Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3388
Okay folkens. Jeg tenkte vi skulle gjennomføre et lite eksperiment sammen. Jeg mistenker at responsen fra motparten kanskje vil være litt laber, men jeg gir det allikevel et forsøk. La oss se på det som et uhøytidelig eksperiment. Det hadde vært skikkelig kult å få det til, men i verste fall så dør jo bare tråden ut.

Eksperimentet har to formål. Det primære formålet er å bidra til litt økt bevissthet rundt retoriske virkemidler i egen og andres argumentasjon. Sekundærformålet er å øke viljen og evnen til å se bakgrunnen for motpartens standpunkt i den spesifikke saken vi debatterer. Med litt flaks vil dette kanskje også kunne smitte over på andre debatter i fremtiden.


Spillereglene er slik:

1. Du skal innta det motsatte standpunktet av det du vanligvis ville stått for, og argumentere så godt du kan utifra det. Har du ikke et klart standpunkt i saken, så bare velg det du er mest skeptisk til. Ikke fall for fristelsen til å argumentere fra ditt egentlige standpunkt. Da forsvinner hele poenget.

2. En god debattant vet å innrømme når vedkommende har latt seg overbevise av motparten. I denne debatten derimot, er ikke dette så viktig, siden du strengt tatt allerede er overbevist. Stå derfor på ditt til alle tenkelige argumenter er oppbrukt.

3. Alle retoriske virkemidler er tillatt. Bruk gjerne retorikk du anser som ugyldig hvis du vil, altså argumenter av den typen som du vanligvis pleier å tilbakevise gjennom logikk. Prøv å masker eventuelle fallgruver så godt du kan. Motparten har også som regel noen gode og gyldige argumenter. Prøv å finn frem til disse og bruk dem.

4. Unngå unyttige oneliners og annet tull som ikke bidrar til eksperimentet og diskusjonen.

5. Er det noe du lurer på om spillereglene, så ikke bruk tråden til å spørre om det. Send meg heller en PM.


Okay, here we go:

Saken jeg har valgt er debatten om dødsstraff. Jeg velger denne fordi forumet antageligvis har en god del representanter fra begge sidene i saken, og fordi det er en klar og tydelige ja/nei-sak. Jeg kommer også til å blande inn et par andre saker i samme slengen, bare for å gjøre det litt mer interessant. Velg ut de punktene hvor dere egentlig er enige i det jeg skriver, og forsøk å argumenter imot det.



Alt for lave strafferammer i Norge – Ja til dødsstraff!

Norge er kjent for sin ekstremt naive snillisme verden over. Grensene våre er praktisk talt åpne for alt slags rusk og rask som ønsker seg en bit av velferdskaka vår, noe som har ført til en enorm økning av kriminelle innvandrere. Dette er nødt til å ta slutt umiddelbart, om vi ønsker å bevare den kjente og kjære norske kulturen! Samtidig som vi faller offer for dette, bidrar globaliseringen og befolkningveksten også til økt kriminell aktivitet blant etniske nordmenn. Det er alt for lett å slippe unna med alvorlig kriminalitet i Norge, noe samtlige kriminelle gjengangere er klar over.

På tross av snillismens håpløse utbredelse blant inngrodde bønder og utslitte politikere, er det heldigvis noen av oss som ser hva den åpenbare løsningen på problemet er: Vi trenger langt høyere fengselsstraffer for nesten samtlige lovbrudd, og vi er absolutt helt nødt til å innføre dødsstraff som potensiell straffereaksjon på drap. Dette vil fungere avskrekkende og dermed ha preventiv virkning, og det vil også fjerne farlige kriminelle fra gaten og samfunnet ved å enten ha dem i fengsel over lengre tid, eller å ikke la dem leve i det hele tatt. Forskning har vist at det er en direkte sammenheng mellom straffenivået i et land og antall lovbrudd som begås, så dette er egentlig udiskutabelt.

Det bør også vurderes hvorvidt dødsstraff for pedofile overgripere skal være aktuelt. I det minste bør slike individer låses inne for alltid slik at de aldri mer kan forårsake uopprettelig skade på uskyldige, små barn! Dette er også helt logisk. Hva gjør du når du har sand i maskineriet? Jo, du blåser ut sanden, du tilpasser ikke maskineriet slik at sanden kan flyte rundt og potensielt forårsake mer skade.

