Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3269
Hei! Nå har jeg lest ferdig Frelseren av Jo Nesbø, og jeg skjønner ikke slutten av boken! Jeg har prøvd å lese meg fram til svaret, men uten hell. Noen som kan forklare meg hvorfor Jon Karlsen skal ha bestilt et drap på seg selv? Og hva har den jenta som blir voldtatt på sommerleiren å gjøre med handlingen i boken?
Takker for alle svar
Føler jeg pirker noe ekstremt nå, men det ville vært fint med en spoiler alert i trådtittel. Bare sånn hvis noen vil lese boka og får spoilet noe av det de leser her liksom.
Vil ikke si meg helt enig i det, da flertallet av alle krimiromaner har en løsning mot slutten av boken som ofte er vanskelig å skjønne, men skjønner hva du mener! Hva skal jeg skrive i så fall ? Må jo få svar
SPOILER! SPOILER!





Er veldig lenge siden jeg leste boken så ta dette med en klype salt eller to.

Tema i boken er jo frelse. Harry hole er på bedringens vei (mindre alkohol), Leiemorderen er på sitt siste oppdrag før han velfortjent kan slå seg til ro.

Jon Karlsen er religiøs og har hatt en religiøs oppvekst, men han er korrupt + han liker mindreårige jenter. For en religiøs person er dette helt uakseptablet å en kan tenke seg til at for å bli fri fra dette(frelst) må han dø.
[spoiler]

Nå er det år og dag siden jeg leste den selv, men er det ikke Robert (broren til Jon) som bestiller drapet på han? Grunnen er vel fordi Jon voldtok en eller annen på den sommerleiren de frekventerte som unge, og har truet henne til å tie i ettertid. Og til dette var Robert det eneste vitne. Robert blir drept først pga endring i vaktskiftet hos Frelsesarmeen, noe leiemorderen finner ut, og derfor blir han i Norge for å fullføre jobben.

Mot slutten er det vel en konfrontasjon mellom leiemorderen og Jon, hvor Hole lar Jon død pga de oppdagelsene han har gjort og Jon tilstår til det. Det er hvertfall det jeg husker nå. Er vel 5-6 år siden den ble lest, så tilgi hvis jeg tar feil. Det skal dog sies at jeg har problemer med å skjønne hvordan du kan sitte igjen forvirret, med mindre du bare har skumlest. Vil påstå at det kanskje er en av de mer sammensatte plottene i Hole-serien, men absolutt ingen 'braintwister'.
Sist endret av Trymba; 5. november 2012 kl. 19:59.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Føler jeg pirker noe ekstremt nå, men det ville vært fint med en spoiler alert i trådtittel. Bare sånn hvis noen vil lese boka og får spoilet noe av det de leser her liksom.
Vis hele sitatet...
Han nevner i tittelen at han ikke forstår slutten, da er vet vel ganske selvsagt at han skal spør etter en forklaring og at tråden vil inneholde spoilers?

Fra http://www.daria.no/skole/?tekst=10821:

Boken starter med at en narkoman blir funnet drep. Harry Hole, som boken er basert på, tar for seg saken.
I starten blir vi også kjent med leiemorderen Christo Stankic. Så blir et medlem av Frelsesarmeen, Robert Karlsen, drept under en julekonsert. Politiet, med Harry Hole, blir satt på saken. Det viser seg at det er en leiemorder fra Zagreb som drepe Robort Karlsen.

Da leiemorderen dreper Robert Karlsen, klarer han ikke å rømme i fra Oslo. Flyet som skulle gå tilbake til Zagreb blir avlyst på grunn av snøstorm. Dermed må han bli i Oslo en natt til. Da han våkner neste morgen, ser han i avisen at han har skutt feil person. Den personen han egentlig skulle drepe var broren til Robert Karlsen, Jon Karlsen.

Dermed må leiemorderen forsøke på nytt. Han går til leiligheten til Jon Karlsen og forsøker og drepe han. Dette mislykkes, og politiet forstår at det var egentlig Jon Karlsen som skulle drepes. Dermed må politiet beskytte Jon Karlsen.

Leiemorderen har fått beskjed om at dette er siste oppdraget, så han vil veldig gjerne bli ferdig med det, ved å drepe Jon Karlsen.

Derfor ofrer han alt for å få drept Jon Karlsen. Siden han bare hadde ett våpen med 7 kuler til landet, får han problemer med dette. Dessuten er han ettersøkt. Men det politiet ikke vet er at leiemorderen har evnen til å skifte utseende. Alt politiet vet, er at de leter etter en kroat.

Harry Hole drar til Zagreb for å finne sjefen til leiemorderen. Han finner sjefen, og det viser seg at det var Robert Karlsen som hadde bestilt mordet.

Senere viser det seg at det ikke var Robert Karlsen som hadde bestilt drapet på Jon Karlsen, men Jon Karlsen selv, for å få det til å se ut som om han er uskyldig, samtidig som det var meningen at han var offeret.

Det hele ender med at leiemorderen til slutt finner Jon, dreper han, og tar pengene han hadde blitt lovet, med seg.
Vis hele sitatet...