Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvem får din stemme i 2011?
Rødt 77 6,86%
SV 45 4,01%
AP 152 13,55%
SP 24 2,14%
Venstre 170 15,15%
KRF 16 1,43%
Høyre 172 15,33%
FRP 238 21,21%
Andre 54 4,81%
Ingen 174 15,51%
Stemmegivere: 1122. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  381 49268
Blir det ikke krig, undertrykking og kapitalisme uansett hva jeg stemmer på da?
Forøvrig vil jeg tilføye at rødt ikke er noe annet enn en hale til SV.
Dere kan da på ingen måte kalle dere kommunister. Huff...
Sist endret av oom; 10. august 2011 kl. 17:50.
Liker ikke at FRP står sterkest i skrivende stund her på nFF.
Jeg er egentlig ikke noe særlig inne i politikken, men syns den ordføreren vi har nå er veldig flink og vil gjerne at han skal fortsette. Derfor blir det AP på meg.
Er ikke altfor lenge siden jeg leste at folk klagde på at nFF var "overtatt av sosialistene".. Kanskje vi kan legge den myten død nå?

Kommer forøvrig til å stemme AP i kommunevalget da de har gjort en god jobb over mange år og hvorfor fikse noe som ikke er ødelagt? Det funket dårlig for nabokommunen som etter "fargeskifte" fra rødt til blått og fire år havnet på svarte-lista og Staten tok over styringa..
Sist endret av emphi; 10. august 2011 kl. 18:10.
Sitat av Oterhals Vis innlegg
FRP på meg. Synes forresten det er latterlig hvordan aviser som VG og Dagbladet sverter FRP rett før valget. Legger ut alt mulig dritt om at Breivik var medlem av FRP og FpU, akkurat som at det er så forbaska saklig når det er nesten 10 år siden han var i partiet, før han vendte dem ryggen. Kunne vel ikke forventet mer av VG hvertfall når hele avisa består av sleipe AP`ere som utnytter makta si. Synes forøvrig det var like sleipt av Jens Stoltenberg som kom på P3 og ble intervjuet, mens han egentlig satt og frontet partiet sitt for å høste stemmer. Blir rett og slett kvalm og håper folk skjønner hvor fucka landet er blitt på de årene med AP i spissen.

Det trengs et regjeringsskifte og FRP greier aldri å ødelegge landet mer enn det AP har gjort på disse årene.
Vis hele sitatet...
Ødelegge landet? Jeg synes det er morsomt å se hvor lite utdypende FRP-ere er i sine politiske argumenter. Norge ligger best an i verden økonomisk sett. Vi har en lav inflasjon, og nå kanskje verdens tryggeste land å låne penger til. Vi har faktisk, tro det eller ei, en rimelig godt integrert innvandrerbefolkning, sett i sammenlikning med andre vestlige land. Hva er ødelagt?

I tillegg synes jeg det er håpløst å påstå at VG og Dagbladet er FRP-kritiske, når de gang på gang legger ut regjeringskritiske drittartikler om innvandring og helsesystemet, hvor alltid et FRP-medlem får si sitt om saken.

Og denne nyfunnede kritikken av FRP er da i aller høyeste grad berretighet. Siv Jensen, Per-Willy m.fl. er med på å normalisere meget ekstreme høyrevendte meninger, og tar du en titt på Breiviks manifest, så er det ikke veldig mange av synspunktene hans som avviker fra FRPs eget partiprogram. Han har da også vært aktiv i FPU. Og dette er da en arena hvor han har fått støtte for disse meningene, for du kan ikke si med hånden på hjertet at Breiviks meninger har blitt sett på som frastøtende av FPU-medlemmer?

Og en siste ting: Hvor har innvandringsproblemene i Norge størst omfang? I en AP-styrt kommune? Nei, av Høyre- og FRP-styrte Oslo

Mvh,
AP-stemmer
Sist endret av vikke123; 10. august 2011 kl. 18:35.
Stemmer nok AP i kommunevalget, og Rødt i stortingsvalget (igjen)
Her blir det FRP (Gjelder både kommunevalg og stortingsvalg)
Sist endret av Fuzzybossen; 10. august 2011 kl. 18:40.
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Hvis du har en bok å anbefale, så leser jeg den gjerne. Når det kommer til kritikk mot sosialisme så kritiserer jeg gjerne det og men har ikke gjort det i denne tråden. Jeg har kritisert kommunisme, og Rødt er ikke et sosialistparti på linje med AP og SV, men et kommunistparti.
Vis hele sitatet...
Kommunisme er sosialisme. Sosialdemokratiet var noe som vokste frem som et slags "kompromiss"; den kan koeksistere med kapitalisme.

Du mener at mennesker ikke lider under kapitalismen? Åpn øynene dine og se mot Afrikas horn.

Sitat av vestkantgutt Vis innlegg

2: Hent soldatene hjem sier du. Det er ingen av de soldatene som er tvunget til å dra. Alle er der frivillig. Frihet til å VELGE er noe kommunistene ikke setter så høyt.
Vis hele sitatet...
Frihet til å velge å delta i en krig? Det kan de jo igjennom diverse privatiserte hærer, uansett. Selv om jeg synes dette er om enda mer perverst enn en statlig hær. Poenget mitt er at et enkelt individ ikke kan ha frihet til å velge hvilken krig samfunnet hans finansierer.

Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
3: Fornybar fremtid. Jeg er forsåvidt enig i dette, men tror ikke staten er de rette til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Staten er det eneste som kan ha makt til å fundamentalt endre samfunnets energigrunnlag. Hvis ikke hadde det private markedet gjort noe med det for lenge siden. Mulighetene har vært der like lenge som fossiltbrennstoff.


Sitat av vestkantgutt Vis innlegg

5: Sterk stat. Ja er den en ting jeg virkelig gir faen i og absolutt ikke ønsker, så er det "sterk stat". Ordene "sterk stat" får meg til å tenke på Hitler og Stalin.
Vis hele sitatet...
Du tenker på diktaturer.


Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Ellers er jeg enig med Rødt i noen saker, spesiellt med tanke på forbedring av kollektivtrafikk som igjen vil senke C02 utslipp.

Jeg kan bare ikke forstå det kommunistiske synet på hva som er "bra".
Vis hele sitatet...
Det er bra, forskjellen på deg og Rødt sine sympatisører er at du tror det private markedet vil kurere seg selv, mens sosialister aktivt vil gå inn og endre det.

Kommunister mener som regel rettferdighet, stabilitet og like grunnlag er bra.
kjedelig streiting
Sitat av Maol33t Vis innlegg
1 positiv ting med Rødt? Kan gi deg fler; Hent soldatene hjem. Fornybar framtid. Mot Høyresidas privatiseringsidealer. Sterk stat. Ja, alt det du sikkert gir faen i .
Vis hele sitatet...
Istedet for å nevne sakene dems bør du utbrodere hva som er så positivt med disse sakene. Norge har soldater i Afghanistan noe vi har forpliktet oss til som medlem av Nato. Nato garanterer også for Norges sikkerhet om vi skulle bli innblanda i en konflikt.. For å ikke snakke om hvordan viktig det er å stabilisere landet før vi trekker oss ut.

Privatiseringsidealer.. Noen sektorer er det selvfølgelig best at staten driver, mens andre steder blir det fort sløseri når staten driver.

Se hvordan det går med USA? http://www.usdebtclock.org/ <- realtime, "tillåme"
Vis hele sitatet...
Som sagt, kapitalismen er den beste av to onder. Vi har gjennom historien vært vitne til flere børskrakk og ressesjoner med stor elendighet, men alle gangene har landa kommet seg nogelunde på fote igjen.. Det har ikke de kommunistiske nasjonene klart. For og ikke snakke om hvordan staten har blitt en tyrann i 9 av 10 tilfeller..

Jeg tror de fleste ville foretrukket å være fattige i USA enn i Nord Korea eller Cuba..
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg vet bare at jeg ikke kommer til å stemme brunt (FrP)
Vis hele sitatet...
Det er jo dem som stemmer rødt som stemmer brunt. Sjøl vipper jeg mellom Høyre og FrP, men tror nok jeg går for sistnevnte i år også.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Ingen seff.
Vis hele sitatet...
Selv om du er anarkist, er det vel i din interesse å kontrollere det private markedet?

Jeg er enig i kritikk mot dagens grad av demokrati.

Sitat av legalize_it Vis innlegg

Som sagt, kapitalismen er den beste av to onder. Vi har gjennom historien vært vitne til flere børskrakk og ressesjoner med stor elendighet, men alle gangene har landa kommet seg nogelunde på fote igjen.. Det har ikke de kommunistiske nasjonene klart. For og ikke snakke om hvordan staten har blitt en tyrann i 9 av 10 tilfeller..

Jeg tror de fleste ville foretrukket å være fattige i USA enn i Nord Korea eller Cuba..
Vis hele sitatet...
Alle moderne revolusjoner har også funnet sted i den 3. Verden. Norge har et helt annet utgangspunkt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg tror de fleste ville foretrukket å være fattige i USA enn i Nord Korea eller Cuba..
Vis hele sitatet...
Nord-Korea er like kommunistisk som det er en demokratisk folkerepulikk, som de også kaller seg...
Sist endret av Kaliumcyanid; 10. august 2011 kl. 18:57.
Her leder FRP ser jeg.
Utrolig at folk er så desperat etter billigere alkohol at de er villige til å risikere å betale for sykehus når de skader seg på fylla.

Skjebnens ironi.
Sitat av EoT Vis innlegg
Kommunister mener som regel rettferdighet, stabilitet og like grunnlag er bra.
Vis hele sitatet...
Jeg har et annet syn på rettferdighet enn kommunister. Jeg mener det er rettferdig at hvis en mann jobber og står på, skal han høste godene selv. Det er ikke rettferdig at staten skal ta pengene hans og fordele dem til andre folk som ikke jobber og står på like hardt.

Eks: Per jobber 8 timer hver dag på Rema 1000. I tillegg, jobber han hver eneste kveld med et enmansforetak som driver med data. Tilsammen tilsvarer begge jobbene hans 15 timers arbeidsdag.