Med disse tiltakene gjennomført, vil vi raskt se at samfunnet vårt blir tryggere, at kriminaliteten synker, og at det blir mindre fristende å komme til Norge for å snylte og begå alvorlige lovbrudd. Dette er så logisk som det går an å få det servert, og om man ikke klarer å forstå dette, så burde man strengt tatt ikke ha stemmerett!

Og til dere som er uenige: Hva er grunnen til at dere ikke tenker på de uskyldige ofrene, siden dere er så opptatt av å forsvare de kriminelle sine rettigheter mener jeg? Hvordan kan det være viktigst for dere?

Discuss!
Sist endret av mentalmelt; 16. juni 2011 kl. 06:43.
Jeg forsvarer ikke de kriminelles rettigheter - jeg må bare sette ned foten fordi det finnes to sider av en sak. Man kan ikke følge en bestem formel for å dømme et enkelt individ med en subjektiv oppfattning av verden og samfunnet. Det viktigste for meg er derimot å ta det litt på skjønn, ut i fra hva den enkelte person har å si om saken, ikke basert på hvor mye bevis som kan veies opp mot hendelsen. Jeg synes heller ikke at overgriperen er pedofil er noe grunnlag for å rette en straff - en overgriper er en overgriper, uavengig av legning.

Vet ikke om det var dette du mente, jeg argumenter nå for det siste avsnittet ditt, da jeg ikke er enig i noe av det du sa over.

Hvis ikke kan du bare slette posten min. Du er moderator, right?

Må også få legge til at jeg synes tråden var glimrende!
Sist endret av brsbent; 16. juni 2011 kl. 07:00.
Det er bra at vi har så åpne grenser som vi har, kriminaliteten som følger med dette er bare statistikk og kan missforstås av den enkelte personen. Det er ikke noe problem at deler av Oslo by nesten ikke er norsktalende da de som bor der skjeldent beveger seg utenfor de område så kommunikasjon med nordmenn blir da ikke noe problem.
Okey dette kan bli vanskelig. Men interessant prosjekt mentamelt!

Jeg er helt enig med deg mentamelt i hva du sier når det du sier angående for lave straffer og snillisme her i landet vårt. Og jeg har lenge vært en forkjemper for dødsstraff. Du treffer godt i argumentasjonen din, men jeg ønsker dog å bygge noe videre.

Innvandrere som kommer til landet vårt kommer ofte fra land med meget strenge straffer - ikke minst dødsstraff. De tar ofte også med seg et annet tankesett enn hva vi i det norske samfunn generelt tillater. Jeg skjønner godt at folk både voldtar og dreper hverandre når de kommer hit og finner ut hvor lave straffene er i forhold til hva de er vandt til. Jeg vil derfor slå et slag for og idømme strengere straffer til alle som ikke er født i Norge. Dødsstraff for forsettelig og overlagt drap burde være en selvfølge.

Det er riktig nok ikke bare utlendinger som skal kunne idømmes dødsstraff. Det gjelder selvsagt også nordmenn. Men lista burde ligge noe høyere. Men i saker som drap på flere personer og overgrep burde det ofte kunne idømmes dødsstraff.

Men en ting som ryster meg er at ingen tenker på det økonomiske aspektet ved å ha mennesker i fengsel. Jeg har hørt at en fange koster 3000 kr per døgn i norske fengsler. Dette blir rett over en million per år. Det sies at det er vanskelig å sette pris på et menneskeliv, men skal vi virkelig betale over 21 millioner for et liv som åpenbart har gjort noe meget ille for og fortjene vår per idag strengeste straff?? Hva med å sette en grense på hvor mye vi er villig til å betale før vi setter sprøyta?

