Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 12195
Intro
Da er det omsider min tur å dele det jeg har av erfaring med amfetaminbruk. Enjoy the ride !
Jeg er en kar godt oppe i 20-årene, som bor for meg selv i leilighet, jobber det jeg kan, og trener jevnlig. Vennekretsen min er stor, selv om noen er selfølgelig tettere på enn andre, og jeg lever vel et ganske så normalt liv. Vel .... alt er relativt.

Åpenbaringen
Jeg har alltid vært totalt ubrukelig på fylla. Der andre folk aner at det er på tide å stoppe, går jeg over grensa, og bare pøser på videre. Så ille var det en stund at jeg vurderte å slutte helt. Har ikke laget så forbannet mye faenskap, men har så mange samlede timer med black-out at det ikke skulle vær mulig.
For rundt tre år siden ble jeg introdusert til, det som skulle vise seg å være min medesin. SPEED ! skumle saker. Men det var en av mine beste venner som bydde og foreslo at jeg skulle prøve. En fin støyt opp i trynet før drikketid og plutselig var utelivet mitt gjennfødt. Ingen trang om å hive i seg mest mulig drikke, ingen snøvling, minner fra etter kl 12.00, sjarmerende, opplagt og tilstede. Det ble en lang natt med både nachspill og telefonering til langt på morrakvisten. Nedturen kom aldri, fordi jeg var så glad for å kunne se frem til å oppføre meg som folk jeg og. Det neste halve året var det fast rutine på fredager: støyt og alkohol. 2 dagers. Etter endt arbeidsuke og haugen på med treninger. Good life!

Fortsettelsen
Viste seg at det var flere bruksområder for dette stoffet. Det fikk jeg kjenne på kroppen en vinterkveld året etter, da en god venn bydde på støyt midt i uka. Opp i nasa, og 5 minutt etter var jeg fullt igang med papirarbeid som var utsatt i ukesvis. Det var på et sært vis bare glede i å gjøre det, og samtidig organisere hele arbeidsmappa mi til max perfeksjon. Det var min første erfaring med såkallt "oppheng" "låsing" "lockdown". Natta gikk og arbeidsdagen var bare glede. Musikken i bilen hørtes litt bedre ut, og bilkjøring var litt kjekkere, mens jobben ble utført med total konsentrasjon,engasjement og presisjon.
Siden den dagen for et par år siden, har jeg vært bruker. Missbruker 14 dager i strekk som et eksperiment, jeg og en kompis. Det ble heller et jag, enn glede.
Den største overraskelsen min var å finne ut at man ikke blir helt turbo bananas, men forvandler kjedlige gjøremål som oppvask, rydding og papirsortering til noe man bare får gjort ! Og etter man er ferdig så kan man kose seg videre med andre ting, som multitasking og spill på datan eller lignende.
Når jeg skal ha en "session" som er min måte å bruke på, så varierer jeg med hvordan jeg tar sakene på tre ulike måter :
1. Nasalt - støyt på mellom 0.2 - 0.8 g , alt etter kvalitet og tidspunkt. 5 minutter så skal man kjenne det.
2. Drop - splitte et dopapirlegg rulle sammen og ta det som en paracet. 30 min.
3. Utblandet i kaffe/juice/brus, ja samma det utenom vann og melkeprodukter. NB ! Dette er ikke bra for emaljen til tennene, så jeg drikker det kjapt og gale. 10-15 min.
Standard for meg er å bruke ca 1-2g og være våken rundt 60 timer i strekk. Dette gjelder ikke nødvendigvis når utgåing og alkohol er i bildet, siden den nøytraliserer stoffet. Jeg kan ikke huske sist det gikk mer enn 2-3 uker mellom hver session, men jeg føler at jeg har en finfin balanse på det hele. Det er mange forskjellige måter å gjøre det på, men årsaken til at jeg med vilje går i kjelleren, er fordi jeg vet at når jeg legger meg da er det over for den gang. Klarer fint å ha til overs liggende uten å bruke det.

