Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 10448
Hallo. Nå har jeg, i et par dager, fundert på en tanke. Skulle tidsreise mot all formodning være mulig, og vi reiser,si, en dag frem eller tilbake i tid. Ville ikke vi da befinne oss ut i verdensrommet? Siden jorda roterer rundt sin akse og rundt sola. Og sola i sin tur roterer(?) rundt melkeveiens senter? og om melkeveien også beveger på seg... osv.

Det blir jo veldig vanskelig å beregne hvor ting vil være/ har vært, om ikke umulig.

På en annen side, ville det jo vært småtteri når menneskeheten endelig oppfinner en tidsmaskin??
De har nå klart å beregne at månen forsvinner fra jorda med 3cm i året, så regner jeg med at de burde klare å regne ut hvor jorden er om 1000 år.

Har ingen peiling hvordan, men vet at det går.
Sist endret av Bombasa; 10. oktober 2010 kl. 22:05.
Denne tanken har jeg også tenkt litt.
Men om fremtidige tidsreiser blir mulige så blir nok dette bare noe de kalkulerer inn med alt det andre.
Faktisk aldri tenkt på det sånn. Siden tidsreiser er mer fantasi enn vitenskap "enda", er det litt vanskelig å finne ut av. Det finnes endel værre tidsreiseparadokser der ute egentlig, men denne var litt interessant likevel. Hvis mennesket lærer å reise i tid, regner jeg med at posisjoneringen er lett å ordne. En vanlig "idé" om reising i tid er jo å fly raskere enn lyset, og det vil da si at du befinner deg inni et bevegende fartøy. Landingskoordinatene må selvfølgelig beregnes, men det er nok null stress, for jordbanen er ganske stabil har jeg hørt.
har ikke Stephen Hawking en teori (eller noe) på tidsreising? (har ingen anelse ... så det på en Discovery channel reklame )
Sist endret av Luxis4; 11. oktober 2010 kl. 02:56.
Sitat av Luxis4 Vis innlegg
har ikke Stephen Hawking en teori (eller noe) på tidsreising? (har ingen anelse ... så det på en Discovery channel reklame )
Vis hele sitatet...
Into The Universe with Stephen Hawking: Time Travel
Husker ikke hvor den vistes, finnes i bukta om jeg ikke tar feil:P
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_travel
Mange interessante teorier om dette her
▼ ... noen uker senere ... ▼
Litt avhengig av hva slags tidsreise vi snakker om her, så må jeg si at jeg ikke helt forstår hvorfor man skal måtte kalkulere hvor jorda er/var for å reise i tid.

Hvis vi snakker om den klassiske 'de trodde jeg var gal!' type tidsreise, snakker vi jo om en maskin som ikke flytter seg av seg selv, men istede spoler tiden tilbake til ønsket posisjon i historien. Om tiden da kun blir spolt tilbake til øyeblikket maskinen var ferdig, eller om den går forbi er jeg for trøtt til å tenke på akkurat nå.

Men snakker vi derimot om en maskin som er litt mer tilpasselig med fysikkens lover, så er det jo ormhull og reise i over lysets hastighet osv. man må sikte på, å da er det jo plutselig en skikkelig pimped out romfarkost vi snakker om, og ikke en el tempo gigante lignende maskin.

Dessuten er det jo ikke værre enn å konstruere en maskin som fungerer både som tidsmaskin og romfartøy, om du er sta på saken, liksom.
Har tenkt litt over det der..

Om det i fremtiden vil bli laget noe tidsreise greier, da ville man jo egentlig kanskje visst det nå? Da ville jo det mest sannsynlig ha vært noen på besøk i denne tiden allerede, og selv om det blir nok en del regler ang dette, så er det jo NOEN som må bajse på leggen.

Min teori: Om det noen gang blir laget tidsmaskiner, hadde vi allerede visst om dette.

Edit: med mindre det er noen store statshemmeligheter i usa f.eks
Sist endret av Waffaz; 31. oktober 2010 kl. 05:43.
Det vi idag vet om å kunne reise i tid er ingenting som man ser i film og slikt. Det er ikke en maskin som man går inn i og "wooosh", så blir du 'teleportert' til samme stedet fram/tilbake i tid.