Det var iallefall mine tanker rundt dødsstraff.
Jeg skjønner ikke at dette i det hele tatt er noe å diskutere. Hva er alternativene, liksom? Enten kan man la være å straffe folk i det hele tatt, men de fleste er vel med på at det er helt bak mål? I så fall har vi egentlig bare ett eneste reelt alternativ igjen (bortsett fra dødsstraff, da), nemlig fengsel/forvaring. Noen mennesker begår rett og slett så onde og ødeleggende handlinger at de ikke kan få lov til å gå ute i samfunnet. Da må de sperres inne. Mange vil nok være enige med meg i at straffene i Norge er alt for lave. F. eks. er det vel ikke rettferdig at en som dreper en 20 åring (og dermed stjeler oppmot 60 år av personens antatte levetid) bare skal sperres inne i maksimalt 20 år? Det er en differanse på 40 år det!

Så, hvis vi først snakker om straff på et teoretisk plan, så burde fengselsstraffene for alvorlige forbrytelser vært MYE strengere. Tar du livet av noen, eller ødelegger resten av livet til noen f. eks. ved å voldta dem, da bør du sperres inne resten av livet, det er ren logikk.

Her kommer imidlertid dødsstraff inn som et godt alternativ. For hva er det egentlig som er så humant med å sperre noen inne (ta fra dem resten av sitt liv og sin frie vilje) i forhold til å ta livet av dem? Er ikke resten av livet i forvaring egentlig seipining og tortur av en annen verden? Så hvorfor ikke velge den humane utveien; la personen slippe lidelsen, samtidig som vi fjerner ham fra samfunnet (slik at andre slipper den lidelsen han ellers kunne påført dem).

Jeg er også veldig enig med murloc her! Det økonomiske aspektet er veldig viktig. Kostnadene vi sparer inn ved å velge dødstraff fremfor livslang forvaring kan brukes til kriminalitetsforebyggende arbeid og hjelp til offerene for den kriminaliteten som begås.
Murloc, vi kan jo ikke gi utlendinger strengere straff pga. de kommer fra et annet land?
Det blir nærmest rasistisk.

Jeg stemmer heller for strengere innvandringspolitikk.
Jeg er egentlig helt enig med felix her, alternativet er å råtne opp i sosialistenes verden mens SV styrer skuta ned i sørpa. Det sier seg selv at strengere straffer er preventivt, og det sier seg selv at måten vi håndterer kriminalitet på er både ufornuftig og lite fruktbart. Vi trenger ikke se lengre enn til eksempelvis Dubai for å bevise at strengere straffer er det som må til. Som en reaksjon på strengere staffer og harde tiltak har de blitt kvitt både tiggere og grafitti, så byen holder seg ryddig og pen; i motsetning til søppeldunken Oslo er i ferd med å ende opp med.

Hvis vi gjør som Dubai får vi også langt mindre kriminalitet, faktisk er det blant landene i verden med minst kriminalitet, nettopp fordi de dreper og fengsler de kriminelle - og bruker trusselbildet for å skremme vekk grums i befolkningen. Dessuten slipper vi alt dette tullet med det multikulturelle samfunnet Kristin Halvorsen ser ut til å bli kåt av, de gir INGEN permanent oppholdstillatelse, unntatt de innfødte. Herlig!

De har også en hel del andre gode løsninger, har du eksempelvis et Israelsk stempel i passet, fører det til automatisk avslag - jeg foreslår at vi også inkluderer USA, Pakistan og Somalia for å fullføre visa på forsvarlig vis.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Layzi Vis innlegg
Jeg tror tråden ikke har note nytteverdi for oss. Fordi vi allerede er flink til å argumentere, og vise til forskjellige sider av saken.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg. Du har tydeligvis vært her lenge, og har stor kjennskap til brukermassen. En overveldende majoritet av nFF er faktisk overgjennomsnittlig intelligente og kunnskapsrike. Men jeg skjønte med én gang da jeg møtte mentalmelt i Sofienbergparken før nFF-festen at han ikke er helt.. stabil. Jeg vet det er mange som ruser seg, men det finnes da grenser for slikt også..

Over til saken:
murloc: Godt poeng. Det økonomiske aspektet. Mange vil nok si noe som «du kan ikke måle menneskeliv med penger». Faktum er jo at dette gjøres hver eneste dag. Biler for eksempel. De er ikke så sikre som de kunne vært. Sikrere betyr dyrere, og dette er det ikke alle som vil gå med på.