Naboen, Pål, er arbeidsledig. Han har tidligere jobbet som kommunen, men nedskjæringer gjorde at han fikk sparken. Etter det har han hatt flere jobbtilbud, men han har sagt nei til alle sammen fordi han ikke syntes jobben så morsomme ut. Han er flink i poker, og velger å heller ta imot trygd som han kan spille for på nettet, og tjene gode penger.

Per betaler flere tusen kroner i skatt i måneden, mens Pål sitter hjemme og spiller poker. Han har hatt jobbtilbud, men vil ikke ha jobbene fordi de ikke er morsomme.

At en kommunist kan kalle det rettferdig at Per skal betale skatt for at Pål skal ha penger nok til å leve uten en jobb (som han har hatt mulighet til å få) er for meg helt uforståelig.
Sitat av EoT Vis innlegg
Selv om du er anarkist, er det vel i din interesse å kontrollere det private markedet?

Jeg er enig i kritikk mot dagens grad av demokrati.



Alle moderne revolusjoner har også funnet sted i den 3. Verden. Norge har et helt annet utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Joda, men føler ikke for å stemme på noen, selv om jeg egetlig ikke føler for å la FRP vinne.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Her leder FRP ser jeg.
Utrolig at folk er så desperat etter billigere alkohol at de er villige til å risikere å betale for sykehus når de skader seg på fylla.

Skjebnens ironi.
Vis hele sitatet...
De står da for litt flere saker vel?
Har ikke alkohol i tankene når jeg stemmer FRP, dette er litt for trangsynt!
Sitat av olaPola Vis innlegg
Her leder FRP ser jeg.
Utrolig at folk er så desperat etter billigere alkohol at de er villige til å risikere å betale for sykehus når de skader seg på fylla.

Skjebnens ironi.
Vis hele sitatet...
Tror nok de færreste frp velgerene tenker mest på alkohol avgiften når de skal stemme.

Og om de skulle havnet på sykehuset så betaler de for det i form av egenandel til forsikringselskapet istedenfor gjennom skattepengene der du betaler for alle andre enn deg selv.
Sist endret av Skatteetaten; 10. august 2011 kl. 19:17.
Blir Frp på meg her første året som stemmeberettig nå, så dette passer fint. Forøvrigt vært medlem av Frp og Fpu i ca 2 timer nå... Stemmer ikke Frp fordi jeg hater Ap men fordi jeg er enig i mange av meningene dems som, Skolepolitikk, Skattepolitikk, Asyl og Innvandrings politikk, Forsvarspolitikk, infrastrukturs politikk etc...

Helsepolitikken dems er latterlig men jeg tviler på at de noensinne greier å realisere den. Aktiv Dødshjelp er jeg veldig for! Da det ikke er verdig å tilbringe sluttfasen i livet, som sultende, medisin trengende, smertelidende... Passiv dødshjelp går ut i mange tilfeller å stoppe næringstilførselen...

Jeg er ikke RASIST, har mange innvandrer venner som er kjempe greie, men jeg liker bare ikke måten mange innvandrere blir tvunget til å begå kriminalitet pga manglende integrering og overinntak.

Er det mer som dere setter i tvil er det bare og rulle debatt. Men drit i å ta rasistkortet, og kom med nedlatende ytringer da det bare viser at du ikke er moden for politikk...
Sist endret av thebigt; 10. august 2011 kl. 19:16.
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Jeg har et annet syn på rettferdighet enn kommunister. Jeg mener det er rettferdig at hvis en mann jobber og står på, skal han høste godene selv. Det er ikke rettferdig at staten skal ta pengene hans og fordele dem til andre folk som ikke jobber og står på like hardt.

Eks: Per jobber 8 timer hver dag på Rema 1000. I tillegg, jobber han hver eneste kveld med et enmansforetak som driver med data. Tilsammen tilsvarer begge jobbene hans 15 timers arbeidsdag.

Naboen, Pål, er arbeidsledig. Han har tidligere jobbet som kommunen, men nedskjæringer gjorde at han fikk sparken. Etter det har han hatt flere jobbtilbud, men han har sagt nei til alle sammen fordi han ikke syntes jobben så morsomme ut. Han er flink i poker, og velger å heller ta imot trygd som han kan spille for på nettet, og tjene gode penger.

Per betaler flere tusen kroner i skatt i måneden, mens Pål sitter hjemme og spiller poker. Han har hatt jobbtilbud, men vil ikke ha jobbene fordi de ikke er morsomme.

At en kommunist kan kalle det rettferdig at Per skal betale skatt for at Pål skal ha penger nok til å leve uten en jobb (som han har hatt mulighet til å få) er for meg helt uforståelig.
Vis hele sitatet...
Typisk argumentasjon fra en høyrevelger. Det du irriterer deg over er at det er muligheter for å misbruke systemet, og at det desverre finnes enkelte som lever "fett" på statens regning uten å fortjene det. Så joda, jeg er forsåvidt enig med det at det ikke er positivt, men spørsmålet da er jo hvordan skal vi unngå snyltere, og samtidig ha en velfungerende velferdsstat som tar seg arbeidsledige og andre som av en aller annen legitim grunn ikke har/kan jobbe..? Et eller annet sted må "grensene" gå for hvem som kan motta stønad og hvem som ikke kan, og stiller vi for strenge krav risikerer vi at folk som egentlig burde få nav-støtte ikke får det, og skal vi være på den sikre siden og sørge for at alle burde få støtte får det åpner vi også opp for at en og annen snylter kommer med på lasset.. Personlig mener jeg at sistnevnte løsning kommer flest folk til gode, hva mener du?

