Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 8147
I dag ble en glimrende nyhet om prize på 156 000$ til en Counter-Strike: Global Offensive-liga publisert. http://www.esl.eu/eu/emsone/news/213304/

Sverige har to lag på top4 i verden i dette spillet. (Ninjas in Pyjamas og Lemondogs). De har også tv-programmer, Dreamhack osv. Og eSport er ekstremt stort i Sverige. Nå som pengene strømmer inn i premiepenger i slike spill som LoL, CS:GO, Dota og Starcraft, lurer jeg på når vi nordmenn skal ta tak? Hvorfor er elektronisk sport så lite akseptert i vårt samfunn?

Om The Gathering f. eks har begynt å satse på esport, som Dreamhack gjør, tror jeg vi har fått se mange nordmenn i verdenstoppen. For alle spiller jo dataspill?

Når får vi eSport på TV og i aviser her i landet? Mener svenske aftonbladet har en tosiders om eSport hver uke. Hva tror dere om Norge og eSport?
Det er veldig mange med bra 'gaming potensiale' her i Norge ihvertfall, så ettersom at andre land har det så kan jo vi også kanskje en dag ha det.

Vi får se om oss nordmenn klarer å slå asiatene til slutt
Sverige har jo alltid vært stor i eSport da, men det var en gang i tiden Cs-Norge hadde en liten glansperiode, tenker da på Catch-Gamer.

Er vel noe av det største Norge har opplevd innen eSport.
Fle7ch's Avatar
Trådstarter
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Sverige har jo alltid vært stor i eSport da, men det var en gang i tiden Cs-Norge hadde en liten glansperiode, tenker da på Catch-Gamer.
Vis hele sitatet...
Riktig, husker Catch-Gamer slå SK gaming 16-0 på WEG 2006 i Kina. Nostalgi. Uansett, i dag er svenskene uslåelige på topp, spesielt i CS: GO. Tenker da på Ninjas in Pyjamas (forest, get_right, xizt, friberg og fifflaren). Samtidig har de Lemondogs som er ranket som nummer fire i verden.

Hvorfor? Er det lite med seriøsitet i oss nordmenn, eller velger vi å ikke satse på det da det ikke er så akseptert her i landet som i andre?

Eneste nordmann jeg virkelig vet satser på eSport er Starcraft 2-spilleren Snute. Som forøvrig spiller for Liquid og bor i et såkalt «gaminghus» med andre spillere.
Vi har da "DD" som spiller i "The defense" I dota 2

http://www.youtube.com/watch?v=uSXQG...ature=youtu.be
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Problemet er vel at ingen tør å satse ordentlig. F.eks i LoL som har et veldig stort e-sport community for øyeblikket, har jo mange norske spillere som er på 2,2k+ rating. Tror nok man kunne satt sammen et lag og stompet endel halvseriøse turneringer ganske så lett, om man bare turte å satse på det. Men de færreste er villige til å helt uten videre droppe skole og jobb for å spille videogames. Hadde man fikset sponsorer og et billig gaminghus kunne man nok kommet langt.
Never fear i is here
madm1c's Avatar
51 4
Vi har jo et par spillere på top i CS:GO da som stingeR og prb som spiller for mouseportz. Så har vi et lag som er på vei opp team xxx med: DaY, ovrum, Mobys, Leffa og Polly