En annen greie er lønna di. Om du sier et liv er uendelig verdt, da er ditt også det. Og da er en time av livet ditt også uendelig verdt. (Uendelig delt på et mindre tall er uendelig). Men krever du dermed uendelig timelønn? Nei. Du selger denne å så verdifulle biten av livet ditt for en latterlig lav pris.

Hvorfor?

Fordi den faktisk ikke er så jævla verdifull som Amnesty skal ha det til. Bare tenk på de milliardene av menneskene du aldri vil kjenne, og at de alle vil dø. Er de så verdifulle for deg?

Mange vil nok trekke frem at en henrettelse er himla dyr, og at det faktisk er billigere å la folk sitte på livstid.

Dette er helt klart en argumentasjonsfeil. Spørs bare hvem man sammenligner seg med. Norge vil alltid gjøre det med USA, men USA er på langt nær det eneste landet i verden med dødsstraff. Kina (som snart tar igjen USA økonomisk) er også pragmatiske på dette nivået, og gjør som følger: Kula som brukes for å henrette dømte (gjerne samme dag; sparer penger mtp. fengselsstraff), må betales av familien.

Ikke nok med dét: De gjør det ofte i store stadion. Tenk på mulighetene: Inngangspenger, live-overføringer som betalingstjenester, og avskrekkende effekt.

Til slutt, sånn før noen kommer med det uunngåelige statistikk-argumentet: Statistikk er for det meste løgn. Allerede i 1954, mer enn femti år siden, kom boka "How to Lie with Statistics" ut. Trenger vel ikke si mer enn dét? Alle skjønner jo at strengere sanksjoner fører til mindre kriminalitet. I Saudi Arabia for eksempel, der straffes tyveri med avkappet hånd. Det er veldig lite tyverier i det landet.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Murloc, vi kan jo ikke gi utlendinger strengere straff pga. de kommer fra et annet land?
Det blir nærmest rasistisk.

Jeg stemmer heller for strengere innvandringspolitikk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Norge er meget bra land å bo i. Hvis man tenker på boforhold, lønn og velferdsordninger som kommer til nytte for alle som flytter hit så er det lett og se at mange bare utnytter oss. Og hvilket ansvar har vi for dem som bare vil utnytte oss for så å bryte lovene våre. Det er viktig og sende et signal til omverdenen om at vi ikke tillater det!
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Det jeg ikke skjønner, er når folk snakker om justismord. Har det virkelig så mye å si når en eller to blir straffet uskyldig? I det hele vil vi få langt mindre kriminalitet om de fleste kriminelle blir straffet hardt og noen få ikke-kriminelle, enn at bare noen få kriminelle blir straffet.

Følger du ikke loven må du få svi for det, slik er det bare.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Alfonzor: Helt enig. Jeg glemte å nevne det med uskyldig straffede. Dette går på hva som er til samfunnets beste.

I tillegg: Alle har jo vært i situasjoner der de kunne dødd. Hva er forskjellen på å dø da, og å dø som uskyldig, men for samfunnet? Død er død, spiller ingen rolle hvordan. Når vi ikke tenker på de hundretusnene av ofrene for massemord i t.d. Rwanda, hvorfor skal vi tenke på noen få her i Norge?
Jeg syns straffesystemet i Norge har potensiale. Jeg har likevel en forbedring å komme med, som jeg i alle år har brent for. Det er at dødsstraff kun er lovlig å utføre i praksis på innvandrere, da disse må skjønne at de er ikke her for å ha det gøy. Nordmenn skal selvføligelig straffes de også for sine uheldige gjerninger, men disse fengselsstraffene skal igjen dobles for mørkhudede. Synes du virkelig at en skitten gutt fra Somalia skal ha like rettigheter, og like godt grunnlag for fremtidig suksess som deg med fløyelsskjorte og to hvite foreldre som sammen elsker hverandre og deg høyere enn alt annet? Når de først kommer hit må de kunne oppføre seg, og følge alle lover og regler her i landet, dette skal de få klar beskjed om, og også da vite konsekvensene. Gjør denne innvandreren noe galt da, er det ham selv som hekter repet rundt halsen og vipper stolen. - For det første så vil dette gjøre Norge et tryggere land og bo i, og for det andre også renere.
Jeg synes at det er viktig at vi kvitter oss med kriminelle på en forsvarlig måte, f.eks gjennom dødsstraff. Kjempemange uskyldige mennesker blir påvirket av kriminalitet gjennom ran, innrudd og drap; det er disse som er viktige å beskytte. Vi kan ikke ta oss råd til å langtidsoppbevare mennesker i fengsler, spesielt når vi har så mye annet å bruke pengene på.