Den eneste måten forskere vet å reise i tid på, er å reise fortere enn lyset. Dette er ikke mulig, så dette må gjøres ved hjelp av andre metoder. Store stjerner har veldig mye gravitasjon, nok til å bøye til og med lyset. Vanskelig å forklare, men man må reise i en fart veldig nær lysets hastighet, også bevege seg i en rett linje, og "skjære" denne buen av lys.
Men som sagt, dette er en av teoriene om tidsreiser, og det er jævla funky...
http://www.picturesforsadchildren.com/comics/00000272.png
Om tidsreiser går i fremtiden, så ville vel noen historiebøker fått det med seg...
Sitat av jpano Vis innlegg
Om tidsreiser går i fremtiden, så ville vel noen historiebøker fått det med seg...
Vis hele sitatet...
Hvordan får du det til å gå den veien?
Sitat av ElPepe Vis innlegg
Hvordan får du det til å gå den veien?
Vis hele sitatet...
Om en i år 3000 reiser 2000 år tilbake i tid vil han neppe skli ubemerket inn i mengden, ergo ville vi nå kunne lese om "fremtidsmannen" i bøker fra middelalderen.

Uansett er det så mange praktiske umuligheter ved tidsreiser at det ikke blir annet enn et artig tankeeksperiment...

Ville bl.a tro at om man klarte å reise i tid ville ikke "objektet" eller mennesket komme ut i tilsvarende form på "andre siden", men heller som en bunke partikler uten noen særlig struktur..
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ville bl.a tro at om man klarte å reise i tid ville ikke "objektet" eller mennesket komme ut i tilsvarende form på "andre siden", men heller som en bunke partikler uten noen særlig struktur..
Vis hele sitatet...
Hva baserer du den antagelsen på..?
Sitat av Luxis4 Vis innlegg
har ikke Stephen Hawking en teori (eller noe) på tidsreising? (har ingen anelse ... så det på en Discovery channel reklame )
Vis hele sitatet...
Jøss, sier du det ja. Tidenes forumbidrag. Alle på gi KP til denne karen!
Det samme kan vel sies om deg. Og meg.
En kompis av meg hadde en litt rar teori om tidsreising og kristendommen.
En mann fra år 3000 reiser tilbake i tid for å møte Jesus Kristus. Han har med seg en del ting som gjør at han kan overleve, feks; Hoverboots, fishcontrolerthingy og healingthingy. Når han drar tilbake til år 20-30 spør han etter Jesus. Ingen aner hva han snakker om. Han går og går. Plutselig får han øye på noen fiskere som sitter på brygga med et tomt garn. Fiskerne sier at det ikke er noe fisk i havet. Mannen tar på seg hoverbootsene og går ut på vannet med Fishcontroleren. Han styrer alle fiskene mot den venstre siden av sjøen. Så sier han til fiskerne at de skal fiske på venstre side av båten. De håver inn masse fisk og takker mannen. Han går videre. Etter å ha gått en stund møter han en skadet person. Han tar frem healingdevicen og helbreder mannen. Han går videre og utretter flere mirakler.

Kunne denne personen som reiste tilbake i tid blitt til den Jesus vi kjenner i dag? Om våre teknologiske fremskritt fortsetter og øker er jo ikke dette scenarioet helt utenkelig? Eller? Eneste vanskelige blir jo selvfølgelig å gjennoppstå fra de døde, men det har vi sikkert funnet en løsning på om tusen år...

Og btw, litt OT men men...
Sist endret av Bmariuz; 5. november 2010 kl. 18:16.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva baserer du den antagelsen på..?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, mistenker at jeg forvirret megselv noe grundig. Jeg klarer ihvertfall ikke å fiske fram hva i huleste som fikk meg til å trekke den "konklusjonen".
Noe litt morsomt her, hvis vi skal kunne foreta tidsreiser slik jeg ser det, er ikke at man sitter i en stor maskin og den snurrer rundt og rundt til du har kommet til et bestemt tidspunkt. Jeg tneker meg noe mer i retning av masseforflyttelse, altså du går inn i en "portal"ish tingest, og kommer ut et bestemt sted og en tid, dette virker absurd, men ikke det som er poenget. Poenget er at hvis man kan foreta tidsreiser(noe i retning slik jeg ser det) kan man jo også "teleportere" seg, altså forflytte seg fra et sted på jorden(eller et annet sted i universet) til et annet sted på så godt som 0 sek. Problemet er bare det at for at det skal skje, blir all massen i det som flytter seg nødt til å brytes ned, for så å bygges opp igjen der man ender opp. Da dør vi, meg bekjent. Dette gjelder vel i allerhøyeste grad tidsreiser?

