Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 5264
For en stund siden så var en bekjent av meg uheldig og kjørte på en elg som ble liggende en stund etterpå. Elgen var stygt skadet og døde til slutt.
Hva er reglene rundt det og selv, som vanlig person uten jegerprøven, å avlive elgen for å spare den for lidelsene? Hvordan skal dette gjøres, om man har en "stor" turkniv liggende i bilen?
skjer av pusterøret pulsåra. men du bør ikkje gå for nert en elg som ligger der de kan få panikk og bynne å sprelle
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Da tror jeg man skal gi hard faen i dyret og ringe en eller annen sentral.
Om du skader en elg, så ta kontakt med Politiet som igjenn vil ta kontakt med viltnemda.
Hvis elgen er hardt skadet vil de avlive elgen, og ta saken i egne hender ville jeg ikke gjort.
Hvis du har bæretillatelse på våpenet kan du skyte i "nødverge", men om du ikke har lov til å ha våpenet blir du nok dømt for oppbevaring og bruk av ulovlig våpen..

Kniv er lov, og det vil vel helst bli sett på som etisk riktig å avlive dyret om du tåler den slags
får man lov til å ta den med hjem da ?
Sitat av excubated Vis innlegg
Hvis du har bæretillatelse på våpenet kan du skyte i "nødverge", men om du ikke har lov til å ha våpenet blir du nok dømt for oppbevaring og bruk av ulovlig våpen..

Kniv er lov, og det vil vel helst bli sett på som etisk riktig å avlive dyret om du tåler den slags
Vis hele sitatet...
Det er vell uansett greit å opprette dialog med politi?
Litt fiffig om noen ultra-veggiser kjører forbi og ser du står og kutter over halsen på elg på kommunal vei for å så ringe til politiet og sier det er en dyre-morder ute på E18
Jeg har ingen kilder på dette, men slik jeg har forstått det så har du ikke lov å avlive dyret på egenhånd. Og nei, man kan ikke ta dyret med seg i etterkant.
Sitat av Srbija Vis innlegg
får man lov til å ta den med hjem da ?
Vis hele sitatet...
Nei, om kjøttet er brukbart blir det gitt til f.eks. Eldresenter eller liknende.
Du har lov å avlive dyret selv (det er vel i teorien oppfordret til hvis det kan gjøres trygt, for å begrense lidelse). Det betyr selvfølgelig ikke at det er fritt frem med skytevåpen. Noen dyr kan man jo avlive med en sko, mens en elg kanskje er noe mer i genren "få hjelp".

Viltnemda vil i det store og det hele hjelpe til med avlivning. Hvis de gjør det tar de også hånd om det som blir tilovers, hva som skjer med det varierer litt i fra kommune til kommune (noen parterer og gir bort kjøttet til veldedige formål, mye blir nok destruert).
hahaha, tenk det, roadkill blir til mat på eldresenteret! Det er verdiskapning det!
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
hahaha, tenk det, roadkill blir til mat på eldresenteret! Det er verdiskapning det!
Vis hele sitatet...
Haha, når jeg leste det tenke jeg først på brukeren ¨Roadkill94¨ her på forumet
http://www.sb.no/nyheter/meld-viltpakjorsel-1.965430

Bileier har plikt til å melde ifra om viltpåkjørsel isåfall! Men har vært borti både at bilførere har kjørt til nærmeste gård og fått fatt i bonde med rifle. Var også en kompis av meg som kjørte på og skadet en rev, da kom onkel blå og skjøt reven med tjenestevåpenet sitt.