Og jeg er forsåvidt enig i det stehal sier. Det er viktig at vi setter en klar strek for hvem vi aksepterer som norsk og at vi behandler personer således. En person med innvandrerbakgrunn burde IKKE ha de samme rettighetene som en norsk person og istedet for å bruke mange ressurser på å prøve å integrere kriminelle utlendinger; burde vi ha en lavere terskel for dødsstraff ovenfor de.

Dette sparer den norske stat mange ressurser og kriminaliteten vil synke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg må si at jeg er totalt enig i Alfonzor. Folk tror at uskyldige dømte blir utsatt for "justismord", men det er helt feil. Disse hadde begått en alvorlig kriminell handling før eller siden uansett. Vi er alle potensielle kriminelle, og derfor er det veldig bra at f.eks. DLD blir innført. Det er bra at staten fengsler så mange så som mulig og overvåker så mange som mulig, siden vi alle er potensielle kriminelle, som bare venter på den rette annledningen til å begå voldtekt og drap.
Jeg synes faktisk det går litt over skaftet her. Livet er hellig, og ingen pris er for høy når det gjelder å redde et liv.

Likegyldig av hvor mye jævelskap man har gjort, hvor mange barn man har voldtatt, så er det alltid en liten sjanse for at et menneske skal reformeres og bli et verdifullt medlem av samfunnet. Jeg er derfor imot dødsstraff fordi jeg tror på mennesker.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Jeg synes vi burde innføre dødsstraff på det meste av lovbrudd. Da kvitter vi oss med haugevis med kriminelle og vi løser problemet med overpopulasjon i samme slengen. Alt fra epleslang til massevoldtekt burde få lik straff!
Veldig bra at du tar opp overbefolkning. Overbefolkning er det største problemet vi står ovenfor, og jeg synes derfor alle, og da mener jeg alle burde IQ-testes når de er rundt 20, slik at vi kan...kvitte oss med de som ikke har noe å tilføye vårt samfunn. Og arbeidsuføre, de er en enorm! utgiftspost for alle oss andre. Hvorfor ikke bare gjøre det humane og la dem dø med litt verdighet? Hvorfor skal verdenssamfunnet kaste bort milliarder på idioter og uføre?
Kriminelle har det alt for bra i luksushotellene som populært kalles norske fengsler. De norske myndighetene tror det hjelper å ta kriminelle med silkehansker, men det er jo helt åpenbart at det ikke fungerer. Jeg blåser i såkalt statistikk som sier at vi er blant landene som har lavest antall drap per innbygger, for jeg leser jo støtt og stadig i VG at folk dreper hverandre.

Det skal være fælt å sitte i fengsel! Bare se på de som ble dømt for trippeldrap, som får lov til å gå på café og ta utdanning, på vår regning. Det bryter mot all sans og fornuft, som tilsier at folk må ha det fælt i fengsel for å ikke gjøre noe galt igjen. Dessuten mener jeg at all kriminalitet må straffes hardere. Ta voldtektsforbrytere for eksempel, de bør dyppes i tjære og voldtas med kosteskaft. De har jo tross alt ødelagt et liv, og da er det bare rett og rimelig at vi ærlige og siviliserte mennesker skal få ødelegge deres. Da skjønner alle at det er galt å voldta, og potensielle voldtektsforbrytere vil selvsagt bli avskrekket på grunn av straffen!