Og nå tok jeg det for gitt at du faktisk støtter en velferdsstat men at du bare var kritisk til hvilke krav som stilles for å "leve på staten".
FRP, fordi:
1.Fjerne avkortingen i pensjon for gifte og samboende pensjonister, slik at de får beholde mer av egne penger.

2.La folk bestemme mer over egen arbeidsdag. Verne om ansattes helse og miljø gjennom en streng, men mer fleksibel arbeidsmiljølov.

3.Ikke akseptere rushtidsavgift eller annen veiprising.

4.Nei til bruk av bompenger. Dette er en ekstraskatt som rammer bilister som allerede er en melkeku for staten.

5.Bygge sammenhengende motorveinett mellom Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim.

6.Kutte i byråkrati og fjerne monopolordninger. Skape konkurranse til det beste for folk flest.

7.Fjerne ”kvantumsrabatten” for yrkeskriminelle. Hver forbrytelse skal pådømmes og sones.

8.Ha strengere straffer, særlig for volds- og sedelighetsforbrytelser.

9.Styrke politiet. Gi folk økt trygghet.

10.Offentliggjøre resultatene i skolen. Gi elevene frihet ved valg av skole.

11.Bruke ledig kapasitet, både offentlig og privat, for å redusere helsekøene.

12.La folk få lovfestet rett til sykehjemsplass.

13.Bruke mer penger til å skape verdier i Norge, i stedet for å spekulere dem bort på utenlandske børser.

14.Ikke sette strengere krav til norsk industri enn EUs regler. Det kan føre til at bedrifter flytter utenlands.

15.Redusere bilavgiftene betydelig.

16.Forby eiendomsskatt. Den er usosial og urimelig.

17.Stramme kraftig inn på asyl- og flyktningpolitikken. Bare de som har et reelt behov for beskyttelse - i henhold til FNs flyktningkonvensjon - skal få opphold i Norge.

18.Ingen skal diskrimineres på grunnlag av religion, kjønn, legning, etnisk eller politisk tilhørighet.

19.For å oppnå norsk statsborgerskap skal det kreves kunnskaper i norsk språk og samfunnsforståelse, samt avlegges troskapsløfte til Norge.

20.Utvise utenlandske statsborgere som begår kriminalitet med strafferamme over tre måneders fengsel.

21.Innbyggerne skal høres gjennom lokale folkeavstemminger i store saker som angår deres nærmiljø.

22.La lokale myndigheter ha ansvaret for rovdyrforvaltningen.

23.Legge ned fylkeskommunen, og overføre oppgaver fra stat og fylke til solide kommuner.

24.Øke nød- og katastrofehjelp, og avvikle støtte til land og regimer knyttet til terror.

25.Styrke Forsvaret.

Well, thats 25 grunner rett fra frp.no - begynte å liste selv, men det ble litt for langt og lite bredt.
Sitat av emphi Vis innlegg
Typisk argumentasjon fra en høyrevelger. Det du irriterer deg over er at det er muligheter for å misbruke systemet, og at det desverre finnes enkelte som lever "fett" på statens regning uten å fortjene det. Så joda, jeg er forsåvidt enig med det at det ikke er positivt, men spørsmålet da er jo hvordan skal vi unngå snyltere, og samtidig ha en velfungerende velferdsstat som tar seg arbeidsledige og andre som av en aller annen legitim grunn ikke har/kan jobbe..? Et eller annet sted må "grensene" gå for hvem som kan motta stønad og hvem som ikke kan, og stiller vi for strenge krav risikerer vi at folk som egentlig burde få nav-støtte ikke får det, og skal vi være på den sikre siden og sørge for at alle burde få støtte får det åpner vi også opp for at en og annen snylter kommer med på lasset.. Personlig mener jeg at sistnevnte løsning kommer flest folk til gode, hva mener du?

Og nå tok jeg det for gitt at du faktisk støtter en velferdsstat men at du bare var kritisk til hvilke krav som stilles for å "leve på staten".
Vis hele sitatet...
Er ikke noe "perfekt" parti for meg, men du har rett i at jeg er en høyrevelger. Den staten vi har i dag, med AP i spissen sløser så utrolig mye penger at jeg skjønner ikke at noen kan forsvare det..

Et godt eksempel på det jeg mener er regelrett sløsing med skattepengene jeg betaler inn, er lånekassen. På VGS er det mange som får tosifrede beløp hvert semester i stipend, bare fordi foreldrene deres tjener litt mindre enn andre! Jeg har ikke funnet noe offisielt på det, men for meg virker det som om en person har foreldre som tjener under 500.000 tilsammen, eller forsørgeren tjener mindre enn 400.000 i skilte ekteskap, får stipend fra staten! Dette er penger som jeg har jobbet hardt for, som går rett i lomma på en som ikke trenger å skaffe seg jobb, fordi han får skattepengene mine rett i lomma uten noe innsats!

