Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 8158
Det finnes mange gode spillere i Norge. Men det er bare rett og slett bortkastet tid hvis man skal spille 12 timer om dagen og ikke tjene noe penger. Hvordan skal du få råd til å kjøpe hus, mat og betale leie hvis du er pro gamer?

Til og med om man har sponsor så tjener man ikke noe særlig mye heller. Det meste man får av en sponsor er kanskje et gaming hus og gaming utstyr og kanskje 4000 kroner i lønn per måned.

Anbefaler alle å lese historien til en pro Street Fighter player og hva han mener om sponsorer.
http://marnorz.tumblr.com/post/75695...ships-worth-it

Marnorz har sluttet med pro Street Fighter og har nå et eget lag i League Of Legends.

Orker ikke å vente 5 minutter på å redigere min egen melding. OMG WTF.
Norge har et godt csgo lag i H2k som gjorde det bra på CopenhagenGames iår, om de klarer å prestere like bra nå er vanskelig å si pga nivået på topp20 lag rundt om i verden. Vi har flere toppspillere som feks stingeR som nylig spilte i fnatic, prb er nå med i lineupen til H2k noe som virker lovende.
Sist endret av maets; 5. juni 2013 kl. 15:43.
Sitat av Fle7ch Vis innlegg
[...]og bor i et såkalt «gaminghus» med andre spillere.
Vis hele sitatet...
Min drøm.
Hvordan foregår dette?
CS-communityet i Norge er og har alltid vært rævva. Det er det første som må tas tak i. Det trengs seriøse aktører som er villige til å risikere litt for å oppnå noe stort. Catchgamer gikk til helvete for et par år siden, nesc et par år før det. Hva finnes nå? Nå har ikke jeg følgt med på en stund, men kan ikke si at jeg har lagt merke til noe spesielt. Husker arcticnova forsøkte, men det funka ikke så bra.
E-sport Norge er upopulært fordi ingen investerer i E-sport i Norge. Vi har www.gamer.no som er helt håpløs.
Eneste grunnen til at www.gamer.no overlever er fordi den er en del av komplett.no. Tviler på at komplett kommer til å investere i E-sports.

Norge trenger mer konkurranser offline [ikke online], med høye summer i premie som Dreamhack Sweden. For CS, Street Fighter, LoL, Hon, Dota 2, Starcraft 2 osv. De populære spillene burde satses på.
Det som kan gjerast, er å lage ei nettside, for å samle gamera, og konkurrere mot kvarandre der, og satse på at det utviklar seg derifrå. Blir den nokk profilert, tjener sida penger, og dersom pengestraumen blir stor nokk, så ein arrangere LAN parties, også får det berre vokse derifrå.

Eit slikt prosjekt krevjar engasjerte personar, som er villig til at slikt skal funke.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Det som kan gjerast, er å lage ei nettside, for å samle gamera, og konkurrere mot kvarandre der, og satse på at det utviklar seg derifrå. Blir den nokk profilert, tjener sida penger, og dersom pengestraumen blir stor nokk, så ein arrangere LAN parties, også får det berre vokse derifrå.

Eit slikt prosjekt krevjar engasjerte personar, som er villig til at slikt skal funke.
Vis hele sitatet...
Problemet med Norge er at det allerede finnes slike engasjerte sider.

For fighting games finnes det
http://round1ko.com/

For Dota finnes det
http://dota2.no/

Jeg tror ikke gamere i Norge er interessert i E-sports.
Vi har jo LoL laget Inflatable Balloons.
Har troen på dette laget, og tror faktisk de har muligheten til å komme langt innenfor eSport!
Vi har også feks Snute som er en av de bedre spillerene i verden i starcraft atm, i tillegg til TargA. Begge disse banker Koreanere i øst og vest som ellers dominerer alle.
Ja vi har snute og slikt, men nå snakker vi om E-sport Norge og hvor upopulært E-sport er i Norge. Vi har 0 E-sport konkurranse her til lands.

Snute konkurrerer jo internasjonalt, men Norge er helt død når det gjelder E-sports.
Tror det egentlig bare trengs litt engasjement fra noen som vil satse litt, så får man snøballen rullende. Gaming er blitt så utrolig utbredt blant norsk ungdom at noen sikkert vil ha stor interesse i å lett kunne ta det opp på et høyt nivå.

Hvor mange norske lag det er i de forskjellige spillene i profesjonell sammenheng vet jeg ikke, men jeg vet at det er relativt mange gode personer der ute. Disse har jo bare sluttet seg til internasjonale lag for det meste.