Her i Norge er det jo til og med folk som alvorlig tar til orde for å akseptere narkotika i fengsel, ved å dele ut brukerutstyr til de innsatte. Skjønner de ikke at det er feil vei å gå? Jeg mener det er noe galt når det i det hele tatt går an å smugle noe som helst inn i et fengsel. Sånn går det når du slipper ut farlige kriminelle på permisjon fra ferien sin. Jeg tror også mye skyldes at vi har såkalt «åpen soning» her i Norge, hvor fangene når som helst kan gå ut av cella si. Har du gjort noe kriminelt, skal du for søren meg være låst inne til du skal slippe ut, så du ikke bare kan vandre ut og hente narkotika noen har kastet over gjerdet. Enda et eksempel på hotell/fengsels-Norge, og hvordan vi syr puter under armene på kriminelle. Det sier ser jo selv at folk gjør flere kriminelle handlinger når de kommer ut, for de vil jo heller sitte inne når de har det så bra, enn å være ute! Dette gjelder spesielt asylsøkere, som har en tendens til å være kjeltringer. Derfor må vi passe på at de ikke kan få seg jobb og sørge for å lage lukkede mottak langt bort fra folk der de ikke er til bry for noen. Da unngår vi at de gjør noe kriminelt mens de er her, mens vi venter på å kunne sende dem tilbake uten å få disse blåøyde liberalistene på nakken.

Nei, dette sosialistiske eksperimentet er noe forbanna tull. Vi trenger jo ikke se lengre enn til svenskegrensa for å se at de har det bedre alle andre steder. Billigere bensin, billigere godis, fläsk og burk. Ikke rart det blir dyrt her, når vi konstant bruker alle pengene våre på kriminelle. 1,5 millarder på et nytt fengsel i Halden, hvor fangene får flislagt bad og flat-TV? Vi burde hevet dem i et hull, og det hadde ikke trengt å koste mer enn lønna til de som skal se på byggeprosessen. Arbeidet kunne vært utført på tvang av andre fanger, så gir det dem desto mindre lyst til å havne i fengsel igjen.
Nichotin, finner ikke gi ∞ kp knappen
Synes diskusjonen sklir totalt ut, når man begynner å snakke om inhuman behandling av våre egne nordmenn. Selvsagt skal norske kriminelle få leve verdige liv i fengsel. De dreit seg ut, hva så? Dette er noe alle kan gjøre.

Poenget mitt er at det nettopp ikke er disse menneskene vi, som nordmenn, bør være redde for. De er fortsatt en del av vårt ariske fellesskap. Hovedproblemet oppstår når individer fra slaviske, arabiske, persiske, afrikanske og sørøst-asiatiske raser inntar vårt habitat. Alle som har satt seg inn i evolusjonsteorien, må også akseptere at dette er gjeldende for menneskeraser. Dette er raser, nesten så individuelle at de bør omtales som egne arter. Aboriginerne, for eksempel, har vært atskilt fra andre mennesker i 60 000 år! De har utviklet en egen kultur og egen genetikk. Hvordan skal man forvente at såkalte mennesker fra denne rasen skal klare seg i vårt samfunn? Det er ikke bare urettferdig mot det laverestående individet, men også mot oss nordmenn.

Ja, jeg mener faktisk at det er viktig at vi bevarer vårt blod og de særnorske trekkene. Ved å bli utsatt for et tøft klima, har den norske rase utviklet seg mot høyder de fleste raser knapt nok kan tenke seg. Vi er utmerkede ledere, tenker kreativt og har en styrke og et mot som er enestående blant jordens raser. Dette er ikke noe vi må benekte, ja, nesten være flaue over, men heller noe vi må prissette og forsvare for enhver pris!

Når innvandrere som tilhører laverestående raser først har kommet seg inn i landet, støtter jeg de aller strengeste straffer og tvangssterilisering av kriminelle. På den måten sikrer man seg mot spredning av urent blod.

Hyll Noreg!
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 26. juni 2011 kl. 13:10.
Men hva med de som utfører dødsstraffen? De dreper de også, og må derfor få samme straff. Eller skal vi drive forskjellsbehandling? Et mord er et mord, uansett hvem som beordrer det og utfører det.

