Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2742
Det er kjent for dem fleste at avhengighet av data/tv-spill er et økende samfunnsproblem. Det jeg ønsker å ha en liten debatt om er om spilleavhengighet skulle vært en egen diagnose, eller om spilleavhengighet er noe som kommer fra underliggende problemer hos personen som har et spilleavhengighetsproblem.

Jeg personlig synes det å sette en merkelapp på spilleavhengige med en overordnet lidelse kan i de fleste tilfeller være feil. Hva synes freaksa?
Selv har jeg hatt en spillavhengighet i over 14 år ( laget egen tråd om det: http://freak.no/forum/showthread.php?t=205598 ) og mener helt klart dette er en sjukdom.

Jeg har aldri slitt med noe underliggende problemer knyttet til vanskelige forhold under oppvekst eller pengebruk generelt. Jeg og legen min mener selv at jeg har en sjukdom (som jeg nå forresten er fullt i gang med å reparere. Holdt meg spillefri i over en måned nå

En avhengighet er ikke noe man styrer selv dessverre.
Uhm... Tror ikke trådstarter snakker om spilleautomater, men TV- og dataspill.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Det er helt greit med temaer som gambling og egentlig, jeg har en hypotese om at de samme personene som kan bli avhengig av gaming har også potensiale til å bli avhengig av gambling.

Gratulerer Obster, fortsett i samme gata
Sist endret av The Rebel; 29. november 2012 kl. 09:53.
Tull. Jeg har hatt perioder med mye spilling, og jeg har hatt perioder med "tørke". Jeg husker godt jeg solgte ps3'en min i 2008, spilte ikke på ca to år, også tok jeg over gamle xboxen til broren min. Men jeg spilte nesten aldri, haha. Jeg kjøpte meg 360 i juni, spilte litt før skoleslutt, eksen slo opp, spilte enda mer. Men avhengig? Neppe! Jeg er sånn at jeg spiller meg drittlei, så gidder jeg ikke mer.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Da tillhører ikke du problemgruppen som jeg prøver å få til en debatt om her, da du en vanlig bruker. Men har du noen synspunkter på gamingavhengighet? Tenker på de som skulker skole, isolerer seg fra samfunnet og i noen tilfeller driter i personlig hygiene på grunn av spilling.
Sist endret av The Rebel; 29. november 2012 kl. 09:59.
Spillavhengighet er ikke no' sykdom. For dere som mener at det er det, er da heroinavhengighet en sykdom?
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Glennisen: Du må tenke på at ved å ta heroin så gjør du kroppen din avhenging av et stoff du må tilføre fysisk. Mennesker som gamer for et stoff produsert av kroppen når de spiller. Jeg vet ikke om heroinavhengighet er beskrevet som en sykdom men jeg vet at alkoholisme er ansett som en sykdom http://nhi.no/livsstil/livsstil/alko...mer-14161.html så dropp den nedlatende tonen og argumenter heller på en ordentlig måte.
Spør deg selv, hvorfor skal det være sosial akseptert å se på film og serier i timesvis, men om du er en av dem som spiller TV- og dataspill, så er du en skitten, usosial, uhygenisk nerd som er avhengig av spill, men som også er en tikkende bombe som er på kanten til å bli en fremtidelig Anders Behring Breivik. Lenge leve VG og Dagbladet!
Sist endret av DLZ; 29. november 2012 kl. 10:15. Grunn: Skrivefeil.
Jeg ser heller på gambling som et veldig sterkt valg, noen en virkelig vil gjøre. (Vinne mye penger siden en har tapt så mye)
Vil ikke akkurat se på dette som en psykisk avhengighet
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
DLZ: Jeg må si at hvis man blir asosial, driter i arbeid/skole for å se på tv/film kanskje til og med dropper personlig hygiene for det så har man et problem.
Var ikke meningen at det skulle være nedlatende (:

En avhengighet er ikke en sykdom, det er en avhengighet. Å si at man er spilleavhengig og at det er en sykdom, så mener jeg at det bare blir enda en unnskyldning til mange ungdom som spiller og dropper skolen. "Hvorfor har du ikke gjort leksene, kommet på skolen og/eller ditt og datt?" "Vel, jeg har en sykdom som går ut på at jeg er spilleavhengig" For meg høres det altfor dumt ut. Selv er jeg "spilleavhengig", men det kan ikke kalles en sykdom i det hele tatt, det blir for dumt.

