjennomføre en forbrytelse som gir minst 3 års fengsel i Norge. Å ha brukt hasj i Nederland og/eller ha hatt på seg noen brukerdoser der, kan ikke straffes med tre eller flere år.
Helt lovlig og du kan ikke straffes for det i Norge
Sitat av andis Vis innlegg
teknisk sett så er vel loven slik at hvis man er påvirket så kan man bli tatt..og siden hasj kan sitte i blodet 1uke til 1mnd ca så kan dem vel ta deg for å være "påvirket". Ikke helt sikker men..
Vis hele sitatet...
Påvirket kan man vel kun være i 3-6 timer? Om man ikke driver med påfyll?
Sitat av InnIHampen Vis innlegg
opp til 6 uker faktisk..........
Vis hele sitatet...
det kan spores i pisset opp til seks uker. du bare blander, blodet er som det ble sagt 2-3 dager
Sitat av ReOB Vis innlegg
Faktisk er det kun (av narkotikalovgivningen) straffelovens §162 c som går innunder annvendelsen av straffeloven i utlandet, ettersom denne sier som følger:

Sånnsett skal man faktisk ikke kunne bli straffet for å ha brukt narkotika i utlandet (med mindre det er forbudt i landet hvor man har inntatt substansen)
Vis hele sitatet...
Nå finnes det vel, takket være FN, ikke land hvor cannabis faktisk er lovlig. Det er bare håndhevelsen av lovverket som varierer litt.. (Greit, det er noen stillehavsøyer og andre bananrepublikker som har lovlig cannabis)

Ergo så vil vel den norske straffeloven, etter §12, punkt 3, avsnitt c, som du quoter i innlegget ditt, kunne brukes mot nordmenn som har vært i Amsterdam.



Jeg hører stadig vekk om folk som blir straffet for bruk, men ser ikke det nevnt i §162:
§ 162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
Er det en egen paragraf, eller er det egentlig ervervelse og oppbevaring disse straffes for?
Sist endret av gorm; 17. februar 2011 kl. 23:24.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Dette tviler jeg faktisk på.

Er man norsk statsborger og eksempelvis kjøper seg noe mus i utlandet gjelder norske regler for deg som er norsk statsborger. Helt utrolig...
Vis hele sitatet...
Ja, men der måtte de lage til en egen lovparagraf.
Sist endret av GrowMoe; 17. februar 2011 kl. 23:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bravehammer Vis innlegg
Har tenkt en del på dette selv, og jeg tror det kan bli vanskelig å slippe unna med. Hvis du kan besvise at du var i amster med en flybilett eller no gjenstår det fortsatt å bevise at du ikke har røyka noe i Norge. PeAce
Vis hele sitatet...
FEIL, du er uskyldig til det motsatte er BEVIST! det eneste de kan bevise hvis du ikke har vært i amster er at du har inntatt en ulovlig substans, men kan du bevise at du har vært i et land hvor den substansen er lovlig/ikke straffbar, så er du godt på vei. dessuten, ta med kvitering på det du kjøper i amster tilbake til norge de kan ikke felle deg for det du har gjort i amsterdam, med mindre det var straffbart, noe det IKKE er i amster! det de ikke straffer deg for om de tar deg i amster, det kan de ikke straffe deg for i ettertid når du er tilbake i norge bare fordi loven er en annen. du kan glemme straff, men ta med bevis hjem igjen. det kan spores i to uker ca i urin, det er min erfaring. to uker etter inntak har jeg aldri blitt tatt på pissetest
Sist endret av Revestreken; 4. mars 2011 kl. 03:24.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Folkens, tråden er opprinnelig fra 2007, men siden dere lurer skal jeg legge ved noe relevant informasjon:

Bruk av narkotika omfattes av legemiddelloven §24:
Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika m.v. og å skaffe seg adgang til å få kjøpt slike varer under falske opplysninger, f.eks. om navn, bosted, sykdom eller sykdomstegn.

Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til.
Vis hele sitatet...
Og legemiddelloven nevnes ikke i punktene i Den norske Strafferets Virkekreds.
ser det er en del rør om hvor lenge thc blir i kroppen her i tråden.

det er relativt.

hvor mye du veier, forbrenning, matvaner/alkoholinntak og annet inntak, trening (brenn fettet og skyll det ut av kroppen) og riklige mengder vann kan ha noe å si samt kroppstilstand (fettprosent).

Jeg kan nevne at jeg ved to anledninger tidligere har foretatt avsluttning på noe røyking i samhold med fastlege (han har taushetsplikt) og ene gangen brukte jeg 3 uker mens den andre gangen tok det 8 uker før jeg var helt ren.

er du bekymret så er rådet klart: drikk mye vann, få opp forbrenningen og ta sauna, det finnes også noe urtete og lignende man kan bruke for a renske opp litt i kroppen men den biten kan jeg for lite om til å gå inn på her.
▼ ... over et år senere ... ▼
Vekker denne tråden til live, i håp om å få noen klarhet i dette før jeg reiser.

Ser folk påstår mye forskjellig her, men er det noen som vet hvordan loven er på dette per dags dato?
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
hEi!
Jeg skal til Amsterdam en tur, så jeg lurer på noe. Dersom jeg røyker pot i Amsterdam, og det blir en drugtest på jobben.. Har jobben hjemmel for å fyke meg, eller feks om jeg må ta urinprøve til snuten, har de hjemmel til å bøtlegge med når jeg har røkt i Amsterdam ?

Jeg søkte etter dette, ment fant ikke noe. Sorry om jeg tar opp noe gammelt.
Vis hele sitatet...
For å svare på en del av spm ditt.
Regner med du har en kontrakt med firmaet du jobber for hvor det er en "policy" på at du ikke skal bruke narkotika ? Sann er det værtfall der jeg jobber.
Da får du nok fyken
Policyen er vell stortsett at man ikke skal komme på jobb beruset, eller når man er så bakfull at det kan utgjøre en fare for deg selv eller omgivelsene.

Jeg ble stoppet på tur hjem fra Nederland i forrige måned - dette var i tollen i Oslo. Jeg var i Rotterdam i forbindelse med revisjon av en leverandør, og var derfor ganske "buisness" i klesstilen på tur hjem.
Hadde jo seff dratt med meg 4 liter whisky i kofferten, så jeg dro det gode gamle trickset med å følge etter en stoner eller en neger igjennom tollen.

Det funket ikke, og jeg ble en av de heldige som ble tatt ut for random sjekk. Han ga seg faen i at jeg hadde 4 flasker sprit i kofferten, og sa når det kommer fly fra Nederland var det andre ting de hadde i kikkerten. Han ønsket meg en fin dag videre og sendte meg avgårde med spriten.
Hmm, kanskje hvis man kler seg ut som en skikkelig stoner/hippie så vil tollerne tenke; "ikke faen om han fyren der med dreads og hemp klær er dum nok til å smugle hasj fra nederland, vi tar heller å sjekker de som ser minst mistenkelige ut" Som f.eks en streit fyr i dress. Omvendt psykologi.
Hadde jeg kunne sett inn i framtiden hadde jeg fylt hele kofferten min med weed fra amsterdam.

Da vi landet i Norge (Værnes) var det ikke en kjeft å se. Ingen tollere, hunder, onkel blå etc :P
Sitat av stianue Vis innlegg
Hadde jeg kunne sett inn i framtiden hadde jeg fylt hele kofferten min med weed fra amsterdam.

Da vi landet i Norge (Værnes) var det ikke en kjeft å se. Ingen tollere, hunder, onkel blå etc :P
Vis hele sitatet...
Samme her. Vi har alltid kjørt bil da. Men har aldri sett en eneste toller fra amsterdam-norge via svinesund (4 ganger). Smuglet med meg ca 10-12g Violator-Icolator hasj fra Stixx coffeshop litt i utkanten av amster den ene gangen.

Skal si gutta ble skikkelige gode kamerater når de fikk nyss om hva jeg hadde med meg hjem da. "ta deg en tur a! har masse god mat" - "bare å overnatte her hvis du vil." "bare si ifra hvis jeg skal hente deg på byen/kjøre deg no sted".
Sist endret av A-tillah; 23. juli 2013 kl. 02:15.