Og mord er en synd, som det står i Den Gode Bok: Du skal ikke drepe! Tilgivelse er den eneste veien å gå. Jesus hang på korset for syndene våre. Istedenfor dødsstraff og fengsler kan vi bygge flere kirker med skrifteboder, så de som har syndet kan gå dit å bekjenne sine synder. Gud er god, og med Guds hjelp vil alle til slutt følge den smale sti opp til Himmelen. Alle innvandrere med falske religioner må straks konvertere til Kristendommen. Alle skolene må bruke mer tid på å lære de unge om Bibelen. Dersom alle fulgte De Gode Ord ville vi ikke hatt noe kriminalitet, og spørsmålet om dødstraff blir dermed moot. (Jernteppe! Klarer ikke finne et norsk ord som passer)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Antonald: Enkel løsning: La to og to drepe hverandre. OK, de liker å drepe (hvorfor skulle de ellers har gjort dette eller lignende før), og slik sett kan man si at de ikke bør få lov, men dette er beste måte. Spørs litt hva som skjer om én dreper den andre og ikke dør selv da. Kunne sikkert fått til noe Gladiatoraktig.

Synspunkter på dette? Jeg lurer på om adrenalinrushet kan være med på å lette døden da adrenalinet vil dempe smerter og slikt.
"Dødsstraff hadde vært en glimerende ide. Der har vi nordmenn noe å lære av de fundementalistiske muslimene. For eksempel kunne forekomsten av voldetekter, mishandling og drap synket betraktelig om rettsvesenet arrangerer offentlige henrettelser med for eksempel "halssaging" da normal halshugging skjer for fort for den dømte parten. Denne allmenpreventive effekten av dette er nok sterkt undervurdert i det norske rettsvesenet den dag i dag. Men da blir spørsmålet hvem vil være villig å påta seg rollen som bøddel?

Kunne foreksempel dette inngått som en del av den vanlige verneplikten, eller hadde en "bøddelplikt" vært å foretrukke for alle myndige personer. Det vil si en tvungen plikt alle måtte gjennomføre før man blir å anse som voksen. På den måten ville alle få en førstehånds erfaring med hva som blir konsekvensen av en ulovlig grov handling.

Men igjen kunne det vært gjeldene ved psykisk syke personer også? De som begår straffbare handlinger, og de som er syke fra før av? En samfunnsreduksjon i kostnader på å ivareta de som ikke bidrar til samfunnet?"

Veit nå ikke om dette var i denne banen du tenkte mentalmelt. Men liker tanken ved eksperimentet.
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Vi mennesker har satt oss selv altfor høyt. Som om vi var så umaken verdt, men hva er vel et menneskeliv verdt en gang iblant? Ingenting. Det er det dette mennesket kan bidra med til et felles samfunn som har noen praktisk verdi. Selvfølgelig, er det noen som dør vil det i de aller fleste tilfeller også være noen til stede for å sørge, men det er bare et lite feilsteg fra vår kulturarv sin side. I noen land feiers dødsfall.

Vi har bygd oss opp et samfunn som beror seg på at massene følger systemet, og dersom noen ikke klarer å innrette seg etter klare retningslinjer, og går ut og voldtar og dreper, ja, da er de ikke annet i dette samfunnet enn søppel, og hva gjør man med søppel? Jo, man kvitter seg med det, og ikke kom her og si: "Søppel kan også gjenvinnes!" som et slags morsomt slag tilbake mot mitt argument, for skal noe gjenvinnes må det smeltes helt ned, og gjøres rent, og ingen mennesker som har opplevd noe kan ikke rengjøres fullstendig. Så det kan ikke gjenvinnes? Brenn det, kvitt deg med det, og få tak i noe nytt.

Ammunisjon, gift og tau er billigere enn mat, rehabilitering og bosted uansett. Sprøytespisser kan jo også brukes flere ganger i slike tilfeller. Vedkommende kommer ikke akkurat til å klage over hiv og lignende sykdommer.

Og er det virkelig slik at vi har RETT til å leve? Livet er en gave man har fått tildelt, et privilegie. Man har fått den ene sjansen, og om man ikke er takknemlige for det man har fått, og likevel skal ødelegge for andre, vel, da trenger vi ikke dem lenger.

Om ikke frykt da brer seg over det ganske land med tiden, og alle drapstall og lignende går ned, da er det på tide med tøffere midler. Man innfører mengder med politipropaganda, og en massiv overvåkning av folket. Har du ikke noe å skjule, har du heller ingenting å frykte.

Justismord? Jaja, feil begås, livet går videre (for nesten alle, vel og merke).