Viktige erfaringer og nyttige tips
Det er tross alt ulovlige substanser og det har sine årsaker. Alle reagerer ulikt og gjør seg opp egne meninger. Her er noen forhåndsregler :
* Personer med forstyrrelser i f.eks hjertet eller andre fysiske skavanker bør holde seg langt unna amf. Det er farlig å leke seg med stoffet i utganspunktet, men for personer med indre forstyrrelser er det direkte lek med livet !
* Sørg for å sette av tid. Du vet aldri før du går i vranglås og plutselig så har det gått 2 døgn før du har komt deg ut av sofaen. Selv planlegger jeg alltid noen dager frem, for når du endelig sovner så er det tid for søvn og mest sannsynlig en nedtur du aldri har opplevd før. Dette er noe jeg ikke har lenger siden jeg er så godt forberedt på det, men selv nå etter to år hender det jeg får tomme tanker i etterkant.
* Drikk vann, fyll på med mat hvertfall et par ganger i døgnet, legg vekk alle planer om å være sosial etter to døgn "på", prøv å unngå å vær alene siden det er haugen på med symptomer man kan oppleve som skumle. Sitt med noen som har kjennskap til virkningene fra før. Finn deg et spill og kjør på! Selv satt jeg å spillte et og samme primitive spill i 60 strake timer, minus 30 minutter.
* Personlig våkerekord - 91 strake timer etterfulgt av 3 timer søvn og 16 nye timer. Det var da jeg fant ut av min egen personlige grense, og det som gjorde det mulig var at jeg satt stille og makket på pc'n og var flink og fylle på med vann og mat. Etter de vanlige 60 var jeg ganske peist, og fra 75 og utover så jeg etterhvert luftstrømninger i rommet og kjente støv som la seg på fjeset. Prøvde meg på et vors dagen etter og endte opp med å se tåke til slutt og det var bare å komme seg derifra. HUSK : 1.etter et par døgn slutter kroppen å reagere på stoffet og derfra og ut handler det bare om hvor mye du gidder å kjøre deg selv i grusen. 2. Å jobbe fysisk på amfetaminrus gir tyngde av en annen verden, i forhold til å "ta det med ro" hjemme.
Som nevnt er det haugevis med symtomer som følger med til dette her. Jeg har hatt de fleste, noen langt skummlere enn andre : (bekymret / redd ? kom deg på nettet og les. Det har gitt meg roen noen ganger)
* Kalde tær og fingrer pga dårlig sirkulasjon og stillesitting.
* Stive ledd, potensielle muskelsmerter
* Svingninger i kroppstemperatur, som regel varm og svett (byge) overalt.
* Hodepine (for lite veske)
* Nervøsitet og angst
* Høyt blodtrykk og rask puls
* Urein / irritabel hud
* Badetiss . fakta!
** Skader på lever eller nyre.
** Hyperreflexia - småe synsbedrag, litt noia og überskvetten på en gang.
Neste kategori er jævlig nifst og bør for enhver pris vær et tegn på at nok er nok
*** Tåkete syn.
*** Vondt i og rundt hjerteregionen sammen med tung pust.
Min desidert værste opplevelse : satt aleine på 3.døgnet og skulle bare surfe litt til, og litt til. Tåkesyn, ristet jeg vekk en del ganger, og når jeg skulle reise meg og gå til sengs, så var det som om at alle muskler jeg hadde i fjeset trakk seg sammen. Jeg kjente at øynene rullet bakover og tenkte ufattelig mange tanker før jeg svimte rett av. Da trodde jeg at jeg hadde gjort det store. Satt plutselig i sofaen og husket ikke om jeg våkna opp på gulvet eller i stolen. Mest sannsynlig hjerneblødning så jeg ringte 113 og fortalte at jeg hadde vært våken lenge og stirra inn i en skjerm. Tenker ofte på hvor nære på jeg var en skade for livet, eller døden der. Vil forresten gjerne høre om noen har vært i samme situasjon ???

Dobbeltliv
Personlig så føler jeg ikke at mitt bruk skader noen, heller tvert i mot. Da spesiellt med tanke på det som før var fylla, som nå er utgåing. Når det er sagt så er det ulovlige greier og fort gjort å havne i en situasjon der man bare henger med de man ruser seg med fordi det ikke er stress og potensiell noia. Et grunnprinsipp jeg følger er å ikke eksponere bruket for noen, som jeg ikke selv vet bruker, og aller helst ikke til akkurat flere enn nødvendig. På den andre siden kan man ikke gjøre annet enn å stole på at de som vet om det holder tett. Skulle noen få nyss i det så sier jeg at jeg har forsøkt det et par ganger, nok om det.

Oppsummering
Dette er ment som en guide for personer som holder på med amfetamin eller har bestemt seg for å teste det. Det er farlige greier på så mange forskjellige måter. Har du lett for å bli avhengig ? Har du psykiske problemer ? Tenk over alt dette på forhånd og gjør det rette valget. Dårlige avgjørelser kan få fatale konsekvenser.
Ps - mine egne rutiner er ikke ment som en målestokk eller indikator på hva som er forsvarlig av både mengder og våkenhet.
Takk !
HEI
Bra forklart kjenner meg igjen i det meste du skriver. Jeg satt på 5 døgnet tweeket max, alt går i slow motion prøver å fokusere, går ikke. Fikk plutselig en "bug" i elektronikken hjemme som "måtte" fikses. Skrudde (ødela) 2 routere, en ps3. Det stoffet mess you up really.

Max_Minus
Sist endret av nso; 19. juni 2011 kl. 23:31. Grunn: fjernet unødvendig quote
Kjenner meg igjen i mye av din historie, spesielt mtp hvordan det startet og dobbeltlivet. Har og vurdert å lage en slik tråd selv. Kan godt hende den dukker opp neste gang jeg sitter ved min egen PC før formen har sluppet taket.

Jeg har også hatt en enkelt, skremmende hendelse som ga meg den store støkken. Uheldigvis endret den ikke nok til å få meg til å slutte, selv om jeg vil mesteparten av tiden. Det er ikke lett å kvitte seg med det som har utviklet seg til å bli en del av seg selv.

