Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2420
Hei, i forbindelse med et annet forum har jeg skrevet en intro til atmel studio med arduino på norsk.
Tenkte spre denne litt for å få tilbakemeldinger på den og gjerne forslag til andre temaer.
Språket er veldig "rett fra levra" og innholdet burde være lett forståelig.

Dette er første introen.
Trådstarter
20 5
Tilbakemeldinger er velkomne

No comments ?

Er det såå dårlig alså....?
Sist endret av Nivoplex; 26. mars 2014 kl. 14:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bra innlegg. Har vurdert å lage framtidige prosjekt utan å bruke arduino sitt eige språk. Veit du om det er mogleg å fjerne arduino-bootloaderen på ein enkel måte? Kan ein utnytte alle interrupt-portane når ein kodar i atmel studio?

Arduino er ganske begrensa mtp. PWM og interrupt.
Du har tilgang på alle interruptene. men du må bruke assembly eller c, dette språket kan også brukes i arduino sin compilerer. skaff deg brukermanualen til microcontrolleren på arduinoen. læringskurven er relativt bratt for å skrive program i dette språket da du må bitvis sette pinner høye eller lave.

en microcontroller kan f.eks være på 4 bit og ha 16 I/O. Da har du 4 dataregister, disse kalles gjerne ddra, ddrb, ddrc og ddrd. der du må sende et binært nr på 4 bit til en av registrene. si du vil sette pinne 3 høyt på datarettningsregisteret ddra. Da må du skrive i programmet at du sender 0100 til det registeret. samme prinsippene gjelder hvis du skal initialesere interrupts, så må du gå i brukermanualen, finne ut hva interruptregisteret ditt heter, finne ut hvilket bit du må sette høye for å få egenskapene du ønsker og sende binært alle til dette registeret.

si du skal sette interrupt int01 på atmega328
da må du i første av programmet sende
eimsk 0000 0010, dette er adressen for interrupte og finnes i brukermanualen, binærtallet sier hvilken interrupt som skal initilaiseres

så settet vi at vi skal ha interrupt på fallende flanke
eicra 0000 1000 eicra er adressen til registeret som styrer når du ska få interrupt og binærtallet forteller controlleren at det skal være på fallende flanke.

fordelen med arduino sitt språk er at det er veldig enkelt å gjøre de grunnleggende tingene. men du må nok bruke brukermanualen til microcontrolleren hvis du har lyst til å bruke alle egenskapene som den har.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno
her finner du brukermanualen.

det c-språket som er brukt i brukermanualen kan også brukes i arduino sin compilerer.
Trådstarter
20 5
Yo, rebel! Har du mysa gjennom dette dokumentet?

Jari: svar på dine spørsmål: ja. Og. Ja, men sikkert ikke som du tror.
Sitat av Nivoplex Vis innlegg
Yo, rebel! Har du mysa gjennom dette dokumentet?

Jari: svar på dine spørsmål: ja. Og. Ja, men sikkert ikke som du tror.
Vis hele sitatet...
leste meg igjennom de temaene jeg brukte som eksempler, hvordan det?

Så nå at jeg glemte og skrive at det må sendes med info om at det er binær, det skulle blitt skrevet noe slikt som 0b0000 0010 eller 0x03(i hexadesimal) Beklager eventuelle tastene, menT jeg skriver på pad med promille å gidder ikke å rettlese
Sist endret av The Rebel; 28. mars 2014 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
20 5
Rebel: Syntes bare at svaret ditt til Jarinalus var litt i tekniske laget, håper han forsto hva du mente, jeg brukte en stund

Har flere intro til AVR og GCC på vei.
Trådstarter
20 5
Her er en intro til hvordan manipulere bits & bytes i GCC for AVR.
Sitat av Nivoplex Vis innlegg
Rebel: Syntes bare at svaret ditt til Jarinalus var litt i tekniske laget, håper han forsto hva du mente, jeg brukte en stund

Har flere intro til AVR og GCC på vei.
Vis hele sitatet...
Jaudå. Eg har vore borti manipulering av registera til arduino før. Har 10stp i Programmering av arduino frå høgskule, men krava var latterleg låge. Det hadde vore greit å lært noko som faktisk er brukbart til anna enn små robotprosjekt.

Flott guide Nivoplex!
Sist endret av jarinalus; 31. mars 2014 kl. 11:54.
Trådstarter
20 5
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Jaudå. Eg har vore borti manipulering av registera til arduino før. Har 10stp i Programmering av arduino frå høgskule, men krava var latterleg låge. Det hadde vore greit å lært noko som faktisk er brukbart til anna enn små robotprosjekt.

Flott guide Nivoplex!
Vis hele sitatet...
Hmm, da må jeg jo spørre: hva mener du med små robotprosjekt?
Mulighetene er jo uendelige, setter du deg godt inn i dette er det faktisk mye enklere å fortsette videre til 16 og 32 biters kontrollere. Arduino er en god start for helt nybegynnere, jeg ønsker med disse sidene å hjelpe de i gang som sikter litt høyere.

Ta for eksempel Arduino mega brettet, er jo ganske så mye mer på de enn UNO? Videre så kan vi forlate arduino helt og gå over til arm controllere.. Da kansje det blir avanset Nok?

Jeg tror du kansje må se nærmere på mulighetene...
Sitat av Nivoplex Vis innlegg
Hmm, da må jeg jo spørre: hva mener du med små robotprosjekt?
Mulighetene er jo uendelige, setter du deg godt inn i dette er det faktisk mye enklere å fortsette videre til 16 og 32 biters kontrollere. Arduino er en god start for helt nybegynnere, jeg ønsker med disse sidene å hjelpe de i gang som sikter litt høyere.

Ta for eksempel Arduino mega brettet, er jo ganske så mye mer på de enn UNO? Videre så kan vi forlate arduino helt og gå over til arm controllere.. Da kansje det blir avanset Nok?

Jeg tror du kansje må se nærmere på mulighetene...
Vis hele sitatet...
Med småprosjekt meiner eg ting som desse:
http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=182
-Å f.eks få eit keyboard til å spele fleire tonar samtidig blir vanskeleg utan å kunne manipulere timerregistera.

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=168
Her hadde det vore greit å faktisk kunne laga RX/TX-biblioteka sjølv.

Sjølvsagt får ein gjort mykje med berre wiring.h, men det har i mine auge eit par unødige begrensingar.
Trådstarter
20 5
Ok, vil bare kjapt kommentere argumentene dine her: selv en PC kan bare lage pipelyder uten et lydkort. Så lag RX/TX selv da vel. Ingenting som stopper deg om du mener biblioteket er dårlig.

Jeg skriver en del tutorials om atmel studio for akkurat å gi muligheten til å lære hvordan ordne ting sjøl, om du har etnkonkret problem kan jeg hjelpe deg. Om dU vil skrive ditt egen driver/bibliotek så barengjør det