Var jo en tulling i trønderlag som kjørte ihjel ei gaupe. Og han syns det var for jævlig å bare la gaupa ligge, så han kastet den i bagasjerommet på bilen fordi han ville få den utstoppet. Når han kom hjem så hentet han kjerringa si, og skulle vise henne gaupa i bagasjerommet.
Når han åpner bagasjerommet så flyr det ei gaupe i trynet på han før gaupa legger til skogs.. Så sørg isåfall for at dyret er dødt, og ikke bare avsvimet
Vet ikke om det bare er en random vandrehistorie eller om den er sann da..
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av Dude!pewpew Vis innlegg
Nei, om kjøttet er brukbart blir det gitt til f.eks. Eldresenter eller liknende.
Vis hele sitatet...
Du kødder nå?
http://www.finnmarken.no/lokale_nyhe...cle5412174.ece

6k i bot for å ikke stoppe etter å ha kjørt ned rein. kjedelige penger det der.
Sist endret av mo3; 27. desember 2010 kl. 03:01.
Aldri kjørt på et dyr selv, men har ankommet som 2-3 bil noen ganger. De 2 første gangene sto det sjokkerte folk og bare så på, jeg ringte politiet så de skulle kontakte vildtnæmda, men i telefonen sa politiet at om jeg torte, og greide skulle jeg avlive dyre mtp at begge frambena var knekt rett av, og store sår over hele kroppen. Dette var gang nr. 2, en hjort, det hele var unnagjort på få øyeblikk med kniv over strupen, vildtnæmnda guidet meg bare for sikkerhetskyld

Første gang var det en rev, han ble avlivet hardt og brutalt med min trofaste hammer. Tok av meg t-skjorten og la over hodet, hold rundt halsen så jeg ikke skulle bomme.

Uansett hva du kommer over kan du først ringe politiet, som igjenn ringer viltnæmda, de vil fortelle deg hva du skal gjøre. Det er hvertfall den lovlige måten.
selv sotet på når vi kjørte på en rev en gang. men den sprang bare til skogs haltenens slik at det var ikke noe og gjøre med det.
Sitat av paddus Vis innlegg
selv sotet på når vi kjørte på en rev en gang. men den sprang bare til skogs haltenens slik at det var ikke noe og gjøre med det.
Vis hele sitatet...
Da skulle dere faktisk ringt viltnemda :c

Sotet = sittet, forresten?
Treffer man en elg, rein eller hjort for den slags skyld i magepartiet i en hastighet i rundt 60km/t, så er dyret uspiselig. Alt inni blir most. Skjedde med en bekjent av meg nettopp.
Sitat av Cyroc Vis innlegg
Treffer man en elg, rein eller hjort for den slags skyld i magepartiet i en hastighet i rundt 60km/t, så er dyret uspiselig. Alt inni blir most. Skjedde med en bekjent av meg nettopp.
Vis hele sitatet...
Han ble uspiselig?
Bare du treffer et rådyr, en elg eller en rev osv litt og det ser ut som de er uskadde og løper inn i skogen igjen, skal du ringe politiet / viltnemda..

Slik at de er obs på at det kan være et skadet dyr de må ta en sjekk på.
Sitat av Cyroc Vis innlegg
Treffer man en elg, rein eller hjort for den slags skyld i magepartiet i en hastighet i rundt 60km/t, så er dyret uspiselig. Alt inni blir most. Skjedde med en bekjent av meg nettopp.
Vis hele sitatet...
Men hvilken hastighet må til for en mør stek da?
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
easy on it here! min far jobber i statskog, og vil legge til at dte er ulovelig å ta med seg dyret hjem. du skal ringe viltnemda og JA kjøttet blir faktisk gitt bort til eldresenter eller lignende. det samme gjelder laks fra tyvfiske.
hvor store var skadene på bilen til kisen?
Du kan få med elgen hjem og, en elg som ble skremt av to rypejegere falt ned en bakke og knakk nakken, de to jegerne ringte viltnemda som ga de beskjed om å ta den med om de ville.
Har også vært borti personer som får med seg hele elgen hjem etter påkjørsel, ettersom det er mindre arbeid for nemda.
"Øko-Terrorist"
Bodde i Oklahoma i to år, ble fortalt der at du kan ta med andres roadkill, men ikke hvis du kjører over det selv.
Var for det meste skunk or armadillo da :S
(antyder ikke at det er samme lovgivning i Norge, bare morsom fakta)
Sist endret av tr80r; 27. desember 2010 kl. 11:51.
Jeg kjørte på en liten katt i militæret når vi hadde øvelse. Jeg brukte bare kolben til AG3'en min å kakka den hardt i hue.
Er et sted i nærheten her som heter E18 kjøtt og pølser.. Noe ironsk