Ønsker deg lykke til og håper du klarer å bekjempe avhengigheten din.

Til slutt vil jeg fraråde amfetamin på det sterkeste til alle som måtte ha lyst til å prøve, det er altfor lett å havne på en sti som leder den veien du absolutt ikke ville.
fullt så morsomt er det som regel ikke når ettervirkningene kommer etter noen år.
Takk for at du delte dette. Har har skyhøyt misbruk i mange år, rolig periode nå etter å ha vert ett år i behandling.
Kjente at jeg neste brakk meg når du skrev om det delte dopapiret som jeg selv kalte : "matpakke"
Jeg begynte å kjøpe tomme kapsler på helse kosten etter at jeg ett mangfolds ganger opplevde "matpakka" mi sprakk fordi tunga mi var så tørr at den satt seg fast før jeg fikk svelget den *grøss*

Jeg må bare legge til en bivirkning til som jeg sliter helt vilt med etter ett par netter våken : Hørselsbedrag.

Jeg ble helt kjørt i hue av alt jeg hørte hele tiden.
Så jeg stresset verre med sov i ro og alt mulig, men da alt jeg hørte ble mye høyere med to sov i ro i hvert øre fikk jeg en liten aha opplevelse om at det kanskje bare var inne i hodet mitt.

Og kalde fingre og tær. jepp.
Når jeg allerede greide å dra på meg frostskader i en heftig psykose en gang tok "jan teigen" hendene helt over.
Og jeg går sjelden uten pulsvarmere og varme boots.
Midt på sommern. hehe...

Noe annet fælt jeg pleide å oppleve når jeg tok den ekstra langt var at jeg begynte å kaste opp hele tiden.
Noen ganger ble jeg så dårlig at jeg klarte ikke å røre meg fra sengen.
Og jeg var redd for å bli kvalt siden jeg fikk ikke puste mellom at jeg brakk meg så mye. Og man MÅ jo spise og drikke.
Så hun jeg bodde med da, måtte krabbe opp til meg i sengen hvor jeg satt forknytt i ett hjørne som jeg følte meg litt bedre i, og mate meg med mat og drikke. hehe...

Sprøtt å dele så syke ting.
Men syns det er greit for folk å vite som er nysgjerrig på amf, at selv om det er farlig godt, så er det bare å belage seg på at det er litt av hvert som skjer med kroppen og.
Veldig bra! Kjenner meg igjen i omtrent alt. Er ferdig med de greiene nå da, var mye lettere enn jeg trodde å komme meg ut av det også. Men tar litt tid å innse at man kanskje har det andre vil kalle ett "problem"
Wall of Text, men en fin, godt skrevet og underholdene Wall of Text!

Kp fra meg.

Jeg har et lite spørsmål til dere som gjør slike "Speed-Race";
Når du først får sove, sover du da i flere dager eller trengs det bare en normal natts søvn (8-12 timer) for å bli relativt oppegående?
Sist endret av Edited; 25. juni 2011 kl. 18:55.
Ongun
Trådstarter
Lite spørsmål - Liten besvarelse

Siden min måte er å ta det i mine såkallte sessions så drar jeg på flere dager hvis muligheten er der for med en gang jeg sovner, da vet jeg at da er jeg såppass lei eller sliten eller noen andre symptomer, at det som regel blir slik :

5 timer søvn (etter rundt 60 våkne). Fulgt av noen våkentimer i døseland, da fyller jeg på med litt vann og mat, også sover jeg alt fra 8-22 timer.
Skal du kjøre samme showet må du forvente å være hinsides trøtt f.eks både mandag og tirsdag,og at du ikke kan få nok søvn.
Dette medfører dessverre at mange kjører på med mer gir og gjør det til en fast dårlig dårlig vane. Komme seg gjennom!
Klarer ikke helt å se gleden med "speed race". Etter å ha vært våken i 24+ så er jeg mettet og har bare lyst til å sove.

Jeg fikk som trådstarter også "Åpenbaringen" av en god venn før en bytur. Plutselig var jeg mer sosial og best av alt så husket jeg hele kvelden før, noe som ikke var mulig tidligere pga black-out og at jeg ikke har en sperre når det kommer til alkohol.

Jeg har klart å holde forbruket til helgene når jeg skal ut på byen, eller på andre div sosiale tilstelninger hvor det ikke passer seg og være drita full.
Men når søndags morgningen kommer så putter jeg "godis-posen" tilbake der jeg gjemmer den og tar den ikke frem igjen før neste helgen med en bytur er klar.

Gikk permitter fra jobb her i vinter og tenkte etter en helg med fyll "faen heller, jeg trenger ikke å gjemme vekk posen i dag når jeg ikke skal på jobb på mandagen allikevel.
Holdt det gående i ca 5 dager før jeg gikk tom.