Et rettferdig samfunn er et samfunn der man høster etter innsats. En annen ting som irriterer meg sterkt med AP, og egentlig de fleste andre partiene og, er kvotering. Kvotering av innvandrere, kvotering av kvinner, jeg vil heller kalle det diskriminering, ettersom man ikke tar den best kvalifiserte, men tar en kvinne isteden fordi det er en lov som sier det.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Jeg har et annet syn på rettferdighet enn kommunister. Jeg mener det er rettferdig at hvis en mann jobber og står på, skal han høste godene selv. Det er ikke rettferdig at staten skal ta pengene hans og fordele dem til andre folk som ikke jobber og står på like hardt.

Eks: Per jobber 8 timer hver dag på Rema 1000. I tillegg, jobber han hver eneste kveld med et enmansforetak som driver med data. Tilsammen tilsvarer begge jobbene hans 15 timers arbeidsdag.

Naboen, Pål, er arbeidsledig. Han har tidligere jobbet som kommunen, men nedskjæringer gjorde at han fikk sparken. Etter det har han hatt flere jobbtilbud, men han har sagt nei til alle sammen fordi han ikke syntes jobben så morsomme ut. Han er flink i poker, og velger å heller ta imot trygd som han kan spille for på nettet, og tjene gode penger.

Per betaler flere tusen kroner i skatt i måneden, mens Pål sitter hjemme og spiller poker. Han har hatt jobbtilbud, men vil ikke ha jobbene fordi de ikke er morsomme.

At en kommunist kan kalle det rettferdig at Per skal betale skatt for at Pål skal ha penger nok til å leve uten en jobb (som han har hatt mulighet til å få) er for meg helt uforståelig.
Vis hele sitatet...
Sannheten er at alle trygda har det ikke som pål. De er ikke intellektuelt begavet, og får ikke jobbtilbud. Skal ikke de få en sjanse til å ha et fungerende liv?
Jeg bur i en kommune der FrP holder til. og er ganske fornøyd med de

Selv om de har en plan de skal gjør så tar det flere år å begynne :P
Mine viktige punkt er: Skole, innvandring, miljø, likestilling/utjevning og litt flere småsaker. Her liker jeg godt politikken til SV så det blir nok det jeg stemmer. Jeg er i aller høyeste grad imot privatisering av skole og helse.

Forøvrig vil jeg nevne noe om Rødt. Selv om det er et "kommunistisk" parti, så tror jeg veldig mange som stemmer på dem ikke fordi de vil ha kommunisme i Norge, men for å få et par representanter fra Rødt inn i stortinget som en slags motvekt til høyresiden. De har jo mange flotte saker som allerede er blitt nevnt, som soldatene ut av Afghanistan.

Selv vurderte jeg å stemme Rødt for to år siden ganske enkelt fordi det var omtrent så langt vekk fra FRP som det var mulig å komme uten å rote seg bort i ytterst ekstreme parti.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Sannheten er at alle trygda har det ikke som pål. De er ikke intellektuelt begavet, og får ikke jobbtilbud. Skal ikke de få en sjanse til å ha et fungerende liv?
Vis hele sitatet...
Et liv hvor man er hjemme døgnet rundt hele uken og ikke har noe å gjøre er ikke et fungerende liv. Isteden kunne de fått seg en enkel jobb, og heller fått lønn av staten. Det ville gitt økt selvbilde og en mer spennende hverdag.

Personlig ville jeg blitt psykisk syk hvis jeg skulle gått rundt på trygd på ubestemmt tid, uten noe å ta meg til, og så høye skatter som vi har i Norge er ran fra statens side.
Sist endret av vestkantgutt; 10. august 2011 kl. 19:40.
kjedelig streiting
Sitat av EoT Vis innlegg
Alle moderne revolusjoner har også funnet sted i den 3. Verden. Norge har et helt annet utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Alle de landa du prater om har også kommet akterut i utviklinga. Feks etter andre verdenskrig..
Om jeg var en rik mann ville jeg stemt på Siv - for fremskritt, for et vrengt perspektiv. Jeg ville gitt penga mine til dem som ville stjele fra de fattige og gi til meg og mine.

Dette blir mitt første kommunevalg, og stemmen går til Rødt.
Sist endret av etsi; 10. august 2011 kl. 19:46.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Ingen seff.
Vis hele sitatet...
Yup, samme her 0/\0
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
FRP, fordi:
5.Bygge sammenhengende motorveinett mellom Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Vis hele sitatet...

Jeg er så ekstremt for det forslaget der. Det der er helt utrolig at ikke har vært på banen for lenge siden. Transportnæring på veiene her i Norge er faktisk veldig stor og de trenger et bedre veinett mellom de store byene.

Og den viktigste grunnen er at det kommer til å spare veldig mangen liv.
Etter å lusket rundt å lest diverse parti-tråder her på forumet i mer enn tre år (var FrPer før jeg joinet forumet), er jeg enda usikker på hva jeg vil velge. Jeg kommer til å stemme blankt på kommunevalget, så blir det enten Høyre eller FrP ved neste stortingsvalg.