De kunne hatt et slag ord som var som følger:

E18 Kjøtt og Pølser
- Rett fra grillen!
Sitat av johante Vis innlegg
Du kødder nå?
Vis hele sitatet...
Ikke så lenge sia jeg leste om et eller annet gatekjøkken som lagde elgpølser av påkjørte elg som de solgte. Men er nok ganske strenge krav til hva som blir menneskeføde og ikke. Ellers så blir nok en del solgt billig til dyreparker eller lagt ut til rovdyr så de ikke skal ta husdyr.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ikke så lenge sia jeg leste om et eller annet gatekjøkken som lagde elgpølser av påkjørte elg som de solgte. Men er nok ganske strenge krav til hva som blir menneskeføde og ikke. Ellers så blir nok en del solgt billig til dyreparker eller lagt ut til rovdyr så de ikke skal ta husdyr.
Vis hele sitatet...
en elg er en svær sak, så om en del av elgen ble most under kræsjet, er det sannsynlig at andre deler av elgen er helt brukbart. Når dere tenker roadkills tenker dere noe som har ligget i veied og råtna en god stund, men om elgen blir slakta fort, er det ikke noe værre enn om den skulle blitt skutt. (ofte blir jo skadede elg snust opp og skutt òg, da er det helt flott kjøtt.)
Selvfølgelig blir kjøttet brukt/spist. hadde jeg hatt plass til å ta med meg en gedigen elg om jeg hadde vært så uheldig å kolidere med den så hadde jeg fan meg gjort det. Er jo prima mat i årevis.

Imo, hvis man har en jaktkniv eller ei hagle i bilen så er det mye bedre å skyte den med en gang. Men man må vite hva man gjør hvis man bruker kniv da.

Hvis man ikke har dette med seg så hadde jeg ringt viltnemda med en gang. Er faktisk ulovlig å ikke gjøre det. Og hvis man først får et hardt møte med en 2-300 kilos jævel er du heldig om du kommer fra det uskadd du og. de går igjennom frontruta som ingenting.

haha.. må le av de som ikke kan tenke seg å spise kjøtt bare fordi det er kjørt ned av en bil. er dere helt fjerne?!...
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Er ikke det at jeg ikke ville ha spist det(hadde sikkert kost meg masse uansett hvor elgen kom fra), er bare det at jeg trodde de hadde litt strengere regler på det
Sist endret av johante; 28. desember 2010 kl. 02:14.
Husker jeg hadde vært å handla inn mat en gang jeg var på hytta, da jeg kjørte tilbake så så jeg en kjent bil i veikanten med nødblinken på.

Var en bekjent som hadde kjørt på en hjortekalv. Ble til at strupen på dyret ble kutta og deretter ble dyret kasta i i en søppelsekk og plassert bak i bilen. Hun som hadde kjørt på dyret tok det med hjem og fikk prima mat noen dager.

Var ikke noe dårlig smak på kjøttet.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
hahaha, tenk det, roadkill blir til mat på eldresenteret! Det er verdiskapning det!
Vis hele sitatet...
Tenkte akkurat det samme den ene gangen jeg var fengslet.
Da delte vi nemlig mat med et eldresenter som fikk særdeles vemmelig mat.

Vi kriminelle hadde ikke noe å klage på i mine øyne, men at likt jævla svineri ble servert på det lokale eldresenteret var mildt sagt forstyrrende.
Disse menneskene har gjort sitt i samfunnet og så skal de behandles med søppelmat?
Ja, jævlig hyggelig!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Tenkte akkurat det samme den ene gangen jeg var fengslet.
Da delte vi nemlig mat med et eldresenter som fikk særdeles vemmelig mat.