Etter et par timer på puten begynte jeg å fundere over hva jeg hadde utsatt kroppen og lommeboken min for.
Var piss sliten og 3000 kr fattigere, hadde det gøy de første 2 dagene mens de 3 andre bare var et stress uten like, kjedelig som få og et hellvettet med å finne på grunner til min uvitende samboer, om hvorfor jeg ikke ville ha mat, hvorfor jeg var så skvetten og aggressiv å hva jeg holdt på med på pc om natten.

Var mer stress og ikke verdt pengene. For 3000 kr kunne jeg hatt mange gøye byturer og narrspill i helgene fram over.
Istedet brente jeg alt vekk på 5 dager med stress og en vond å sliten kropp.

Aldri mer......
Ongun
Trådstarter
24 timer eller mer våken er udiskutabelt ikke bra for kropp og sjel. Vet ikke om jeg skrev om forskjellen mellom å sitte stille i 60 timer i forhold til å drive med noe aktivt, for det er enorm forskjell.

Nå er vel jeg blitt så rutinert at jeg koser meg til og med når jeg er totalt utkjørt og nyter situasjonen som jeg på en annen merkelig måte "rir på vinden" av pinlige situasjoner. Livet er bra og dårlig, jeg tar glede av mye rart. Når det er sagt så er det som regel bare pur slitenhet og ikke som fyllesjuka, som jeg intenst hater !! så jeg rettferdiggjør å ta en helg med gir istedenfor fylla ,i godt selskap, og gi seg mens leken er god

Som jeg poengterte, så stenger jeg meg praktisk talt inne etter 2.døgnet. Hadde jeg hatt en samboer vet jeg rett og slett ikke hvordan det ville blitt....

3000 kr og 5 dager. Selfølgelig smell. Høres ut som en av to alternativer 1:dyrkjøpt. 2:MYE nese. Hehe.
Sitat av pickaboo Vis innlegg
Som jeg poengterte, så stenger jeg meg praktisk talt inne etter 2.døgnet. Hadde jeg hatt en samboer vet jeg rett og slett ikke hvordan det ville blitt....

3000 kr og 5 dager. Selfølgelig smell. Høres ut som en av to alternativer 1:dyrkjøpt. 2:MYE nese. Hehe.
Vis hele sitatet...
Droppet amfen i de 5 dagene. Når jeg dropper så dropper jeg 3-4 ganger større doser en det jeg tar nasalt, for å sikre meg at det skal virke.
Leste en plass at man skal ta dobbel så stor dose når man dropper i forhold til når man tar det nasalt...
Jeg kjørte ekstra på for å bli kvitt den ekle følelsen jeg hadde.
Piss sliten men ikke trøtt.
Det funket ca 1 time så var følelsen tilbake........ lærer så lenge man lever
"Når jeg dropper så dropper jeg 3-4 ganger større doser en det jeg tar nasalt, for å sikre meg at det skal virke.
Leste en plass at man skal ta dobbel så stor dose når man dropper i forhold til når man tar det nasalt... "

Det var veldig idiotisk, for det er langt fra sannheten, 3-4 ganger høyere dose er det mest borti natta jeg har hørt. Egentlig vil effekten være ganske lik med samme mengde, kanskje en smule bedre nasalt fordi biotilgjengligheten er litt bedre. Men som et reaksjonelt stoff vil du jo få mer pang effekt av nese, dermed føle du får et kick, og det er gjerne derfor man tror man får mye bedre effekt. Går treigere med dropping, så man føler ikke det samme, men når effekten inntrer er det ganske likt. Men det vet du vel nå uansett tenker jeg
Biotilgjengeligheten er vel 10-30% høyere nasalt enn oralt. Tilsvarende på dosen justeres for å få samme blodplasmakonsentrasjon oralt som nasalt. At man trenger 3-4 ganger så stor dose er mao bare beviselig kun pisspreik.
Sist endret av Tøffetom; 5. juli 2011 kl. 02:09.
Pisspreik?

Hvis jeg dropper 100 mg amfetamin, hvorav 50-75 % av det aktive stoffet elimineres i leveren umiddelbart etter inntak, skal jeg ha samme effekt som hvis jeg sniffer 100 mg av samme batch? Kilder please!
Skrev noen at det skulle være SAMME effekt? nei... Og aldri umiddelbart etter inntak heller. Kan vel si nasalt inntak gir deg ca 15-20 % mer effekt enn dropping, men der ei vil 100 % av stoffet tas opp nasalt heller. Endel vil gå ned i magen og via levra uansett. Og skal du da si deg enig med at man må droppe 400 mg for å få samme effekt som å sniffe 100 mg? Personen skrev 3-4 ganger høyere dose. Kom med kilder selv.
Skrev noen at det skulle være SAMME effekt?