Jeg er bare en unge, skal ikke preike for mye om dette, bare mine frie tanker jeg skriver om =)
Sitat av Spock Vis innlegg
Problemet er bare det at for at det skal skje, blir all massen i det som flytter seg nødt til å brytes ned, for så å bygges opp igjen der man ender opp.
Vis hele sitatet...
Det er sannsynligvis en konklusjon du har tatt på bakgrunn av science fiction-beskrivelser av teleportering, og ikke reell fysikk
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er sannsynligvis en konklusjon du har tatt på bakgrunn av science fiction-beskrivelser av teleportering, og ikke reell fysikk
Vis hele sitatet...
Haha, spot on! men jeg kunne gjerne tenke meg å vite hvordan det ellers skulle foregå?
Ei tidsreise medfører aaaaaaltfor mange paradoks til at det kan være mogleg. Berre tenk ei stund på det sjølv så forstår du. Om du reiser tilbake og skyt di eiga oldemor f.eks. kunne nevnt 10 til.
Sitat av Spock Vis innlegg
Haha, spot on! men jeg kunne gjerne tenke meg å vite hvordan det ellers skulle foregå?
Vis hele sitatet...
Det er mange teorier. Å benytte seg av ormhull er en mulighet. Relativ bevegelse nær lysets hastighet og/eller kraftige gravitasjonsfelt er også mulig, men disse to alternativene muliggjør bare tidsreiser fremover i tid.

Sitat av maphstra
Ei tidsreise medfører aaaaaaltfor mange paradoks til at det kan være mogleg. Berre tenk ei stund på det sjølv så forstår du. Om du reiser tilbake og skyt di eiga oldemor f.eks. kunne nevnt 10 til.
Vis hele sitatet...
Det er noen teorier som forklarer dette også. Noikovs selvkonsistensprinsipp sier at hvis man kan tenke seg en hendelse som vil medføre en selvmotsigelse, slik som i bestefarparadokset, så vil sannsynligheten for at denne hendelsen skal inntreffe være lik null. Med andre ord kan man tenke seg at en tidsreise vil være en stabil tidsløkke av hendelser som må gå opp i hverandre. Det vil si at en tidsreisende ikke tillates å endre fortiden, men kan påvirke fortiden på en måte som ikke skaper selvmotsigelser.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av jpano Vis innlegg
Om tidsreiser går i fremtiden, så ville vel noen historiebøker fått det med seg...
Vis hele sitatet...
Bare hvis du tar for gitt at tiden er lineær.
Da "namedropper" jeg multiverse teorien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
Nå har det seg slik at ting opptrer litt forskjellig fra en observatør til en annen avhengig av hvilket inertialsystem de to obeservatørene befinner seg i. Det eneste som oppfattes som likt er lysets hastighet og dette viser seg å føre til bizarre konsekvenser for både tid og rom. Rent intuitivt er det vanlig å tenke at tiden oppleves likt for alle, men ifølge relativitetsteorien er det lyshastigheten som er konstanten, og ikke tiden. Tiden blir altså noe personlig. La oss si vi har to rom som er skilt med glassvegger så man kan til enhver tid se gjennom.La oss også si at det ene rommet hadde et veldig sterkt gravitasjonsfelt i forhold til det andre, og la oss for the sake of argument si at mennesker tålte å oppholde seg i et slikt felt. I følge relativitetsteorien er det i prinsippet ingen forskjell på akselerasjon og gravitasjon, så man kan si at personen i det sterke feltet har en større akselerasjon enn personen i det vanlige feltet. I et slikt tilfelle vil vi få en uoverenstemmelse om tid for de to personene. Dette kan illustreres i spesiell relativitetsteori. Man sier gjerne at tiden går saktere i sterke gravtasjonsfelt. Og hva menes med det? Jo, om du hadde gått inn i rommet med sterk gravitasjon og vært der noen timer og gått ut igjen hadde det kanskje gått flere år i det vanlige rommet. Geometrisk kan man si at du har beveget deg raskere langs tidsdimensjonen i vårt 4-dimensjonale tidrom enn personen i rommet med vanlig gravitasjon. For en person som hadde observert deg mens du var der inne hadde det sett ut som om at alt gikk i sirup. Han måtte kanskje ventet dagesvis for å se deg blunke. Når du derimot ser inn i det vanlige rommet vil du se at alt går i fortfilm. Begge observatørene vil forøvrig oppleve tiden helt vanlig i sitt eget rom. Når det gjelder tidsreiser bak i tid er det litt mer usikkert om dette er gjennomførbart,men jeg tror ikke noe i relativitetsteorien sier at det er umulig. Så det finnes folk som leter etter muligheter. Og paradoksene som ofte knyttes til slike tidsreiser kan ignoreres ved å introdusere flere univers. Dette er såkalete parallelle universer som vi ikke kan nå på vanlig måte, siden det kreves at man beveger seg langs en ny dimensjon. Så i prinsippet kan de være ganske nærmt oss men fremdeles utefor vår rekkevidde siden vi kun kan bevege oss i 3 rom-dimensjoner.