Du finner en liste over top teamsa i norge (her) Det er ikke akkurat så mye å skryte av...
Fle7ch's Avatar
Trådstarter
Sitat av madm1c Vis innlegg
Du finner en liste over top teamsa i norge (her) Det er ikke akkurat så mye å skryte av...
Vis hele sitatet...
For å virkelig nå toppen tror jeg vi trenger et The Gathering som satser på CS. Folk må ha noe stort å pracce frem til, noe de får motivasjon fra. stingeR og prb var vel i semi på Dreamhack? Synd at alle lag er milevis unna nip uansett.
Sist endret av Fle7ch; 28. januar 2013 kl. 09:25.
Never fear i is here
madm1c's Avatar
51 4
Sitat av Fle7ch Vis innlegg
For å virkelig nå toppen tror jeg vi trenger et The Gathering som satser på CS. Folk må ha noe stort å pracce frem til, noe de får motivasjon fra. stingeR og prb var vel i semi på Dreamhack? Synd at alle lag er milevis unna nip uansett.
Vis hele sitatet...
Hadde vært show det, men tror ikke tg kommer til å satse på cs :/
Det har da vært mange gode norske gamere i tidenes løp.
XeqtR, elemeNt, knoxville, Dark, Naikon, tux, Luke... eolithic regnes vel som en av tidenes beste cs-claner, NoA var også gode. Vi hadde også et par starcraft/broodwar-gamere som var i verdenstoppen en periode.
Vi snakker sponsoravtaler og full fitte på disse gutta.

Det er vel heller det at dagens kids spiller BF3 og lignende. Spill som ikke egner seg like bra som esport rett og slett. De gamle gamer'a har klipt håret og fått seg jobb. Men, det skulle kanskje bare mangle. Den norske storhetstiden innen eSport var for 10år siden imo
Never fear i is here
madm1c's Avatar
51 4
Sitat av Fle7ch Vis innlegg
For å virkelig nå toppen tror jeg vi trenger et The Gathering som satser på CS. Folk må ha noe stort å pracce frem til, noe de får motivasjon fra. stingeR og prb var vel i semi på Dreamhack? Synd at alle lag er milevis unna nip uansett.
Vis hele sitatet...
yeah de var i semien på DH (:
Jeg tror mye av grunnen til at ingen tør å satse er at det er altfor lite penger i bildet for øyeblikket. For å bli skikkelig god må man nesten se på det som en fulltidsjobb, men hvem skal betale deg for å spille frem til du er på verdenstoppen? (La oss se bort ifra at NAV gledelig betaler dette).
Poenget er at det ikke er noen som er interessert i å sponse e-post på lik linje med andre idretter ennå, og derfor er det veldig vanskelig å satse skikkelig på det.
Vi får starte freak gaming då, er jo ein del gode gamere her?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Vi får starte freak gaming då, er jo ein del gode gamere her?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel om noen er gode nok.
Det handler jo berre om å spele nokk. alle har likt potensiale til å bli gode i gaming, så lenge ein øver nokk.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Det handler jo berre om å spele nokk. alle har likt potensiale til å bli gode i gaming, så lenge ein øver nokk.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at dette er feil. Folk er født flinkere en andre.

Det handler veldig mye om hvor du greier å holde fokuse,og hvor mye du virkelig brenner for spillet du skal spille.

EDIT: Også mange andre faktorer som spiller inn. skriver fra TLF i time så ramser ikke opp alle.
Sist endret av Iluwu; 28. januar 2013 kl. 10:39.
joa, men det meste kan trenast opp, så lenge du gidder å lære deg alle champs og alle items i lol så klarer du fint å vere god, for du veit korleis du skal bygge opp ei champ, også korleis du skal plassere deg.

Vi kan no berre sette opp nokre gamenights der vi kan game litt dota, lol, css, sc2 ect.ect. vi har jo gruppe på steam.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
joa, men det meste kan trenast opp, så lenge du gidder å lære deg alle champs og alle items i lol så klarer du fint å vere god, for du veit korleis du skal bygge opp ei champ, også korleis du skal plassere deg.

Vi kan no berre sette opp nokre gamenights der vi kan game litt dota, lol, css, sc2 ect.ect. vi har jo gruppe på steam.
Vis hele sitatet...
Nå snakker du om helt BASIC,å det som skaffer deg 1100 ELO i Lol. Skal du høyere er det MANGE flere ting du må kunne.