Jeg siterer [COLOR="Gray"]Olje14[/COLOR]
"Når jeg dropper så dropper jeg 3-4 ganger større doser en det jeg tar nasalt, for å sikre meg at det skal virke.
[COLOR="MediumTurquoise"]Leste en plass at man skal ta [COLOR="DarkSlateGray"]dobbel så stor dose[/COLOR] når man dropper i forhold til når man tar det nasalt...[/COLOR] "
Vis hele sitatet...
Hvorav du svarer [se lenke innledningsvis]
Det var veldig idiotisk, for det er langt fra sannheten, 3-4 ganger høyere dose er det mest borti natta jeg har hørt. [COLOR="MediumTurquoise"]Egentlig vil effekten være ganske lik med samme mengde[/COLOR], kanskje en smule bedre nasalt fordi biotilgjengligheten er litt bedre.
Vis hele sitatet...
Så ja, noen skrev faktisk det slik jeg tolket sammenhengen. Beklager hvis jeg mistolket formuleringen din, men hvorfor er [COLOR="Gray"]Olje14's[/COLOR] påstand "idiotisk" og "langt fra sannheten"?

At din subjektive mening av hans erfaring er bastant konkludert å være det "mest bort i natta du har hørt" får bli din oppfatning - det jeg gjerne vil ha kilde på er ikke hans påstand, men din påstand (egentlig ikke din heller, men når vi først er i en disputt, så) som jeg tolker dithen at ".. egentlig vil effekten være ganske lik med samme mengde .."

Basert på mine erfaringer er dette mer "idiotisk" og "langt fra sannheten" enn Olje14's påstand, men det er nå min mening da! Jeg syns ikke [COLOR="Gray"]Olje14's[/COLOR] oppfatning er så bort i natta jeg da etter mine egne erfaringer, så derfor etterlyste jeg kilder for dine påstander - hvilke ikke er min oppgave å finne! For en argumentasjon - DET er "det mest bort i natt jeg har hørt!"

Og hvorfor skal jeg finne frem kilder til DIN påstand?

Hvilke kilder skal jeg finne frem? At mesteparten av de psykoaktive stoffene administrert oralt elimineres umiddelbart etter inntak? Du snakker jo høyt og lavt om biotilgjengelighet osv. så det burde jo ikke akkurat være ukjent for deg. Enkelt forklart har det noe med pH-balansen i kroppsvæsken din å gjøre. Afasar kan sikkert forklare deg dette bedre enn jeg, men jeg kan fortelle såpass at i magen fins det noe som skal hjelpe til å fordøye alt vi inntar oralt, av fagfolk kalt hydroklorid, legmann sier gjerne saltsyre. I denne syren fins det masse annet stasj avhengig av hva den/de som går på en smell har inntatt tidligere, og dette er med å påvirke absorpsjonen til bl.a. stoff som amfetamin o.l.

ED 50 (effektiv dose) er derfor avhengig av stoffets absorpsjonsevne som er mye vanskeligere å kontrollere oralt (pga pH-balanse i urin og mix med annet i magesekken som nevnt) enn ved intranasalt inntak (som kontrolleres av pH-balanse i blod før det når urinen via lever og nyre etc.), som igjen er vanskeligere å kontrollere enn ved intravenøst inntak eller inhalasjon, men sidestilles med subkutant inntak og litt enklere enn intramuskulært inntak. Der har du biotilgjengeligheten din, hvorfor du enn nå tar frem det i denne sammenhengen (men veldig forenklet forklart selvsagt).

[COLOR="SlateBlue"]Til din informasjon:[/COLOR]
Det er overhodet - i hvertfall ikke blant de jeg en gang vanket med - noe uvanlig å droppe 300-400 mg (heller 500-600 mg) makka oralt! Det er faktisk ikke uvanlig å injisere 300-400 mg intravenøst en gang! Rundt 100-250 mg er helt vanlig å inhalere (fordelt på flere personer for førstegangsbrukere, for erfarne kan til og med større doser være helt vanlig å inhalere). Jeg lar andre forummedlemmer her være kildehenvisningen min, for jeg er temmelig sikker på at --mange-- andre enn jeg har erfart slike doser (eller høyere). Hva er så "langt i fra sannheten med det?"

No hard feelings, men nå var det heller ikke du, Cherie, som sa "pisspreik" i sammenheng med "beviselig" - jeg reagerte på akkurat det - som er definitivt urettmessig rettet Olje14's bekjennelser i følge meg. Det er i mine øyne ikke pisspreik men fakta! Alt som er påstått "beviselig pisspreik" må nødvendigvis ha vitenskapelige referanser. Derfor ba jeg om kilder. Hvorfor du reagerte aner jeg da fanden ...
uten at jeg helt husker de nøyaktige tallene så mener jeg å huske at injisering ligger på 90+ utnyttelse av stoffet, nasalt omtrent rundt 60/70% mens tarmslyngen bare fanger opp ca 40%.
Oj! Dette innlegget kjente jeg meg veldig godt igjen i. Du belyser noen veldig aktuelle aspekter, rundt bruken av speed, og hvordan livet påvirkes av det, som kan være nyttige for nyskjerrige eller noen som er i test-fasen, eller andre for den saks skyld. Jeg kjente meg nok aller best igjen i den du beskriver som "åpenbaringen"...Jeg kaller det ofte for "åpenbaringen" selv. For meg gikk det ikke bare på den delen med fylla og en "ny" måte å kunne feste på, men også i forhold til det å endelig etter ett helt liv, oppleve å ha fullstendig stillhet i hodet. Har alltid hatt ett heavy tankekjør, og innimellom så er det virkelig bråk inne i hodet...For første gang så stod alt helt stille, og jeg følte en stillhet og en ro, som jeg aldri hadde følt før. Jeg kan vel trygt si at jeg falt pladask for amfetamin første gangen jeg prøvde det.
Jaja, noen er på makka aggresjon her tydeligvis. For det er mange faktorer som spiller inn. Høyere pH gir bedre effekt en lav, drikk et glass utblanda bakepulver eller natron før inntak, eller syrenøytraliserende tabletter. Mens syre dreper effekt, men det dreper effekten selv om du tar det nasalt eller oralt. Rus effekten føles mye raskere ved nasalt enn oralt så klart, men effekt klinisk sett får man uansett. Ikke alle bruker amfetamin for å ruse seg heldigvis.