TF2 som jeg gamer absolutt mest hadde jo Torden som er gjenkjent som, om ikke den aller beste, så i hvert fall en av de beste TF2-spillerne der ute.

Sverige triumferer jo helt sinnsykt innen eSports, og det er vel rett og slett bare fordi de har satset på det og gjort det til en mer "akseptert" og vanlig ting.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Det som kan gjerast, er å lage ei nettside, for å samle gamera, og konkurrere mot kvarandre der, og satse på at det utviklar seg derifrå. Blir den nokk profilert, tjener sida penger, og dersom pengestraumen blir stor nokk, så ein arrangere LAN parties, også får det berre vokse derifrå.

Eit slikt prosjekt krevjar engasjerte personar, som er villig til at slikt skal funke.
Vis hele sitatet...
Du snakker om dette som om det er noe du nesten kunne satt i gang. Men dette er jo et tema det ikke bare holder å prate og drømme om. det som kan være en fin måte å starte på er vel å lage en steam gruppe (Freak Gaming, f.eks) holde noen gaming events.

Kanskje lage et lag som kan dra på noen lan å vise seg fram. få til noe på neste TG, jeg vet ikke, påeget er å komme i gang med noe ikke bare snakke om det.
Sitat av BegunGarthD Vis innlegg
Du snakker om dette som om det er noe du nesten kunne satt i gang. Men dette er jo et tema det ikke bare holder å prate og drømme om. det som kan være en fin måte å starte på er vel å lage en steam gruppe (Freak Gaming, f.eks) holde noen gaming events.
Vis hele sitatet...
Vi har allerede en slik gruppe på steam.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
[Liquid]Snute gjorde det rimelig sterkt tidligere denne uka med en kvartfinale plass i WCS America.

Link til game 1 Snute vs Alicia

Skulle ønske vi hadde noe barcraft her i Norge. Hadde vært festlig å vært på!
Og så må vi ikke glemme TyRanT_TheViper. En nordlending som er en av verdens beste i AoE II.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Skulle ønske vi hadde noe barcraft her i Norge. Hadde vært festlig å vært på!
Vis hele sitatet...
http://barcraftoslo.no/
Vi har forsovet norske Lord_Wellington på 5.plass ifølge Elo ladders for AoE III
Med stor fare for å gjenta meg selv, og delvis oppfølge mine egne profetier...

Problemet har aldri vært mangelen på flinke spillere, men et community som bare sitter på ræva og forventer arrangementer skal bli servert på sølvfat med premier på nivå med andre internasjonale konkurranser. Hvis det hele er så enkelt som enkelte påstår og at det bare mangler noe som vil satse, så skjønner jeg virkelig ikke hva dere gjør her på et nettforum for å diskutere det. Skap det.

Og realiteten er noe helt annet enn det som blir forespeilet. Vi har masse esport i Norge, problemet er bare at ingen ønsker å delta på dem, enten fordi det er for små premier eller fordi de må forlate komforten av gutterommet i mer enn en dag. Det er ikke veldig givende å arrangere slike arrangementer når, uten å ta hardt i, godt over halvparten av deltakerene er sutrete drittunger.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Med stor fare for å gjenta meg selv, og delvis oppfølge mine egne profetier...

Problemet har aldri vært mangelen på flinke spillere, men et community som bare sitter på ræva og forventer arrangementer skal bli servert på sølvfat med premier på nivå med andre internasjonale konkurranser. Hvis det hele er så enkelt som enkelte påstår og at det bare mangler noe som vil satse, så skjønner jeg virkelig ikke hva dere gjør her på et nettforum for å diskutere det. Skap det.

Og realiteten er noe helt annet enn det som blir forespeilet. Vi har masse esport i Norge, problemet er bare at ingen ønsker å delta på dem, enten fordi det er for små premier eller fordi de må forlate komforten av gutterommet i mer enn en dag. Det er ikke veldig givende å arrangere slike arrangementer når, uten å ta hardt i, godt over halvparten av deltakerene er sutrete drittunger.
Vis hele sitatet...
Jepp problemet er virkelig communitiet. Jeg merker det selv når jeg deltar på turneringene til round1ko.com. Det finnes over 100 brukere online, men bare ca 10 brukere kommer og deltar på turneringer hver gang. Det samme gjelder starcraft 2, dota, lol osv. Det er så mange som liker esport online på nettforum, men nesten ingen gidder å møte opp på offline turneringer. Offline turneringer er viktigere enn online turneringer synes jeg. Gamer.no holder hele tiden online turneringer i Starcraft 2, men aldri noe offline turneringer. Offline turneringer er det viktigste for at communitiet kan bli kjent med hverandre.