EDIT: Selvfølgelig har man et problem, men at problemet er en sykdom? Nei. Det blir altfor lett for spilleavhengige og puste lett ut og skylde på det for å spille enda mer.
Sist endret av Glennissen; 29. november 2012 kl. 10:19.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Godt poeng Glennissen, jeg selv er kunn avhenig av røyk og kjenner ingen som er spilleavhengig. Jeg sitter på utsiden å prøver å få et lite bilde av virkeligheten. Jeg er litt imot å kalle det en sykdom siden det ikke er en veldig hyggelig merkelapp å få. Er den noe spesiell grunn du kan tenkte deg til hvorfor du er "spilleavhengig"?
Blir litt feil å si at jeg er spillavhengig når jeg tenker meg godt om. Spesielt med tanke på at jeg spiller mye, men kan lett gå fra uten problemer.. Så må trekke tilbake det jeg sa om at jeg er det.

Men grunner til at folk generelt er spillavhengig kan jo være at de blir mer glad i den digitale verdenen enn realiteten fordi den digitale verdenen er så mye bedre for alle fordi den digitale verdenen er mer tilfredstillende og noe gamere er gode på. Det er bare en av mange grunner
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Virkelighetsflukten ja, men kan det være underliggende problemer som gjør det eller er det bare noen som liker seg bedre i spilleverden uansett?
Sitat av The Rebel Vis innlegg
DLZ: Jeg må si at hvis man blir asosial, driter i arbeid/skole for å se på tv/film kanskje til og med dropper personlig hygiene for det så har man et problem.
Vis hele sitatet...
Skal si meg enig der.

En gladnyhet: Jeg dysjer hver eneste dag og skrubber meg selv godt inn med Lano GakkGakk. Har skulket et par ganger i mitt liv, men hvem har ikke det?
Sist endret av DLZ; 29. november 2012 kl. 10:57. Grunn: Skrivefeil.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Hehe, det er heldigvis stor variasjon i hvor avhengig man blir. Medietilsynet har et poeng som jeg liker veldig godt angående det.

Arbeidsgruppen mener det er viktig å nyansere begrepene problemspillere og storspillere. Barn og unge som spiller mye dataspill kan ha en oppførsel eller tidsbruk som andre reagerer på, men som ikke nødvendigvis betyr at de har spillproblemer. Ved problemspilling følger det derimot klare negative konsekvenser for enkeltspilleren og de som står vedkommende nær. (medietilsynet.no, 2011)
Stor forskjell fra person til person hva som er å være "avhengig". Mange som spiller mye fordi dem trives med det, og liker å konkurrere. Men er jo også dem som gir faen i ALT. Bare dem får spille.
Avhengighet blir jo kalla eit syndrom, og syndrom og sjukdom er vell meir eller mindre det same. Fant ei side på ung.no, http://www.ung.no/rusmidler/1716_Avhengighet.html, no handla no dette om rusmiddel som alkohol ect.

Men så har du eit par punkt på sida, der vist du kjenner deg igjen i 3 av desse, så er du avhengig. Finner 4 punkt der som kan fungere saman med gaming:
  • Abstinensreaksjoner
  • over lengre tid enn planlagt. Gjentatte mislykte forsøk på å redusere bruken
  • Bruk av for mye tid på å skaffe og bruke stoff og å komme seg etter bruken
  • Vesentlig reduksjon av viktige sosiale aktiviteter på grunn av stoff
Syntes vi burde finne et nytt ord for dette. Spilleavhengighet er jo allerede navnet på et annet problem, gambling.
Jeg mener det blir to helt forskjellige ting, gamblere blir avhengige av vinnerushet og sjangsen for å "tjene seg inn".

Dataspillavhengige \ tvspillavhengige er kanskje med i noe sosiale grupper i spill (f.eks wow guild) og har et slags liv på nettet der man er en del av noe og ikke ønsker å skuffe sine venner og medspillere.
Har selv hatt perioder(mange år) der jeg stort sett bare satt og spillte når jeg var våken og ikke på skolen. Kunne sikkert blitt kalt spillavhengig, men det var ikke noe problem å slutte.