Jeg bare sier det, det er ikke dobbel dose eller 3 ganger høyere doser som skal til. Jeg og tar det heller nasalt enn oralt, nettop fordi jeg liker å kjenne at det kicker inn fortere. Men utifra fakta og teorien er effekten ikke så stor som du skal absolutt ha det til.
Dersom det er ordentlige varer man har, så blir effekten bra uansett. Dosen må man vel tilpasse ut ifra dagsform, hvilken form man ønsker å bli, er det selvmedisinering, eller for å ruse seg? Jeg likte alltid å innta amfetaminen nasalt før, men synes at det er veldig ubehagelig nå. Brekker meg, og må kaste opp når den dropper ned i halsen, sånn at jeg kjenner den karakteristiske smaken. Jeg foretrekker personlig å sette det intravenøst, men oppfordrer helt klart ingen til å gjøre det samme! Nest etter IV, så synes jeg at en kraftig dropp gjør susen. Det kicker litt på samme måten. Men jeg forstår veldig godt at mange velger å innta det nasalt, fordi det "slår inn" på en veldig god måte i systemet når man snorter også.
Om du sikter til min forgående post er antydningen din om en sannsynlig "makka-aggressiv" innstilling mildest talt en overdrivelse. I følge meg fins det hverken indikasjoner til makkasvada eller aggressiv innstilling i teksten og hvis du tolker det dithen, vil jeg heller påstå at enten mistolker du hele poenget eller så har du aldri opplevd et rusindusert manisk atferd som du noe nedlatende stempler "makka aggresjon" - hva nå en definisjon av det måtte være. Logisk sett antar jeg at du baserer denne tolkningen per empiri så jeg anser derfor sannsynligheten for misoppfatning relativt større enn min sistnevnte konklusjon, med mindre du utelukkende baserer utsagnet ditt på litterære tekster, hvorav jeg definitivt måtte vært "makka-aggressiv" - som du kaller det - om jeg anser det som en sannsynlighet - derfor velger jeg å nedprioritere det alternativet logisk sett.

Seriøst, avslutningsvis kan jeg godt demonstrere et slikt rusindusert manisk utbrudd for sammenligningsgrunnlag så kan du selv definitivt se at min forrige post handler ikke om å blåse ut aggresjon i en random rusmiddelforum, men heller prøve å føre en saklig debatt - enkeltvis kan hende noe kan tolkes litt kvast men hensiktsmessig er alt velment, hvorav ordbruken neppe kan sies å være hverken mer eller mindre aggressiv - i hvert fall ikke makka-påvirket - enn påfølgende og forgående poster før og etter min post i denne tråden - innlednings- og avslutningsvis - i følge meg - mistenkelig lik en skjult form for personangrep innflettet à la "hersketeknikk", men kan hende ikke. Tvilen kommer alltid tiltalte til gode.

Vel, nok om det. Tilbake til poenget (topic). Kan hende det er mange faktorer som spiller inn for å "endre" rusmidlets hensiktsmessige intensjon men effektmessig eller mer korrekt "effektivt" - her i form av virkning hvis jeg oppfatter din utvidede mening antatt basert på mitt irritabelt forenklede fremstilling av "problematikken" verdimessig, her sikter jeg da til mitt innslag om pH-balanse. Men akkurat dette lar jeg hvile i øyeblikket fordi denne biten er sånn cirka passe svada fakta som egner seg i en illustrert indusert manisk atferd, eller "makka aggressivt utbrudd" eksemplifisert for sammenligningens skyld og må ikke tas verken vondt eller godt mer.

Før illustreringen begynner vil jeg heller påberope meg selv uenig både helt og delvis nok en gang - kjapt og gæli - om effekten vi diskuterer gjelder [COLOR="DarkRed"]a)[/COLOR] her: funksjon (virkning) eller [COLOR="RoyalBlue"]b)[/COLOR] her: aktivitet (virkningsgrad, fagterm = potent; eng: potency). Allerede med denne forkortede farmakologiske inndelingen forstås det slik at "effekt = doseavhengig" når en vil oppnå dets psykoaktive funksjon --> altså [COLOR="DarkRed"]a)[/COLOR]. Men doserelatert effekt er også avhengig av et enda viktigere faktor som vil til slutt kunne bestemme [COLOR="RoyalBlue"]b)[/COLOR]. For enkelthets skyld, i stedet for å begi oss ut på begrep som "steady state" og "efficient (effectiv) dose curve" og mange relaterte termer, kan vi heller forenkle det med å si at "aktivitet = relatert til renhetsgrad" eller "potency = purity dependent".