På diskusjon.no er det over 20000 tullinger som bare sitter på nett og prater dagen lang om e-sport uten å delta selv.
Sist endret av Gigolo; 6. juni 2013 kl. 05:28.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Vi har forsovet norske Lord_Wellington på 5.plass ifølge Elo ladders for AoE III
Vis hele sitatet...
Snakker om Age of Empires, en av verdens to beste Age of Empires 2 spillere er fra Norge. The_Viper.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Snakker om Age of Empires, en av verdens to beste Age of Empires 2 spillere er fra Norge. The_Viper.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte rett ovenfor

Sitat av Sinken Vis innlegg
Og så må vi ikke glemme TyRanT_TheViper. En nordlending som er en av verdens beste i AoE II.
Vis hele sitatet...
Størreste problemet jeg ser i Gamer-Norge fortiden er vanskeligheten med å starte opp communities som faktisk holder over en lengre tid. Tenker da ikke på news-sites som AN og CatchGamer, men mer en community som fokuserer på å løfte fram gode spillere og lag.
En av årsakene til at eSports ikke er utbredt i Norge som andre land er fordi at det er et få få få få tall som kan leve av dem.

Jens "Snute" Aasgaard har gitt noen dybde intervjuer hvor han bla. påpeker dette.

Når man ikke kan ernære seg på eSports som man kan i andre land vil man slite med å holde toppnivået og være best blant de beste som har langt mer tid til å spille.

Men så er det alltid noen som er så gode at de ikke trenger mye pracc osv osv. Men frem til man kan leve av det vil jeg tro at eSports ikke blir stort i Norge.
Why so serious?
Har jo også "NukeDuck" som er i LCS i LoL.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Min drøm.
Hvordan foregår dette?
Vis hele sitatet...
Du bor gratis i et hus sammen med 12 andre svette nerder som gamer 10 - 16 timer i døgnet.
Sikkert kult en liten stund, men jeg hadde ikke orket et slikt liv i lengden.
Sist endret av Bombasa; 6. juni 2013 kl. 12:45.
For å bringe litt erfaring inn i denne tråden:

Problemet med e-Sportarrangementer i Norge er hovedsakelig det at folk ikke møter opp. Etter at store ligaer har vokst opp i større økonomier (les USA) forventes det tydeligvis at man skal begynne på det nivået her også. Men det er dessverre ikke sånn det funker. Man må begynne i det små.

Vi hos HaloNorge har i årevis arrangert små og mellomstore LAN-turneringer i Halospillene. Og trenden er klart dalende hva gjelder deltakelse. Som noen påpekte ovenfor er problemet rett og slett det at norske spillere ikke er interessert i skikkelig e-Sport. De spiller heller "ladders" online. For meg virker det som en helt absurd prioritering, men det er dessverre lite vi får gjort med det.

Uten deltakere kan vi ikke kaste tusenvis av kroner i dass ved å leie store lokaler og skaffe masse utstyr. Vi vet som oftest ikke en gang om vi når minimum antall påmeldte før 2-3 dager før turneringsstart. Dermed er det veldig vanskelig å få skikkelig sving på sakene. Om man en måned før turneringsstart visste at man ville nå minimum antall personer, så ville det vært langt lettere å satse ved å kjøpe inn bedre utstyr, profesjonalisere produksjonen mm. Men når deltagelsen er på et minimum, blir også arrangementet på et minimum.

Kostnadene ved å arrangere dekkes ikke av seg selv. Enten må man hale inn kroner gjennom billetter eller gjennom sponsorer. Og det svært få synes å forstå er at deltakelse av nøkkelen bak begge to! For å få sponsorer må man demonstrere at en faktisk klarer å lage store arrangementer som sponsoren vil tjene på å knytte seg til. Når man ikke får noe volum på påmeldingene i god tid før arrangementet - eller har et tidligere arrangement å vise til - er det derfor nesten umulig å gå på sponsorer med en overbevisende "pitch".

Denne typen "onde sirkler" er den største utfordringen for turneringsarrangører. Rotårsaken er dårlig deltakelse og interesse. Og interessen for skikkelig "offline" e-Sport var klart størst for 5+ år siden, da internettkonkurranser var enda mer håpløst enn i dag. Da var det tradisjon for å møte offline og spille.