Vi kriminelle hadde ikke noe å klage på i mine øyne, men at likt jævla svineri ble servert på det lokale eldresenteret var mildt sagt forstyrrende.
Disse menneskene har gjort sitt i samfunnet og så skal de behandles med søppelmat?
Ja, jævlig hyggelig!
Vis hele sitatet...
Tror ikke det var råvarene dom var skyld i søpplematen dere fikk servert? Tror heller det var de ansatte på kjøkkenet som ikke var veldig flinke/dedikert til jobben som kokk.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av psilonaut Vis innlegg
Selvfølgelig blir kjøttet brukt/spist. hadde jeg hatt plass til å ta med meg en gedigen elg om jeg hadde vært så uheldig å kolidere med den så hadde jeg fan meg gjort det. Er jo prima mat i årevis.

Imo, hvis man har en jaktkniv eller ei hagle i bilen så er det mye bedre å skyte den med en gang. Men man må vite hva man gjør hvis man bruker kniv da.

Hvis man ikke har dette med seg så hadde jeg ringt viltnemda med en gang. Er faktisk ulovlig å ikke gjøre det. Og hvis man først får et hardt møte med en 2-300 kilos jævel er du heldig om du kommer fra det uskadd du og. de går igjennom frontruta som ingenting.

haha.. må le av de som ikke kan tenke seg å spise kjøtt bare fordi det er kjørt ned av en bil. er dere helt fjerne?!...
Vis hele sitatet...
Tenker du throwing knife nå?
Sitat av Dude!pewpew Vis innlegg
Tror ikke det var råvarene dom var skyld i søpplematen dere fikk servert? Tror heller det var de ansatte på kjøkkenet som ikke var veldig flinke/dedikert til jobben som kokk.
Vis hele sitatet...
Både og, men når man får servert elgkjøtt som er full av pels og knuste beinbiter så velger jeg å vektlegge min kritikk mot råvarene.
Det siste jeg ville gjort var å gått til angrep på en ELG med kniv vertfall! Samme som å slå ihel en bjørn med en skje..

Ring politiet/viltnemda!
jeg tenkte hvis ælgen var halveis dau, halveis most og helt ute, så kan man vel komme innpå strupen og gjøre det man må. er helt klar over farene ved det. men det er jo bedre enn at den lider unødvendig mye. hvis man er litt pysete kan man vel bruke sverd. haha, i det morsomme scenarioet hvor en eksentrisk fyr faktisk har det med seg.
Det er viltnemda som skal ta vare på det ihjelkjørte/påkjørte dyret, og derav ta vare på kjøttet.
Du kan sannsynligvis få kjøpt kjøttet billig, men egentlig skal de bestemme hvor det skal (og dette har de sannsynligvis rutiner på - f.eks at det skal til eldresentre e.l.).

Dersom det er hardt påkjørt er det jo ikke sikkert det er noe særlig kjøtt å hente.
F.eks magesyre som er spredt over alt kjøttet, samt beinsplinter over alt.

Jeg aner ikke hva konsekvensene er dersom man blir tatt i å ta med seg dyret man har kjørt på for å ta vare på kjøttet, men jeg tipper at viltnemda/politiet vil dra fram at det er varslingsplikt ved påkjørsel, og at du får en "straff" ut i fra at du ikke sa i fra.

Har selv vært med på å få kjøpt elgkjøtt av viltnemda - fra en elg som ble påkjørt og senere avlivet.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av sam500 Vis innlegg
Tenker du throwing knife nå?
Vis hele sitatet...
hvis du går på jakt med det, er du fjernere en stortinget!
jaktkniv: stor kniv brukt av jakterer, for å tømme skrotten for blod, partere osv.
Selv om vomma er sprukket så er kjøttet fullt brukbart det jegerne gjør når de har skyti vomskudd( feilskudd i mageregion i stedet for hjerte, lunge region) er å vomme ut dyret ( sprette opp buken og fjerne alt. Sammt å skrape kjøttet innvendig. Så er kjøttet like fint hvis du har skrapt godt nok. Har selv opplevd ulik praksis angående roadkill. Viss du greier å bevise viltnemda/snuten om at du er skikket så sier de at det er greit at du avliver dyret mtp lidelser og at viss du vil kan du ta med/ikke ta med dyret hjem. Som sagt så er det her veldig ulik praksis ettersom hva som er lettest for nemda er du langt utti helvette i en skau så er det stor sjans for at du får ta med deg dyret. Bor vakthavende viltoppsyn sånn 10-60 min unna, samt at oppsynet er engasjert i jobben sin pleier de å hente dyret/ avlive det. Du som jeger viss du har jegerprøven er PLIKTIG å avlive ett hvert dyr som du ser er skadelidende uansett omstendigheter med tanke på grunneier/jakttider osv.