Fikk ingen abstinenser når jeg slutta cold turkey, det er ikke en like ekstrem instant-reward oppi hodet som man får av andre avhengighetsskapende aktiviteter. Det ble mer som et dobbeltliv eller substitutt for vanlig sosial omgang. En hobby.

Kan nevne at jeg aldri har vært fan av gambling og pengespill, bare dataspill. Hadde jeg valget mellom lotto-roulette maskina med blinkende knapper eller en runde Sega Rally i en stol med ratt var det aldri tvil om hva som ga mest for penga.
Sist endret av Bothrops; 29. november 2012 kl. 11:31.
Hvor langt må det gå før du er spilleavhengig (dataspill)?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Syntes vi burde finne et nytt ord for dette. Spilleavhengighet er jo allerede navnet på et annet problem, gambling.
Jeg mener det blir to helt forskjellige ting, gamblere blir avhengige av vinnerushet og sjangsen for å "tjene seg inn".

Dataspillavhengige \ tvspillavhengige er kanskje med i noe sosiale grupper i spill (f.eks wow guild) og har et slags liv på nettet der man er en del av noe og ikke ønsker å skuffe sine venner og medspillere.
Har selv hatt perioder(mange år) der jeg stort sett bare satt og spillte når jeg var våken og ikke på skolen. Kunne sikkert blitt kalt spillavhengig, men det var ikke noe problem å slutte.

Fikk ingen abstinenser når jeg slutta cold turkey, det er ikke en like ekstrem instant-reward oppi hodet som man får av andre avhengighetsskapende aktiviteter. Det ble mer som et dobbeltliv eller substitutt for vanlig sosial omgang. En hobby.

Kan nevne at jeg aldri har vært fan av gambling og pengespill, bare dataspill. Hadde jeg valget mellom lotto-roulette maskina med blinkende knapper eller en runde Sega Rally i en stol med ratt var det aldri tvil om hva som ga mest for penga.
Vis hele sitatet...
Er jo mange som kan spille 6 timer hver dag +, uten å være avhengige?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Er jo mange som kan spille 6 timer hver dag +, uten å være avhengige?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du mener. Er det ment som et spørsmål?
isåfall så ja, det er nok mange som kan spille mer enn 6 timer om dagen uten å bli avhengige, andre ikke. Spørs kanskje på hvor kjipt de har det ellers, og hvordan du definerer avhengighet
Sist endret av Bothrops; 29. november 2012 kl. 11:42.
Min erfaring er at avhengighet, enten det er mat, rus eller spilling, i bunn og grunn er et følelsesmessig problem. At den avhengige ofte mangler evne eller innsikt i egne følelser og ikke har de rette verktøyene til å forstå og uttrykke sine egne følelser.
På samme måte kan du bli avhenging av allslags oppførsel som stimulerer hjernen til å¨frigjøre litt dopamin. Spising, runking, spilling osv. Det blir et problem når du bare kortsiktig går inn for å stimulere behovet ofte i mangel på mestring i andre arenaer i livet.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Avhengighet... Det er en artig greie, fordi det er vanskelig å definere det...
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Selv syntes jeg at alt er greit å gjøre sålenge du ikke gjør det for mye, altså at du klarer å balansere det.
Vil du sitte inne å spille enn å være med venner ute, så er det deg selv det går utover og du må bare spille så mye du gjør, men selv prøver jeg å balansere og heller ha perioder der jeg sitter inne å spiller veldig mye, men også perioder der jeg nesten ikke spiller, men heller er med venner. Går det utover skole karakterer og ditt sosiale liv ville jeg vurdert å tatt en titt på hvordan livet ditt går, du kommer til å bli lei av å sitte å spille en gang når du vokser opp litt.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvor langt må det gå før du er spilleavhengig (dataspill)?
Vis hele sitatet...
Det er helst ikke noen gitt grense. Men hvis du bruker tid på pc spil/annet spill i stede for venner, lekser(?), være sosial, og det går utover jobb etc, da er du spille avhengig - Men selvfølgelig, spiller du 12 timer 'ish hver dag er du avhengig.
Sist endret av visualn00b; 29. november 2012 kl. 13:22.