Det er rett og slett en trend bort fra skikkelig "offline" eSport i dag. Kanskje er det uunngåelig. Kanskje vil fremtidens e-Sport være foruten store arrangementer av den typen vi kjenner fra MLG, AGL og Dreamhack. Jeg tør ikke sette penger på noe, men trenden de siste 7-8 årene tyder i alle fall på en slik utvikling.
Jeg tror at for å få folk til å møte opp på samlinger så må man ha et fungerende ligasystem i bunnen som sørger for at man faktisk får et miljø som er interessert i å møtes. Det må opprettes egne norske ligaer i populære spill som faktisk går an å konkurrere i og som har et ranking og matchmaking system.
Slike nff-turneringer i sc2 som vi har hatt er fint det, men det må skje her helg og det må være et system som sørger for at man møter jevngode spillere.
Sist endret av Mith; 6. juni 2013 kl. 13:27.
Esport Norge

ANNONSERING: Store oppdateringer fra eSports Norway året 2013!

eSports Norway startet opp i 2012 og er et resultat av langsiktig planlegging der vårt hovedmål var å løfte eSporten i Norge til internasjonal standard, hjelpe norske spillere og lag å etablere seg og arrangere profesjonelle events med turneringer for norske gamere. Vårt delmål var å jobbe tett sammen med communityet og høre på deres ønsker og tanker og implementere de sømløst med våre visjoner og planer.

Vårt mål står fortsatt og takket være god respons, sponsorer, partnere og alle deres fantastiske støtte har vi mye spennende å annonsere for tiden fremover!

WEB: Sommer/høst 2013 lanserer vi en innovativ webportal som er altomfattende for spill og eSport. Her finner du alt fra nyheter, turneringer, web shop og events til en splitter ny teknologi som er unik på verdensbasis til den grad at den skal ha en sentral funksjon i en gamers hverdag.

EVENT: Vi blir også å finne på SpillExpo 2013 - Norges største spillmesse med forventet 15.000 besøkende og SØRLANET, Sørlandets største LAN party med 800+ deltagere.

LOKAL: Som mange vet har eSports Norway Norges første dedikerte eSport lokal og med det ønsker vi å annonsere hjemmelaget som blir å bruke arenaen først, "eSN.iB" – Et av Norges mest lovende League of Legends lag. (eSport lokalet vil være tilgjengelig for alle, mer info kommer)

PROFIL: 2013 er også året for å vise frem «eSports in real life» og med det lanserer vi en del produktlinjer, deriblant clothing, som vil være tilgjengelig via vår web shop. Vi lanserer også et unikt produkt skreddersydd for gamere som vil være den perfekte tingen å ta med på LAN og events!

ANNET: Vi har også masse annet spennende i vente som vi dessverre ikke kan dele enda og utdypende informasjon om enkeltpunktene over kommer gradvis de neste ukene.

Vi synes det er helt fantastisk at vi utgjør en forskjell og hvordan eSport i Norge har endra retning etter at eSports Norway kom på banen. Dette reflekteres tydelig med at selskap og organisasjoner som ikke hadde troa på eSport i fjor prøver å satse for fullt på dette i dag.

Vi lover å gjøre alt vi kan for å levere alle dere ekte gamere den ultimate opplevelsen av eSport og spill i Norge.

Som en takk til alle for støtten deler vi en liten teaser av betaversjon webportalen vår!

Mvh,
Renato Mahmutagic
CEO – eSports Norway

Source
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Som jeg nevnte rett ovenfor
Vis hele sitatet...
Ha, den så jeg ikke

Til Øby, fra HaloNorge

Har dere prøvd å snakke med Polarparty? Tenker de hadde vært interrest å hatt en organisert konkurranse som ikke var bare League of Legends.
Sist endret av Sterain; 6. juni 2013 kl. 15:59.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Problemet med Norge er at det allerede finnes slike engasjerte sider.

For fighting games finnes det
http://round1ko.com/

For Dota finnes det
http://dota2.no/

Jeg tror ikke gamere i Norge er interessert i E-sports.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke alle gamere i norge som er interisert for: Dota2 og den andre sia er jo helt håpløs.. Ser ut som noe som en kar satt opp på 5 min og ikke brydd seg serligt om den etterpå.

Norge trenger mere arrangamenter, Nye lag som konkurerer "world wide" sånn folk får litt mer øyne opp for oss.
Min mening: Esport er ikke akseptert nok i samfunnet. Det er i det hele tatt et mirakel at vi har én spiller i toppklasse når det kommer til Starcraft II. For å bli en potensiell utøver i verdensklasse må man satse, noe f.eks "Snute" har gjort. Dessverre er satsing for vanskelig her, og jo flere personer du må ha på et lag, jo vanskeligere blir det.

Se på Sør-Korea: Starcraft (i særklasse) og LoL er nesten som nasjonalsporter å regne. Der har man også muligheten til å satse, iom at man kan leve av det.

Ingen som satser, ingen som blir kjente. Ferdig med den saken.