Kan man plassering og hvordan items man trenger, er man ikke "god".

Det er den teoretiske delen: Hvordan items. Hvordan skal jeg outplaye enemy. Hvordan/hvem burde jeg trade hits med ETC ETC.

Den andre delen er "praktisk" Om du greier og fullføre den teoretiske delen. Du må gjøre en avgjørelse på 1 sekund. Denne kan være feil å koste deg gamet.


Beklager skrive feil. Er fremdeles i timen.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg er enig med Iluwu her. Mange er ikke vandt med å spille, og har ikke de egenskapene som må til for å bli ordentlig god. Noen folk går 110% inn for det de vil, mens andre prøver og gir opp såfort de møter en vegg.

Greit nok, man kommer langt med den teoretiske delen, men for å bli god, som i GOD er man nødt til å spille mye, og ha et talent og interesse for spillet.
er i mitt i ein skuletime sjølv :P

greitt nokk at teorien er enkel, men reaksjon kan øvast opp, og ein må jo begynne ein plass, vi kan sette opp ranked team med dei som er best, er ikkje level 30 på lol ein gong, men er ganske decent fordiom.

Uansett om vi statser MLG eller ikkje, gamenights kan vi ordne, og vist noken føler seg gode nokk, så er det berre å bli med i turneringar, trenger ikkje å vere best i verden, og trenger ikkje å vere no-lifers og game heile tia, men vi kan no liksågodt organisere det litt når vi først har mulighet til det.
Fle7ch's Avatar
Trådstarter
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Det handler jo berre om å spele nokk. alle har likt potensiale til å bli gode i gaming, så lenge ein øver nokk.
Vis hele sitatet...
Uenig, her må jeg si meg enig med Iluwu. For å skape en sammenlikning mellom fotball og spill. I fotball er overblikk viktig, i tillegg til ens evne til å gjøre valg. Det samme med spill, hvilke valg du gjør i en 1onX-situasjon, hvor rask du er til å tenke. Det er en såkalt IQ i slike spill også, og noen er født med det, mens andre ikke. Noen har også lettere for å holde konsentrasjonen enn andre.

Dog er reaksjonsevner, aim, hvor man skal plassere seg mulig å trene opp og lære seg.
jamen vi kan no berre prøve oss fram, spele som eit lag, og trene kvarandre opp så godt vi kan og sjå kor vi kan gå derifrå.

syns dåke har litt negativ haldning til dette... vist alle tenker at ein ikkje er god nokk, så blir ein aldri god.
Fle7ch's Avatar
Trådstarter
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
syns dåke har litt negativ haldning til dette... vist alle tenker at ein ikkje er god nokk, så blir ein aldri god.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Hehe, er selvsagt med på å game jeg, hovedsaklig cs:go. Er level 30 i LoL også, men det tar jeg ikke like seriøst.
Tenkte på å kjøpe CS:GO men var lit usikker i forhold til om det var på vei ut, men siden det fortsatt er eit aktivt spel så trur eg eg tar å kjøper det i nærmaste framtid
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
jamen vi kan no berre prøve oss fram, spele som eit lag, og trene kvarandre opp så godt vi kan og sjå kor vi kan gå derifrå.

syns dåke har litt negativ haldning til dette... vist alle tenker at ein ikkje er god nokk, så blir ein aldri god.
Vis hele sitatet...
NeiNei, Blir med jeg. glemte rett og slett spørsmålet om "gamenights" Det er en bra idèe Å je far me.( Æ kan rim)