Jeg liker ikke AP, jeg liker ikke den sosialistiske tankegangen, Jeg skjønner ikke hvordan Kristin Halvorsen noen gang har klart å bli partileder og Navarsete virker som hun ikke bryr seg. Og attpåtil får jeg alltid en stygg følelse av at Stoltenberg lyver til meg. Så og si alle politikere er sleipe, men noen mindre enn andre...

Samtidig får jeg inntrykk av at Siv Jensen også er veldig falsk i mange av sine uttalelser, og det er derfor jeg fortsatt har mine tvil om jeg vil stemme FrP eller ikke. For jeg liker politikken deres, jeg liker hva de står for, jeg er bare usikker på Jensen. Jeg trenger å kunne stole på den personen som skal lede landet mitt. Derfor ligger Høyre med Erna Solberg høyt oppe hos meg.

Som det så fint står på førstesiden av FrPs "Vi mener" side: "Fremskrittspartiet er det eneste partiet som representerer reell forandring og et reelt alternativ til dagens rødgrønne regjering." Jeg liker forandring, og jeg føler så virkelig mye at dette landet trenger forandring. Som for eksempel arbeids og sosialpolitikken. At det nærmest lønner seg å være ufør er helt sykt i mine øyne. Jeg har selv vært der. Gått på Nav fordi jeg ikke klarte å skaffe meg jobb. Inntrykket mitt av Nav var horribelt. Jeg spurte om penger, så jeg fikk penger. Ingen spørsmål ble spurt. Så jeg tenker på alle disse tusener av menneskene i dette landet som får penger fra Nav uten å egentlig trenge det. Jeg trengte det forsåvidt heller ikke da jeg fortsatt bodde hjemme hos mine foreldre på den tiden, men det var det ingen som spurte meg om.

Skole- og utdanningspolitikken. Til og med ikke her vil de rødgrønne privatisere, selv om det er dokumentert at privatskoleelever får høyere karakterer enn elever på offentlig skole. Og til dere som sier at bare de rike har mulighet er det tøv. Jeg gikk på privat VGS, og endte med høyere karakterer enn de bekjente som gikk på offentlig, selv om de hadde høyere karakterer enn meg på ungdomskolen. På BI og andre private skoler for høyere utdanning kan man få hele oppholdet finansiert av lånekassen.

Når vi så er inne på privatisering, burde også regjeringen la private aktører komme inn i varmen i for eksempel helsesektoren. Litt konkurranse skader ingen, utenom kanskje sosialistenes egoistiske stolthet.

For å si det enkelt, er jeg enig med betydelig flere av FrPs meninger enn det jeg er av noen av de andre rød/rødgrønne partiene. Jeg er bare usikker på om jeg vil stemme FrP eller Høyre.

Jeg mener for all del ikke at den nåværende regjeringen har gjort en dårlig jobb, jeg tror bare andre kunne ha gjort en langt bedre jobb.
Jeg føler det er viktig å engasjere seg i lokalsamfunnet så vell som nasjonale valg, så jeg oppfordrer alle til å stemme.
Enkelte argumenterer for at alle kanskje ikke burde stemme ettersom de rett og slett ikke vet nok om politikk, og andre bruker også dette som argument for å ikke stemme. "Nei, jeg vet ikke nok om det rett og slett..".
Til dere som føler det slik oppfordrer jeg dere til å stemme blankt, dette kan man også gjøre ved kommunevalg. På denne måten kan man signalisere at man faktisk bryr seg nok om hva som skjer til å stemme, men at politikerne ikke har vært flinke nok til å få frem budskapet sitt eller ikke informert godt nok om hva de står for.

Personlig stemmer jeg blankt som en fallit erklæring til det politiske systemet generellt. Jeg har sett meg lei på at de lover og lover uten å stå for de enkleste løftene en gang. Jeg føler også at vi blir overstyrt når det kommer til viktige spørsmål som f.eks DLD. Hva hjelper det med "Demokrati" om de folkevalgte ikke gjør hva de ble valgt til uansett?
Jeg må presisere at jeg ikke sier at; "slik er det", men at det er slik jeg føler det. Jeg føler avmakt og oppgitthet over konsekvent brudd på folkets tillitt fra alle partier.

Forøvrig vil jeg linke til regjeringens informasjon om kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2011 om det er noen som skulle lure på noe og som en oppfordring og FAQ til folk som kanskje skal stemme for første gang.
Det er skremmende at FrP leder denne avstemningen! Jeg trøster meg med at utfallet av valget blir noe annerledes :-)
Skal stemme KrF :-)
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Jeg er så ekstremt for det forslaget der. Det der er helt utrolig at ikke har vært på banen for lenge siden. Transportnæring på veiene her i Norge er faktisk veldig stor og de trenger et bedre veinett mellom de store byene.