Altså, man kan se på det som om universet vårt var 2 dimensjonalt, og et plan i et tredimensjonalt x,y,z koordiantsystem. Vi kan nå kin bevege oss i ette planet. Så kan vi ser for oss at det finnes andre plan oppover langs z-aksen som da vil være disse parallelle universene, og vi kan nå ikke bevege oss langs denne aksen. Blir lettere å se det på den måten. Er litt kinkig å forestille seg 4-dimensjonal geometri.
Sist endret av Turbotroll; 21. november 2010 kl. 05:43.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
http://cheezburger.com/Connor7395/lolz/View/4241800704
Neida x)
Det er så mye som ikke vi kan finne ut hvis vi ikke prøver det ut, som feks bestefarparadokset, og for å i det hele tatt kunne være i stand til å reise raskere enn lyset må vi først bygge en maskin av noe slag som er i stand til dette, putte en person inn og få han levende tilbake. (Læreren min snakket om at kroppen ikke var i stand til å takle masseutvidelsen som oppstår i den hastigheten, og personen vil derfor dø). Kan noen bekrefte dette ? :P
Sist endret av tarjei1994; 18. juli 2011 kl. 00:00.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg tror at tidsreiser er mulige, men kun fremover i tid.

Skulle man i fremtiden finne opp en tidsmaskin, så kan du banne faen på at noen hadde reist bakover i tid for å lage faenskap. Terrorister, nutcases, religiøse fanatikere, oppfinneren selv som ønsker verdensherredømme etc.
Altså, vi hadde visst om det om det, om var mulig.
Sitat av tarjei1994 Vis innlegg
(Læreren min snakket om at kroppen ikke var i stand til å takle masseutvidelsen som oppstår i den hastigheten, og personen vil derfor dø). Kan noen bekrefte dette ? :P
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Det er ikke snakk om noen volumutvidelse, kun at det vil kreve mer og mer energi for å øke hastigheten ytterligere. Dette kan man anse som en økning i masse, men det er da snakk om relativistisk masse, hvor endringen skyldes romtidens oppbygning, og ikke noen endring i legemenes indre struktur. Du vil med andre ord ikke merke noen forskjell på deg selv samme hvor fort du kjører, noe som svarer til at hastighet er relativt. Jeg har skrevet litt mer om dette i en annen tråd.
Om dette noen gang blir mulig, vil jeg regne med at det kun er mulig å reise fremover i tid. Tid er relativt og kun en menneskapt ting som beskriver hvilken tidsalder vi er i.
Mener at atomur som ble sendt rundt Jorden i fly teknisk sett reiste framover i tid da de eldes marginalt saktere enn på jordoverflaten. Om en astronaut som reiser ved lysets hastighet i f.eks. det som føles ut som 5 år, kommer tilbake til jorda vil han oppleve at andre har blitt eldret raskere enn han selv. Dette fenomenet kalles tidsdilatasjon.