Dette blir enklere å forstå hvis vi heller holder oss til doserelasjon som grunnlag for beregning av virkningsgrad, eller sagt på en annen måte: inndeler doseringsforholdene etter medikamentet/rusmidlet/stoffets aktivitet (her: virkningsgrad=potency, som nevnt tidligere). Det kan føres opp sånn:

I) DDD = terapeutisk dose (egentlig terapeutisk døgn dose).
II) ED = effektiv dose (oftest ment i henhold til minimum-maksimum terapeutisk enkeltdose). Dette er som oftest oppgitt som ED-50 (50 % av forsøksobjektene oppnår ønsket effekt).
III) TD = toksisk dose (oftest referert til som "stor dose" (risikofaktor, medisin), "rusgivende dose" (intoxication, farmasi) og "farlig/giftig dose" (forgiftningseffekt, toksikologi), "overdose" (helsemessig risikabel dose; forgiftningsfare, farmakologi). Dette er som oftest oppgitt som TD-50 (50 % av de som inntar denne mengden eller mer risikerer *) adverse effect (uønsket, motsatt effekt m/uønskede "bieffekter", noe som i motsatt fall er foretrukket illegalt, pga. bieffektene er den egentlige sentralstimulerende rusgivende effekten), **) helseskadelig/giftig/uforutsigbar effekt
IV) LD = "dødelig dose", dvs. at man anslår via dyreforsøk og i enkelte tilfeller her i Norge at 50 % av de som inntar dette vil dø. Det fins selvsat unntak, men poenget er at ved denne doserelasjionen her vil 50 % av de som har enten jevnlig eller sporadisk apoteke siden dere har spesialtjeneste som sikrer dere stønad, evt. rentefri lån.

Huffda, dette ble langt og kjedelig og jeg har nok en gang dårlig tid så jeg er nødt til å skippe "makka manic aggression"-illustreringen (oftest relatert til en gateterm kalt noia senere. feilaktig delirisk eller psykotisk [pga forbundet med absurditet eller irrasjonalitet], men psykiatrisk definert som a) form av mani, eks. manisk-depressiv (ikke å forveksle med bipolar), hypomani (ikke diagnosen, her ment: overhyperaktiv, impulsiv, irritabel), megalomani (stormannsgal, arrogant, egosentrisk, besatt), eller rett og slett (ekstrem/kraftig?) mani (eng: maniac; "gal", humørsyk, besatt [hyper]aktiv, farlig impulsiv, overfølsom/reaktiv, etc).

Men-bla-bla-bla. Jeg fortsatt være uenig pga du har misforstått litt med kroppsvæskens pH-balanse (muskler, blod, urin, etc.) Det nedsetter absolutt ikke en effektiv dose - i så fall er det andre faktorer. Den forkorter derimot den effektive dosen, og jmf. funksjon kontra aktivitet så betyr det altså at surt eller alkalisk = funksjon - men - den ene forkorter funksjonens aktivitet (jmf. ovenstående avsnitt), mens den andre - innenfor visse basiske grenser - forlenger funksjonens aktivitet, ergo i medisinsk term = bedre effekt (eks. et medikament som varer lenger anses faglig som en forøkning av effektivitet, dvs. aktivitet --- men det er -ikke- det samme som eksempelvis synergistisk aktivitet. Tygg litt på den. Hvis noen er interessert i en litt mindre rotete forklaring (begrunnelse, har forstått jeg er dårlig slik) send meg sms skal jeg sette sammen en liten pdf eller lignandes sak jeg kan sende på e-mail. Det blir for langt og sikkert uinterressant å ramse opp de forskjellige rusmessige forskjellene via administrasjon og type sentralstimulerende, evt. ATS (så det var en som nevnte effektiv anslått prosentvis opptak via forskjellige administrative ruter her, ganske korrekt så vidt jeg kunne se - eneste feilen er at tallene ikke gjelder for amfetamin generelt da, men en ATS (amphetamine type stimulant, metamfetamin eksempelvis, er en ATS [i norge kalt derivat]).