En mektig mann ved navn Joseph Stalin sa en gang: ?Death solves all problems - no man, no problem.?, og det var ikke mange som kødda noe særlig med Stalin. Han satt som leder ut livet, og døde av naturlige årsaker. Fin fyr!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
RESpekt: Tror jeg har funnet en løsning på det med bøddelen: I stedet for å la to og to drepe hverandre, som jeg foreslo i min forrige post, lar du #3 henrette #2. #2 har henrettet #1. Tallet er rekkefølgen de henrettes i (#1 først. Duh.)
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Jeg mener vi kan la frivillge melde seg som bøddel. Litt sånn som en blodgiver. Du tar en manns hode også får du kanskje med deg en fin ryggsekk eller en kopp. Fin måte å få ut litt sinne, og du gjør samfunnet en tjeneste!
I følge en artikkel jeg leste på forskning.no Så skjer det flere titals muteringer i genene våre hver eneste dag.

hvor mange av disse muteringene tror dere vil hjelpe oss utvikle superkrefter?
mest sansynlig ingen...

Noen av disse mutasjonene velger vi å kalle kreft, som i disse dager er en veldig kjent sykdom.
Jeg kan ikke fortelle i detalj hvordan kreft påvirker kroppen, men jeg har hørt om mange tragiske utfall. Noen sier at kuren er verre en selve sykdommen, med tanke på at kuren er cellegift.

kriminalitet og narkotika blir noen ganger omtalt som en kreftsvulst på samfunnet vårt. Hvorfor noen har valgt å bruke denne sammenlikningen kan være mange. Men det betyr nødvendigvis ikke at sammenlikningen ikke stemmer.

Kreft vil bare utvikle seg om det ikke blir oppdaget tidlig og riktig behandlet. Den vil vokse på bekostning av at den sakte men sikkert vil ødelegge kroppen og da sitt eget grunnlag for å vokse videre. En litt ironisk syklus som gjentar seg selv i alle deler av liv her på jorden.

Kriminalitet vil også ødelegge sitt eget grunnlag for sin eksistens. dvs sammfunnet vårt.
Om ingenting blir gjort med kriminalitet før det går for langt. Vil etterhvert, loven bli tatt i egene hender, og loven vil være i eget hode, og før man vet ordet av det har man en lovende karriære som dommer, jury og bøddel kombinert.

Dette er faktum, vi trenger noe som hindrer oss selv, i å utslette oss selv.

Og for å sitere kreftpasienter. kuren kan noen ganger være verre en selve sykdommen.
Sist endret av skeptfisk; 27. juni 2011 kl. 01:28.
Sitat av Jonta Vis innlegg
RESpekt: Tror jeg har funnet en løsning på det med bøddelen: I stedet for å la to og to drepe hverandre, som jeg foreslo i min forrige post, lar du #3 henrette #2. #2 har henrettet #1. Tallet er rekkefølgen de henrettes i (#1 først. Duh.)
Vis hele sitatet...
"Likte den tankegangen, det må jeg si.=)Men da kan jo problemstillingen bli (om man i det hele tatt kommer dit?) at til syvende og sist sitter man igjen med en kriminiell person som skal henrettes. Hvem skal da utføre gjerningen? Evt være mange personer som blander "drinker" med ting og tang(innsovningmidler, curare og andre fæle ubehageligheter m.m) slik at det ikke blir kjent hvem som blander drinken som tar livet.

Men ville ikke en annen problemstillingen meldt seg? med tanke på den allmenpreventive effekten av en slik straff. Kunne det ikke blitt en fare for at tankegangen hadde blitt" usj, kriminielle. De skal jo uansett drepe hverandre de som blir tatt. Så bare jeg ikke blir tatt i det jeg gjør, eller får kommet meg vekk fra landet før handlingen min blir oppdaget så angår det ikke meg"

Tanken jeg hadde med bøddelverneplikten, eller tvungen bøddelplikt er jo at alle mennesker skal få den erfaringen med å ta liv, og på den måten luke ut de som får en naturlig tilbøylighet til det å ta liv. De som blir hektet på "rushet" av det. Evt, ville vel de bli bøddel generaler eller bøddel majorer og være de som påser at det tvungen bøddel plikten blit gjennomført/eller fører oppsyn med det:P"

end of omvendt motargument. Må si dette eksperimentet var sjovt.. Mon tro om det blir et annet tema etterhvert?