Og den viktigste grunnen er at det kommer til å spare veldig mangen liv.
Vis hele sitatet...
Veiutbygging foregår i Norge i aller høyeste grad, men hvis vi begynner å bygge i større hastighet, så vil Norge få inflasjonsproblemer, noe som vi applauderes for av investorer fra utlandet at vi holder under kontroll. Og hvis du skulle prøvd å lure deg unna inflasjonsproblemene så måtte vi, "gud forby", hentet inn utlendinger
Til dere Frp'ere:

Det er en ting jeg lenge har lurt på, som jeg ikke er sikker på om jeg har forstått riktig;

Dere vil senke så og si alt av "tullete" avgifter som bompenger, veiavgift og moms - men dere vil også styrke skole, politi, forsvaret, øke nødhjelpen og bygge sammenhengende motorveier mellom alle storbyer. Dette kan vel umulig gå opp i opp? Hvor skal pengene kommer fra? Olja?
Stemmer venstre. Saker som er viktige for meg; Ruspolitikk, forskning/vitenskap, skole og kultur..
Jeg sitter her og leser igjennom denne tråden, og jeg kjenner at det koker innvendig.

Alle som dømmer FrP på bakgrunn av enkeltsaker (Breivik, Birkedal osv..), dere må også se på det positive.
Dette partiet ønsker å forbedre hverdagen din på veldig mange måter. Jeg går ikke nærmere inn på dette, da fyren med Gaddafi bildet påpekte svært mye relevant.

Jeg står for en strengere kriminalpolitikk, hvor kvantumsrabatten skal fjernes (en hver forbrytelse skal dømmes separat, og uavhengig av evt. andre forhold du er tiltalt for), strengere straffer generelt, mer synlig politi i gatene, bevæpning av norsk politi, høyere lønninger i politiet osv..

Jeg står også for en mye strengere innvandringspolitikk, hvor plettfri vandel, gode norskkunnskaper, reell utdannelse med stor sjanse for fast ansettelse innen kort tid samt egenkapital skal være selvfølger. På denne måten er du hjertelig velkommen til å komme og bo hos oss, men det skal vi jaggu ikke betale for. Flyktninger er en annen sak, da dette går igjennom FN. For meg er innvandring og flyktning, to separate saker.

Jeg ønsker også et bredere tilbud når det kommer til kollektivtrafikktilbud. I mine øyne, så er lokaltog noe av det beste som finnes. Det er stor kapasitet per vogn, og er noen lunde miljøvennlig. Hvis staten skal ha monopol på dette, så skal det virkelig forbedres og videreutvikles.

Når det kommer til alkohol og tobakk, så tenker jeg at avgiftene her kan senkes betraktelig. Hvis det jeg har hørt er riktig, så er omkring 65% av det du betaler for en ølflaske, avgifter, mva osv.. Det er litt i overkant.

I forhold til alkohol åpningstider, så skal dette selvfølgelig utvides til butikkens åpningstider. Det skal ikke settes opp "øltelt" bare fordi det begynner å bli mørkt ute. Samme med vinmonopolet. Dette må oppløses, og daglivareforetninger er velkomne til å selge både vin og sterksprit ved siden av øl.

Kvalitetssikring av norske skoler er også en av mine mange hjertesaker. Dårligere lærere skal sparkes. Opptakskrav i forhold til karakterer fra Videregående og Universitetet skal telle like mye som modenhet og evne til å lære bort. Privatskoler skal selvfølgelig være helt okei, og også her skal kvaliteten toppes. Ungodommer skal bære landet vårt videre, og derfor burde de taes vare på allerede her-ifra.

På bakgrunn av dette, og flere andre synspunkter som jeg ikke orker å skrive nå (se på klokka) så går min stemme til FrP, og det kommer den nok også til å gjøre en god stund fremover.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Og en siste ting: Hvor har innvandringsproblemene i Norge størst omfang? I en AP-styrt kommune? Nei, av Høyre- og FRP-styrte Oslo

Mvh,
AP-stemmer
Vis hele sitatet...
Asyl- og innvandringspolitikken er et område kommunen bestemmer lite over. Hvis regjeringen bestemmer at Oslo skal få øremerkede midler til å bygge asylmottak, så blir det bygget asylmottak selv om Oslo kommune ikke vil.
Beklager at jeg spør, men er det slik at vi kan stemme når vi er 18, eller det året man blir 18?
Kommer nok til å stemme på FrP
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Mot Høyresidas privatiseringsidealer. Sterk stat.
Vis hele sitatet...
Dette er jo definitivt ikke positive ting.

Jeg har aldri skjønt hvorfor venstresiden er så i mot frihet. Venstresiden utviser en utrolig elitisme gjennom sin forakt for folket. En sterk stat hvor alle skal gå på samme skole, alle skal ligge på samme sykehus og alle skal følge strømmen, er en stat jeg ønsker å bekjempe.
Det blir nok Venstre. (Sosial)liberalismen har mye godt å by på, blant annet en god balanse mellom sosialt ansvar og frihet, miljøforkjemping og gode radikale standpunkt (liberalisering av ruspolitikken og lovlig fildeling).

Beklager at jeg spør, men er det slik at vi kan stemme når vi er 18, eller det året man blir 18?
Kommer nok til å stemme på FrP
Vis hele sitatet...
Dersom du fyller 18 innen valgåret er omme, kan du stemme.
Sist endret av Psychocrash; 11. august 2011 kl. 01:52.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Dette er jo definitivt ikke positive ting.