Ja, det er normalt og gi bort roadkill til institusjoner. Les noen av forklaringene mine nevnt ovenfor for begrunnelse av kvaliteten til kjøttet.
Kan jeg få spørre om hvor sannsynlig det er at du løper rundt med våpen i bilen din? vil tro det er like farlig for en jeger som en ikke jeger og skulle avlive storvilt. Kommer helt ann på redskapen du har.
La oss si at du er jeger og du ikke har våpenet i bilen eller en kniv, men allikevel sier du man er PLIKTIG til å avlive? skal du legge deg over elgen og kvele den da eller?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Kan jeg få spørre om hvor sannsynlig det er at du løper rundt med våpen i bilen din? vil tro det er like farlig for en jeger som en ikke jeger og skulle avlive storvilt. Kommer helt ann på redskapen du har.
La oss si at du er jeger og du ikke har våpenet i bilen eller en kniv, men allikevel sier du man er PLIKTIG til å avlive? skal du legge deg over elgen og kvele den da eller?
Vis hele sitatet...
Ja, du skal kvele den da.
Du har vell sett My, Meself and Irene ? Har du ikke ?
http://www.youtube.com/watch?v=BfeZX...eature=related
Rundt 2:14 ute i klippet.
Sist endret av Gromega; 30. desember 2010 kl. 02:37.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Kan jeg få spørre om hvor sannsynlig det er at du løper rundt med våpen i bilen din? vil tro det er like farlig for en jeger som en ikke jeger og skulle avlive storvilt. Kommer helt ann på redskapen du har.
La oss si at du er jeger og du ikke har våpenet i bilen eller en kniv, men allikevel sier du man er PLIKTIG til å avlive? skal du legge deg over elgen og kvele den da eller?
Vis hele sitatet...
Innenfor rimelighetens grenser så er du pliktig når du har redskapen tilgjengelig. Men det minste du kan gjøre er å ringe politiet/viltnemda og varsle og om mulig avgjøre det selv mtp på a skaffe redskap.

Off top. Har det ordna seg med hu psyko kaninkoker kjerringa di?
Nope har ikke ordnet med hun sjekk troven lov og rett. er topp tråden der og er info der om det
Sitat av Srbija Vis innlegg
får man lov til å ta den med hjem da ?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig har blodet gått ut til kjøttet og da er det ikke spiselig! :PP
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Haha, når jeg leste det tenke jeg først på brukeren ¨Roadkill94¨ her på forumet
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke bli spist av gamlinger vertfall
Sitat av cos Vis innlegg
Mest sannsynlig har blodet gått ut til kjøttet og da er det ikke spiselig! :PP
Vis hele sitatet...
Selv om kjøttet rundt treffstedet kan være blodig, er det fortsatt en god del kilo prima kjøtt på et påkjørt dyr av litt størrelse. Naboen fikk lov av viltnemda her til å ta et rådyr som var påkjørt. Han avlivet det med en spade, og kunne bruke alt kjøttet, da kun bena var skadet.

Man skal alltid ringe viltnemda ved påkjørsel av vilt, og det er de som bestemmer om du kan avlive eller ikke, og om du får beholde dyret. Dersom du ikke har telefonnummeret til viltnemda ringer du 02800 og snakker med onkel...