Du får lage en tråd om det så får man mange henvendelser.
Begynner å bli for gammel til dette, men kan se om jeg får dratt litt gamle cs-krefter opp til et ok nivå igjen. får heller slenge meg på da Er vel nesten 7år siden jeg spilte aktivt, lol.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Det er vel ikke akkurat at det "ikke er seriøsitet" i nordmenn, men kanskje det ikke er så mange som vil legge ned så mye tid i et spill?
Never fear i is here
madm1c's Avatar
51 4
Er med iluwu jeg å, som spill som cs er det viktig at man kan teorien, men man kan ikke bli god med bare det du trenger aim, iq, lære deg å plassere deg osvosvosv
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Det er vel ikke akkurat at det "ikke er seriøsitet" i nordmenn, men kanskje det ikke er så mange som vil legge ned så mye tid i et spill?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke dette det står på, både jeg og mine venner tilbringer store deler av dagen foran PC'en. Ingen av oss ville takket nei til pro-team tror jeg!
Never fear i is here
madm1c's Avatar
51 4
Sitat av FatMan Vis innlegg
Jeg er enig med Iluwu her. Mange er ikke vandt med å spille, og har ikke de egenskapene som må til for å bli ordentlig god. Noen folk går 110% inn for det de vil, mens andre prøver og gir opp såfort de møter en vegg.

Greit nok, man kommer langt med den teoretiske delen, men for å bli god, som i GOD er man nødt til å spille mye, og ha et talent og interesse for spillet.
Vis hele sitatet...
tror ikke du skal si så mye her, husker en som leave go match for han ga opp ((((:
Sist endret av madm1c; 28. januar 2013 kl. 11:08.
Sitat av madm1c Vis innlegg
tror ikke du skal si så mye her, husker en som leave go match for han ga opp ((((:
Vis hele sitatet...
Trur ikke du kal si så mye her, Husker også en som liker å ta den lette veien å bruke cheats i mesteparten av spillene h*n spiller. ((((((:
Sist endret av Iluwu; 28. januar 2013 kl. 11:14.
skal vi halde gamenights til helgene eller?

Kan sette opp litt interne turneringer også, får å velge ut dei beste i dei forkjellige spela, og sette dei opp som eit rakned team?
Never fear i is here
madm1c's Avatar
51 4
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Trur ikke du kal si så mye her, Husker også deg som liker å ta den lette veien å bruke cheats i mesteparten av spillene du spiller. ((((((:
Vis hele sitatet...
oi it's just game y u heff to be mad?
Spillexpo som er en spillmesse arrangert på varemessen i Lillestrøm hadde compo i en rekke spill. Gjeveste konkurransen var SC2 hvor de hadde fløyet inn kommentatorer og utenlandske proffer. Var konkurranse i LoL og CS:GO også. Det kommer til å bli reprise neste år av selve messen. Tror det er meningen at en fast del av messen skal være eSport.
Problemet med å satse på esprot i norge er at du tjener så sjukt mye mer på alt annet du finner på å drive med, pluss at det krever langt mindre av deg.
Sist endret av Mith; 28. januar 2013 kl. 11:21.
Men noken må jo begynne å gjere det lønnsomt, kvifor ikkje freak gaming? :P

veit eg drar det litt langt, men alikavell, nåken må lage snøballen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Problemet med å satse på esprot i norge er at du tjener så sjukt mye mer på alt annet du finner på å drive med, pluss at det krever langt mindre av deg.
Vis hele sitatet...
Det er veldig sant.
Men de gutta som tjente litt penger på dette i Norge hadde jo gaming som hobby. Det å tjene penger på noe du uansett ville brukt like lang tid på er jo en grei bonus. Når jeg spilte som mest kunne jeg godt bruke 12-14timer om dagen på dette, om en eller annen hadde kommet å gitt meg penger for å game hadde jeg selvfølgelig tatt imot.
Noe annerledes blir det selvfølgelig når man er kid og har all verdens tid. Slik hverdagen er for min del nå hadde jeg aldri hatt tid til å legge ned like mange timer som da jeg var 16.
Problemet er at det ikke er nok folk som ønsker å gjøre noe ut av seg. Vi har det rett og slett for godt i Norge, og som Mith påpeker, det er langt mer lukrativt å jobbe i kassa på Rema 1000 enn å være pro-gamer, selv om man slår igjennom internasjonalt. Folk som Tasteless og Artosis levde på nudler og vann i lang tid, mens de bygde seg opp til å bli noen av de mest annerkjente casterene innenfor Starcraft 2. Siden verden er så tilkoblet er vi blitt så vant med kvaliteten som leveres fra eldre og innkjørte arrangementer, at det er lite spillerom for små som bare vil starte.