Å ja: Poenget. Jeg gjengir bare stikkord. Absorpsjon. Hvis du mener at amfetamin absorberes like hurtig, like effektivt, like raskt - uavhengig av inntaksmetode (administrasjon) - then: I rest my case. Hvis du derimot er littegrann i tvil - then: Får vi være enige om å være uenige, for da er det faktisk ---veldig --- store forskjeller "effektmessig" ved forskjellige administrative ruter betinget - som en her i en tidligere post nevnte, i følge meg er helt korrekt - dose og purity dependent. Afasar får trå til med de tekniske detaljene, og alle som vil correct me if wrong. Som sagt: Fakta - slik jeg har lest det - er at dette fortsatt er et omdiskutert, lite utforsket og ukjent område innen forskningen -- og spesielt teorien (ellers hadde jeg neppe spurt om kilder, takk Uncle SAM og WAR on DRUGS for at dette temaet her er fortsatt mangelfull kunnskap basert på konkrete bevis, men stappfull av hypoteser som mangler kvantitative data for å understøtte resultater eksempelvis observert via dyreforsøk, og som de fagkompetente søker å få understøtt sine observasjoner og kompliserte hypoteser via de eneste, i følge forskere innenfor dette emnet, de eneste pålitelige "ekspertpanelet" -- vi -- brukere, som -- lovelig og akademisk/vitenskapelig anerkjent/akseptert -- kilde for ulike kliniske studier eller surveys for innsamling av kvantitative data komplementært for allerede eksisterende - og fundamentalt utgangspunkt - kvalitative data.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjenner meg igjen på det med fylla, jeg drakk til jeg stupte pga dårlig selvtilitt og stress av å møte nye folk. Litt fart og så fylla har hjulpet meg mye. Jeg er ikke første som stuper i bakken og jeg drikker ikke like mye å kan gå på byen og hilse på gamle og nye uten å drite meg ut. Jeg er jente og synes selv drita kvinnfolk er det minst attraktive som finnes. Ikke brukt så lenge men tar minimale doser i uken for å gå ned i vekt. Og helgene blir det mere. Selv blir jeg avslappet og føler livet er lettere. Jeg har missbrukt benzoer i flere år og fant ut at når venner som hadde tatt amf og værre saker i mange år kunne ta en og sovne og jeg tygde gjennom titallsvis og ikke merket en skitt annet enn angst og hjertbank uten like hvis jeg ikke tok dem så var det på tide å stoppe... Sinnsykt dyrt var det å. Prøvde fart og oppdaget et nytt liv. Jeg har sosial angst men leger utreder meg for ME fordi jeg har vert så mye trøtt og slitt med å sove. Jeg kan holde meg våken uten å sovne over alt og er tryggere på meg selv. Jeg er sikker på at farta jeg tar er ti ganger bedre om ikke mindre farlig enn 100 rivo ++ i mnd!
Opplevde for så vidt å svime av på lørdag natt.. Hadde tatt mye fart i løpet av dagen og det ble 4 pils og kanskje 0,4 med brennevin og cola. Var ikke spes rusa men tok en 100mg quetiapin for å sove. Våknet etter en stund og gikk på do. Reiste meg, vasket henda snudde meg tok i dørhåndtaket og så husker jeg bare et slag i hodet og våknet på gulvet ( vet ikke hvor lenge jeg lå der) jeg svimet av og stupet antagelig med hodet rett i utgangsdøra. Husker bare jeg våknet å tenkte... Så deilig jeg har fått sove noen timer så gikk det opp for meg at jeg lå på gulvet. Så husket jeg at jeg hadde svima av. Helt sikkert uttørking eller at jeg reiste meg for fort. Men har lurt på om farta og quetiapinen kan ha kræsja.... Men vet flere som har fått det av meg for og sovne etter flere dager på. Noen som har noen erfaringer der... Hadde igrunn ikke spist spes mye heller så jeg vet det er selvforskylt... Men det er eneste negative jeg har opplevd til nå.
Quetepine senker BT betraktelig, noe helt motsatt av hva speed gjør. At du besvimte av 100 mg er ikke rart ass. Jeg og svima av to ganger på morningen av lignende antipsykotika. Har ikke svima av så langt jeg vet av seroquel/quetepine, bare havna på sykehus og sovna rare plasser liksom. Og det uten speed...
Jeg er rimelig innkjørt på de quetiapinene og kan til vanlig ta to og fint ligge våken. Bruker som regel rivo men etter så mange år funker de ikke lengere annet enn at jeg blir stressa hvis jeg ikke har dem. Selv med pauser så funker de ikke lengere. Andre slokkner av 1 og jeg merker ikke noe av 10. Så gidder ikke bruke så mye penger på de mere og har klart meg uten en stund. Jeg tenker varme hele dagen, flere gode striper i løpet av dagen. Lite mat og alkohol på kvelden. Var nok mere enn kroppen klarte antagelig. Føltes helt normalt når jeg våknet og gikk på do. Sikkert bare en uheldig dag. Men blander ikke de tre i slike mengder igjen nei.. Rimelig forslått... Glad ingen tenner datt ut. Man lærer så lenge man lever.... Heldigvis
Hehe ja Mange faktorer som kan ha spilt inn der ja.. Er som deg med rivotril så gidder ikke bruke dem til noe annet enn angst og får bare klinisk effekt. Men hadde ikke tatt dem om jeg ikke hadde fått resept akkurat. Men godt man lærer, eller i alle fall for dem som greier å ta til seg lærdommen å bruke den Men man må vel feile hardt for å innse det selv.