Godt mulig dere som er mer drevne i fysikk ser en del feil i det jeg har skrevet, men det er iallefall sånn jeg har blitt forklart det
Sist endret av Flexxnes; 18. juli 2011 kl. 17:05.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Om en i år 3000 reiser 2000 år tilbake i tid vil han neppe skli ubemerket inn i mengden, ergo ville vi nå kunne lese om "fremtidsmannen" i bøker fra middelalderen.
Vis hele sitatet...
For en tid siden kom jeg over en relativt gammel bok der flere forskjellig kilder hadde samlet sine historier om en mann som passer til beskrivelsen din - han kunne angivelig gå på vann, "gjøre om" vann til vin og faket sin egen død etter å ha blitt hengt opp på en trestokk av lokalbefolkningen - for så å bryte seg ubemerket ut av en forseglet grotte og fordufte sporløst. Hvem vet, kanskje denne karen hverken var gudesønn eller trollmann, kun en uheldig tidsreisende som ikke maktet å få fram sitt egentlige budskap?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Mokko Vis innlegg
For en tid siden kom jeg over en relativt gammel bok der flere forskjellig kilder hadde samlet sine historier om en mann som passer til beskrivelsen din - han kunne angivelig gå på vann, "gjøre om" vann til vin og faket sin egen død etter å ha blitt hengt opp på en trestokk av lokalbefolkningen - for så å bryte seg ubemerket ut av en forseglet grotte og fordufte sporløst. Hvem vet, kanskje denne karen hverken var gudesønn eller trollmann, kun en uheldig tidsreisende som ikke maktet å få fram sitt egentlige budskap?
Vis hele sitatet...
Finnes bøker om trollmenn også. Det betyr ikke at dem eksisterer selv om det er nedskrevet at dem gjør det.
Tidsreiser bakover i tid reiser paradokser mht årsak og virkning, som mange allerede har påpekt. Spørsmålet om tidsreiser åpner uvergelig for metafysiske spekulasjoner, og i den grad fysikken tillater slike reiser, åpner det opp for en ikke - lineær oppfatning av tiden. I følge Seth - materialet, er det for eksempel vilkårlig hvilken vei årsak og virkning går, framover eller bakover i tiden. Og hvert eneste tidspunkt skaper et nytt univers, hvor det eksisterer et uendelig antall alterantive univers med alternative hendelsesforløp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Seth_Material

Interessant nok blir det også hevdet at framtidige tidsreisende jevnlig besøker oss. Vi oppfatter imidlertid disse som romvesener. De er små, grå og har store, skråstilte svarte øyne. De ankommer i flygende talerkender. Disse skapningene er, i følge Seth, våre framtidige etterkommere i en fjern framtid, som har reist tilbake i tid for å hjelpe og veilede oss. Hvis dette er riktig, kommer de altså ikke bare fra en annnen planet, men fra et alternativt univers i en fjern, fjern framtid.

Skulle ikke forundre meg. Man skal høre mye før ørene faller av.
Sist endret av Nickodemus; 18. juli 2011 kl. 19:57.
Hvor mange dimensjoner? I følge klassisk fysikk har vi 4 dimensjoner, i følge stringteori har vi 10 dimensjoner, i følge M teori har vi 11. Blir det ikke latterlig å spekulere om tidsreiser når fysikken ikke er i stand til å takle det?

Det blir kun fantasi.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De har nå klart å beregne at månen forsvinner fra jorda med 3cm i året, så regner jeg med at de burde klare å regne ut hvor jorden er om 1000 år.

Har ingen peiling hvordan, men vet at det går.
Vis hele sitatet...
Vel, la oss anta at universet har et statisk koordinatsystem det beveger seg i. Vi kan regne ut hvor månen kommer til å være om 1000 år relativt til jorden. Vi kan også regne ut hvor jorden kommer til å være i forhold til sola, sola i forhold til galaksen, galaksen i forhold til? Her slutter vi å ha faste referansepunkter å forholde oss til, og det er dermed umulig å si hvor vi ender opp om 1000 år.

Prøvde meg på et bilde. Her ser vi månen bevege seg vekk fra jorden. Men som vi også kan se så flytter jorden på seg, og vi vet ikke hvor den ender opp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Detectable Vis innlegg
Prøvde meg på et bilde. Her ser vi månen bevege seg vekk fra jorden. Men som vi også kan se så flytter jorden på seg, og vi vet ikke hvor den ender opp.
Vis hele sitatet...
Du kan utmerka fint plukke et arbitært punkt og kalle det eit fast punkt. Å berekne, med ein viss feilmargin på grunn av kompleksiteten om en skal ta med alle legemer som påvirker jorda, kor jorda er om tusen år i forhold til det punktet er relativt enkelt, uavhengig av kor du set det punktet, gitt at du veit posisjonen til det punktet i forhold til jorda i dag.
Sitat av Mith Vis innlegg
Da "namedropper" jeg multiverse teorien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
Vis hele sitatet...
Slitsom teori som jeg ikke helt har tillit til.
Men uansett, jeg har håp om at tidsreiser aldri blir mulig i min tid, og ingen reiser tilbake hit.. Pga. paradokser og generell frustrasjon på min side.
tidesreiser har en stund verd bevist umulig, ialefall om du vil tilbake i tid i denne dimensjonen.