Så - hvis dere virkelig ønsker en scene i Norge må dere slutte å bry dere om pengepremier. Sponsorer kommer først når et publikum er på plass og arrangementet har vist seg å være levedyktig. Gjør noe med det, aktiviser deg i et lokalt dataparty, snakk med eSport Norway. De kvartalmessige sirkelrunkene på diskusjonsforumer fører ingen veier.
Føler denne er relevant til tråden. Del 2 finner dere selv.
Har inntrykk av at Norge har et ganske bra potensiale sånn sett. Nå gamer jeg for øyeblikket bare TF2, men jeg møter mange veldig gode nordmenn. I tillegg har vi jo Broder som spiller Premier Division i f.eks. ETF2L. De er riktignok både svenske og norske. http://etf2l.org/teams/8517/
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Vi har da "DD" som spiller i "The defense" I dota 2

http://www.youtube.com/watch?v=uSXQG...ature=youtu.be
Vis hele sitatet...
DD er danske, og har ikkje ein einaste norsk spelar.
http://www.joindota.com/en/edb/team/1287-dd-dota

Einaste (ex-)profesjonelle Dota 2-spelar frå Norge som eg kjenner til er twiSta, som spelte på gamle mousesports.

I SC2 har vi i alle fall snute som spelar for TL.

CS-miljøet er nesten heilt dødt. Huskar med nostalgi tilbake til eoLithic, NoA og CG. Det var tider. Hugsar når eg var 13-14 år og knuste dei lokale ungdommane i cs-compo på ungdomsklubben. Då skulle eg bli proff!
Er vell en norsk fyr som har vunnet noe i Korea, innen Star Craft: Brood War tror jeg. Men enste "pro" vi har innen gaming i Norge nå er vell Snute?
Stemmer det exotic: doc om han her: http://www.youtube.com/watch?v=pzoc-oOs3wU
Er vell litt det samme som med fotball osv. innen eSport også. Man må ha det "lille" extra for å komme på konkuranse nivå.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Har inntrykk av at Norge har et ganske bra potensiale sånn sett. Nå gamer jeg for øyeblikket bare TF2, men jeg møter mange veldig gode nordmenn. I tillegg har vi jo Broder som spiller Premier Division i f.eks. ETF2L. De er riktignok både svenske og norske. http://etf2l.org/teams/8517/
Vis hele sitatet...
Spiller du TF2 competitive? Har selv planer om å starte med det, så hadde vært fett med et norsk team.
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Spiller du TF2 competitive? Har selv planer om å starte med det, så hadde vært fett med et norsk team.
Vis hele sitatet...
Ikke enda. Holder på å starte et team for øyeblikket. Blir litt internasjonalt ser det ut til, men jeg er veldig keen på et norsk team.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det som er mest synd for norge sin del er nedleggelse av: Catchgamer
Norge har aldri hatt, og kommer sansyneligvis aldri til og ha så bra esport community som catchgamer hadde. Synd og si men e-sport i norge er noe dødt. (btw ikke dumt og BUMPE gammel tråd :/ ?)
kalle var vel nr 11 på toplista til hltv 2011, slutta desverre
Sitat av Fle7ch Vis innlegg
Riktig, husker Catch-Gamer slå SK gaming 16-0 på WEG 2006 i Kina.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=pG2JWjyLihk Good times ja!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Eneste jeg vet om som har gått full-time gamer er Snute - som for tiden henger sammen med Team Liquid.