Jeg har aldri skjønt hvorfor venstresiden er så i mot frihet. Venstresiden utviser en utrolig elitisme gjennom sin forakt for folket. En sterk stat hvor alle skal gå på samme skole, alle skal ligge på samme sykehus og alle skal følge strømmen, er en stat jeg ønsker å bekjempe.
Vis hele sitatet...
Du kommer med tomme ord uten innhold og argumenterer i slagordsform, noe som er lite produktivt. Dessuten tror jeg du vet innerst inne at dette er bare tøv.

Det er ingen på venstresida som har det som politisk mål at folk skal bli like og "følge strømmen" som du sier, men man har som mål at folk skal ha de samme mulighetene uavhengig av sosial status. Hvis man ser på land som har har fullstendig frislipp f.eks for privatskoler i mange tiår allerede, som England og USA ser man et skolesystem i enorm krise, som gir et bedre tilbud til de rike og som holder de fattige nede pga få ressurser og lav inntekt. Ingen vil ha det sånn i Norge, men noen tror at utviklingen mot noe tilsvarende er uungåelig hvis man lar markedskreftene få fritt spillerom.

Vi har forøvrig hatt en sosialdemokratisk velferdsstat i hundre år i Norge allerede. Se deg rundt: er folk like? Går folk med strømmen? Selvsagt gjør man ikke det.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du kommer med tomme ord uten innhold og argumenterer i slagordsform, noe som er lite produktivt. Dessuten tror jeg du vet innerst inne at dette er bare tøv.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke uten innhold. Det at folks skal kunne velge selv uten at staten tvinger dem til 'deres' løsning, er et argument i seg selv. Jeg ønsker et samfunn hvor de som ønsker det kan sende barna sine på privatskoler på Frogner og Bygdøy. Jeg ønsker at smarte elever skal få lov til å slippe offentlig skole, og heller gå på eliteskole. Dette er noe som i lengden vil gagne samfunnet som helhet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
hafnor: men ein annan måte å sjå på frihet er like mogelegheiter for alle. Eg har ingen veldig prinsipelle innvendinger mot eliteskular, men dei bør vere i offentleg regi, og tilgjengeleg for alle, uavhengig av lønna til foreldra. Da får vi reell frihet for alle. Det får vi ikkje ved å la folk betale seg til betre tilbod.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Dette er ikke uten innhold. Det at folks skal kunne velge selv uten at staten tvinger dem til 'deres' løsning, er et argument i seg selv. Jeg ønsker et samfunn hvor de som ønsker det kan sende barna sine på privatskoler på Frogner og Bygdøy. Jeg ønsker at smarte elever skal få lov til å slippe offentlig skole, og heller gå på eliteskole. Dette er noe som i lengden vil gagne samfunnet som helhet.
Vis hele sitatet...
Fordi du innerst inne har en drøm at du til og med du kan oppnå alt hva du vil hvis du virkelig jobber for det. "The American dream". Også skylder du på "sosialistene og kommunistene" fordi de "holder deg tilbake" med politikken om at alle skal ha like muligheter etc. fordi dette gjør alle like og de ressursterke ikke får utfolde seg. Sannheten er vel at du er sur fordi din families penger ikke gir deg noen fordeler når det kommer til utdanning, og at kun gjennom egen innsats kan du skaffe deg en god utdanning ved en høyt respektert læringsinstitusjon (ntnu, handelshøyskolen i bergen, uio osv). Huff ja, så ille. Vi lar kun de smarteste få en god utdannelse, og ikke de rikeste som en ordentlig kapitalist stat..
Sist endret av emphi; 11. august 2011 kl. 03:35.
Som vanlig går jeg for SV. Ikke fordi jeg er 100% enig med de men de kjemper for verdier jeg er enig med de i.

De står for miljøsaker, gratis mat til studenter, og en brei rettferdig støtte til alle som trenger det. Privatisering er de i mot og det er jeg også. Jeg kan ikke fatte hvorfor de rike trenger å få tilrettelagt sine behov på fordel for de som faktisk trenger midlene mer.
Følgende saker er de viktigste for meg:

- Ruspolitikken (leaglisering av diverse rusmiddel)
- MYE mer penger til helsevesenet. Bygging av flere sykehus og spesielt økt pengestøtte til forskning av diverse vaksiner, medisiner etc. Jeg er også for lavere priser på legemidler her til lands.
- Oppgradering av veiene her i Norge. De er ikke akkurat noe å skryte av.
- Strengere krav til innvandring. Slipp inn alle som trenger det, men de som gjør alvorlige lovbrudd som ran, stjeling, svindel, voldtekt etc burde helt klart bli kastet ut på flekken, noe jeg ikke synes er strengt nok den dag i dag.
- Mer privatisering i landet. Privateide sykehus, skoler etc.

Tror jeg kommer til å stemme Venstre i år
Sist endret av Valentinesss; 11. august 2011 kl. 03:58.
Hadde Venstre skjønt at de tilhørte den venstresiden hadde jeg også stemt Venstre også. Men desverre er en stemme til Venstre også en stemme til frp.
Til dere andre som har huket av for ingen: skal dere faktisk stille opp å stemme blankt eller bare la vær å stemme?