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...-Big-Bang.html
Sitat av qeinar Vis innlegg
tidesreiser har en stund verd bevist umulig, ialefall om du vil tilbake i tid i denne dimensjonen.

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...-Big-Bang.html
Vis hele sitatet...
Man må ta vitenskapelige artikler fra tabloidaviser med en klype salt – kanskje fra Daily Mail spesielt, som er kjent for å være britenes VG. Overskriften sier selvsagt "Scientists 'prove' that time travel will always be impossible by building a toy version of the Big Bang", men det er slett ikke bevist. De har laget en forenklet modell av et tidlig univers, hvor noe som skal etterlikne spesielle hendelser ikke umiddelbart ser ut til å åpne for tidsreiser. Selv i artikkelen kommer det tydelig frem at overskriften er altfor bastant:

Sitat av Daily Mail
'Time travel in this model looks like it’s impossible,' said Smolyaninov.
However the research team did acknowledge that the the experiment was not absolute in its findings.
'It will never give you the real final answer about the real Big Bang and real time,' said Smolyaninov. 'But if you study it, you may discover something, and you may be able to ask more intelligent questions.'
Vis hele sitatet...
Altså: tidsreiser i denne modellen, og ikke nødvendigvis i det faktiske univers, ser ut til, men er ikke bevist, å være umulig. Altså noe ganske annet enn hva overskriften påstår. I tillegg har forsøket fått kritikk for at modellen er for enkel. Det betyr selvsagt ikke at funnene er uviktige og må sees helt bort i fra, men det betyr at man ikke kan si noe spesielt bastant i den ene eller andre retningen.

Du kan lese en litt bedre gjennomgang av funnene i denne artikkelen fra National Geographic:http://news.nationalgeographic.com/n...space-science/
Sitat av Bremann Vis innlegg
Slitsom teori som jeg ikke helt har tillit til.
Men uansett, jeg har håp om at tidsreiser aldri blir mulig i min tid, og ingen reiser tilbake hit.. Pga. paradokser og generell frustrasjon på min side.
Vis hele sitatet...
Det er jo paradokser som gjør det umulig å reise tilbake i tid.

Tenk at du reiser tilbake i tid for å drepe deg selv 10 sekunder før du går inn i tidsmaskinen. Hvordan kan du drepe deg selv når du allerede er død før du går inn i tidsmaskinen?

Det fins flere metoder å reise i "tid" på. Ormehull (som blir med distanse reise), men disse er ganske ustabile og veldig små. Er du super uheldig ender du opp midt inni en planet (lurer på hva som skjer da ) Ormehull er overalt bare veldig små. Det er knuter i tid om jeg husker riktig.

Gå nærme et stort objekt. Feks står du ved en pyramide går tiden saktere enn om du står lenger unna. Den beste måten å reise i tid på en slik måte er å gå i orbit rundt Supermassive blackhole midt i sentrum av galaksen vår (og alle andres galakse). Tiden vil bli halvert. Ikke supereffektivt, men det er tidsreise.

En bedre metode er å lage et "tog" som går nesten i lysetshastighet rundt Jorden. Går det toget i den hastigheten i ca 1 uke har de reist i 100 år.

Alt dette blir forklart i Into The Universe With Stephen Hawking - Time Travel.
Sist endret av Xernox; 24. juli 2011 kl. 12:11.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Om en i år 3000 reiser 2000 år tilbake i tid vil han neppe skli ubemerket inn i mengden, ergo ville vi nå kunne lese om "fremtidsmannen" i bøker fra middelalderen.

Uansett er det så mange praktiske umuligheter ved tidsreiser at det ikke blir annet enn et artig tankeeksperiment...

Ville bl.a tro at om man klarte å reise i tid ville ikke "objektet" eller mennesket komme ut i tilsvarende form på "andre siden", men heller som en bunke partikler uten noen særlig struktur..
Vis hele sitatet...
Jesus Kristus?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er jo paradokser som gjør det umulig å reise tilbake i tid.
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt finnes det foreslåtte løsninger på dette. Se Novikovs selvkonsistensprinsipp. Dette prinsippet foreslår at hendelser som ville forårsaket paradokser, eller i det hele tatt endringer i fortiden, i tidsreiser har en sannsynlighet lik null for å inntreffe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvis man kan reise i tid, vil ikke det bety at tid er en dimensjon? er det egentlig noen beviser for dette? i mitt muligens forvridde sinn tenker jeg at tid er ett menneskeskapt begrep for å sette ting i perspektiv. Og hvis man skal reise tilbake i tid bare noen år/ti-år, sånn at man skal treffe seg selv vil det være mulig å se/treffe seg selv? da finnes det jo to versjoner av seg selv, evnt man kan reise flere ganger bare millisekunder tilbake i tid å da vil man plutselig ha mange versjoner av seg selv. hvordan kan dette gå an, nytt parallelt univers for hvert minste nanosekund? at det plutselig oppstår en ny versjon av seg selv utav ingenting? universet utvides jo konstant ifølge de mest aksepterte teoriene å da må man kunne beregne hastigheten på utvidelsen for å kunne havne der man ønsker. å da er det vel snakk om reise i både tid og rom. Hvis da tid faktisk er en dimensjon, noe som vel bare er en teori. er jeg heeelt på bærtur her?
beklager hvis jeg gjentar noen spørsmål eller gjør noen opprørt.
Sitat av innepaanoe Vis innlegg
sånn at man skal treffe seg selv vil det være mulig å se/treffe seg selv? t.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på. Ihvertfall i samme dimensjon. Hadde det vært mulig tror jeg vi hadde funnet det ut innen nå.
Sitat av innepaanoe Vis innlegg
hvis man kan reise i tid, vil ikke det bety at tid er en dimensjon? er det egentlig noen beviser for dette? i mitt muligens forvridde sinn tenker jeg at tid er ett menneskeskapt begrep for å sette ting i perspektiv. Og hvis man skal reise tilbake i tid bare noen år/ti-år, sånn at man skal treffe seg selv vil det være mulig å se/treffe seg selv? da finnes det jo to versjoner av seg selv, evnt man kan reise flere ganger bare millisekunder tilbake i tid å da vil man plutselig ha mange versjoner av seg selv. hvordan kan dette gå an, nytt parallelt univers for hvert minste nanosekund? at det plutselig oppstår en ny versjon av seg selv utav ingenting? universet utvides jo konstant ifølge de mest aksepterte teoriene å da må man kunne beregne hastigheten på utvidelsen for å kunne havne der man ønsker. å da er det vel snakk om reise i både tid og rom. Hvis da tid faktisk er en dimensjon, noe som vel bare er en teori. er jeg heeelt på bærtur her?
beklager hvis jeg gjentar noen spørsmål eller gjør noen opprørt.
Vis hele sitatet...
Dette er en video som er ganske enig med deg: http://www.youtube.com/watch?v=8Q_GQqUg6Ts
Se og lær
Såpekoker av rang
Som noen andre nevnte, tid er et konsept vi har funnet på selv. Det har ikke noe med naturen og universet å gjøre.
Derfor kan vi heller ikke reise i det.

Annet enn å være en morsom tanke, er tidsreiser vås.

Stiller meg likevel åpen for overbevisninger.
Sitat av monoid Vis innlegg
Som noen andre nevnte, tid er et konsept vi har funnet på selv. Det har ikke noe med naturen og universet å gjøre.
Derfor kan vi heller ikke reise i det.

Annet enn å være en morsom tanke, er tidsreiser vås.
Vis hele sitatet...
Dette mener du fordi...? Forsøk å forklare kausalitet, dynamikk og relativitet uten tid, og jeg tror du vil få problemer. I følge relativitetsteorien, som så langt ser ut til å stemme på en prikk, er tid et høyst reellt fenomen, og tar form som en egen dimensjon med noen litt andre attributter enn de tre romdimensjonene. Disse fire dimensjonene utgjør det vi kjenner som romtid (eller tidrom). Relativitetsteorien viser at tid er relativt, slik at samtidighet og tidsforløp avhenger av observatøren. Dette har blitt bekreftet av målinger, og du reiser fremover i tid relativt til et referansepunkt hver gang du har en hastighet eller befinner deg i et høyere gravitasjonspotensiale relativt til det andre punktet.
det høres jo unektelig fornuftig det du sier. men kan det ikke kanskje være en mulighet for at disse teoriene faktisk ikke stemmer og at de bare er ett produkt av at vi mennesker har ett behov for å ha en forklaring? det har jo vist seg opp igjennom historien at veldig mye av de "faktum" som har eksistert bare har vært teorier uten noe hold i egentlig...